Leven in puin

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Krimpie, 31 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Hallo lieve dames,

    De afgelopen jaren heb ik veel aan jullie gehad. Eerst toen zwanger raken maar niet lukte, daarna toen nummer 2 ineens heel onverwacht kwam, toen mijn man me (een paar maanden zwanger) enorm pijn gedaan heeft en nu hopelijk weer. Ik heb niet zo heel veel zin om het hele verhaal te doen, over het waarom, maar het komt er op neer dat het voor ons deze week erop of eronder is.
    We zijn deze week uit elkaar om te beslissen wat wij willen. Willen we verder samen, of apart? Mijn gevoel en mijn hart zeggen niet hetzelfde helaas. Ook bij mijn man is dit volgens mij hetzelfde. Wat me, naast alle gevoelens, ons kindjes en hartzeer ook zorgen baart, is hoe ik het straks (misschien) alleen moet gaan doen. Hierop voorbereid zijn helpt me wellicht bij mijn keuze.
    Ik werk onregelmatig. Ik werk in de schoolvakanties veel en in de "normale" weken ongeveer 12 uur. Als ik kijk naar mijn loon het afgelopen jaar, verdien ik per maand tussen de 600 en de 800 euro. Ik heb een optie om een paar uurtjes per week meer te werken. Betekent alleen natuurlijk ook weer meer opvang voor onze 2 kids.
    Ze gaan 1 dag per week naar mijn schoonzus (wat straks waarschijnlijk ook wel zo blijft, mochten we uit elkaar gaan). Misschien is er met ouders ook wel iets te regelen voor nog 1 extra dagje. Dan blijft er maar 1 dag opvang over.

    Mijn vraag aan de alleenstaande moeders: is dit te doen? In combinatie met alimentatie (waar mijn man absoluut niet moeilijk over zal doen), potjes en toeslagen...
    Zijn er meer dames die het alleen doen en (gemiddeld) 16-20 uur werken (of ongeveer dit verdienen?)".
    Mijn man is geen slechte man... zal me nooit met lege handen laten zitten... Maar ik wil het zelf kunnen rooien.
    Hebben jullie voorbeelden?

    Liefs
     
    MariTheresa vindt dit leuk.
  2. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.905
    113
    noord holland
    Ik denk dat met alimentatie erbij t wel moet kunnen. Je hebt waarschijnlijk recht op veel toeslagen. Stel dat ze naar betaalde opvang gaan heb je daar ook nog toeslag voor.
    Dat jij in vakanties meer werkt is wellicht juist ideaal. Bij de meeste gescheiden ouders verdeel je de vakanties tussen papa en mama waardoor je t met wat opvang ook kan redden dat je dan net wat meer werkt.
    De keuze om wel of niet samen door te gaan moet ook juist niet hoeven af te hangen van financiën. Dat komt linksom of rechtsom echt wel goed, desnoods met aanvullende bijstand maar dat is denk ik nog niet eens nodig.
    Je moeten sowieso samen blijven omdat jullie samen gelukkig kunnen zijn en niet omdat je t anders moet gaat redden.
     
  3. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Hmm wat een lastige situatie. Wel of niet bij elkaar blijven mag niet alleen afhangen van een financiële situatie. Al snap ik heel goed dat je je daar druk om maakt. Uit je verhaal maak ik op dat wanneer je dat niet zou hebben je sneller de keuze voor uit elkaar gaan zou maken? Ik zou in ieder geval als eerste stap mijn inkomen en uitgaven op papier zetten, wat zijn je maandelijkse vaste lasten? Op welke toeslagen heb je recht? Hoe hoog is de alimentatie? Als je meer gaat werken, hoeveel meer opvang gaat dit kosten?

    Er is veel te regelen, maar je moet het wel goed uitzoeken. Fijn in ieder geval dat je man je steunt daarin en het geen vechtscheiding wordt. Ik hoop dat jullie er samen goed uitkomen, wat de keuze ook mag zijn.
     
    mamawendy vindt dit leuk.
  4. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Ik blijf ook absoluut niet bij mijn man om geld hoor...! Dat is wel de allerlaatste reden om bij iemand te blijven. Echter, de angst om alleen verder te moeten is voor mij wel heel reeel. Zowel financieel als emotioneel. We zijn al 12 jaar samen, en anderhalf jaar getrouwd. Daarnaast twee schatten van kids, waarvan de jongste nog maar 4 maanden is. Ik had het vooral voor hen zo graag anders gezien. Mijn hart breekt als ik er aan denk dat zij misschien met gescheiden papa en mama zitten. Vreselijk, wat een verdriet.
    Ik wil me echter wel voorbereiden. Hou van zekerheid en wil weten of ik het alleen red. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er nog voor wil gaan en hij niet meer. Ik wil dat voor iedereen dan de juiste motieven spelen, ipv geld.

    Dus ik ben wel benieuwd naar meer reacties omtrent de financien!
    Ps Spruitje, ik had idd nog niet nagedacht over dat het juist ideaal is in de vakanties. Voor nu is het juist vaak lastig, de oudste gaat bijna naar school...
     
    MariTheresa en Beausecret vinden dit leuk.
  5. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Ik ben niet alleenstaand, maar ik denk dat je het zeker gaat redden met alle toeslagen.

    Een alleenstaande moeder in de bijstand heeft +/- 900 aan bijstand en krijgt dan nog toeslagen waarbij ze snel rond de 1500 per maand zit.

    Je hebt sowieso recht op kindgebonden budget & zorgtoeslag. Ga je huren dan komt er nog huurtoeslag bij.

    Maak eens een proefberekening bij de belastingdienst. Dan heb je alvast een beetje een beeld van de toeslagen. Je kan desnoods de kinderbijslag ook "delen" in drie maanden.
     
  6. Miles

    Miles Fanatiek lid

    22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Als alleenstaand ouder heb je recht op behoorlijk wat toeslagen/tegemoetkomingen. Denk aan (in het geval minimaal 1 kind op jouw adres ingeschreven staat):

    - Je reguliere inkomen
    - Kindgebonden budget
    - Zorgtoeslag
    - Huurtoeslag (in geval van huurwoning)
    - Inkomensafhankelijke combinatiekorting (belastingteruggaaf)
    - Kinderopvangtoeslag (iets van 90% van de kosten worden hiermee gedekt gelet op jouw inkomen)
    - kwijtscheldingen voor gemeentelijke-/waterschapsbelastingen
    - alimentatie
    - kinderbijslag

    Geloof me, financieel ga je het redden, het is goed dat je werkt, dan krijg je die teruggaaf van de belastingdienst. Ik zou me niet te druk maken om het financiële plaatje (want dat ziet er goed uit), maar het is zeker goed dat je er over nadenkt.

    Sterkte met deze moeilijke tijd!
     
  7. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Moet gewoon lukken ik doe het zonder geld van een vader en werk 23 uur per week krijg wel kindgebonden budget , Maar ik ken ook mensen die bijna het dubbele krijgen en geen kinderen hebben die het moeilijk hebben of klagen over geld dus of het jou lukt omdat het mij zelfs met 15 uur per week werken lukt in de thuiszorg, Ik weet niet hoe jullie met je geld omgaan, Sterkte!
     
    MariTheresa vindt dit leuk.
  8. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Als je stel dat je uit elkaar gaat alleenstaand bent.. Krijg je je loon plus een hoop toeslagen... Zo ga je maandelijks rond de 1600 a 1700 euro verdienen. Verder kan je een aanvulling op je loon krijgen via de gemeente.

    Welke keuze jullie ook maken het zal altijd een goede keuze zijn... Heel veel sterkte en kracht de komende periode... Xxx
     
  9. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Bedankt dames!
    Het stelt me gerust dat het nu lijkt alsof geld in ieder geval het probleem niet hoeft te zijn. Nu kan ik me rustig bezinnen over de belangrijkste dingen!
     
  10. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Ik heb geen idee hoe t met toeslagen enz werkt. Ik ken wel iemand die na de scheiding een klein baantje erbij heeft genomen voor een dag in t weekend dat de kindjes bij de vader zijn. Je schrijft dat je onregelmatig werkt, misschien is t een idee om een avond in de week of in t weekend wat extra te gaan werken als de kindjes naar de vader gaan? Ik weet ook niet of je werk hiervoor geschikt is, of jullie een dergelijke omgangsregeling zouden opstellen en of je dan voldoende tijd voor jezelf overhoudt enz..? Maar misschien de moeite waard om over na te denken :o:

    Ik wens je in ieder geval veel wijsheid deze week... lijkt me een moeilijke situatie waar je nu in zit.
     
  11. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Ik werk in de kinderopvang dus dat is geen optie
    Wellicht idd een optie dat de kinderen een van de dagen dat ik werk bij hem zijn. Maar de kinderopvang is niet zo’n probleem want ik heb al een berekening gemaakt voor mn nieuwe situatie en het gaat om tientjes werk wat ik zelf moet betalen.

    Overigens lijkt me als alleenstaande moeder 1 dag werken wel erg weinig om rond te komen? Bovendien werk ik graag twee dagen. Ik vind het heerlijk ook mn eigen ding te hebben. Daarnaast werk ik graag voor mn inkomen. Ik denk dat ik 3 dagen misschien ook nog wel oké vindt, maar vind tegelijkertijd dat ik dan wel veel mis van mn kids.

    Maar goed, een vetpot zal het heus niet zijn maar het moet goed komen. Ik zag vanmiddag dat een huis vinden met huur van max 720 (de grens voor huurtoeslag) erg lastig wordt... denk dat dat een groter probleem is...

    Vandaag een vreselijke dag gehad. Ik ben er ergens wel uit dat ik het nog wel graag wil proberen, maar heb het idee dat man de andere kant op neigt. Dat is nu het vervelende... dat het zo kan zijn dat 1 van ons er na deze week nog voor wil gaan en de ander niet... worst case....
    Je leest zo vaak verhalen over scheiden en maakt het af en toe mee in je omgeving... maar je verwacht niet dat het je zelf gaat overkomen... we zijn anderhalf jaar geleden getrouwd en hebben een meisje van 4 maanden verd*mme....:’(
     
  12. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik vind het echt heel rot voor je dat je in deze situatie zit.... Ik werd een alleenstaande moeder toen mijn oudste zoon net 1 jaar was en ik heb veel geleerd in die tijd maar vooral dit; ik ben sterk! Ik kan dit!

    Ik ben geen alleenstaande moeder meer maar als je nog vragen hebt mag je die gerust stellen.
     
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Waarom denk je dat? Een sociale huurwoning is namelijk daarvoor. Een woningbouw vraagt dan niet meer dan €720,-
    Sta je in geschreven bij verschillende woningcorporaties? Zo nee, alsnog doen!
    Ondanks dat mijn man en ik al jaren samen zijn, staan we allebei wel bij meerdere woningcorporaties in geschreven. Je weet maar nooit hoe dingen gaan lopen. Als we nu uit elkaar gaan en één van ons reageert op een woning dan zullen we praktisch bovenaan staan, omdat we dus al jaren ingeschreven staan.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  14. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Wanneer spreek je je man weer over wat jullie gaan doen?
     
  15. Doltishlobster

    17 dec 2018
    37
    24
    8
    Vrouw
    Heftig allemaal!
    Ik lees dat jij het nog wel wil proberen. Misschien wil therapie nog wel helpen?
    Misschien dat je man daar ook voor open staat. Ik vind het positief dat hij er iig nog over na moest denken deze week.

    Wat betreft tips mbt scheiden en alleenstaande moeder zijn heb ik er eigenlijk geen tips.
    Ik zie om me heen genoeg moeders het alleen redden (niet gemakkelijk en ze maken zeker concessies die ze liever niet zouden doen). Dus waarom jij niet?
     
  16. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    @ Krimpie

    Wat een vreselijke situatie, heel veel sterkte!

    Ter info:

    De bijstandsnorm voor een alleenstaande (ouder) in de uitkering is netto €1025,00 per maand (incl. vakantietoeslag)

    Als je als alleenstaande (ouder) minder verdient dan kun je bij je gemeente een aanvulling op je huidige inkomen aanvragen.

    Als je bij mensen (vrienden of bijvoorbeeld je ouders) inwoont dan moet je wel rekening houden met de kostendelersnorm. Je hebt dan recht op minder uitkering.

    Eventuele alimentatie die je ontvangt wordt als inkomen gezien. Er zal dan vanuit de bijstand een verhaalsonderzoek naar je ex-partner plaatsvinden.

    Vanuit de belastingdienst kun je met een minimum inkomen ook op diverse toeslagen zoals Kindgebonden Budget en Kinderopvang toeslag aanspraak maken.
     
  17. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw
    Mijn oog viel toevallig op dit topic, wat een rotsituatie ts! Maar ik las dat jullie kleine nu 4 maanden is. Ik heb altijd begrepen dat je in het eerste jaar na geboorte van je kind geen grote beslissingen moet maken.

    Wat zegt je hart? En wat zegt je hoofd?
     
  18. suuske25

    suuske25 Actief lid

    22 nov 2011
    448
    122
    43
    NULL
    NULL
    Wat een rotsituatie, heel veel sterkte! :(

    Ik wil je zeker meegeven dat het als alleenstaande moeder echt kan! Ik heb zelf 2 kids van 3 en 4,5 jaar en de derde is onderweg. Mijn situatie is te ingewikkeld om uit te leggen..ik ben nog wel op papier getrouwd maar de vader van de kindjes woont in het buitenland. Wij zijn gescheiden van bed en tafel waardoor ik dus als alleenstaande mama wordt gezien met alles. Ik ontvang geen financiele steun van hem, dus ook geen allimentatie. Ik werk zelf 24 uur per week, 3 hele dagen en redt het prima! Ik hou zelfs geld over aan het einde vd maand en ben aan het kijken voor een autootje :)

    Je krijgt als alleenstaande ouder heel veel toeslagen. Als je een laag tot normaal inkomen hebt krijgt je zelf 95% van je kinderopvangkosten terug. Zo kunnen mijn kinderen ook gewoon naar de opvang zonder dat ik financieel in problemen kom. Mijn zoontje gaat na de school naar de BSO en mijn dochtertje naar de dagopvang. Ik spaar ook voor mezelf en mn 2 kindjes naast mijn uitgaven die ik per maand heb. Ik woon in een ruime eengezinswoning en natuurlijk kan ik niet teveel uitgeven per maand en hou ik een kasboekje bij maar ik heb het niet slecht.

    Ik heb zelf 2 maanden (voordat) ik mijn huidige baan had in de bijstand gezeten. Ook toen redde ik het al was het wel krap aan maar toch...je krijgt een werktraject aangeboden en dat heeft mij naar mijn huidige baan geleid. Ik wil je dus meegeven dat het financieel zeker kan en je daarvoor dus niet bij je man moet blijven :rolleyes:
     
    MariTheresa en Hoebie vinden dit leuk.
  19. Krimpie

    Krimpie Actief lid

    18 mei 2015
    392
    148
    43
    NULL
    NULL
    Wat een lieve reacties allemaal!

    Ik kan, denk ik, wel regelen dat ik 24 uur kan gaan werken dus dat moet geen probleem zijn. De bijstand wil ik ten alle tijde vermijden.
    Ik weet dat sociale huurhuizen idd altijd onder de 720 zitten maar er is geen aanbod. Totaal niks in onze gemeente.
    Ik sta wel ingeschreven maar nog niet lang genoeg dus ook daar heb ik nog niet zo veel aan.
    Wat nu logischer lijkt is dat mijn ouders een huis kopen, wat ik van ze huur. Die constructie is legaal, heb ik al gecontroleerd.
    Relatie therapie staat mijn man niet voor open. Is hij ook totaal geen type voor.

    Mijn man logeert nu bij zn ouders. We hebben vanmiddag afgesproken dat we het nog max 2 weken de tijd geven en dan een beslissing maken. We hebben meer rust nodig.

    Ik weet het... een jaar na de geboorte moet je niet zulke beslissingen nemen... heb ik ook wel eens gelezen... maar er is zooo vee gebeurd en we zijn zo ongelukkig nu dat er echt iig iets moet gebeuren...

    Een auto heb ik sowieso nodig want mijn werk is 30 km verderop. En hoop toch niet dat ik dat ook nog moet opgeven...
     
  20. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Hoi, wat een verdrietige situatie. Maar wel goed dat je rustig alles op een rijtje aan het zetten bent. Heb je het met je man al gehad over hoe de verdeling van de kinderen straks zal zijn? Als jullie echt uit elkaar gaan, gaan jullie dan ieder 50% voor de kinderen zorgen? Zo ja, dan geeft jiu dat natuurlijk een stukje meer ruimte om te kunnen werken. Zoniet, dan kun je natuurlijk op papier zetten dat hij jou financieel compenseert voor het feit dat jij meer voor de kinderen zorgt en dus minder kan werken (tenzij je meer opvang zou regelen, maar dan nog is jouw taak zwaarder en mag je daar op zich ook voor gecompenseerd worden). Ik zou dit ook zo duidelijk aan hem uitleggen, zodat hij weet dat het voor jou financiële consequenties heeft als hij niet 50% voor de kinderen gaat zorgen.
    Verder las ik dat je juist in de vakanties veel moet werken, iemand zei dat dat juist handig is, maar dat begrijp ik niet zo goed. Want dan moet je toch juist extra veel opvang gaan regelen voor de vakantiis? Lijkt mij juist iets waar je nu ieta mee moet gaan doen en met je werkgever in gesprek gaan of dit ook anders kan.
    Sterkte en succes met alles!
     

Deel Deze Pagina