Ongeveer drie weken geleden heb ik de cursus Start to Run afgerond en komende zaterdag begin ik weer met de vervolgcursus. Ik weet nog maar pas dat ik zwanger ben. Mijn huisarts zei, dat het goed is om te blijven bewegen. Hebben jullie ook hard gelopen en waar moet ik opletten? Ik hoor graag van jullie.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik deed al jaren aan hardlopen voordat ik zwanger raakte. In nov/dec sneeuwde het veel en was het glad waardoor ik even een pauze had. Toen ik zwanger bleek in dec heb ik in januari nog geprobeerd het weer op te pakken. Helaas voor mij heb ik het maar 1x kunnen doen omdat ik duizelig werd. Het allerbelangrijkste: Luister goed naar je lichaam en ga niet over je grenzen heen. Als het goed voelt, lekker blijven rennen Als het niet goed voelt (duizelig, pijn, krampen) dan stoppen of rustig aan doen. Je bent ook wat gevoeliger voor blessures doordat alles wat weker is (vergelijkbaar als je ongesteld bent). Succes!
ik zou wel heel erg uit kijken voor je banden. vooral in het begin groeit je baarmoeder hard en dan hebben je banden veel te leiden als je dan ook nog eens hard loopt worden de banden nog veel zwaarder belast.wat weer als gevolg kan hebben dat je extreme banden pijn krijgt en dat kan een verkeerde houding geven waardoor je kans loop op bi
Ik heb in mijn laatste zwangerschap tot zo'n 23 weken gelopen. Daarna werd het glad, sneeuw etc en dat vond ik een mooi moment om er mee te stoppen. Ik ben op een gegeven moment wel met een buikbank gaan lopen voor wat extra ondersteuning. Het belangrijkste is denk ik dat je goed naar je lichaam moet luisteren. De ene keer ging het heel goed en kon ik rustig een half uur lopen en een andere keer ging het voor geen meter en stond ik na 15 minuten al weer thuis. Ga ook niet over je grenzen heen. Voor de zwangerschap, als ik dan ergens een pijntje had met lopen, liep ik vaak gewoon door. Tijdens de zwangerschap ben ik meteen gestopt als ik merkte dat het niet ging en ben ik gewoon gaan wandelen. Veel plezier en een fijne zwangerschap!
Maryloes: had jij een speciale buikband? ik loop ook nog steeds hard, maar wil op een gegeven moment met meer versteviging gaan lopen. Tips zijn welkom! Sjakie: ik sluit me aan bij de rest: als jij je goed voelt, kun je rustig blijven hardlopen, ga alleen niet het uiterste van jezelf vragen en let op je lichaam. Ik heb 2 weken niet gelopen, was echt te beroerd, maar heb het idee dat het nu weer wat beter gaat, volgende week 10 km Marikenloop, ben benieuwd!
Ik wil ook graag meer weten over buikbanden, want ik ik heb nu al een aardige buik. Voor de zwangerschap had ik al een buik. Verder loop ik echt heel rustig, want ik ben niet snel.
@builband, ik liep met een buikband van medela.( die ik overigens nog heb liggen en over te nemen is voor weinig)
Ik ben met 13 wkn zwangerschap gestopt met lopen maar dat was niet ivm zwangerschapsredenen. Ik heb een chronische rugblessure en merkte rond de 13e wkn dat mijn rug naar een training niet meer goed herstelde waardoor ik rugpijn kreeg. Je moet overigens wel goed opletten dat je hartslag niet boven de 140 komt als je zwanger bent. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Hallo, Ik ben ook nog steeds aan het hardlopen. Het gaat super goed, doe wel een half uur minder hardlopen dan normaal, maar zat ook op hoog niveau. Die buikband is wel een goede tip voor straks! Ik let eigenlijk niet op mijn hartslag, want ik ren voor mijn doen al op 60%. Verder bij pijn gewoon stoppen. Morgen is er weer een dag (totaal mijn mentaliteit niet haaha) Succes!
Ik heb tot een week of 12 gelopen,ben gestopt omdat ik het een te grote risico vond.ik ga nl heel snel over mijn grenzen heen wat dat betreft. Ben wel gewoon blijven sporten in de sportschool, doe crosstrainer,fietsen en op de loopband in stevig wandeltempo. Hoop dit vol te houden tot de bevalling, tot nu toe gaat het super.
Bedankt voor jullie reacties. Erg leuk om te lezen. Ik ben geen topsporter en mijn conditie is niet optimaal. Mijn doel is gewoon om te blijven bewegen en hardlopen met een groepje vind ik erg leuk. Eigenlijk is het meer kletsen. Voordat ik wist dat ik zwanger was had ik me ingeschreven voor de van Dam tot Damloop (4 miles). Dat ga ik niet redden Succes allemaal!
IK heb in m'n eerste zwangerschap wel wat hardgelopen (deed het daarvoor ook al veel, trainde voor de zw 3x in de week en liep dan 10-15 km). De 4 mijl van de D-tot-D liep ik met 13 weken (was dus veel minder ver dan jij, dus ik kan me voorstellen dat je het niet ziet zitten). Je mag ook niet verwachten dat je door te sporten je conditie nu nog wezenlijk gaat verbeteren, maar op peil houden is een prima doel! (later in de zwangerschap zul je wel merken dat je meer conditie nodig hebt om te kunnen blijven doen wat je doet.) Waar je rekening mee moet houden is dat alle banden (denk m.n. aan je enkels) slapper worden als je zwanger bent, en dat je dus gevoeliger wordt voor blessures. Wat betreft hartslag: in verzuring lopen is niet goed, maar zolang je daaronder blijft kun je lekker je gang gaan. Wat voor hartslag daarbij hoort is voor iedereen anders. Ik trainde meestal op 160-170 (ik verzuurde pas bij 180), daar hoorde voor mij een lekker duurlooptempo bij. Maar nogmaals: die grenzen liggen voor iedereen anders. Luister dus goed naar je lijf. Zolang je nog wat kunt praten onder het lopen, zit je wel goed. Als je er buiten adem van raakt, ga je misschien wat te hard. Ik ben zelf trouwens wel gestopt met hardlopen voordat m'n buik echt ging groeien, heb daarna alleen nog gefitnesst. Ik vond de belasting op m'n enkels en knieƫn (altijd al een zwakke plek) te groot. Denk je ook aan een goede sportbh? Je kunt zomaar 1 of 2 cupmaten gaan groeien en die moet je goed ondersteunen! Hou dus in de gaten of je huidige bh nog wel goed genoeg zit. Veel plezier met lopen!
Even een update: Ben bij de gyn geweest en ze was niet echt gek op het hardlopen. Ze zei dat je beter snelwandelen of fietsen kon doen. Omdat het teveel schokt en hardlopen op aerobics/steps lijkt (veel springen). Ik wil eigenlijk zelf heel graag blijven hardlopen.. best balen. Wat zouden jullie doen? Mijn zwangerschap verloopt voorspoedig.
Tja, met als bij zoveel dingen, geldt ook bij hardlopen dat de meningen verdeeld zijn. Mijn vk gaf juist aan dat je prima kunt hardlopen. Je kunt natuurlojk beter niet starten met hardlopen als je zwanger bent, maar als je.daarvoor al liep kun je hier rustig mee doorgaan, mits je jezelf in acht neemt en geen last krijgt.
Ik probeer goed naar mijn lichaam te luisteren. Als je je er niet prettig bij voelt gewoon niet doen. Vorige week was ik niet naar de training gegaan, omdat ik erg duizelig en misselijk was.