Menzis achteraf alles opsturen geen toestemming meer nodig

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Juffie26, Mar 2, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    We hebben in 2012 een icsi gedaan in dusseldorf met succes. Nu willen we voor een 2e gaan. Paar keer gebeld met menzis en de laatste die ik sprak wist me met zekerheid te zeggen dat toestemming niet meer nodig is tegenwoordig. Je kunt dus gewoon beginnen en moet als alles achter de rug is het hele pakket in 1x opsturen en dan gaan hun bekijken hoeveel en wat er vergoed wordt klopt dit? Iemand ervaring met menzis en klopt dit tegenwoordig zo?

2. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Ik heb geen ervaring met vergoedingen van vruchtbaarheidsbehandelingen in het buitenland door Menzis, maar ik heb wel ervaring met de klantenservice van Menzis.

Heel simpel gezegd, ik heb meerdere malen foutieve informatie van de klantenservice van Menzis gehad over de vergoeding van medicijnen. Ik ben eens een half jaar bezig geweest om medicatie voor mijn zoons vergoed te krijgen. Dan mocht het via de apotheek, dan via een machtiging van een arts. Als je die machtiging dan opstuurde, klopte dat ook weer niet. Toen moest Menzis toestemming verlenen en toen was dat zogenaamd niet meer nodig. En dat idem voor verschillende dingen.

Probeer het zwart op wit te krijgen, dan kun je wat. En helaas heb ik ook nog meegemaakt dat ze dat met terugwerkende kracht rectificeerden (en ik weer kon fluiten naar een vergoeding).

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Ja dat zie ik net maar de vrouw die ik aan de lijn had gaf aan dat dat dus niet hoefde

4. Zahia

Zahia Lid

Apr 23, 2015
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verzekeraars niet vertrouwen vooral modelingen toezeggingen, laat ze alles via mail bevestigen.

5. Shorty01

Shorty01 Lid

Mar 26, 2014
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    hoi hoi toevallig net van de week contact gehad met menzis omdat ik in Gent weer een icsi traject wil opstarten voor een 2e kindje. Tegen mij werd gezegd dat ik wel degelijk een toestemmingsformulier moest opsturen. Vreemd dat 2 mensen die voor 1 bedrijf werken iets anders zeggen.

6. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Dat is inderdaad erg apart.
    Ik heb een vrouw gesproken en gemaild expert ivf/icsi declaraties en die zei dat het dus niet hoeft.

7. Leuntje

Leuntje Actief lid

Feb 21, 2017
    283
    0
    0
    Ik zou het toch maar doen hoor. Ik zit niet bij Menzis maar ik ben wel in België bezig en ik moest ook een formulier invullen. Medicijnen mogen van het zhuis mee of bjj 1 soort apotheek besteld worden wil het vergoed worden.

8. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Declareren nota’s zorg in het buitenland
    Kiest u voor zorg in het buitenland en wilt u dat we uw nota’s zo snel mogelijk vergoeden? Dan kunt u het beste alle nota’s die betrekking hebben op deze behandeling in één keer opsturen. We kunnen dan bepalen volgens welk Nederlands tarief we de behandeling vergoeden. Graag ontvangen we na afloop van de behandeling, dit is inclusief alle controles, de volgende informatie van u:
    - alle originele rekeningen van de behandeling en de fertiliteitshormonen, en
    - een ingevuld ‘declaratieformulier ziektekosten buitenland’, en
    - een ingevuld ‘beoordelingsformulier fertiliteitsbehandeling in het buitenland’, en
    - de verwijzing van de behandelend arts in Nederland.

Dit zeggen ze tegen mij.
    En ik sprak net toevallig iemand op Facebook die zei ook inderdaad dat je vooraf niets hoeft aan te vragen

9. Shorty01

Shorty01 Lid

Mar 26, 2014
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    Echt appart ik wilde namelijk weten of gent rechtstreeks naar hun kon factureren of dat ik dus eerst alles voor moest schieten en dan declareren daarom belde ik ze en de vrouw aan de andere kant zei dus u moet eerst een toestemmingsformulier invullen en opsturen voordat ik daar iets over kan zeggen want er moet een afdeling naar kijken om uberhaupt de behandeling goed te keuren. Vind het erg ingewikkeld allemaal zeg bij mijn vorige traject voor mijn eerste zat ik nog bij Ohra veel duidelijker allemaal! Ik heb nu maar een toestemmingsformulier opgestuurd en afwachting.

10. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Ik heb daar ook 3 verschillende mensen aan de lijn gehad die alle 3 iets anders zeiden totdat ik de expert aan de lijn kreeg van ivf / icsi declaraties en me bovenstaande mailde. Alles dus achteraf opsturen dus geen toestemming meer nodig.

11. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Het probleem is dat het pas begin maart is en het beleid van een zorgverzekering zo kan wijzigen met de jaarwisseling. Aangezien er maar weinig mensen zullen zijn die nu al een ivf-behandeling in het buitenland hebben afgerond die na 1 januari gestart is, heb je weinig aan de ervaringen van anderen.

En helaas heb ik het ook nog meegemaakt dat de informatie op de website onjuist is.

Natuurlijk kan die dame aan de telefoon het juist hebben, maar je staat een stuk sterker in je schoenen als je van Menzis zwart op wit hebt wat er vergoed wordt en wat niet.

Share This Page