Italiaanse alternatieven brood etc. (KMA)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nyn, 17 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hallo,

Donderdag gaan we op vakantie met de kids, zoontjes van 2,5 jaar en 7 maanden. De jongste is inmiddels ook al een aardige vreetbeer, en zit al aan de groente, fruit en brood. Ivm redelijk harde ontlasting wat een stuk beter gaat sinds hij vezels van het brood binnenkrijgt, willen we ook op vakantie lekker zn boterhammetjes blijven geven. Maar hij heeft wel KMA.

We rijden in twee keer, dus met halverwege een overnachting. Voor de reis kunnen we wel brood meenemen, maar daarna zal er toch echt vers brood moeten komen. Weet iemand toevallig uit ervaring een Italiaans merk of soort brood waar geen koemelkeiwit in zit? Of anders wat voor brood het minste risico geeft? Of eventueel andere vezelrijke tussendoortjes met geen/geringe risico, wat we bijvoorbeeld hier kunnen halen en wel langer goed blijft, ook in een potentieel warme auto?

Alvast bedankt voor de tips!

2. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Dat weet ik niet. Maar mocht het daar nou niet te koop zijn is zelf maken misschien een idee? Als er een oven is in het appartement kan je mix voor brooddeeg mee nemen. En zo niet kan je zelfs een broodbakker mee nemen. Al moet je daar natuurlijk wel ruimte voor hebben in je auto.

Succes en alvast een fijne vakantie!!!

3. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ik zou naar een reformzaak gaan. Hier in Nederland zijn de meeste broden in een reformzaak zonder koemelk. Spelt is weer het beste alternatief voor tarwe. Aangezien ze bij tarwe onder een jaar een coeliakie kunnen opbouwen (maar komt maar heel weinig voor hoor). Speltbrood is ook vrijwel altijd zonder koemelk. En inderdaad zelf maken.

4. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hm, geen oven daar, we hebben geen broodmachine, wil dat ook niet aanschaffen voor een week. Weet zeker dat ik dat daarna nooit meer gebruik, en hebben een erg kleine keuken. Reformwinkel zal lastig te vinden zijn in het gebied waar we zitten..

Iemand anders misschien nog tips?

5. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Wij gaan ook naar Italië met onze zoon van 7mnd met KMA en we doen er ook 2dg over om er te komen! Wat toevallig!
    Welk plaatsje van Italië gaan jullie heen? :D

Ik heb begrepen van iemand van dit forum dat het brood van Italië zonder koemelk bereid wordt.

Verder neem ik m'n staafmixer mee en een zak aardappelen en verse groenten. We hebben een koelkast daar dus dat zit wel goed voor de 1e paar dagen. Voor de rest vind ik in Italië ook wel groente of fruit in een winkel.

Ik neem een potje jam mee en appel-peerstroop.

Dan moet het wel lukken hoop ik!! :D

6. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Oh volgens onze diëtiste kan ook granenpap als alternatief op brood gebruikt worden (niet elke dag natuurlijk).;) Onze dochter heeft ook kma. Hopelijk is melkvrij brood daar makkelijk te krijgen!

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    In Italie zou ik idd wel verwachten dat brood koemelk vrij is. Anders zou ik eerder moeite doen om de woorden "Melk, weipoeder, koemelk, broodverbeteraar, buikpijn, allergie" te vertalen en dat bij de bakker voor te leggen. Je zou crackers mee kunnen nemen. Denk je ook aan je boter?

Wij gaan in september een maand (!) naar Nieuw Zeeland, zoon heeft ook koemelk (en soya en kippen ei ) allergie. Ik ben benieuwd hoe 't gaat met brood daar. Hier reageert hij namelijk zelfs op 't koemelk vrije brood van de bakker, ik bak altijd zelf met alleen meel gist zout en water. Dochter is ook allergisch voor melk en soya en ik ben benieuwd wat die daar straks kan drinken, of ze daar ook haver/rijst/spelt melk hebben.

8. adi

adi Niet meer actief

Mediteraanse broodsoorten worden gemaakt van ( witte) bloem, zout, water en gist. Zonder koemelk, en zonder toevoegingen die het brood lang vers houden. Je kunt het brood meestal ook maar 1 dag eten, volgende dag is het al oud en valt het uit elkaar.

9. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    Ik heb hetzelfde maar dan voor Turkije. Wij gaan in oktober naar Turkije. Ik was eigenlijk van plan om een brood mee te nemen en in te laten vriezen. Maar misschien weet iemand hier hoe het zit met het turkse brood.

10. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Als er een oven is kan je van te voren naar een speciale natuur winkel gaan hier . En een lading afbakbroodjes zonder koemelk meenemen.
    Zou er zeker niet 100% van uit gaan dat het brood daar zonder koemelk is. En als je elkaar ook nog is niet verstaat , wordt het lastig vragen .

11. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik ben nu in italië en heb even gekeken. Ze verkopen hier niet brood zoals wij dat kennen maar elke grote supermarkt heeft wel bruinbrood dat wat lijkt op nl brood. Zijn zakken 1 brood.blijft in gesloten zak drie maand goed en is volkeren . Dat rustte onze dochter. Het brood is allemaal wel net wat droger als we gewend zijn. Maar het is zonder melk. Ingredienten staan gewoon in acht talen op de verpakking waaronder nl. Is wel in een fabriek gemaakt waar ook met melk gewerkt wordt. Wij hadden deze bij de spar weg

12. MommieD

MommieD Fanatiek lid

6 nov 2011
    1.496
    0
    0
    NULL
    020
    Misschien zijn rijstewafels een goed alternatief? Je hebt ze ook zoutloos...

13. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hey Stephanie, bedankt dat je even voor me hebt gekeken.

Denk dat we gewoon elke dag vers mediterraans brood gaan halen, en de bambix meenemen..

Zonnestraaltje, wij gaan naar Tignale, jullie?

Deel Deze Pagina