Mijn kinderen zijn helemaal dol op Turks brood. Ze peuzelen zo een heel homp brood naar binnen, als 'tussendoortje' . We kwamen er eigenlijk per ongeluk achter. Mijn zoontje ging laatst met zijn opa naar de Turkse bakker om brood voor bij de bbq te halen. En hij kreeg van de bakker een lekkerw stuk verse warme brood. En heeft die onderweg naar huis helemaal opgepeuzeld , thuis wou die persé méér . Maar nu vraag ik me af of het verantwoord is om af en toe turks brood te geven bij de lunch. Die is natuurlijk niet volkoren, maar de hele volksstammen worden er groot mee . Ik vind het zelf ook zo lekker. Maar van andere kant, het blijft wel wit brood. Wat denken jullie?
persoonlijk vind ik turks brood wel heel lekker, maar niks meer dan deeg...volgende dag is het al hard en taai...geowon wit brood blijft nog wel een aantal dagen 'goed"... ik heb ook altijd nog honger na turksbrood, mss is het ene btj hetzelfde als stokbrood.. maar je hebt geloof ik ook bruin turks brood of volkoren marokkaans brood
Maar dit zegt volgens mij juist dat het puurder zou zijn, met minder hulpstoffen dan "gewoon" wit brood, en daarom is het wellicht gezonder. Weten doe ik dat overigens niet. Maar idd blijft volkoren/bruin natuurlijk beter.
Ja, mijn moeder zei dat ook inderdaad. Zij bakt ook vaak brood (zonder broodbakmachine, gewoon met de hand en in de oven), en die is na 1 of 2 dagen ook 'oud'. Maar het blijft wit brood. Ach, leuk voor soms, het is ook zo lekker!
Wij lopen ook door de stad met zo'n homp in onze handen hoor! Je kan ze ook leuk vullen, is weer eens iets anders dan pitabroodjes. 't Is alleen wel errug zout (proef maar eens goed). Onze bakker maakt het van tarwebloem overigens.
Maar is die dan ook zo wit? Hier heeft de turkse bakker wit brood en wat 'grijzer' brood, misschien is die dan van tarwebloem?
Wij hebben die grijze, vind ik lekkerder ook. Ik weet trouwens niet of het Turks of Marrokaans brood is. Het is een Turkse bakker en verkoopt beiden. Ik wijs altijd maar wat en betaal dan 50 cent, is echt belachelijk goedkoop die bakker!
Dat doe ik dus ook, want onze bakker praat geen Nederlands, dus kan me ook geen uitleg geven. De kassajuvrouw praat wel gelukkig Nederlands, maar die weet niet zoveel van die broden af
Turks brood (Algemeen recept) Ingredienten: 500 g bloem van harde tarwe 350 g water 10 g zout 15 g gist olijfolie max 8 ml sesamzaad ei Wittebrood (algemeen recept) Ingrediënten 500 gr patentbloem 125 ml water 1 zakje gist 8 gr witte basterdsuiker 20 gr boter of margarine 10 gr zout Verschillen: witte brood zit suiker en harde vetten (boter / margarine) Turksbrood bevat oliën en geen suiker maar wel ei Turksbrood kan je eigenlijk niet bewaren en kan het beste gegeten worden op de dag van bereiding.
Turksbrood is inderdaad heerlijk maar alleen lekker op dag zelf. Misschien niet het gezonds om als lunch te geven. Af en toe moet kunnen en een keer als tussendoortje is ook lekker en ik denk gezonder dan koekje ofzo. Ik haalde het ook vaak bij de turkse bakker vlak bij mijn werk. Nu al lang niet gedaan omdat ik nog steeds thuis zit met Bi. Ik mis het wel en onze kleine druif ook.
Maar volgens mij kan er geen ei IN zitten? Dan rijst het nooit zo mooi? Deeg met ei wordt 'romiger' maar wel harder. Misschien worden ei en sesamzaad gebruikt om de korst mee te besmeren? (voor die mooie goudbruine kleur) - zijn er hier turkse dames die wat uitleg kunnen geven? Met 'onze' bakker kom ik niet ver .
Ik zal trouwens als ik er weer kom (duurt denk nog wel even) ook eens vragen wat erin gaat. Heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan.
aha! vandaar....ik eet nooit wit brood maar vind idd wel turks, marokkaans, surinaamse broodjes op zn tijd wle lekker.. als we bij mn schoonouders eten, eten we wel altijd dat buine marokkaanse brood erbij, daar zit meer korst als deeg in... Vroeger at ik het bij een vriendinnetje elke zondag met zo'n uitgebreid ontbijt, dat is ook leuk..maak je er zo'n dag van, lekkere broodjes beleg etc
Idd lekker vullen met feta, sla, tomaatjes, beetje humus, citroensap, mmm!! Of nog lekkerder: wat gegrilde aubergine ertussen. En/of tomatensalsa voor bij de tortillachips erin Tarwebloem is toch gewoon standaard ingredient van (wit-)brood? Gemalen tarwe, dus meel, maar dan waarbij vezeltjes etc zijn verwijderd. Of bedoel je hier iets anders mee?
afwisselen lijkt mij geen probleem. Tuurlijk is volkoren beter, maar afwisseling van spijs doet eten toch? En turks brood is gewoon lekker om weg te knagen
ik denk dat ei gebruikt wordt voor het laten glanzen van het brood (dus niet onderdeel van het deeg maar er bovenop)