Is turks brood qua samenstelling 'hetzelfde' als Nederlands wit brood?

Discussie in 'Voeding' gestart door adi, 18 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

ja inderdaad, net als het sesamzaad.

Maar meiden, bedankt voor het meedenken. Na even gezond nadenken is de conclusie dat turks brood heerlijk is voor af en toe, maar geen dagelijks verantwoorde lunch met granen en vezels.
    We gaan het nu ook lekker tussendoor geven en de komende tijd lekker bij de bbq. :)

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wij hebben altijd Turks brood in huis, maar wat er precies in zit weet ik niet. Sowieso geen hulpstoffen inderdaad, want daardoor is het na 1 dag eigenlijk al niet meer lekker.

En ik weet wel wat mijn schoonfamilie in het brood gooit aan ingredienten, maar dat is weer ander brood dus daar kan ik je ook niet mee helpen (da's nog eenvoudiger overigens; bloem, gist, zout, olijfolie en water en lékker dat het wordt!! maar gaat ook wel in een echte houtoven) :)

Maar ter afwisseling van gewoon brood zal het weinig kwaad kunnen. De kindjes in Turkije worden er ook groot mee tenslotte :) alhoewel ik voor onze vakantie wel gewoon bruin brood ga kopen, of in ieder geval iets wat erop lijkt, anders eet Irem bij thuiskomst helemaal geen brood meer, of ze zit vreselijk verstopt, en ik heb in allebei geen zin ;)

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Trouwens een tip voor als je geen Turkse bakker in de buurt hebt, zoals wij; je kunt Turks brood prima invriezen. Pak het goed in in een plastic tasje en leg het zodra je thuiskomt in de vriezer. Als je het wil eten een paar uur van tevoren uit de viezer halen in plastic en in het plastic laten ontdooien (anders droogt het uit). Bijna net zo lekker als vers.

4. adi

adi Niet meer actief

Dit zijn inderdaad ook 'gewoon' pure broodingrediënten.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zo maak ik ook brood. Turks brood van een echte Turkse bakker is zo ongeveer het puurste brood dat je krijgen kunt: water, meel, gist en zout. Geen broodverbeteraar of andere toevoegingen die Nederlandse bakkers gebruiken (er zijn trouwens maar heel weinig Nederlandse bakkers die hun brood echt ZELF maken, de meeste bakkers gebruiken een bakmix uit de broodfabriek. Bakkers die het brood helemaal zelf maken zijn o.h.a. heel duur, behalve Turkse bakkers).
    En Turks brood wordt net als Hollands brood gewoon van tarwemeel gemaakt. Het grijzige brood wordt van ongebleekt tarwemeel gemaakt. Het is gewoon een bron van granen. Vezels wat minder, maar die kun je ook uit je groente en fruit halen. En uit pap. Als jeTurks brood op z'n Turks eet, dus met lekker veel rauwkostsalade erbij, dan hoef je je over je vezels geen zorgen te maken.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het brood dat ik altijd koop (als ik te lui ben om zelf te bakken) bestaat ook uit enkel volkorenmeel, water, gist en zeezout. Soms aangevuld met duurzaam palmvet. Dat brood is altijd op dag 3 nog goed te eten, maar ik heb ook altijd brood met pitten en zaden, zoals zonnebloempitten, die voor de smeuigheid zorgen. En vaak van een 'vettere' graansoort dan tarwe. Biologisch en duurzaam brood, puurder bestaat niet!
    En wat is duur als je heerlijk dagvers brood hebt van 1 kilo met pure ingredienten waar je 3 dagen lekker van kan eten? De term 'duur' is betrekkelijk. Trouwens: hoe meer troep in je voedsel des te goedkoper het is.

Ik dacht dat wit brood gewoon van patentbloem was. Ik ben even gaan googelen op gebleekt meel en daar werd ik niet vrolijk van!:(

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 'duur' bedoel ik dat het voor veel mensen moeilijker in het budget past. Het maakt nogal verschil of je een euroshopper van 52 cent koopt, of een biologisch brood van 3 euro.
    Al vind ik zelf 'echt' brood lekkerder: gezonder, het vult meer, dus je hebt minder nodig.
    Maar ik vrees dat het voor veel mensen moeilijk bereikbaar is, je kunt het niet overal kopen en het is veel duurder.

Patentbloem is natuurlijk ook gebleekt, tenzij je het bij de reformwinkel haalt.

8. zogelukkig

Nee, da's niet waar hoor! Patentbloem is fijner gemalen en gezeefd dan tarwebloem maar is niet gebleekt met chemische middelen, leert een klein rondje internet me.

Als ik al bak met wit meel dan is dat van Italiaanse harde tarwe, "Granoro il Primo" (volkorenfoccacia smaakt echt niet!).

9. fafje

fafje Niet meer actief

jeetje wat weten julei allemaal veel van brood! haha die kennis moet ik echt nog op doen in mn leven :p

ik haal altijd gewoon heel donker brood met veel pitten(bij de bakkera)...en dat vult mijn maag ook heel goed :D..

10. zogelukkig

Zal ik je nog wat leren::p

Dat hele donkere brood (AH heeft het ook in de afbak- pain Boulogne geloof ik-) is gekleurd met moutaroma om die donkere kleur te krijgen. Veel mensen denken: hoe donkerder des te meer volkoren des te gezonder. Helaas worden er ook bruine broden gekleurd met mout. Mijn volkorenbrood wordt echt niet zo diep roodbruin!

11. fafje

fafje Niet meer actief

serieus!?

achja, die van AH is wel lekker trouwens, maar bij mn bakker haal ik het vaker..
    Maisbrood is ook mn favoriet, is daar ook ngo iets mee?? :p

allison ben ik ook gek op!

12. zogelukkig

Nee, ik dacht het niet, haha!;)

13. fafje

fafje Niet meer actief

hihi, nee maar serieus, je moet het maar weten...al dnek ik dat die kleurtoevoeging ook weer niet zoooo erg is...opzich is het brood wel gewoon gezond toch...

14. zogelukkig

Euhm nee, dat is dus niet waar!
    Was een keer bij keuringsdienst van waarde dat ze zelfs wit brood zo kleuren om het maar diep donkerbruin volkoren te laten lijken. dat is natuurlijk wel jammer, want dan mis je een hoop vezeltjes.

Maar met moutaroma an sich is niks mis, is gewoon mout.

15. fafje

fafje Niet meer actief

jeetje, wat ze tegenwoordig allemaal wel niet doen...wordt je ook gek van, mag een mens gewoon normaal eten...pff

maar thanks hihhii weer wat geleerd

Deel Deze Pagina