Reiskostenvergoeding

Discussie in 'De lounge' gestart door Assi, 28 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik ben vorige maand begonnen aan mijn nieuwe baan, een hele leuke boeiende baan in de Welzijn voor 4 dagen p/w.

Ik ben hbo geschoold, maar ik krijg uitbetaald op mbo niveau omdat ze daarom vroegen in de vacature. Ik ben wel ingeschaald in een hogere trede om het wat recht te trekken, maar dan nog verdien ik niet op mijn niveau.
    De functie is zo leuk dat het mij voor dat jaartje ook niet uitmaakt!

Tijdens de arbeidsvoorwaardengesprek konden ze mij niet vertellen hoe hoog mijn reiskostenvergoeding zou zijn.
    Ik woon namelijk 50 km. van mijn werk vandaan (Heerhugowaard - Amsterdam). Ik moet dus reizen per bus en trein en dat TIKT FINANCIEEL AAN!

ik ben maandelijks MINIMAAL (!) 240 euro kwijt aan reiskosten.
    Nu kreeg ik vorige week mijn contract binnen die ik moet tekenen en terugsturen. Daarin staat dat ik 124 euro aan reiskosten krijg vergoed. Hoe ze dit berekend hebben weet ik niet, maar ik kreeg bij mijn vorige werkgever wel al mijn reiskosten vergoed (toen reisde ik ook per OV).

Oke, nou...ik wil hier dus absoluut niet mee akkoord gaan.
    Het idee dat ik best een deel van mijn salaris in mijn eigen reiskosten moet steken.. is niet bepaald aantrekkelijk ;) Ik ga morgen dan ook P&O bellen dat ik het contract niet teken.

Is het nou normaal dat je zoveel zelf moet bijdragen terwijl je per OV reist? Ik heb me al geschikt in een lager salaris, maar om dan ook nog eens zoveel geld ZELF te investeren in werk-woonverkeer..
    :(

2. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    En oh ja, tips hoe ik het beste kan onderhandelen zijn welkom.

3. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Ik krijg helemaal geen reiskosten vergoed....Dat ligt aan de cao van jou en aan de bereidwilligheid van de werkgever. Vaak berekenen ze de reiskosten, door met een routeplanner de km te "tellen" van jou thuis adres naar je werkadres. Ik geloof dat ze dan iets van €0,18 per kilometer rekenen. Dus niet een ov of zo iets.

En dat jij met minder salaris akkoord gaat, ja je hebt zelf op een "lagere" functie gesolliciteerd denk ik....

Maar kilometers zijn lang niet altijd verplicht om te betalen...Bij mij in de cao staat er niks over dus mijn baas hoeft me ook niks te betalen....

4. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik vind een salaris op mbo niveau ook niet erg...ik wist het immers, maar ik kreeg tijdens mijn gesprek geen duidelijkheid over reiskostenvergoeding.
    Mijn vorige werkgever: ook Welzijn, daar kreeg ik dus alles vergoed.

5. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Moet jij ook veel betalen aan reiskosten dan??

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar hoe ver woonde je toen van je werk af?

7. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.832
    4.061
    113
    Volgens mij hoeven ze reiskosten maar tot 30 km te vergoeden. Bij minder dan 10 km hoeven ze niets te vergoeden en alles meer dan 30 km hoeven ze ook niet te vergoeden dacht ik.

8. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland

Ja maar het is vaak de "goedheid" van een werkgever als er niks over staat in de cao of hij/zij alles vergoed ja of nee. Ik geloof dat ze die €0,18 bij de belasting terug kunnen vangen ofzo...Of het is belasting vrij en alles wat ze daar boven meer geven moeten ze zelf betalen of zo iets...Weet het niet precies maar zo iets is het...

Mijn man krijgt voor het woon-werk verkeer ook iets van €0,18 en dan moet hij zelf maar kijken hoe hij er komt...fietsen, auto, openbaar vervoer....

Lastig hoor. Heb je geen cao boekje ofzo. Want daar in staat of ze het verplicht zijn bij jou op het werk....

9. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland

Ik denk dat ik 3 volle tanken in de maand kwijt ben aan woon-werk verkeer....Dus 3 keer €60,-

10. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Zelfde afstand.. ook heerhugowaard - amsterdam.

11. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Hmmm wel raar, zels als ik uitga van die 0,18 cent per km. dan zou ik op meer moeten uitkomen dan 124 euro p/m.
    zelfs als ze niet meer geven dan 30 km.

12. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Ja maar als er niks over staat in jullie cao zijn ze helemaal niks verplicht. Ik denk dat je eerst echt de cao moet bekijken wat daarin staat.

13. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik heb geen CAO Welzijn boekje gekregen van mijn werkgever.
    Die moet ik nog steeds krijgen.
    Ga wel even googlen.

14. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Hoi,
    Ik werk als Sociaal cultureel werker en volgend mij hoeft bij ons woon/werk niet vergoed te worden. Pas sinds een paar maanden krijg ik dit wel, is bepaald door werkgever.
    Maar je zou kunnen vragen, hoe ze tot dat bedrag zijn gekomen en dan onderhandelen.

Succes!

15. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik werk ook als cultureel werker (bewondersondersteuner) ;)
    Wat raar... in de welzijn had je al langer recht op vergoeding. Sowieso sinds 2008, dat saat in de cao!

16. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

? Echt waar? Ik heb nooit woon/werk vergoed gekregen. Alleen werk/werk kon ik declareren.
    Ik heb het trouwens ook nog nagezocht in de Cao.

Waarschijnlijk niet goed gekeken:(

17. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Hoi

Het is heel normaal dat je zelf bijdraagt aan je reiskosten in heel veel CAO's is dat ook zo geregeld. Daarnaast is er vaak ook een maximum bedrag dat per maand wordt betaald ongeacht hoe ver je woont.
    Niet vreemd dus.

Je vermeld dat je minder verdiend dan waarvoor je bent geschoold, blijkbaar vind je het wel het vermelden waard.
    Daarom reageer ik er nog even op : je opleiding doet er niet toe, je wordt betaald voor de baan die je verricht en het salaris dat daarbij hoort.
    Ook al ga je als arts werken als bejaardenhelpende dan nog krijg je betaald als helpende. Je mag immers ook alleen die zaken verrichten die bij je functie horen en niet die bij je opleiding horen.

18. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Corien: ik denk dat ze daarmee aan wil geven dat ze al minder verdient dan ze graag zou willen (of dan dat ze gewend is misschien) en als ze dan ook haar reiskosten niet volledig vergoed krijgt, wordt dat nog minder...

@Assi: ik werk in een heel andere cao, maar ook ik krijg niet alles vergoed. Nu ik ook deeltijd werk, ga ik dat wel erg merken, ook omdat ik nou niet super goed betaald krijg. Maar bij mij is dat - als het goed is - ook tijdelijk. Wat wel nog mee kan vallen, is dat het deel dat je niet vergoed krijgt van de werkgever wel aftrekbaar is van de belasting. Misschien dat dat nog wat scheelt?

19. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Tsja... ik denk dat je werkgever heel erg sterk staat in deze kwestie..

Overigens ben ik het ook wel met hun eens.. waarom neemt iemand een baan aan die 50 km van zijn/haar huis ligt?
    Ik begrijp dat je graag wilt werken maar omdat jij bereid bent om onder je niveau te werken en 50 km te reizen wil dat nog niet zeggen dat je werkgever dat moet betalen..

Ik ben een voorstander van het feit dat iedereen eens werk gaat zoeken in zijn/haar eigen regio... Zo kunnen de wegen ook eens ontlast worden, om over het OV maar niet te spreken..

20. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Tsja, dan moet ik maar verhuizen zeker, want wat ik doe kan alleen in een paar grote steden. Ik vind het een beetje belachelijk eigenlijk wat je zegt. Mensen als ik (en Assi) houden de NS rendabel zodat andere mensen ook gebruik kunnen maken van het OV. Als er geen forensen zouden zijn, zou de NS op kunnen doeken, en hetzelfde geldt voor de meeste busbedrijven.

Ik begrijp je opmerking zeker niet helemaal, maar goed.

Deel Deze Pagina