Welke draagzak, geen knoopdoek

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Kapedi, 25 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort de babysling van minimonkey, maar na het omdoen weet ik het toch niet zeker of dit hem wel is, lijkt alsof de baby daar uit zou vallen ofzo. Welke draagzak hebben jullie? Ik wil GEEN knoopdoek ofzo, iets makkelijks die je vrij simpel om je heen kan hangen, schuin over de rug of als rugzak maar dan op je buik, wel eentje die alleen op je buik hangt. Welke raden jullie aan?

Alvast bedankt.

Lieve groetjes

2. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb de beco butterfly II besteld. Dit is een ergonomische draagzak en na enig speurwerk vond ik dat deze de beste recensies kreeg. Tot nu toe ook alleen maar positieve verhalen in mijn omgeving gehoord.

Ik heb de beco in Engeland besteld en dan kost deze rond de 110 euro. In Nederland is deze wat prijziger, namelijk 139 euro. Al met al geen goedkope draagzak, maar wel een kwalitatief goede draagzak. Hier vind je extra informatie Blozekriekske.nl - De leukste draagdoek, draagzak, rugdrager en ringsling koop je bij Blozekriekske!

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Goed advies! je zou ook nog even naar de Bondolino kunnen kijken, is iets minder prijzig. Maar ze zijn allebei i.t.t de minimonkey ergonomisch en dat is goed.

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    wat is het verschil met deze zakken en de babybjorn? Is die niet goed dan?

5. Trees

Trees Niet meer actief

De babybjorn is geen ergonomische draagzak. Het kind zit bij een ergonomische draagzak in de goede houding en het gewicht wordt ook voor de drager op de juiste manier verdeeld over het lichaam.

6. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    Ter aanvulling op Trees:

.... en bij de babybjorn bungelt het kind met holle rug en in een foute houding aan zijn heupjes. Da's ongeveer net zo comfortabel als wanneer je zelf aan je string gedragen zou worden. ;)
    Ik kreeg er zelf trouwens last van mijn rug van ook, dus ben wél aan de knoopdoek gegaan (en da's heus makkelijker dan je denkt).
    Maar er zijn héél veel fijne, goede, ergonomische en simpele dragers te koop. Op :: Dragen en Voeden - Forum voor natuurlijk ouderschap kun je, als je zou willen, er héél veel info over vinden. Zoek daar bijv. eens in de topics over SSC (soft structured carriers). Succes!!
    En leuk dat je wilt gaan dragen. Het is heel gezellig.

7. Trees

Trees Niet meer actief

haha :D! Mooie beeldspraak!

8. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik sluit me bij de rest aan!

En als je iets wil wat meer op de minimonkey lijkt, maar dan wel ergonomisch, zou je kunnen kijken naar een ringsling. Je kan hier alleen geen uren mee dragen als je kindje wat zwaarder wordt (maar dat kan met een minimonkey dus ook niet).

9. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    De ringsling, moet je die knopen? Het is namelijk niet voor mij , ik zou voor mezelf zo`n knoopdoek kopen, maar voor mijn man. Die is gehandicapt aan 1 hand en kan dus niet knopen.

10. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    @Kapedi,

In dat geval zou ik zeker voor de bondolino/beco gaan. Die klik je vast. (ik geloof dat bondolino iets geschikter is voor pasgeboren baby's)

11. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    echt serieus over die babybjorn? Ik dacht destijds dat ik echt een goed ding kocht!
    Dus ik kan dat 100 euro kostende ding wegmieteren? Op mp zetten vind ik dan ook hypocriet...
    Tsss das even een tegenvaller!

12. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja helaas, ik kan me je gevoel wel voorstellen. Daarom ook mijn (en andere draagmoeders) queeste tegen de onergonomische babydrager. Om baby's goed gedragen te laten worden, moeders geen pijn in hun schouders te laten krijgen en om zulke teleurstellingen te helpen voorkomen.
    Balen man! :(

13. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    sja het is niet anders.
    Ik had m al voor onze dochter gekocht maar niet echt vaak gebruikt. Denk bij onze 2e dat het wel handiger is, maar ik was al naar een draagdoek aan het kijken.

14. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Mijn man heeft de babybjorn bij onze dochter erg vaak gebruikt. ik kon er zelf helaas door artrose in mn rug niet veel mee. Kreeg teveel last, maar weet niet of dat bij andere doeken/zakken niet ook is. Hier is ie dus best naar tevredenheid gebruikt. Ik had trouwens niet echt het idee dat onze dochter er zo beroerd in zat. ze was heel tevreden.

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ik had ook het idee dat het heel comfertabel was juist. Ze viel ook vaak in slaap in de babybjorn, dat lukt mij niet als iemand me aan mijn string optilt ;)

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Hier ook een babybjorn gehad, maar nu een beco butterfly en dat is echt een groot verschil hoor. Hier hangt je kindje niet in, maar 'zit' lekker en voor jezelf is het ook een wereld van verschil. Helemaal als je wat grotere kindjes hebt.

17. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar ik terug kan vinden dat de babybjorn niet ergonomisch is. Op de site staat namelijk wel dat hij ergonomisch is.
    Ik wil heus niet beweren dat het dan zo moet zijn, maar ik snap niet goed waarom de fabrikant daarover moet liegen.

18. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Tuurlijk zeggen ze dat.... hier info:

Een draagzak zoals de Babybjörn, Kipling, Chicco, en al die voorgevormde rigiede buikdragers is eigenlijk - ongeacht wat er op de verpakking of de gebruiksaanwijzing staat, of ongeacht welke nieuwe laatste snufjes er aan de draagzak zijn toegevoegd - ongeschikt voor jonge baby's, omdat ze door het rigiede materiaal waaruit ze gemaakt zijn een natuurlijke bolling van de wervelkolom (totaalkyfose) niet mogelijk maken, en omdat het lichaampje niet voldoende ondersteund wordt.
    Het gevaar op heupluxatie is in een draagzak veel groter omdat de beentjes weinig gespreid zitten en de steun niet tot in de knieholtes gaat. Het hele gewicht van de beentjes hangt dus in een niet-correcte houding te bengelen aan de kop van het bovenbeengewricht waardoor die makkelijker uit de pan van de heup kan schieten.
    Het kind in de draagzak wordt dus zeker niet in “kikkerhouding” (= de anatomisch perfecte houding voor een baby: bolle rug, knietjes geplooid opgetrokken, beentjes 90 - 100° gespreid) gedragen, maar eerder in een “parachutistenhouding”: het enige punt waarop al het gewicht terechtkomt is het kruis van de baby: het lichaampje hangt vrij recht (en met een holle rug!) boven en in het verlengde van dat kruis, zodat alle gewicht recht naar beneden op dat onderste deel van de wervelkolom en het bekkentje terechtkomt, en het gewicht van de beentjes veroorzaakt nog meer stress op de gewrichtjes van het bekken van de baby.
    Ter vergelijking: In een draagdoek kan de stof worden opengetrokken van knieplooi tot knieplooi en kan het rugje doorbollen door de soepelheid van de stof. Hierdoor is de kikkerhouding wel mogelijk. Een baby in een draagdoek mag dus in principe 24/7 gedragen worden.
    Iedere stap die de drager maakt wordt bij een draagzak op een heel kleine oppervlakte (bekken) van de baby geïncasseerd. Dus de normale schokken bij het bewegen en stappen met een kind in een draagsysteem worden niet over het gehele lichaam van de baby verdeeld.
    Bij een draagdoek worden de schokken over het gehele lijfje opgevangen, in een correcte houding, gedempt door de veerkrachtigheid van de stof. Een baby in een draagdoek wordt niet blootgesteld aan gevaarlijke schokken, ook niet wanneer je veel beweegt.
    De meeste osteopaten met draagdoekervaring zijn om bovengenoemde redenen bvb niet te spreken over draagzakken en stellen dat deze een nefaste invloed kunnen hebben op KISS-problemen. Kinderfysiotherapeuten zeggen dat het gebruik van een draagzak een nadelige invloed heeft op de ontwikkeling van de gewrichten en de wervelkolom en het bekken.
    (Kinder)fysiotherapeuten en pediaters hebben daarentegen ontdekt dat het gebruik van de draagdoek juist een zeer gunstig effect heeft op de hele lichamelijke ontwikkeling. Door de ideale houding ontstaat er een zeer gelijkmatige druk in de gewrichten waardoor het zachte kraakbeen makkelijker kan verharden, hetgeen nodig is om te kunnen leren zitten, staan,...
    Door de bewegingen in de draagdoek worden spiersamentrekkingen uitgelokt die de balans van het kind versterken. Zo kunnen evenwichtsgevoel, hoofdstabiliteit en rompstabiliteit goed gestimuleerd worden en zich optimaal ontwikkelen.
    Aan de leeftijd waarop het niet meer zo nefast zou zijn voor de ontwikkeling van de rug en het bekken van het kindje, omdat de wervelkolom van het kind al een meer volwassen vorm heeft aangenomen, (holling thv de nek, bolling thv de thoracale wervels en holling thv de lendenwervels), is het kind VEEL te zwaar en te groot om nog te kunnen dragen in een draagzak, want het kind is dan al vaak meer dan een jaar oud!
    Andere nadelen: Een draagzak is duurder en minder milieuvriendelijk geproduceerd, er is minder lichaamscontact tussen baby en drager, je hebt minder draagmogelijkheden, het is minder compact en dus minder makkelijk op te bergen, het is onveiliger (slechts één sluitsysteempje moet het laten afweten en de zak klapt helemaal open), en borstvoeding geven in zo'n draagzak is bijna onmogelijk.
    In een draagzak gedragen worden is bovendien ook voor de baby niet comfortabel en erg vermoeiend, hoewel de baby natuurlijk ook gewoon blij is zo dicht bij mama, wat zou kunnen verklaren waarom er nog baby's zijn die wel graag in de draagzak zitten. ;)
    Een baby die vaak in zo'n draagzak heeft gehangen heeft meer kans op latere rugklachten. (scolioses, lordoses,..) En een drager die enkel dit niet-ergonomische systeem gebruikt zal het dragen niet zo lang volhouden of zelfs rug- en schouderklachten kunnen ontwikkelen. De beentjes van de baby zitten in een draagzak niet om je middel maar hangen recht naar beneden, waardoor het zwaartepunt van je baby een stuk verder en lager van je eigen lichaam afhangt, en dat is absoluut niet bevorderlijk voor ergonomisch dragen. De schouderbanden van zo'n draagzak zijn ook gewoon veel te smal en te stug om het gewicht echt over je lichaam te kunnen spreiden, dus van rugvriendelijk dragen is eigenlijk sowieso geen sprake.
    Wat draagzakfabricanten ook mogen beweren, draagzakken zijn NIET ergonomisch. Noch voor de drager, noch voor het kind.
    Maar aan u de keuze, natuurlijk... ;)

Bron: Doekentheek - FAQ

19. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
  20. Seth77

Seth77 Actief lid

1 jan 2010
    160
    0
    0
    Holland
    Vandaag ook nog nagevraagd in een babyspeciaalzaak. Een draagzak kan geen kwaad er zijn vele tevreden gebruikers. Het is toch ook niet zo dat er nu generaties van kinderen zijn met rug, heup of dergelijke problemen?

Als je overtuigd bent van je product, bv draagdoek, dan vind ik het sterk als je dit verkoopt met de sterke punten van je product en niet door een concurrerend product in een kwaad daglicht te zetten. Ik zou wel eens echt onafhankelijke informatie willen lezen over de verschillende draagsystemen.

Deel Deze Pagina