Hoi, Ik las net op een ander forum dat staan voor baby's van deze leeftijd niet goed is. Aangezien ze nu willen gaan 'staan' op schoot heb je snel de neiging om dat te oefenen, maar dat is dus niet goed. Ik oefen ook alleen met 'lopen', maar dan staat er geen druk op haar benen, want ik til haar goed op. Maar geldt dit ook voor zitten? Ik had Eva in haar wipstoel gezet en deze staat behoorlijk schuin omdat dat (dacht ik) beter is voor die kleintjes. Maar dat vindt ze maar niets, ze probeerde omhoog te komen en toen ze mijn vingers vastpakte, trok ze zich met een beetje hulp van mij omhoog tot zitten. Toen ik haar weer liet zakken begon ze te brullen en toen ik haar weer omhoog hielp, was ze weer tevreden. Ze zat dus lekker, ik hoefde haar ook nauwelijks tegen te houden en ik vind het natuurlijk heel leuk, maar is het slim om dit te blijven doen? Bij staan weet ik dat het slecht is voor de heupen en beentjes, dat is bij zitten niet denk ik? Ze heeft een sterke rug en nek, dus zelf denk ik eigenlijk dat het geen kwaad kan. groetjes, Snoopy
Het ruggetje van je kleintje is nog niet sterk genoeg om te gaan zitten en staan. Ik zou het als ik jou was niet stimuleren.
Vanaf wanneer mogen ze wel gaan zitten dan? Eva houdt haar hoofd ook al goed omhoog sinds ze geboren is, ze heeft dus wel een sterke rug. Ik heb haar nog nooit gezien met haar hoofd neergelegd als ze op haar buik ligt . Maar ik vind het zelf ook nog een beetje te vroeg, al betwijfel ik of het voor haar rug slecht is. Ik zal het in ieder geval volgende week bij het cb vragen, die kennen haar en kunnen misschien beter beoordelen of het mag of niet. Maar ben ook wel benieuwd naar de ervaringen hier.
Kindjes kunnen pas zelfstandig zitten als de wervelkolom en de rugspieren daar klaar voor zijn. Bij de 1 is dat met 7 maanden, bij de ander pas met 9 maanden..Tot die tijd is het niet verstandig om je baby in een zithouding te zetten, omdat de rug daarvoor nog niet voldoende ontwikkeld is en overbelast of beschadigd kan raken..Dit was het advies wat ik kreeg bij mijn cb, toen ik Milan daar rechtop zette, terwijl hij nog niet zelfstandig kon gaan zitten...
Hmmm ... als ik Mirre niet rechtop mag zetten (op schoot) dan heb ik een huilbaby ... Mirre wordt namelijk echt heel erg boos als ze niet alles kan en mag overzien ... Dr wipstoeltje staat schuin, net zodat ze wel een beetje kan kijken ... Maar ik heb dus geen antwoord voor je ...
Deze vraag heb ik ook van de week bij het CB gesteld. Eefje vindt het zelf ook leuker om te zitten i.p.v. te liggen. Met ondersteuning mag je kindje tot uiterlijk een half uurtje zitten. Maar ze zeggen er wel bij dat dat wel heel erg lang is. Dus hoe korter hoe beter. Mij is verteld dat baby's niet goed op hun kontje kunnen zitten net zoals wij doen en nemen dan een verkeerde houding aan en dat is slecht. Eefje kon ook al heel vroeg haar hoofdje recht houden en haar rug is ook ook sterk, maar helaas blijkt het toch niet goed te zijn. Het wippertje zet ik altijd een klein beetje omhoog. Bij ons op de bank zit ze een kwartier tot een half uur per keer. In de box leg ik haar altijd neer, maar ook vaak op de buik. De buikligging blijkt weer wel goed te zijn en vindt Eefje ook leuk en houdt het steeds langer vol. Als ze langer bij ons op de bank zit leg ik ook vaak een paar grote kussens neer, zodat ze daarop lig. Daar lig ze dan schuin op, zodat ze toch veel kan zien. Met een stel kussens kom je een heel eind en gaan ze in ieder geval niet huilen en ligt ze toch plat.... en schuin.
Euhm... hier dan ook een probleem. Ik lees mee... Hij zit wel wat rechterop maar leunt tegen mij aan, (beetje schuin zeg maar) om toch wat te kunnen zien, mag dat dan wel? Hij zit niet op zichzelf natuurlijk..... maar hij wil zo graag wat meer zien! Liggen vind ie niet zo leuk meer op schoot...
Rechtop zitten doet ze ook wel bij mij op schoot, maar dat zit ik wat achterover en leunt ze tegen me aan. Maar nu zat ze dus bijna helemaal los, ik hield haar alleen een beetje tegen, dus alle kracht moet wel vanuit haar zelf komen. Loetje, dus eigenlijk mag ze pas gaan zitten als ze ook zelf kan blijven zitten denk ik? Leek me eigenlijk wel ook wel.... maar ik vond het wel apart dat ze het zelf wilde. Op schoot komt ze ook de hele tijd naar voren (heel handig ). Maar niet alles wat baby's willen is ook goed voor ze natuurlijk . Dan zal ik alleen blijven oefenen met optrekken en dan meteen weer terug. Of gewoon maar niet oefenen want ik denk niet dan Eva het hiermee eens gaat zijn .
Appelsientje, volgens mij mag dat wel hoor. Maar Eva houdt het sowieso niet lang bij mij vol, vindt de box veel leuker . Corrievan, ik weet dat buikligging heel goed is, ook goed voor het rugje, ook al is dat al wel redelijk sterk. Moet ik ook wat meer doen, maar Eva weigert dus haar hoofd neer te leggen en gaat na zo'n 10 minuten boeren en spugen van de inspanning. Ze ligt wel welke ochtend 5 minuten op haar buik op het aankleedkussen, als ik haar haar doe en haar insmeer. Moet het toch wat vaker ook in de box doen, want dat is natuurlijk ook goed voor haar ontwikkeling en des te sneller gaat ze zelf zitten . Ik zal eens kijken of ik de foto's hier kan plaatsen, ik heb op goed geluk foto's gemaakt en ze zijn nog leuk gelukt ook. Ziet er eigenlijk ook niet uit zo'n kleintje dat zit .
Precies, willen en kùnnen zijn 2 verschillende dingen. Milan wil ook wel de hele dag snoepen, maar mag dat niet en dan wordt hij ook boos. Zo is dat ook met baby's. Ze willen mss wel, maar kunnen/mogen het nog niet, tenzij ze het dus inderdaad zelfstandig kunnen..Alles wat ze zelf kunnen is goed, extra stimuleren van dingen die ze nog niet kunnen (of mogen) is niet aan te raden. Beetje schuin zetten in wat kussens of tegen je aan lijkt me niet zoveel kwaad kunnen, maar dan zeker niet te lang. Liggen is gewoon nog het beste en inderdaad regelmatig op het buikje leggen is ook hartstikke goed om de nek/rugspieren sterker te laten worden. En dan komt eerst het omrollen en dan pas zitten. Je beeb moet gewoon nog eventjes geduld hebben
Klopt helemaal! Maar ik vind het wel apart dat ze al zo redelijk los kan zitten, zo leuk! Maar goed, ik heb er nu 2 foto's van, daar kan ik wel even op teren . En geduld, wat is dat? Als ze honger heeft en ik wil haar aanleggen, heeft ze zich al vastgezogen voor ik haar fatsoenlijk heb aangelegd Omrollen heeft ze een paar weken terug al per ongeluk gedaan van buik naar rug en laatst ook bijna van rug naar haar zij. Maar als ik haar niet op haar rug leg kan ze het omrollen moeilijk oefenen natuurlijk , dus maar weer elke dag gaan doen. Op het aankleedkussen rolt zo moeilijk want ik hou haar dan toch tegen, heb liever niet dat ze op de grond ligt .
hoi ,Gyano zit ook liever dan hij ligt.....in de maxi cosi zitten ze toch ook? dan mag het wel maar maximaal anderhalf uur<--- en ik neem aan dat je kleintje niet eens zo lang op schoot zit... dus ik zou je daar maar niet al te druk om maken grtz Ramona
Zitten in de maxicosi is een noodzakelijk kwaad en die is alleen bedoeld als autostoel. Het liefst zo kort mogelijk, tot maximaal 2 uur per dag..Een keer een uitschieter als je bijvoorbeeld ver op vakantie gaat daargelaten, dat is ook helemaal niet erg. Maar elke dag 2 uur in de maxicosi is echt niet goed voor je kindje en in de praktijk gebeurt het ook maar zelden dat je dagelijks 2 uur met je kindje in de auto zit..Daarbij komt dat je kindje in de cosi ook niet echt op de billen zit, maar meer half liggend op de rug, maar het blijft een slechte houding en daarom wordt het ook aangeraden om je kindje zo kort mogelijk in de cosi te zetten... Snoopy, gewoon lekker een kleed op de grond leggen en oefenen maar...Dan heeft ze alle ruimte en ook nog eens een prachtig zicht op alles...
Hier nog zo'n leukerd: Dax wil sinds vorige week ook opeens zitten op schoot. Hij trekt zichzelf gewoon rechtop met zijn buikspieren als hij niet heel plat ligt. Dan komt er een hoop inspannend gekreun en meneer zit rechtop. En sinds deze week dus ook veel willen staan. En dat gaat heel erg goed. Hij heeft de grootste lol en kraait het uit van plezier. Vandaag was de kinderfysiotherapeut bij ons en die gaf inderdaad aan dat zitten nog niet goed is voor zulke kleintjes. Ik had me dat nog niet zo echt gerealiseerd maar nu ga ik het dus ook maar niet meer stimuleren. Jammer maar ja nog even geduld hebben dan maar...
Grappig om te zien hoe Dax staat! Staan is nog niet zo erg vind ik als je ze goed ondersteunt. Als Eva 'loopt' hou ik haar heel goed vast, het is dan meer een reflex. Net als bij de testen net na de bevalling, maar Eva hield haar benen net als in mijn buik, gekruist dus, dus dat lukte niet echt . Eva zit haast nooit in de Maxi Cosi, maar als ze in slaap valt en ze blijft slapen laat ik haar wel even liggen. Ze slaapt namelijk haast niet overdag. Zal even de foto plaatsen van Eva: Beetje slechte kwaliteit geloof ik door het verkleinen, maar duidelijk genoeg.
Kylian wilde ook al heel vroeg zitten en omdat de huilbuien erom maar niet stopten hebben we gedeeltelijk eraan toegegeven. Ik legde altijd het voedingskussen in een hoekje van de box en dan kon hij in het midden behoorlijk rechtop zitten. En als hij moe werd (was in het begin al na 5 minuten) zakte hij vanzelf onderuit. Dan lag hij weer even heel tevreden te 'spelen' (soms wel 30 minuten) en dan wilde hij weer zitten. Hij heeft ook zo gezeten toen hij in het ziekenhuis lag (was toen 4 maanden) en wij hebben er toen geen commentaar op gehad. Vreemd genoeg bleef ons zeer bewegelijke ventje in zijn wipstoel stil zitten Groetjes anita
Ties zijn grootste hobby is op het moment STAAN. Vindt ie geweldig. Laat het hem wel niet al te vaak doen, want dat lijkt me nou ook niet al te goed voor zijn beentjes. Zitten doet ie al een hele tijd, kan ie lekker alles bekijken. Sinds een maand wil ie ook niet meer in de wagen liggen, dus heb ik de maxi cosi erop gezet. Ik let er dan wel op dat ie niet te lang erin zit, want dat is ook niet al te geweldig. Supergoed is het niet nu hij zo klein is, maar ik houd het gewoon binnen de perken....
mijn mannetje wil ook alleen maar zitten. Ook al heel vroeg vanaf 4 maanden ofzo. Ach zo lang gaan ze toch ook niet zitten, dus ik denk dat het wel meevalt. Hij vind nu zijn loopstoel helemaal geweldig, dus daar zit hij ongeveer 10 minuutjes in. Daar zijn de meningen ook weer over verdeeld, maar ik doe maar gewoon wat mijn gevoel me ingeeft. Anders mag je ook bijna helemaal niets meer. Groeten, Angel
Ik had het wipstoeltje altijd bijna plat, maar dan toch nog wat schuin. Ze kan sinds ze een maand of 5 is ook staan, maar goed, dat is erg slecht voor de knietjes, die zet ze gewoon op slot. Dat laat ik haar dus verder niet doen. Van het CB mag ze staan en mag je haar daarbij helpen als ze met haar benen gaat wippen als een soort kikker, dat doet ze nu wel heel veel, ze klimt echt gewoon helemaal over mijn schouder als ik met haar op de bank zit . Maar ja, alles met mate, dan komt het vast goed!
Jeetje knappe Eva zeg! Volgens mij is ze echt een heel sterk kindje! Ymke wil ook graag "zitten". Op schoot, lekker tegen je aan de kamer in kijken vindt ze erg leuk! Wij hebben een doomoo seat en daar ligt ze wel in, maar kan ze de boel goed overzien. Ik heb me laten vertellen dat dat beter is dan een wippertje dat rechtop staat.