Is zo erg obstipatie nog wel normaal?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Minny, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0

Ja dat dacht ik eerst ook, maar de HA was heel duidelijk dat ze dat niet nodig vindt. Tja, daar moet je dan toch op vertrouwen?

2. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Weet je wat je ook nog zou kunnen proberen? Probiotica! Schijnt ook te helpen bij stoelgangprolemen.

Wat medicatie betreft: over een half jaar kan je eens kijken of hij inmiddels zonder kan, zo niet dan start je het weer op en probeer je het een half jaar later weer. Enz.

Maar fijn dat het nu beter gaat met je zoontje!

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ga niet in discussie met mensen die geen verstand van zaken hebben en alleen maar panisch zijn en dus zomaar wat roepen. Misschien moet je je eens inlezen of spreken met een deskundige.

Niemand heeft het hier over onnodig medicijngebruik. Daar ben ik uiteraard ook tegenstander van.

4. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Koemelkallergie lijkt me niet, want dan had hij al langere tijd hele andere klachten gehad en geen obstipatie. Lactose-intolerantie geeft juist diarree, net als bacterie in de darmen. En bij die laatste kan het gepaard gaan met bloed. Dan blijft over Coeliakie , dan zou hij nog meer klachten moeten hebben buiten obstipatie om en daar hoor ik TS niet over.

@TS Misschien heb je hier iets aan: http://www.mlds.nl/pages/downloadbrochure.php?brochureName=Verstopping+bij+kinderen.pdf

5. zogelukkig

Precies dat weet je niet, dus roep je maar wat!
    Macrogolum (het hoofdbestanddeel van Forlax en Movicolon) maakt darmen niet lui. Luie darmen bestaan in die zin niet.

En wat is het nu weervoor onzin te roepen dat geen gebruik van medicijnen het beste is?? Medicijnen maken mensen beter en sommigen zullen hun hele leven lang ervan afhankelijk zijn, ik noem: schildklierpatienten of diabetici en zo kan ik nog wel even doorgaan!

Heel fijn dat je de rest aan de wetenschap overlaat (misschien moet je hun onderzoeken eens lezen).

6. zogelukkig

Ja, dat had ik al gedacht!;)

Maar je zegt dat hij al zijn hele leven last heeft van verstopping. Hoe vaak ben je daar nu al voor bij de ha geweest? Nog nooit voor deze klachten bij de ka geweest?

Die zakjes Importal doen hopelijk en waarschijnlijk hun werk. Van 'zomaar een klysma geven als het nodig is' ben ik geen voorstander.

Wel vind ik het jammer dat er niet eens gekeken wordt naar de onderliggende oorzaak van de verstopping. Het is wel gebruikelijk dat bij aanhoudende klachten het bloed en de ontlasting wordt onderzocht en er een rontgenfoto of echo van de darmen wordt gemaakt. Al zij het maar om zaken uit te sluiten. Lactose-intolerantie of coeliakie of een parasiet vraagt nl. om een andere behandeling dan (alleen) laxantia.

Hoe eet en drinkt hij? Krijgt hij genoeg vezels (uit volk.granen en groente en fruit) binnen? En vetten? En drinkt hij voldoende (bij verstopping is 1 liter wenselijk).

Probiotica is zeker een goede! Niet van die slappe yoghurtdrankjes, maar gewoon een goed gedoseerde pil.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    hier hebben ze ook nog nooit foto's of andere onderzoeken gedaan hoor.

Maar dat komt misschien mede doordat ik zelf al had uitgevogeld dat bij het consumeren van melkproducten en bieten geen gunstige werking heeft op zijn ontlasting.

Onze dochter heeft dat helaas bij paracetamol.

8. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Jij lees gewoon helemaal niet wat er geschreven wordt. Prima, maar hou je dan gewoon stil. Ik denk dat we het namelijk grotendeels gewoon met elkaar eens zijn.

Ik raad aan om een kinderarts te bezoeken zodat die kan kijken OF er een oorzaak is voor de klachten. (dit raad jij ook aan.)

En natuurlijk is geen medicatie het beste. Kom op zeg, je gaat toch geen medicijnen nemen als dat niet nodig is. En ik blijf ook steeds herhalen dat wanneer er geen oorzaak is medicijnen natuurlijk gebruikt moeten worden. Ik zeg alleen dat wanneer dat NIET NODIG is (doordat de obstipatie door iets anders veroorzaakt wordt en je daaraan kun werken of behandelen) dat beter is.

Daarbij kunnen er honderden onderzoeken geschreven zijn, maar dat zijn dingen die NU bekend zijn. Volgend jaar kan er wel weer iets nieuws naar boven komen en moeten de resultaten van het onderzoek weer aangepast worden.
    Er was nog iemand die zij dat ik de kinderartsen een sneer gaf, maar dat bedoelde ik niet zo. Ik zei dat zij het doen met de gegevens die er NU zijn en dat dat er over een aantal jaar wel eens een ander advies gegeven kan worden als er meer onderzoek is gedaan. Dit is geen sneer naar de kinderarts en ook geen onkunde. Het is nu zo dat het niet schadelijk lijkt te zijn en ik heb alleen gezegd dat de toekomst dat nog uit moet gaan wijzen. Heel veel medicatie blijk toch wel enig effect te hebben op ons lichaam op wat voor manier dan ook. Daarom vind ik het altijd vrij gevaarlijk om te zeggen dat het onschadelijk is.

En voor nu hou ik er over op, want zoals ik al zei is TS hier niet mee geholpen door te kibbelen wie er gelijk heeft. Dit is een forum en hier delen we informatie. Het gaat niet om gelijk hebben of krijgen.

Daarbij vind ik dat jij niet echt respectvol reageert naar mij toe, terwijl ik je steeds uit leg hoe ik dingen bedoel. Vraag me dan gewoon hoe ik bij mijn verhaal kom, dan leg ik het graag uit.

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Dus jullie vinden dat we toch moeten vragen om een onderzoek bij de Kinderarts? Ondanks dat de HA het niet nodig vindt?

10. zogelukkig

Kijk het nog een week aan. Wanneer heb je voor het laatst die zakjes gebruikt en voor hoe lang toen? Wanneer zijn die voor het eerst voorgeschreven?

Heeft je zoontje ook andere klachten?

Kan je eens antwoorden op de vraag hoe hij eet en drinkt?

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Nou sinds vandaag eet hij weer hartstikke goed. Ik denk dat hij het niet eten aan het inhalen is. Verder ook heel vrolijk en lekker spelen. Alleen nog niet gepoept, maar met al dat eten kan dat niet lang meer duren.

12. zogelukkig

Wat eet hij zoal?
    Voor hoeveel dagen heb je zakjes gekregen?

13. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Lees eerst die link even die ik in mijn post hierboven heb gezet. Wie weet is er dan al het een en ander voor je duidelijk en beslis dan zelf of je het nodig vind of niet. Of dat je zelf nog het een kan veranderen. Verwijzing kan altijd nog he. ;)

Denk zelf niet dat een ka nu veel doet, behalve eerst kijken hoe het met medicatie gaat.

14. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    De HA wil hem de komende maanden elke dag een zakje geven.

Hij eet bruin brood, ontbijtkoek, crackers, appel, peer.

15. zogelukkig

Neem volkorenbrood ipv bruin brood.
    Vezelcrackers (knackebrot) ipv witte crackers.
    En varieer met ontbijtgranen.
    Alle rijst en pasta ook volkorenvariant nemen en varieer eens met couscous of quinoa.
    Ipv ontbijtkoek mueslikoeken of volk.ontbijtkoek.

Vezelrijk fruit:

Sinaasappel
    Mango
    Peer (met schil)
    Kiwi
    Blauwe bessen

Groente:

Broccoli
    Sperzieboon
    Wortel
    Rode kool

En noten en zuidvruchten als tussendoortje!

Veel calorie-arm vocht als water, thee, slappe diksap of (aangelengd) troebel sap.

16. zogelukkig

Die zakjes zijn 10 gram, ik neem aan dat je die in drieën deelt?
    De komende maanden vind ik ook best lang. Ik zou geen 100 zakjes in 1x afnemen bij de apotheek.

17. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Zakjes zijn 10 gram idd. Het mag ook in 1x gegeven worden zei ze.
    En juist voor langere tijd zei ze.

18. zogelukkig

't Is een beetje meer dan gebruikelijk, maar dat kan gedaan zijn om de boel op gang te brengen. Echter gaat dan de dosis als er dagelijks ontlasting is weer naar beneden. Als jouw kind ongeveer 14 kilo weegt zou je op 3,5 gram poeder moeten zitten. Vanaf 6 jaar wordt vaak een dosis van 5-10 gram gegeven (afhankelijk van het lichaamsgewicht).
    Importal wordt meestal gebruikt bij incidentele obstipatie, dus als de huisarts het voorschrijft voor 'enkele maanden' snap ik dat niet zo.

19. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

mijn zoontje had dit ook, hij was wel een stuk jonger. maar wat had hij pijn!!! zo ontzettend zielig, hij zweete als hij moest poepen en schreeuwde alles bij elkaar, als er dan wat uitkwam, was hij helemaal slap en uitgeput. wij hebben ook forlax gekregen en dat werkte wel maar toen we ermee stopten keerde het probleem terug. toen kwamen we erachter dat het door gewone melk kwam. hij kon dat niet verdragen. wij hebben toen een hele tijd soyamelk gebruikt en dat ging heel goed,hij had nergens meer last van, pas met 2,5 ongeveer zijn we wee gewone melk gaan proberen en gelukkig kreeg hij toen geen problemen meer met het poepen.

20. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Dat is nogal een verschil, 3.5 of 10 gram. Kan natuurlijk ook standaard 1/2 zakje per dag doen ipv een hele.

Hij had vanmiddag gepoept en kwam me dat zo mooi vertellen. Alsof hij helemaal verbaasd was dat het ook zonder pijn kan.

Deel Deze Pagina