En wat zullen wij dan mooie kleinkinderen krijgen hahaha Maar goed... laten we ze eerst maar eens groot krijgen hihi
og og og wat zie ik nu idd , uithuwelijken online ? na mijn idee is dit verboden, ik doe er maar een slotje op voor we de wet achter ons aan krijgen hahaha nee hoor meiden zijn prachtige kindjes van jullie beidjes ik zou ook zoiets gezegd hebben en gereserveerd hebben ps. fijn geboortefeest
Ik heb een vraagje: Waarom worden er voor een jongen 2 schapen opgeofferd, en voor een meisje maar 1? Waarom moet je uberhaupt een leven van een dier opofferen als Allah je een nieuw leven in je gezin heeft geschonken?
Mijn man vond het ook onzin dat er voor een jongen 2 geslacht worden en een meisje 1. Hij is van mening dat de koran geen onderscheid maakt zei hij. Maandag kan hij het vlees ophalen. We vriezen het dan in en geven het weekend erop misschien een feestje. De rest van het vlees geven we aan de moskee. Want het blijkt dat het niet perse de 7e dag moet, maar binnen 40 dagen na de geboorte. Veel mensen doen het wel de 7e dag. @ Ozgul: je slacht niet zomaar zonder reden, het is bedoeld om feestelijk te bereiden en op te eten, en om de rest aan arme mensen te geven. Dus net hetzelfde als dat je vlees gaat halen in de supermarkt om een feestmaal te bereiden ter ere van je baby, alleen is dit vlees ritueel geslacht in de naam van je kindje en worden er speciale verzen uitgesproken. Ik vind het wel een mooie traditie
volgens mijn man moet er binnen 3 weken een schaap geslacht worden. en dan moet de naam genoemd worden. bij ons in de familie zijn heel veel jongens geboren in december, die ook allemaal een feestje houden, dus waarschijnlijk houden wij volgende week het geboorte feest. en hshouma betekend schande of schaamteloos zoals al gezegd werd. met fotos laten zien is men altijd voorzichtig, in verband met het kwade oog. ik moet zeggen dat ik en mijn man ook geen groot feest willen, we willen het alleen vieren met naaste familie.
Ik denk dat het meer cultureel bepaald is hoor..heb daar nog nooit van gehoord. Foto's is sowiezo een gevoelig onderwerp..eigenlijk is het afbeelden van levende wezens zowiezo niet toegestaan. Wij hebben dan bijv. ook geen foto's in huis.. Ik heb er een paar staan van mijn opa en oma en wat familieleden in een hoekje in een ander kamertje..maar die wil ik ook weghalen (er is een hadis waarin de Profeet (v.z.m.h.) overleverd dat in een huis waar afbeeldingen staan van levende wezens geen engelen binnen komen..)
Na de geboorte wordt deze gevierd. Dat verschilt per familie hoe dit gebeurd. Toen ik in Marokko woonde werd het hele dorp uitgenodigd. Schaapjes geslacht om het kindje een naam te geven. En het feesten kan beginnen, iedereen kleed zich feestelijk, de moeder wordt lekker verzorgd ( mag zowieso 40 dagen geen huishoudelijke taken doen etc.) babytje wordt mooi aangekleed. Er wordt gedanst en lekker gegeten. Tegenwoordig is dit in Nederland anders, de meesten geven geen feest.Of ze nodigen alleen naaste familie uit. Er wordt gezamelijk lekker gegeten en gedanst. Sommigen pakken het grootser aan, wordt een complete zaal gehuurd, wordt de moeder als een soort bruid aangekleed.Het hummeltje. Krijgen gasten een klein presentje mee etc.
Ik wil even reageren ik vind echt jammer dat er mensen zijn die dingen toevoegen aan ons geloof De Islam! Het zou schande zijn om de navelstrengknip te laten zien.. kijk het is niet toegestaan om je aura te laten zien dat zijn de delen bij de vrouw van alles behalve gezicht en handen en bij de man van de navel tot de knieen.. een navelstreng heeft daar niks mee te maken! misschien is het bij jullie cultuur zo of traditie maar in de Islam is dat echt niet zo... ook wil ik even zeggen dat het heel belangerijk is om een feestje te geven echt volgens de soenna! - Op de 7de dag wordt het hoofdje geschoren (is niet verplicht maar wel echt van de soenna) ik heb Firdaous wel geschoren en heb er geen moment spijt van gehad! - Op de 7de dag wordt er 1 schaap geslacht voor een meisje en 2 voor een jongen (als het niet kan op die dag moet je er 7 dagen bij op telen en het dan doen dus de 14de of de 21ste) een derde gaat naar de eigen familie een derde naar de armen een derde naar de buren (die hoeven geen moslim te zijn maar moeten wel geloven in 1 god) - Ik lees ook dat mensen het hier hebben over dansen dat mag wel maar zonder muziek alleen op de trommel def (andere muziek is in de Islam niet toegestaan) Ik wil nog even toevoegen dat er in een hadis van profeet mohamed saws staat Quloe bid3 fil dalala wa quloe bid3 til vil nar Alles wat er aan de Islamitische regels wordt toegevoegd is bid3 en bid3 leidt naar de hel misschien klinkt het een beetje zwaar maar er werd gevraagd naar het islamitische geboortefeest! salaam aleikom wmwb Iman
Wij hebben uiteindelijk op de 9e dag 1 lammetje laten slachten. Dit hebben wij deels ingevroren, deels weggegeven aan familie en deels naar de moskee. Verder hebben wij niets erom heen gedaan. Ik vond het zo wel goed en bij ons passen