Is schrijnende armoede een eigen keuze?

Discussie in 'De lounge' gestart door Grootsgezin, 10 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mumija

mumija Niet meer actief

En verder nog iedereen bedankt voor de lieve reacties! Zo positief kan ik het nu echt nog niet zien zelf. Financiele malaise maakt een ander mens van je. Je kan er echt kapot aan gaan.

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    klopt, je veranderd er compleet door. Je veranderd voor altijd tenminste ervaar ik..

3. Evientje

Evientje Niet meer actief

Snap precies wat je bedoeld... Helaas geldt in veel gevallen ook daarin dat de goede veranderen en de kwade niet waardoor ze steeds weer in de problemen komen... (En dan niet alleen betreffende de financiën ;)) ik vraag me af en toe wel eens af of diegene die er het grootste om roepen dat je het zelf veroorzaakt hebt etc. Het zouden vinden om met hun hele hebben en houden naakt ergens te gaan staan tegenover allemaal vreemden die je dan constant vertellen dat de oorzaak welliswaar bij een ander ligt (bedrijf of persoon) maar dat je diegene bent die het verweten wordt want anders lost het zich niet op! (Zo voelde het voor mij, ik had na het uit elkaar gaan bijna alle schulden op mijn naam ingelost (die zonder mijn weten door mijn ex gedaan waren, energie die hij op mijn naam had aangevraagd etc) maar kon de restschuld van het huis niet ook nog afbetalen!) dat doet zeer, heel zeer en maakt je inderdaad een ander mens, het geeft je een gevoel van machteloosheid omdat je geen controle meer hebt, je moet letterlijk alles uit handen geven en je handje ophouden om in je natje en droogje te kunnen voorzien! En het minderwaardigheidscomplex wordt je niet alleen aangepraat door de instantie die je helpt maar ook door personen die er een hele grote mening over hebben maar totaal niet weten waar ze het over hebben, nooit in de situatie hebben gezeten en beredeneren vanuit het perspectief wat geschetst wordt in programma's als 'een dubbeltje op zijn kant' etc.

4. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.253
    1.011
    113
    Zuid-Holland
    Veel respect voor de meiden die zo keihard knokken om uit de schulden te komen!
    Zo moet t volgens mij ook en niet zoals iemand die ik ooit kende die in de bijstand zat, meerdere zwarte baantjes had, toch proberen bij de voedsel bank eten los te peuteren maar ondertussen twee auto's voor de deur hebben staan en haar zoons van 18 en 20 jr lekker thuis laten zitten want ja, ze konden geen leuk werk vinden. ?........ belachelijk!
    Als je in de schulden komt te zitten, wat je volgens mij ook echt wel kan overkomen zonder dat je al je geld verspild, dan werk je gewoon drie slagen in de rondte om je hoofd boven water te houden! En ja, dan betaal ik als werkende persoon graag mee dmv belastingen ect om die mensen daadwerkelijk te helpen!

5. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Sommige hebben het wel erg zwaar. Ik heb een collega en door haar ex-partner ernstig bedrogen en dik in de schulden gekomen.. Ze kon er niets aan doen omdat hij alles achter haar rug deed..

En natuurlijk zijn er genoeg die er misbruik van maken..

Mijn man en ik werken ons kapot en gaan nooit weg en doen het ook met heel weinig om wat fatsoenlijk eten te hebben.. Terwijl de buurman dag en nacht aan het chatten is en hij heeft twee koelkasten vol (ik heb een kleine en die is meestal halfvol en soms zelfs leeg!!)..

Natuurlijk is het oneerlijk, maar ik denk liever eerst aan mezelf. Ieder zijn eigen leventje.

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik heb het meer over mensen die dan doorgaan met peperdure boodschappen doen, toch echt heel dringend die dure auto nodig hebben of, als een auto echt vreselijk strikt noodzakelijk is, een goedkoper autootje aan te schaffen, die allerlei onnodige zaken aanschaffen, mensen die blijven roken, op stap blijven gaan op zaterdag, iedere maakt menen nieuwe kleding nodig te hebben ...

Natuurlijk kun je je vaste lasten niet aanpakken, dat heb je mij ook niet horen zeggen ... maar er is een hoop aan te passen zodat er op een andere manier een klein beetje ruimte komt

Over die aanpassing in het uitgaven patroon heb ik. Je kunt mij werkelijk niet wijsmaken dat wanneer mensen in zo'n situatie terecht komen, er helemaal niets te veranderen valt.

7. maliro

maliro Niet meer actief

Ik heb geen man (ex ging van ene op andere dag weg zonder dat er ruzie was). Ik net 10 weken zwanger. Hij is met noorderzon vertrokken, hier nooit uitgeschreven waardoor je dus niet gelijk een uitkering kunt aanvragen maar dit is uiteindelijk goed gekomen. Ik ben heel naïef geweest, geloofde hem als hij zei dingen betaalt te hebben etc. Zodoende wist ik pas van de schulden toen hij weg was en alles op mij wordt verhaalt. Ik vind het niet erg om af te betalen want dat is mijn verantwoordelijkheid. Mijn smartphone had ik dus al. Ik wil me graag een slag in de rondte werken maar mag dit niet vanwege gezondheid. Heel frustrerend. Kleding voor de kids krijg ik regelmatig en wat de kinderen te klein is geef ik weg aan kennissen of aan het goede doel. Qua eten gooi ik niks weg, alles wordt gebruikt. Het is te doen als je creatief denkt maar gemakkelijk is het niet. Mentaal vind ik het zwaarder omdat ik vaak het gevoel heb te falen. Dit is niet zo want ik vecht keihard ookal werk ik niet. Daar wordt ik door mensen die mij minder goed kennen snel op afgerekend en dat is soms moeilijk. De motivatie om te werken is heel groot en het zou mij sneller uit de schulden helpen. Maar als mij wel wat overkomt (arbo heeft risico inventarisatie gedaan) dan zijn we verder van huis. Heel dubbel. Ik heb een niet-zichtbare ziekte, ik voel mij niet ziek maar ik ben het wel. En nog een hartstilstand zit ik ook niet op te wachten.

8. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Ik heb niet de hele post gelezen.
    Ook ik heb gister met verbazing zitten kijken. Maar ook vorige week en het vorige seizoen ook al geregeld moet ik zeggen.
    Ik weet niet waar ze de mensen vandaan halen. Maar dit zijn toch wel gevalletjes van mensen die het niet helemaal snappen. Zo'n programma doet alles voor ze. Regelt van alles wat bij andere mensen niet lukt. En dan aan het eind zeggen de baan vond ik toch niet zo leuk. Mijn bek viel open. Idem vorige week het gezin waarbij de het hele huis vol verzamelingen staat. Snap je dan werkelijk zelf niet dat je dingen moet verkopen. Eerdere seizoenen hadden ze mensen die 4000 tot 5000 euro netto binnen kregen en dan nog veel te veel uitgaven. Je zou je ogen uit je kop moeten schamen als je dan op televisie komt.
    Heel jammer dat de echt schrijnende gevallen niet geholpen worden. Maar persoonlijk denk ik dat die te trots zijn en er alles, maar dan ook alles aan zullen doen om het zelf op te lossen. En voor die mensen kan ik niet meer dan een enorm respect hebben!

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik denk dat een deel het ten eerste aan zichzelf te wijten heeft, dat ze schulden hebben of onder de armoedegrens leven en ten tweede dat ze er niet uit komen. Dit kan komen door gebrek aan inzicht, een gat in de hand hebben en niet weten wat daaraan te doen, of er gewoon schijt aan hebben en lekker je ding blijven doen omdat je per dag leeft en absoluut niet bezig bent met je leven financieel weer op de rit te krijgen.

Er zijn echter ook mensen, die buiten hun schuld in zo'n situatie zijn terecht gekomen, of wel door eigen schuld, maar inmiddels beter weten en wél hard bezig zijn met hun financiën weer op orde te krijgen. Deze mensen hoor je er echter doorgaans niet over. Die zie je ook niet met dure dingen, tenzij ze ze gekregen hebben.

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dat is waar. Maar de verandering is wel ten goede vind ikzelf, ben er destijds als beter en nóg sterker mens uitgekomen. Maar vergeten zal ik het nooit, ook niet erg want des te meer dankbaar ben ik voor alles wat ik nu wèl heb! :)

Deel Deze Pagina