we zijn nog nooit in Italië geweest maar staat al heel lang op mijn lijstje. Nu lijken alleen heel veel gebieden mij wel mooi dus wat is een aanrader met kids? Ik heb gelezen over het gardameer, toscane of een van de eilanden Sicilië of Sardinië dat dat wel leuk schijnt te zijn iemand ervaring met deze gebieden en wat was je voorkeur?
Wat zoek je precies? Gardameer is toeristisch en zitten paar grote familie campings.. omgeving is prachtig!! Stadjes erom heen zijn mooi en gezellig.. gardameer is wel kiezelstenen.. daarnaast zitten er ook waterparken/pretpark/sea life etc… allemaal op korte rij afstand.. Adriatische kust heeft strand en hele mooie grote campings waar je niet vanaf hoeft.. rondom die campings vaak kermissen en waterpark.. Dus ook voor de kids volop te doen! Echter is de omgeving niet echt mooi of heel leuk.. caorle is leuk en venetie is goed te doen vanuit daar maar verder is de omgeving niet mooi ofzo.. Toscane geen ervaring mee…
Ik ben echt een Italië fan. Wat zoek je precies? Het Gardameer en omgeving is mooi. Mooie campings, je hebt er grote campings, maar ook kleinere gemoedelijker campings. Leuke kleine dorpjes rondom het gardameer waar je lekker door kan slenteren. Bijna al die dorpjes liggen aan het water. Je hebt er leuke markten in de dorpjes. Veel watersportmogelijkheden en je kan met de veerboot van dorpje naar dorpje ipv met de auto. Rondom het Gardameer heb je ook genoeg te doen. Een water en pretpark, je de bergen in met de kabelbaan, de stad Verona ligt redelijk dichtbij. Je zou zelfs naar het Comomeer en Milaan kunnen rijden. Mijn minst favoriete is toch de Adriatische kust. De omgeving is een stuk minder, en er is een stuk minder te doen. Vaak moet je dan toch uren in de auto zitten om iets leuks te kunnen doen of te bezichtigen. De campings aan de kust zijn wel van alle gemakken voorzien, zijn net kleine dorpjes. Je hebt er wel vaak last van muggen waar ook tegen gespoten wordt op de campings. Persoonlijk vind ik de Toscane prachtig. De mooie kleurrijke gloeiende heuvels, veel wijngaarden en je kan ook genieten van het uitzicht. De stadjes en dorpjes zijn ook heel mooi. Mooie kerken en markten om te bezichtigen. Mijn favoriete dorpje is San Giminano en Florence is ook een mooie stad om eens keer naar toe te zijn geweest. Je hebt er een aantal grotere campings, maar ook een hoop kleinere campings die minder toeristisch zijn. Het weer in de Toscane is over het algemeen wel beter dan aan het Gardameer. Aan het Gardameer kan het weleens spoken. Wij gaan deze zomer naar het Gardameer toevallig. Naar de camping Piani di Clodia. Als je nog meer wilt weten, ask me!
Italië is sowieso heel kind vriendelijk, vind ik. Toscane vind ik zelf het fijnst/mooist om heen te gaan. Elba ook erg leuk! Lucca, San Gimignano, Florence, Siena, Pisa (niet heel bijzonder, maar je moet het eens gezien hebben), heel veel leuke kleine plaatsjes (Bolgheri, Montecatine terme Alto) een dagje strand bij Vada (spiagge bianche), etc.
Wat ik precies zoek weet ik niet zo goed nog. Toscane lijkt mij super mooi maar ik denk ergens dat het voor de kinderen misschien wat minder is dan Gardameer en omgeving maar misschien is dat niet zo? Ze zijn nu 3 en 7.
Wil je naar een camping? Of in een hotel? Wij zijn voor de laatste keer naar de Toscane geweest toen onze oudste 1 jaar en 7 maanden was. We zaten toen op Park Albatros. Dat is wel een kindvriendelijke camping waar genoeg te doen is. Ook op loop en rijafstand van het strand. Maar ja, een kind van 1.5 jaar neem je makkelijker overal mee naar toe. Kan mij best voorstellen dat een 7 jarige niet constant dorpjes en stadjes wil bezoeken. Daarom denk ik dat het Gardameer ondanks dat het erg toeristisch is wel leuker is voor de kids. Onze kinderen zijn in de zomervakantie 7.5 en 4 jaar en ongeveer 5 maanden. Wij denken dat het Gardameer voor hun leuker is. Dit ivm de pret en waterparken. Volgens mij is er ook een dierentuin in de buurt. Je kan boottochtjes maken en natuurlijk met de kabelbaan omhoog.
Adriatische kust noord: veel grote campings met prachtige campings. Dichtbij Venetie. Vaak niet een dorpje in de buurt, massaal en de 3x dst ik er geweest ben niet echt stabiel zomerweer. Adriatische kust zuid: minder toeristisch, landschap vlak en saai. Aardige campings. Weer stabieler dan de noordkant Gardameer: zuidkant is echt super toeristisch. We zijn op Bella Italia geweest. Leuk aan het meer, op loopafstand van Peschiera. Camping hutje mutje. Grote zwembaden met koud water. Komende zomer gaan we naar Piantelle aan de westkant. Toscane: 2x geweest. Grote en kleine campings. Leuk om stadjes en dopjes te bezoeken maar daar moet je zin in hebben met kleine kinderen en warm weer.
Smaken verschillen maar in het hoogseizoen zou ik het Gardameer echt links laten liggen en kiezen voor Como of Lago Maggiore. Vond het echt veel te massaal en veel te veel Nederlanders. Toscane en ook Umbrië is prachtig. Sicilië is heel veelzijdig.
Wij zijn een aantal keren naar Italië op vakantie geweest, maar Toscane heeft onze voorkeur. Veel mooie stadjes en vergezichten. Wij gaan het liefst in het voorseizoen, mei of juni. In het hoogseizoen is het ons echt te heet. Camping Norcenni Girasole (is wel een hele grote camping) is bij onze kinderen favoriet.
Como en Maggiore is ook enorm druk in hoogseizoen maar wel meer Italiaans druk ipv die Duits/ Nederlandse enclave bij Garda. Sardinië maar ook Elba is heerlijk! En minder populair maar ook prachig is Le Marche; berg/strand/ dorpjes en geen massa.
Norcenni is inderdaad een hele leuke camping. Al een aantal keer geweest. Ik vind persoonlijk deze camping beter dan Park Albatros.
Wij zijn een paar jaar geleden naar camping international sport geweest in Porlezza. De camping heeft een nederlands gedeelte en een italiaans gedeelte. Restaurant is heel goed en het ligt meteen aan het meer van Lugano. Het is geen luxe camping maar dat willen wij ook niet, ik weet niet hoe het nu is maar in 2019 zaten wij hier 2 weken voor €1800 in totaal. Het zijn bijna allemaal prive huisjes op het Nederlandse stuk. Je kan een bootje huren op het meer, naar een soort van madurodam, de berg op in Zwitserland en we zijn naar een subtropisch zwemparadijs geweest in Zwitserland met spectaculaire glijbanen. Er is waterval in de buurt, een klimpark en veel plaatsen om te winkelen zoals Milaan. Op 1,5 uur rijden ligt het pretpark Leolandia wat heel erg leuk was. Wij houden niet van heel warm dus voor ons was elke dag 30+ in graden teveel van het goede. Verder was het een hele geslaagde vakantie.
Lieve meiden, wij zouden in de meivakantie twee weken naar Toscane willen. Het liefst vliegen en een huurauto. Verwarmd zwembad is wel een must voor onze kinderen.. en dus al die mooie stadjes en dorpjes bezoeken. We willen twee weken dus twee locaties is top.. wie helpt ons aan leuke locaties? We hebben drie kinderen. en waarop vliegen? Pisa denk ik?
Wij gaan graag naar de “rustigere” kanten van het Comomeer of Lago Maggiore. Allebei heel mooi, kan lastig kiezen. Gardameer is idd erg druk met Nederlanders. Toch gaan we dit jaar weer eens een keer naar de oost kant van het Gardameer. Vrienden zijn dan ook daar bij familie en willen ons de minder toeristische plekken laten zien. Ben benieuwd of het ons op andere gedachten brengt, anders gaan we volgend jaar gewoon weer naar het Como meer . Porlezza bij het meer van Lugano staat ook op ons lijstje. Supermooie omgeving.
Als je op Pisa Airport vliegt heb je volgens mij wel een betere uitvalbasis. Je kan makkelijker naar o.a. Sienna en Lucca. Je zou een auto kunnen huren, maar volgens mij is het ook heel makkelijk om met de trein te reizen. De stad Florence ligt op ongeveer 1.5 uur rijden van Pisa vandaan.
Valle Gaia in Toscane en Piantelle bij het Gardameer vind ik echt aanrader, zeker ook leuk met kleinere kinderen.