Hallo! Vandaag bij de huisarts geweest en die heeft me doorverwezen naar het ziekenhuis. Die hebben Woensdag ochtend al een plekje voor me bij de fertiliteits arts. Ik begreep van mijn huisarts dat het een informatief gesprek is, wat ik oké vindt. Maar wat kan ik verwachten? Moet ik informatie op een rijtje hebben die ze kunnen vragen of gaan ze wel een onderzoek doen o.i.d.? Ik ben namelijk zelf bijna kind aan huis in het ziekenhuis omdat ik chronisch ziek ben en ik bereid me graag altijd een beetje voor Dankje!
Het kan zo zijn dat ze alleen vragen stellen ( wanneer kwam je moeder in de overgang, medicijngebruik, cyclus enz) Maar veel meiden krijgen ook gelijk een inwendig onderzoek. Ze kijken je baarmoedermond na en met een echo kijken ze naar je eierstokken, eiblaasjes. Je man zal een briefje meekrijgen om zijn zaad te laten testen en misschien kijken ze bij jou daarna een cyclus mee via echo's om te kijken of alles goed loopt van het aanmaken van follikels tot de eisprong.
Oké. Nou dan kan ik me in ieder geval ergens op voorbereiden. Ook al is niet zeker wat er in mijn geval zal gebeuren. Dankjewel voor de informatie
Dit verschilt wel per ziekenhuis volgens mij. Je kan altijd even op de website van je ziekenhuis zoeken en kijken wat daar vermeld staat over dit eerste gesprek. Zelf kregen wij voor de 1e afspraak een vragenlijst thuis gestuurd die we moesten invullen en meenemen. Vragen over je medische geschiedenis en die van je man, vragen over je cyclus e.d. Bij de 1e afspraak is die toen met ons door genomen. Verder hebben ze bij mij toen een inwendig onderzoek gedaan, echo en omdat mijn man zijn zaad al had ingeleverd, kregen we daar de uitslag van. Anders zal je waarschijnlijk inderdaad een verwijzing daarvoor mee krijgen. Vervolgens hebben ze de maand daarop mijn cyclus gevolgd middels echo's en bloedonderzoek om te kijken of ik een goede eisprong heb. Als alle resultaten dan binnen zijn een afspraak waarin dit besproken werd, en een advies voor eventuele behandeling wordt gegeven. Succes!