Stoppen met roken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door KimHv, 3 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimHv

KimHv Actief lid

12 nov 2012
    333
    1
    0
    Mijn dochter van 3
    Rotterdam
    Ik moet even mijn ei kwijt. Ik ben 6 weken zwanger en ik rook nog. Ik moet nu echt stoppen met roken. Het zou heel erg makkelijk moeten zijn want er groeit iets moois in mij, maar niks is minder waar. Ik vind het moeilijk! Ik rook al een heel stuk minder als wat ik deed, maar het is nog steeds vergif wat ik inneem. Waarom lukt het me nou niet? Ik voel me zo ontzettend schuldig. Ik wil dit helemaal niet.

De reden dat ik het hier schrijf is omdat er misschien mensen zijn die in een vergelijkbare situatie zitten en mij wellicht kunnen helpen. Een hart onder de riem steken zeg maar.

Ik heb al van alles geprobeerd, maar een plan maken helpt niet. Ik heb wel als stopdatum 7 december a.s. en dan MOET ik echt gestopt zijn. Misschien dat het helpt dat ik het nu hier geschreven heb en me dus echt moet houden aan die datum.

2. Zally

Zally Bekend lid

3 okt 2012
    602
    1
    0
    Oh weet precies wat je bedoeld ik vind/vond het ook zoo moeilijk. Heb de eerste weken ook gerookt en wist dat ik zou moeten stoppen met bijbehorend schuldgevoel en al. Had voor mezelf idd ook een datum dat ik gestopt moest zijn en hoe raar ook dat werkte wel.

De dag voordat ik zou stoppen heb ik ook maar 2 sigaretten gerookt en vanaf die dag helemaal niet meer, maar makkelijk is het niet hoor mis het vreselijk en vind het nog steeds moeilijk.

3. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Goed dat je in elk geval wilt stoppen.
    Heb je er al met je HA over gesproken?
    Is er een partner die je kan steunen hiermee?

Ik ben zelf al jaren gestopt en was een heel matige, slordige roker, dus echt tips heb ik niet. Ik stop namelijk net zo makkelijk als ik begin.

Maar mijn man is ook een paar jaar terug gestopt met roken en die had er veel moeite mee.
    Wat voor hem heeft geholpen:
    -alles de deur uit doen (dus ook de aanstekers)
    -een datum afspreken en je hier aan houden
    -minderen hielp bij hem echt niet
    -hij heeft 's avonds voor het naar bed gaan de laatste gerookt
    -ik heb vervolgens alles voor hem weg gegooid en ook meteen naar de vuilnis gebracht (zodat hij 's morgens niet kon gaan graaien)
    -de volgende twee dagen hadden we het toevallig heel druk, dus bleef hij lekker bezig
    -de dag erna moest hij weer werken, dus heeft hij geld en bankpasjes voor de zekerheid thuis gelaten
    -alle collega's wisten al dat hij ging stoppen en hebben hem prima gestimuleerd

In elk geval heel veel succes met het stoppen!
    Doen!!!! De baby heeft het nodig, maar jij ook.

4. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Stoppen met roken lukt alleen als je er zelf voor de volle 100% achter staat....

Uit jouw verhaal lees ik tussen de regels door (correct me if i'm wrong) dat je eigenlijk nog helemaal niet klaar bent om te stoppen.... Tja, dan wordt het ook moeilijk.

De enige tip die ik je kan geven: Ga geen datum in de toekomst "plannen" om te stoppen, want dan wordt de drempel alleen maar hoger.

Koop nu nog 1 pakje sigaretten, laat het folie er omheen zitten en dwing jezelf het pakje dicht te houden.... en stop zo snel mogelijk (liefst direct).

5. KimHv

KimHv Actief lid

12 nov 2012
    333
    1
    0
    Mijn dochter van 3
    Rotterdam
    Ik moet ook stoppen en ik ga ook stoppen alleen heb ik even die duw in de rug nodig. Mijn man rookt zelf ook en is niet van plan te stoppen. Verwacht ik ook niet van hem. Maar daardoor wel minder stimulans. Ik moet het dus echt zelf doen!

6. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Maar euh.... (correct me if I am wrong) het is toch ook zijn kindje??:D

Daar bedoel ik overigens niet mee, dat hij moet stoppen, maar hij kan je natuurlijk wel 100% steunen.
    Door zijn rookwaar bij je weg te houden, door niet in je gezichtsveld te roken, door je aan te moedigen, te helpen en ga zo maar door.

7. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Ik ben zelf nu bijna 2 jaar gestopt. Ik heb het met een beetje hulp van champix gedaan. Dat zijn tabletten die op recept verkrijgbaar zijn bij je huisarts, maar ik weet niet of je ze ook tijdens je zwangerschap mag gebruiken.

De eerste week met die tabletten rook je nog en in je tweede week plan je de stopdatum. Vanaf dat moment gaat je dosis ook omhoog en dan gebruik je het ong 3 maanden. Ik heb het echter maar 1,5 week gebruikt omdat ik er heel erg misselijk van werd. Wel heb ik die tabletten nog steeds in mijn kast liggen. Mocht ik dan ooit behoefte hebben (heb ik tot nu toe helemaal niet gehad), dan zie ik die tabletten, word ik meteen weer misselijk en is mijn behoefte zo verdwenen :D

Maar goed, zoals MayD ook zegt, je moet er wel voor de volle 100% achter staan, anders werkt geen enkel middel.

Succes in ieder geval!

8. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Moeilijk he!
    Ik weet er alles van.
    Ik ben gestoptmet behulp van het boek va Alan Carr.
    Het is gewoon waar wat hij schrijft.
    Ik heb het echt wel moeilijk gehad hoor, maar ik hield voet bij stuk. Ik wilde me niet klein laten krijgen door zo'n stomme sigaret. Dan was ik zo trots op mezelf.
    De drang naar een sigaret wordt echt minder!
    Overleg anders met je verloskundige wat voor jou de beste manier is om te stoppen. Bedenk hoe je je voelt iedere keer als je nu een peuk opsteekt...wat voel je naar je kindje toe?
    Heel veel succes meis, je kunt het!!!!! (als ik het kan kan jij het ook, want ik pafte er wat af hoor)

9. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Hier hetzelfde! Baal als een stekker, heb mij zojuist aangemeld voor accupunctuur, maar die muts heeft pas in januari de tijd...ja daag, daar ga ik niet op wachten...ik heb volgende week mijn eerste echo ook, en dat heb ik als mijn definitieve datum gezet van GEEN ENE VIEZE PEUK MEER!

Ik heb er nu nog geen een gerookt, dus kan er vanaf blijven..en dat terwijl het voor mijn neus nu nog ligt....ik wil echt stoppen, maar ben zo nerveus...en daar moet ik juist vanaf...ik ga denk ik maar nog meer werken ;) dan ben ik lekker bezig en geen trek in wat dan ook...

Ik hoop dat jij je rust ook kan vinden en dat we straks samen kunnen zeggen WE ZIJN GESTOPT!

10. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier alweer drie jaar gestopt. Heel veel gehad aan een stoppen met roken forum.
    Ben van de ene op de andere dag gestopt.
    Maar zoals al eerder gezegd: je moet wel de motivatie hebben!
    Hoe je het ook wil doen, moeilijk is het toch. Heb er de eerste3 dagen enorm veel moeite mee gehad. Trillen, zweten noem maar op.
    Doorbreek je gewoonte. Op ieder moment dat je eigenlijk zou gaan roken, doe iets anders. (ik pakte een stophoest)

11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je moet iig niet denken: Ik MOET gestopt zijn, maar ik WIL gestopt zijn.
    Gewoon stoppen, ja het is moeilijk maar je gaat niet dood als je niet rookt.
    Ik heb ladingen mandarijnen gegeten, elke keer als ik normaal een peuk rookte ging ik een mandarijn eten. Had ik toch even mn peukje pauze...maar dan zonder peuk.

Succes!!!

12. Username

Username Niet meer actief

Hoe kun je nog roken terwijl je zwanger bent?!?
    Ik snap het niet, echt niet. Ik denk niet dat ik je iets hoef te vertellen over de risico's voor je kindje. Dat je je eigen gezondheid naar de knoppen wilt helpen, prima. Maar je bent zwanger.

Ik heb zelf ook jarenlang gerookt, weet hoe ontzettend moeilijk het is om te stoppen. Het is een hele nare verslaving. Maar dit uitstelgedrag gaat je echt niet helpen om te stoppen hoor!
    Geen data in de toekomst plannen, geen pakjes meer kopen. Gewoon de boel weggooien (eerst stukmaken) en niet meer opnieuw kopen. Die cravings gaan weer over, duurt een paar minuten. Succes!

13. KimHv

KimHv Actief lid

12 nov 2012
    333
    1
    0
    Mijn dochter van 3
    Rotterdam
    @Username: ik waardeer je directheid ;) Je hebt ook helemaal gelijk. Hoe kan ik nog roken?

@de rest: bedankt voor de support. Ik heb dat boek van Alan Carr gelezen, maar werkt niet. Maar dat was een paar maanden geleden. En ik weet nog heel goed wat hij schreef.

Ik moet het inderdaad niet als probleem gaan zien, maar als iets wat er is en wat ik niet meer wil. Iets willen werkt beter, dus ik zeg IK WIL NIET MEER ROKEN!

14. Sampiej

Sampiej Lid

29 apr 2012
    96
    0
    0
    Catering
    Utrecht
    in 1x stoppen lukte mij ook niet.... ik ben toen Kent infina gaan roken, in het begin rookte ik wat meer van die sigaretten omdat er bijna geen nicotine in zit.. maar 2 weken later merkte ik al het verschil en rookte ik al een stuk minder en vergat ik zelfs te roken ! ( en ik was een stevige roker ) en nu ben ik al 2, 5 maanden gestopt met roken ;)

15. KimHv

KimHv Actief lid

12 nov 2012
    333
    1
    0
    Mijn dochter van 3
    Rotterdam
    Roken is roken... Of er nu weinig nicotine in zit. Er zit nog genoeg andere rommel in.
    Ik weet dat het niet goed is voor dat kleine dingetje wat in mijn groeit...

16. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik heb ook doorgerookt met mijn kleine meid.
    van nu 2
    gevolg ( of het door roken kwam weten we niet )
    onvolgroeid strottenhoofd bij de geboorte
    ze kon ich niet warm houden
    was een x bijna onderkoeld
    in 4 maanden 4 ziekenhuis opnames

nu weer zwanger .. tot 6 weken doorgerookt en heb ik mezelf
    zo hard toegesproken of ik mijn eigen egoistische gedrag even opzei kon zetten voor een wondertje die niet gevraagd heeft om complicaties
    en een verrookte placenta ...

gevolg nu 8 weken gestopt.

17. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    oja ik ga nu 1 x per maand uit etenmetmijn man Waarom
    omdat hij ook gestopt is en we 450 euro per maand overhouden -!!!!!!!

18. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ben zelf alweer 3 jr gestopt met roken.
    Wij hebben toen veel baat gehad bij zo'n supersmoker (zonder nicotine).....het staat ontzettend stom maar op de meest moeilijke momenten voorkwam het wel dat ik naar een echte sigaret greep!

Na twee weken waren de extreme cravings voorbij en na 2 maanden dacht ik er eigenlijk bijna niet meer aan. :)

Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik vanaf toen meer ben gaan snoepen/snaaien. :)

19. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik niet ik val juist af ....

20. KimHv

KimHv Actief lid

12 nov 2012
    333
    1
    0
    Mijn dochter van 3
    Rotterdam
    Waar kan ik zo'n supersmoker halen?
    Het gaat ook niet om de sigaret, maar meer om de gewoonte...

Deel Deze Pagina