Mijn vraag is wat kun je krijgen voor centen als huisvrouw. ik heb net mijn studie afgerond dus geen werk gehad. Ik heb iets gehoord over hevingskorting maar mijn vriend vraagt dat elk jaar ook voor zichzelf aan. kan ik dat dan nog wel aanvragen? het gaat toch van zijn loon af die die anders dus aan de belasting moet betalen.
Minstverdienende partner (dus ook iemand zonder inkomen) heeft recht op die heffingskorting. Gewoon aanvragen.
Inderdaad de heffingskorting en verder de centen die je met je vriend afspreekt. Het kan vast niet de bedoeling zijn dat jij straks als thuis werkende vrouw je handje op moet gaan houden toch? Doordat jij thuis blijft besparen jullie kosten van kinderopvang en loopt het thuis op rolletjes, mag best wat tegenover staan (in centen dan he )
heb je ook recht op heffingskorting als minstverdiende? Dus als je zelf verdiend ( nouja, heb een WAO uitkering) En je man verdiend meer. Kan je dan heffingskorting aanvragen? Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
Precies als je niets verdient (ook geen uitkering) dan heb je daar recht op, want bij een uitkering is deze korting al in rekening gebracht.. Ik kreeg vorige jaar 156 euro per maand.. Iedereen heeft er recht op dus die niet werkt.. Succes
ow, oke. Damkje wel voor het antwoord Kwam op de gedacht omdat Monika schreef : Minstverdienende partner (dus ook iemand zonder inkomen) heeft recht op die heffingskorting. Gewoon aanvragen. En als er ergens extra geld uit te slepen valt dan ben ik van de partij natuurlijk ( wie niet )
stomme vraag misschien maar hoe kan ik dat aanvragen? ik werk zelf niet maar mijn man wel.. dus heb ik toch recht daarop? groetjes Iman
Deze vraag stelde ik laatst ook, maar weet nog steeds niet waar ik aan toe ben! Volgende week komt de belastingcosulent de IB-belasting opmaken. Zal hem er zeer zeker naar vragen! Alle kleine beetjes helpen! Liefs Marjo
Dit staat op de site van de belastingdienst. Misschien kan je er wat mee. Je kan natuurlijk altijd je aangifte electronisch invullen en dan kijken waar je op uitkomt. Hoe werkt de algemene heffingskorting bij gehuwden als een van beiden een laag inkomen heeft? Antwoord: U heeft een fiscale partner en heeft zelf geen inkomen Als u jonger bent dan 65 jaar en geen eigen inkomen heeft, dan krijgt u 1.990 van de algemene heffingskorting alléén uitgekeerd als uw fiscale partner voldoende belasting betaalt. Dat wil zeggen als uw partner na aftrek van zijn heffingskortingen nog ten minste 1.990 belasting betaalt. U heeft een fiscale partner en een eigen inkomen Als u een eigen inkomen heeft, maar niet de hele algemene heffingskorting kunt benutten, kunt u het niet-benutte deel uitbetaald krijgen als uw fiscale partner voldoende belasting betaalt. In het algemeen kunt u hiervoor in aanmerking komen als uw inkomen lager is dan ongeveer 5.800. Ontvangen heffingskorting bij aangifte inkomstenbelasting of via voorlopige teruggaaf U kunt de heffingskorting in 1 keer terugkrijgen na afloop van het jaar via een aangifte inkomstenbelasting of in termijnen in de loop van het betreffende jaar via een voorlopige teruggaaf.
moet je daarvoor getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebben? Ingeschreven op hetzelfde woonadres is zeker niet genoeg?
Ik werk op een accountantskantoor op de loonadministratie, iedereen heeft recht op heffingskorting.. Als je 2 inkomsten hebt, bijv. parttimebaan en een uitkering dan moet je de heffingskorting toepassen bij degene waar je het meest verdiend.
Hoi ik heb helaas GEEN inkomsten! Me vriend, met wie ik samenwoon werkt wel. We hebben een samenlevingscontract. Wie krijgt nu de kinderkorting? Me dochter is niet van me huidige vriend, maar uit een vorige relatie. Ik krijg nu 58 euro (toen we nog niet samenwoonden 185 euro) en hij veel meer. Is dat eerlijk? Hij heeft naar zeggen geen onderhoudsverplichtingen, omdat ze niet zijn biologisch kind is, maar dan wel recht op kinderkorting? Beetje dubbel he! Nu wordt er ook gezegd dat ik er recht op heb zolang hij voldoende belasting betaalt, maar hoe weten we of dat zo is? Volgende week IB-Belasting op aten maken. Toch ff navragen? Liefs Marjo
ff ophttp://www.belastindienst.nl rond kijken dat is makkelijker voor jezelf zodat een ander het niet hoeft te kopiëren en te plakken want alles staat er duidelijk aangegeven wanneer je wat kunt terugvragen en wanneer een bepaalde korting-heffing van toepassing is (tot wel max. bedrag) als je langer dan 6 mnd gezamelijk een duurzame huishouding voert (dus samenwoont) kun je elkaar aanmerken als fiscale partner... jij zelf krijgt in ieder geval van de belastindienst die algemene heffingkorting als je niets of weinig verdient, maar nogmaals ff kijken op site van belastindienst is makkelijker voor jezelf (kan je alles op je gemak nakijken en opschrijven)....