Is zo erg obstipatie nog wel normaal?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Minny, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat is dan wel een heel verschil! Gisteren nog ziek opgehaald bij het kdv en nu al lekker gepoept!:D
    Wel even doorgaan hoor en zonder overleg met de arts de dosis niet veranderen.
    Maar wat goed dat hij al zindelijk is, dat is weer een heel probleem minder!;)

2. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    `

Ja wereld van verschil vergeleken met gister.

Maar eh zindelijk? I wish... Nee mannetje doet alles nog heerlijk in z'n luier. Ach hij pas 3 jaar en 1 week ;)

3. zogelukkig

Oh, haha! Nou, beetje zindelijk dan, hij komt het je iig vertellen!;)

Ik vroeg me trouwens af hoe het met jouw endo is en met je gezonde eten enzo?

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja hij komt het in geuren en kleuren vertellen, haha. Maar als ik over een potje begin dan weigert hij gelijk. Ik ga het maar niet pushen. Hij is pas net 3 geworden. We hebben nog een jaar de tijd, haha..

Met mijn endo? Nou ik heb dus in januari die kijkoperatie gehad. Daarna nog een Mri scan. Ik heb de endo tussen de achterkant van mijn baarmoeder en de endeldarm zitten. Ze willen liever niet opereren, omdat dat zo'n riskante operatie is en aangezien mijn klachten nog vrij mild zijn, moet ik me er maar mee redden. Ze hebben nog wel een nierecho gemaakt, om te kijken of die nog goed functioneren. Dus eigenlijk ben ik wel een beetje klaar met het ziekenhuis en mag ik lekker verder met het endometriosedieet. Ik doe dat nu bijna 3 maanden en kan het aardig goed volhouden. De laatste menstruatie nog wel pijn gehad, maar wel korter dan anders, dus ik geloof er wel in dat het echt kan gaan werken.

5. zogelukkig

Hoi Minny,

Ik ben heel benieuwd hoe het met je zoontje gaat!!

6. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Het gaat heel goed. Hij eet, drinkt, speelt en rent zelfs weer. Poept niet elke dag, maar de laatste keer dat hij poepte was het geen drama, beetje gehuild. Ik denk dat hij nu ook meer angst voor het poepen heeft.

7. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Toen ik je openingspost las, schrok ik behoorlijk. Op handen en knieën persen om te kunnen poepen? Och arm kind :( Krijg het er zelf benauwd van. Fijn te lezen dat je nu wel stappen hebt ondernomen en je mag gaan beginnen met die zakjes. Zijn dat vezelzakjes?

Mijn dochter heeft ook vaak problemen met poepen. Heeft 1x zeer gedaan en daarna weigerde ze. Ze krijgt nu al zo'n 3 maanden elke dag een zakje Forlax (4 gr.) Zodra we daarmee stoppen wordt haar ontlasting weer hard en dat creëert weer angst waardoor ze weer gaan weigeren. Ik bel iedere maand naar de huisarts voor een nieuw recept, maar zij vertelde mij dat die zakjes absoluut geen kwaad kunnen. Het zijn alleen vezels die ervoor zorgen dat de ontlasting zacht blijft, waardoor het makkelijker eruit komt. Dus ook mijn dochter blijft voorlopig aan die zakjes. Geen poepdrama's meer hier nu ;)

8. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik heb niet alles teruggelezen, dus als ik iets schrijf wat al is geschreven...sorry daarvoor.

Mijn dochter heeft ook Forlax, via de kinderarts.
    Ze heeft altijd al moeite met poepen gehad en op een gegeven moment ging ze ophoudgedrag vertonen, dus 1 zakje per dag gekregen.
    Dit hielp even, maar niet voldoende.
    Toen ontstond er poepangst, met werkelijk enorme paniek, wat je als ouder compleet machteloos maakt.
    Toen kinderarts gebeld, overgegaan op 3 zakjes per dag.
    En dat zorgde ervoor dat de angst binnen een week weg was, haar ontlasting soepel EN dat ze op de wc is gaan poepen!

Ze mogen 1 gram per kilogram lichaamsgewicht aan Forlax. Dus als ze 15 kilo wegen, mogen ze 15gram Forlax op een dag.
    En Forlax is géén laxeermiddel, Forlax houdt de ontlasting soepel, zorgt dat er voldoende vocht aan de ontlasting wordt toegevoegd.
    Het kan echt geen kwaad om dit langdurig te geven.

De ontlasting van mijn dochter werd wel behoorlijk dun, dus ben ik rustig gaan kijken wat de beste dosering is wat het wel soepel houdt, maar niet dun.
    3 is erg veel en dus heel dun, maar 1,5 is weer net te weinig.
    Ik geef nu 2 zakjes, soms 2,5 per dag en dat gaat hartstikke goed.

Daar waar ze soms 6 dagen haar poep ophield, poept ze nu iedere dag.
    Zij blij, wij blij! En daar is het uiteindelijk om te doen, nietwaar? Voor alle partijen beter ;)!

9. zogelukkig

1,5 gr per kilo lichaamsgewicht mag, zelfs tot 2 gram.

10. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    We gebruiken nu ongeveer 2 weken dagelijks 10 mg Importal, maar het gaat nog niet beter. Soms poept hij wel zonder gedoe, maar meestal is het groot drama. Vanmiddag was hij er ook weer zo beroerd van en na een klysma kwam het er gelukkig uit. Toen was hij gelijk weer super vrolijk.

De HA raadt aan om dit minimaal 3 maanden zo door te blijven doen. Ze zegt dat het veel voorkomt bij jonge kinderen en geen kwaad kan.

Maar als je dan je mannetje bijna dagelijks zo'n pijn ziet lijden, is dat toch niet normaal? Wat zou er verder nog aan te doen zijn?

11. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    ik hoorde laatst ook al bij mn huisarts dat het veel voorkomt bij jonge kinderen. Maar waarom dan?? vraag ik me dan af.
    Mijn dochter van 4,5 jr heeft ook altijd al moeite met poepen gehad. Hier nu dagelijks een eetlepel lactulose en het gaat goed. Ook smult ze van roggebrood dus dit krijgt ze ook bijna dagelijks en dit helpt ook erg goed.
    Maar ja, ze zit nu ook al bijna een jaar aan de lactulose. Nee het kan geen kwaad vlgs de HA en zie je veel bij jonge kids. Maar betekent dat het dus ook gewoon weer over zal gaan en ze weer zonder lactulose goed kan poepen??

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ik kan er echt over mee praten uit ervaring. Als er verder geen medische reden speelt kan het gewoon zijn dat het kind bang is voor de pijn die het een keer eerder heeft ervaren waardoor de ontlasting wordt opgehouden. Gevolg is buikpijn, hardere ontlasting, nog meer angst en pijn enz. Door een goede dosering van bijv forlax kan de ontlasting goed op gang worden gebracht doordat het zaht wordt en uiteindelijk geen pijn meer doet. Als het een hele tijd goed gaat kun je beetje bij beetje gaan afbouwen. Mijn zoon gebruikt al 3 jaar laxeermiddelen en sinds hij het niet meer ophoudt (de knop is omgegaan, poepen hoeft geen pijn te doen) poept hij bijna dagelijks dus nu mogen we eindelijk gaan afbouwen. En dat doen we heel voorzichtig, elke 2 of 3 weken een grammetje minder en hopelijk komen we dan op 0 uit. En geloof me, heb hier een mannetje dat drie jaar enorm veel pijn heeft geleden en zoveel onderzoeken heeft gehad. Het zat bij hem gewoon tussen de oren (angst) waardoor het erger werd.

Dus nogmaals mijn tip. Vraag een doorverwijzing naar de kinderarts. Die kan een paar simpele dingen uitsluiten dan wel vaststellen en dan kun je gaan behandelen. Het is echt onnodig om je kindje pijn te zien lijden omdat het goed verholpen kan worden.

13. zogelukkig

Als poepen pijn doet, dus hard is, dan is de dosis of het middel dus niet optimaal.
    Beste is dat kind iedere dag poept en de ontlasting soepel is.

Doe je die klysma's op eigen initiatief of voorgeschreven door de huisarts?

En hoe gaat het met drinken, vezels en vet?

14. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    De ha heeft klyma's voorgeschreven en in geval van nood gebruiken we die. Gister kwam de poep meteen erna.

Hij eet verder wel goed, maar avobdeten blijft lastig.

Ik was pas bij de natuurwinkel en daar hadden ze het over pro biotica. Geven jullie dat ook?

15. zogelukkig

Die tip werd je 10 april al gegeven.
    Ja dus.

16. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ik heb een duur potje a 30e gekocht maar krijg het bij mijn zoontje helaas niet binnen. Zodra ik weet hoe ik dat binnen moet krijgen ga ik het ook geven. Weet dus nog niet of het zal helpen.

17. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja ik heb nu ook tabletjes, maar die mogen niet met eten of drinken. Erg lastig bij kleine kids. Moet maar op zoek naar een drankje of druppels.

18. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0

Okee dank je!

Heb zoveel info gekregen, dat ik daar per ongeluk over heen gelezen heb ;)

19. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Bedoel je probiotica? Ik heb een poedervorm en hij krijgt al laxeermiddel in poedervorm door zijn drinken. Dan poeder uit capsules voor eten wasr lactose in zit omdat hij daar niet tegen kan. Ik weet dus niet waar ik nog de probiotica kwijt kan. Heb het door vla geprobeerd waarin geen lactose zit maar het zijn echt korreltjes dus dat had hij door en spuugde hij weer uit. Dus weet niet waar ik het in moet doen.

20. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn dochter had ook enorme obstipatie. Sinds ze zindelijk is gaat het voor haar veel makkelijker geworden.

Deel Deze Pagina