P-curve en groeiachterstand

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Onder water, Aug 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Onder water

Onder water Niet meer actief

Maandag bij de 3D echo hebben ze een bovenbeenmeting gedaan waaruit blijkt dat de baby op 30 weken zat qua groei ipv de oorspronkelijke 29 weken. Kom ik net uit het ziekenhuis waar ik aan de CTG heb mogen liggen omdat de baby 2 weken achterloopt qua groei:( In het ziekenhuis zeiden ze dan ook dat de meting die gedaan wordt bij een 3D echo niet medisch is en dat je daar niet naar mag kijken. Toevallig heeft de vrouw die mijn 3d echo heeft gemaakt de foto uitgeprint waarop ze het bovenbeentje meet en het lijkt netjes gemeten ( voor zover ik het kan zien natuurlijk). Ben er echt van geschrokken, hoe is het mogelijk dat de metingen zo verschillen van elkaar:( Meting van het ziekenhuis zie ik uiteraard als leidend..

Baby zat nu op p12 van de groeicurve, is dat heel erg klein?? Is er ergens een tabelletje van deze curve?
    Nu iedere week 2 x CTG en een groeiecho.. Shit daar had ik even niet op gerekend zeg...

2. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Waarom uiteraard, omdat jij kan zie dat het op de 3D echo netjes gemeten is? Beetje vreemde aanname.

Wel vervelend dat metingen zo verschillen.

Kindje van een vriendin was ook aan de kleine kant, weet alleen niet op de P-hoeveel. Die is iig helemaal gezond geboren.

3. Onder water

Nouja, omdat de mevrouw die de echo in het ziekenhuis heeft gemaakt min of meer zei dat ze van een echopraktijk minder kundig zijn. Heb het maar klakkeloos aangenomen inderdaad omdat het ergens logisch klonk... Ik geloof liever die vrouw van de echo praktijk natuurlijk.

=

4. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    owh sorry ik lees niet goed. :) Je schrijft leidend.

Ik met mn duffe kop ook. Ik dacht dat je andersom bedoelde, weet niet wat ik las (misleidend denk ik). Ik zou die uit het zh ook voor nu als waarheid aan zien.

5. beccie86

beccie86 Actief lid

Sep 12, 2012
    299
    0
    0
    Ik heb bij me jongste ook een aantal groeiechos gehad, maar de p curve word niet alleen bepaald door de been meting. Mijn knul lag altijd met zijn benen goed of voor op de groei. Maar door de rest van de metingen kwam hij op de p5(1ste keer) en p2 (laatste keer) . En het hangt er erg vanaf wie de metingen doen. Ik heb 3 echo's gehad na de 30 weken en 2 was door dezelfde en 1 door de gynaecoloog zeg. Maar de gynaecoloog kwam op ergens heel anders op als de echoscopische. Volgens zijn meting zat hij ineens 2 weken na de 1ste echo (p5) op p60 en 2 weken daarna op p2. P12 is dus nog niet extreem klein:)
    baby - Geboortegewicht, mijnkinderarts.nl, gids voor kindergeneeskunde
    Op deze site staan de curven enzo ook wat uitgelegd :)

6. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik zou ook absoluut niet uitgaan van de meting bij 3D echo. Bij ons was de situatie dan wel een te groot kindje maar die meting verschilde bij ons namelijk nogal van de meting in het zh. Had in dezelfde week een echo, eerst zh liep toen geloof ik 4 weken voor, bij de meting 3D echo liep het kindje maar 2 dagen voor op groei.
    Na de geboorte bleken de echo's uit het ziekenhuis toch echt te kloppen, want een kindje dat met 37.4 geboren word weegt 'normaal' geen 4225 gram.....

7. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Ik neem aan dat e binnenkort ook een nieuwe groei echo krijgt of niet? Ik had er om de 2 weken een ivm groeiachterstand. Mochten ze en fout hebben gemaakt dan blijkt dat meteen uit je vlg groei echo.

8. happiness

happiness Actief lid

Jan 4, 2010
    222
    0
    0
    Nederland
    Hoi,
    Onze tweede had ook een groeiachterstand. Zou op de P20 lijn zitten, was eerst de schatting. Groeiachterstand van buikje en hoofdje. Uiteindelijk met 38 weken dmv keizersnede gehaald (ook door verminderd vruchtwater). Hij was toen 2510 gr. en zat op de P10 lijn. Dus toch kleiner dan geschat.
    Daarna de medische malle molen in omdat onze uk helaas niet helemaal gezond bleek te zijn. Maar normaal gesproken hoeft een laag geboortegewicht helemaal niks te zeggen en halen de baby's vaak de schade in.
    Ik zou de echo's van het ziekenhuis zeker als leidend zien. Overigens wil een echo ook wel eens ernaast zitten. Bij vrienden van ons, zou de baby 4 weken achter lopen op groei, uiteindelijk eerder ingeleid daardoor maar de kleine bleek een heel normaal gewicht te hebben. Meten is mensenwerk en er kan wel eens een foute schatting worden gedaan.
    Heel veel succes, geniet nog van de laatste weken van je zwangerschap!

9. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

Mar 22, 2013
    3,793
    0
    0
    ergens in nederland!
    Ik zit ook tussen de P10 en P15 athans ze noemde beide

Omdat de kleine met alles 5dgn achter loopt, Omdat alles precies klopt en in verhouding is is er niks aan de hand !!

10. Onder water

Bedankt, schept al iets meer duidelijkheid! Vandaag weer aan de CTG gelegen, was prima in orde. Ook een hele fijne gyn die me vanalles uit heeft gelegd. Buikje zat op p5, benen op p13, hoofdje weet ik niet. Met 29 weken hebben ze hem op 1150 gram geschat. Dus als ik het goed begrijp, loopt hij met gewicht goed mee, maar is hij klein van stuk?
    Vrijdag heb ik de tweede groei echo, en reuze benieuwd wat daaruit zal komen!

Share This Page