'Spoeling van papaverzaadolie verhoogt kans op zwangerschap'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door jeshh, 19 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jeshh

jeshh Niet meer actief

2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Waarom? Ik kan me er wel bij voorstellen. Ik hoor vaker verhalen van vrouwen die zwanger worden na een doorgankelijkstest waarbij contrastvloeistof wordt gebruikt. Ik kan me voorstellen dat als er betere doorgankelijkheid is bij de vrouw dat je makkelijker zwanger wordt. Het zal geen effect hebben bij iedereen, maar het lijkt me de moeite van het proberen vaak wel waard.

3. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Waarom heb je daar je vraagtekens bij? Ik vind het op zich mooie cijfers. Zal wellicht niet voor iedereen de oplossing zijn maar toch mooi dat er iets is gevonden wat eventueel de kans op zwangerschap zou kunnen vergroten.

4. jeshh

jeshh Niet meer actief

Oh wat stom, ik las dat er 100 proefpersonen waren, vandaar.. maar het zijn er wat meer haha!

Toch vraag ik me af of je hiermee de problematiek die je met IVF "oplost" ook kunt meenemen. Aangezien die vergelijking toch in zekere zin gemaakt wordt. Een goede innesteling, ok, maar die bevruchting dan?

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar het maakt juist bevruchting makkelijker. De zaadjes komen makkelijker bij het eitje en het eitje komt beter in de baarmoeder. Het zal zeker niet bij iedereen vervanging van IVF zijn, maar het lijkt me zeker de moeite van het proberen waard.

6. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Het was al bekend dat een hsg tot grotere zwangerschap kans leidt. Nu blijkt dus ook de vloeistof nog uit te maken. Kan me best voorstellen dat een olie achtige substantie kan helpen en dat daardoor de eileiders soepeler zijn oid. Super dat hier zo gedegen onderzoek naar plaatsvind. Ondanks dat het hsg verschrikkelijk was, was het niets in vergelijking tot iui (laat staan ifv of icsi). Als dit helpt, super!

Vond het artikel van de nos een stuk beter overigens. Die vergelijking met ivf slaat nergens op (a la 'een appel eten is goedkoper dan een kunstgebit'). Sowieso maak je mij niet wijs dat je een hsg kunt doen voor dat bedrag. Bij mij was er 3 man bij en ze zijn echt totaal wel half uur bezig geweest. Dat kost veel meer.

7. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    #7 Do1981, 19 mei 2017
    Laatst bewerkt: 19 mei 2017
    Net op rtl nieuws 'en dan hoef je dus geen dure ivf behandeling meer'. WAT EEN ONZIN!

Sorry hoor. Maar volgens mij krijgt bijna iedereen die ivf ondergaat nu al een hsg en alsof dat dan allemaal niet nodig is. Heb zelf geen ivf gehad, maar iui en vind dit best een beetje kwetsend. Alsof het allemaal niet nodig is ofzo.

8. jeshh

jeshh Niet meer actief

Ja dat gevoel had ik er ook bij @Do1981 .. Jij verwoordt het wat beter ;)

Do1981 vindt dit leuk.
  9. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.884
    2.891
    113
    Noord-Holland
    Wat een denigrerend artikel zeg. Heb je ivf gedaan.. he jammer dat was niet nodig, je hebt alleen deze prachtige spoeling nodig dan ben je hypervruchtbaar.
    Als ze er nou bij zouden zetten.. ik noem maar iets.. "bij onverklaarde verminderde vruchtbaarheid" of "bij problemen met toegankelijkheid van de eileiders" of "als vervanging van de huidige hsg" (waar je overigens ook al een goede schuimspoeling voor hebt).. en dat je dan een poging kunt doen en dat dat goede resultaten geeft in de controlegroep ja, maar niet hoe het nu verwoord is.
    het is een farce om te geloven dat je elke ivfpatient zwanger kunt krijgen op deze manier.

nizzie86 vindt dit leuk.
  10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Dit is weer een artikel van niks...o_O In mijn ogen gaat het erover dat ze een nieuw soort vloeistof gebruiken tijdens bijvoorbeeld het HSG-onderzoek. Een HSG-onderzoek werkt sowieso soms al bevorderend, omdat eventuele belemmeringen in je baarmoeder en eileiders weg gespoten worden. Daardoor heb je een iets hogere kans op een zwangerschap. Dat is algemeen bekend. Dat geldt ook als je de bestaande doorspuitvloeistoffen gebruikt op olie- of waterbasis.

Maar dat heeft totaal niks met IVF te maken! De mensen die voor IVF in aanmerking komen, hebben over het algemeen al een HSG-onderzoek of een kijkoperatie gehad. Daar zijn de belemmeringen al weg gehaald. En dat bleek dus niet voldoende te zijn. Over het algemeen wordt IVF/ICSI om andere redenen gedaan, die niet op te lossen zijn met papaverolie. Bijvoorbeeld vanwege een slechte zaadkwaliteit of een bevruchtingsprobleem. Dus deze methode zal het aantal IVF-ICSI-behandelingen niet verkleinen.

Het artikel slaat kant noch wal... Maar dat valt me heel vaak op aan medische artikelen die op Nu.nl staan. Er wordt hier en daar een kreet weggeplukt, aan elkaar geplakt, een verhaaltje erbij verzonnen en een conclusie getrokken, die totaal niet klopt.

11. Baby dream

Baby dream Niet meer actief

Heel mooi dat het voor een aantal vrouwen DE oplossing is. Maar vind het toch altijd lastig zulke artikels. Ik hoor zelf bij het grote percentage waarbij HSG geen ene moer heeft uitgemaakt; half jaar na de behandeling nog steeds niet zwanger hoor. Verder eens met mijn voorgangers; het wordt verwoord alsof HSG patsboem alles oplost. Even een behandelingetje en het is BINGO! Nou helaas, was het maar zo'n feest.

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar dat ligt aan het artikel, niet aan de behandeling. Ik vind het namelijk op zich positief dat men nu lijkt te bewijzen dat het uitmaakt waarmee je de eileiders doorspoelt. Dat zou voor een deel van de vrouwen dus wel kunnen voorkomen dat zij een ivf behandeling moeten ondergaan. Maar het onderzoek geeft zelf aan dat het bij 40% van de patiëntes werkt. 60% dus niet. Alleen nu.nl is altijd nogal ongenuanceerd.

13. jeshh

jeshh Niet meer actief

Ik denk dat ze de vergelijking met IVF niet hadden mogen maken (vanuit de onderzoekers al!), ik vind echt dat het kant noch wal slaat. Ook wat hierboven al een paar keer is gezegd, is dat het niet tof staat voor de dames die er alles aan doen om zwanger te raken, maar hey, dit is een wondermiddel! Iets genuanceerder had wel gemogen.

14. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.037
    3.854
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wat verschillende posters hier zeggen, dat het algemeen bekend was, is gewoon niet relevant. En wel hierom: een behandeling wordt niet meer vergoedt omdat gynaecologen denken dat deze vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen kan helpen. Er wordt momenteel zeer grondig gekeken naar verschillende medische behandelingen en als er niet in een onderzoek is aangetoond dat het helpt met het verhelpen/verlichten van een medische kwaal, dan wordt de vergoeding mogelijk geschrapt.

Dus nu krijgen vrouwen nog wel zo'n spoeling voordat ze aan een IVF traject beginnen, maar als niet aangetoond zou worden dat deze spoeling de doelgroep helpt, dan had deze behandeling in het vervolg geschrapt kunnen worden uit de lijst van de behandelingen die door verzekeraars worden vergoed.

Wat dit onderzoek heeft aangetoond is dat het de kans op een zwangerschap significant vergroot. De onderzoekers hebben nu wetenschappelijk aangetoond dat de behandeling een medisch doel dient. Hiermee kunnen ze de zorgverzekeraars overtuigen deze behandeling te blijven aanbieden.

Maar er zijn natuurlijk al lang andere behandelingen, dus daarom moet er ook onderbouwd worden waarom deze behandeling naast die andere behandelingen uitgevoerd moet blijven worden.

En daar komt dan IVF om de hoek kijken. Heel cru, IVF wordt uitgevoerd omdat het percentage vrouwen wat na deze behandeling zwanger is significant hoger is dan als je een vergelijkbare groep deze behandeling niet aanbiedt.

De kosten van deze spoeling zijn goedkoper dan IVF, de kostenbesparing is dus een duidelijke plus om deze behandeling in de toekomst te blijven uitvoeren voor een IVF-traject en wordt daarom door de onderzoekers genoemd.

En dat nu.nl er dan een veel te kort door de bocht versie van maakt, dat is toch geen nieuws toch?

15. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik las dus serieus 'papa zaadolie' :oops:

Logan vindt dit leuk.
  16. manaolana

manaolana Niet meer actief

Haha :D

Deel Deze Pagina