Ons zoontje is net 3 en gaat geregeld (ongeveer 20x per dag) heel erg wapperen met zn armen. Daarbij maakt hij met zn mond en prrrrr/pfffff geluid ( waarbij veel speeksel meekomt) en gaat hij met zn voeten (hielen) op de grond stampen. Hij doet dit al even maar dacht dat het vanzelf over zou gaan. Hij doet het vooral tijdens het spelen en lezen op de grond en tijdens het eten. Het cb weet er ook niet echt raad mee en nu zijn we doorgestuurd naar een knderfysio, maar vraag me eerlijk gezegd een beetje af of ik daar aan het juiste adres ben. Iemand die dit herkent? Tijdens zo'n "aanval" lijkt hij ook wel even niet bereikbaar, het stopt wel weer vanzelf. Zelf denk ik misschien dat hij op deze manier energie kwijt moet ofzo..
Allereerst wil ik zeggen dat het misschien beter is je verhaal bij de huisarts neer te leggen. Wij kunnen alleen maar gissen of uit eigen ervaring spreken maar het hoeft absoluut niet op jullie van toepassing te zijn. Het gaat niet om een van onze kinderen maar om een jongen uit de klas van mijn zoontje, het zoontje van mijn vriendin en een client bij mijn moeder op dr werk. Alle 3 hebben ze een vorm van autisme, de laatste icm epileptie.
Ik zou inderdaad ook een pedagoog laten kijken. Onze zoon doet het ook, maar zeker niet op de manier die jij beschrijft. Onze peuterspeelzaal houdt het bij hem ook in de gaten, omdat het een typisch symptoom blijkt te zijn van autisme. Maar omdat hij het juist doet in enthousiaste situaties, maakt men zich geen zorgen. In zijn geval adviseert onze peuterspeelzaal om hem 'af te strijken' op het moment dat het gebeurt. Op die manier verliest hij zijn spanning. Want dat schijnt het vooral te zijn. Wij houden het ook in de gaten, zodat we ook kunnen ingrijpen zodra de peuterspeelzaal het te gek vindt worden. Hier wordt het wel steeds minder dus ik heb er goede hoop op dat het over aan het waaien is. Veel succes! Groetjes, Josien
Het klasgenootje van mijn zoontje en het kindje van vrienden doen dit beiden juist in spannende enthousiaste situaties omdat ze niet weten wat ze met hun emoties moeten. Goed dat je het in de gaten houdt.
Hi, Ik ben pedagoog, maar inderdaad laat een pegagoog/orthopedagoog erna kijken. Snap eerlijk gezegd ook niet dat het cb een fysio inschakelt ipv een huisbezoek ofzo?
@Twinkle Star, onze huisarts, peuterspeelzaal en consultatiebureau geven aan dat het 'goed' is dat hij het alleen in zijn enthousiasme doet. Verder is hij heel sociaal en loopt hij juist lichamelijk (grof motorisch) en qua spraak achter. Daarom heeft men hier (voorlopig) de diagnose autisme in de ijskast gezet. Maar inderdaad... we blijven alert. Het is toch iets om in de gaten te houden.
Onze dochter doet het ook.... Ik heb er een paar maanden geleden ook een topic over geopend. Als hij zich verder normaal ontwikkelt zou ik me niet al te veel zorgen maken. Op deze leeftijd schijnt het heel normaal te zijn als ze tics/maniertjes hebben of vanuit volwassenen gezien "gekke dingen" doen. Als hij een "aanval" heeft en je roept hem, wat gebeurt er dan? Stopt hij ermee of gaat hij gewoon door? Ik zou het sowieso filmen en ermee naar de HA gaan, die kan je vervolgens doorverwijzen naar een KA of pedagoog.
Zou best kunnen hoor, heb er zelf niet voor gestudeerd. Enige wat ik weet is dat ze beiden autisme hebben. Klasgenootje heb ik regelmatig in mijn groep bij uitstapjes omdat ik het niet lastig vind met hem om te gaan. Het zoontje van mijn vriendin zie ik regelmatig op rustige maar ook drukke momenten. Ze "fladderen" normaal ook wel maar ik zie wanneer er iets spannends gebeurd of ze heel enthousiast zijn het fladderen veel heftiger is. Omdat er aangegeven werd dat het niet erg is wanneer het in zo'n situatie gebeurd wilde ik toch even laten weten wat mijn ervaring er mee is. Ik ken jullie kindjes niet, weet dus ook niet hoe ze normaal zijn vandaar dat ik aangaf dat het wel handig is het in de gaten te houden.
hier flapperen ze zomaar maar ook uit enthousiasme. Vaker uit enthousiasme en/of spanning dan gewoon. En hier hebben ze beide autisme. Ons is ook verteld dat kids met autisme vaak flapperen in spannende en blije situaties omdat alles ze dan overdondert. En dus gaan ze flapperen en vaak ook verbale tics erbij. Ze flapperen ook om even tot rust te komen. Als ze iets inspannends hebben gedaan of lang hebben stil gezeten. Zo op het kdc waar de jongste op zit ( autisme groepje ) hebben ze na elke activiteit een pauze waarin de kinderen even los kunnen gaan. Dus rondjes draaien, flapperen etc. Er staat ook bijna niks in het lokaal alleen voor dat. Onze overbuurjongen doet het ook. Maar nog meer als ie enthousiast is of iets spannends vind.
Allereerst bedankt voor alle reacties. We hebben 16 mei een afspraak bij de kinderarts dus dan horen we meer. We hebben wel het idee dat het met de dag erger wordt dus er moet even goed naar gekeken worden.
Mijn zoon doet dit ook na veel inspanning of als ie heel geconcentreerd bezig is geweest. Ook hij heeft een vorm van autisme.
Even afwezig zijn ging bij mij het belletje rinkelen van epilepsie. En van fladderen ligt mij ook iets neurologisch bij en ik lees hier toch ook vaak autisme. Ik zou het in ieder geval overleggen met de kinderarts. Zij weten hier vast meer over, gezien het feit dat er hier op het forum al vaak op wordt gereageerd.