Is soja nu ongezond of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 8 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Precies vanwege die reden adviseert de kindearts hier bij koemelkallergie inderdaad soja te gebruiken als vervanger, en geen rijstemelk/havermelk/kokosmelk.

Overigens wordt rijstemelk afgeraden bij jonge kinderen vanwege het relatief hoge gehalte aan arcenicum. Niet voor niets staat op de pakken rijstemelk ook dat het niet geschikt is voor kinderen onder de 5 jaar.

2. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    en je zou ook nog kunnen kijken of lactosevrije melk en yoghurt wel goed gaat

Ik eet nu bewust geen soja producten, ben vegetariër, omdat ik bezig ben met zwanger worden. Het kan invloed hebben op je oestrogeen level en dat ik heb zelf van een arts gehoord.

3. Islah

Islah Niet meer actief

En als je zelf amandelmelk maakt? Dan zit er geen toegevoegd suiker in en in noten zitten toch gewoon genoeg eiwitten?

4. tuc

tuc Niet meer actief

hmm ik vind het wel lastig allemaal...

5. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb trouwens een neefje die ontzettend veel soja heeft gehad, i.v.m allergie én vegetarisme. Volgens mij heeft hij er tot nu toe niks aan overgehouden, hij is nu een jaar of 20.

6. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Hebben ze in Nederland nog geen A1 melk daar is de proteine in vervangen waar veel mensen allergish voor blijken te zijn. Dat verkopen ze hier sinds een jaar of 1-2. Want volgens mij maakt lacto vrij dan geen verschil met kma. Er is ook een speciale soya variant voor kinderen met de toegevoegde vitamines geschikt vanaf 1 jaar. Staat bij het lange houdbare melk als ze het daar ook verkopen!

7. Islah

Islah Niet meer actief

Lactosevrije koemelk wordt wel verkocht, als je dat tenminste bedoelt met A1.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Lactose vrij heeft geen nut bij koemelk eiwit allergie, is een compleet ander onderdeel uit de melk.

Overigens zou ik over 2-3 lepels per dag écht niet moeilijk doen! Wel ben ik benieuwd of je op zijn leeftijd nog wel geprovoceerd hebt? Beide kindjes waren hier flink allergisch, vooral zoon. Maar met 3 jaar kon hij kwark en yoghurt prima hebben. Melk, vla etc niet.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier juist niet vanwege kruisallergie. Mijn beide dochters hebben kma, de oudste is daar waarschijnlijk overheen gegroeid, maar lust geen zuivel behalve slagroom ;) We vervangen dit nergens mee, geen sojamelk, geen notenmelk ofzo, niks. Zelfde geldt voor de jongste. En dat gaan prima.

Paar lepens soja-yoghurt zou ik me niet druk om maken, maar hier krijgen ze bv appelmoes of andere fruitmoes als we een toetje eten.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat hebben we een paar maanden geleden nog gedaan. Maar dat ging niet goed qua toetjes e.d.
    Een beetje in een koekje wel, maar een roombotercroissant bv ook niet.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb mijn jongste, nadat hij 1 jaar was, soja gegeven ipv koemelk. Dus echt als vervanger. Daarna werd hij dus allergisch voor soja met alle gevolgen van dien. Veel minder producten die mogen, veel meer rekening houden.

Ik denk dat je soja niet hoeft te vermijden, maar dat je het ook niet als volledige vervanger moet gebruiken.
    Dus als yoghurt dip kan prima en af en toe als toetje ook, maar ik zou het dan waarschijnlijk niet dagelijks als toetje geven.
    Volledig soja vermijden zonder er echt op te letten doe je ook niet he? In veel brood zit er al soja, net als andere producten.

Deel Deze Pagina