Wij zijn er deze week achtergekomen dat mijn man zijn zaad niet genoeg levende cellen heeft. Vrijdag moeten we naar de ha toe om meer te weten te komen. Wij weten nu dus ook nog niet hoe het nu verder gaat en wat ons staat te wachten. Ik ben 37 (bijna 38) en ik was naar mijn ha gegaan, om evt. een doorverwijzing te krijgen om te zien of alles nog goed was. Nu heb ik al 2 kinderen, dus de ha zei. we laten eerst je partners zaad onderzoeken (dit zou zijn eerste kindje worden) omdat ik al heb "bewezen" kinderen te kunnen krijgen. Nooit verwacht dat het niet goed zou zitten, maar dat zal niemand denk ik van tevoren bedenken. Ik weet eigenlijk niet wat ik nu eigenlijk wil vragen hier, maar ik moest het even kwijt, sorry voor het warrige verhaal. Maar ben even de kluts kwijt. Gr, Marja
Ik zou het gesprek afwachten, 'niet genoeg bewegend' zaad kan van alles betekenen. Dat zwanger worden moeilijker zal gaan zou kunnen, maar zolang er ook levend zaad bijzit is het niet onmogelijk!
dank je voor je reactie nina28, Ik ben gewoon even van slag en ja ik ga vrijdag afwachten en dan horen we meer. Maarsoms is het gewoon fijn om het van je af te schrijven.
Hi Marja. Ik kan me goed voorstellen dat jullie erg ondersteboven zijn van dit nieuws. Dat komt je toch even koud op je dak vallen. Hebben ze je ook meer informatie gegeven, zoals aantallen of percentages, of wordt dat vrijdag pas toegelicht? Hoe dan ook ik zou samen even gaan zitten voor vrijdag en alle vragen die je hebt opschrijven zodat je vrijdag goed voorbereidt bij het gesprek met je HA aankomt. Als je nog geen verdere info hebt gekregen is het denk ik goed om meer info te krijgen over de hoeveelheid zaadcellen, de beweeglijkheid en de morfologie en hoe dit zich verhoudt tot "normaal" zaad. En ik zou ook een tweede test aanvragen. Een sperma onderzoek is immers een moment opname. Als je de dag ervoor een zaadlozing hebt gehad (of nou net maanden niet, maar dat zal wel niet als jullie zwanger proberen te worden ) of als je koorts hebt gehad kan dit de kwaliteit behoorlijk beïnvloeden. Heel veel succes!!
Dank je wel, nee we weten verder nog niks. De assistente zei alleen dat er weinig levende cellen waren gevonden en dat we op het spreekuur moeten komen, daar horen we vrijdag meer. Ik schrijf meteen op wat jij nu zegt, zodat ik dat niet vergeet te vragen. Fijn dat je begrijpt dat het rauw op het dak is gekomen.
als eerste, wat een vervelend nieuws, helaas hebben wij dit 1,5 jaar geleden ook te horen gekregen. Bekijk alvast je mogelijkheden zoals TESE/MESA/PESA en bespreek of je man er voor open staat. Bedenk hoever je wil gaan voor nog een kindje in de medische molen, zou je openstaan voor een donor of hou je het bij je 2 dochters? Denk jezelf vooral niet gek nu.... het kan best zijn dat er een mogelijkheid bestaat waarbij je nog wel een kindje van jullie samen kunt krijgen! Bij de uroloog van mijn man moest hij na 3 mnd een 2e test doen omdat het ververst na 2/3 maanden... misschien moet je dat aanvragen. Ik denk dat hij jullie verwijst naar een uroloog.. Die zal voelen of er een spatader zit, een 2e zaadtest doen ivm koorts oid( zoals hierboven genoemd) en een er zal een echo gemaakt worden om de doorbloeding in de testikels te bekijken. ik hoop dat je er wat aan hebt... als je vragen hebt stel ze maar
ik weet een beetje hoe je je moet voelen, meid! Bij ons was de situatie eigenlijk nog een tikkeltje erger: geen zaad gevonden! Niets dus. Dan sta je helemaal met je mond vol tanden, kan ik zeggen. Maar dat doet niets af aan jou/jullie verdriet op dit moment en ik sluit me aan bij mijn voorgangers: wacht het even af. De kans op ICSI is aanwezig. Ik hoop voor je dat een TESE/MESA/PESA niet nodig zal zijn. Mijn man heeft een TESE ondergaan; dat viel op zich wel mee maar met de wachttijd en alles duurt het wel allemaal weer langer. Ik sta nu op de wachtlijst voor ICSI nadat er, hoera, 2 buisjes zaad gevonden zijn. Dat is niet veel en de kwaliteit is nog onzeker maar er is tenminste hoop. Ik wens jou/jullie dat ook toe!!! bij vragen inderdaad: stuur me een pb-tje. Ik weet, helaas, alles van de MMM als het gaat om zaadproblemen. sterkte!
Goh wat zijn jullie allemaal lief. Ik lees dan jullie onderschriften en dan schieten mij de tranen voor jullie in de ogen. Wat een verdriet zeg, ik hoop zo voor jullie allemaal dat het lukt. En dan zijn wij er vroeg achter gekomen, omdat mijn ha mij eerst niet wou doorsturen voordat mijn vriend was gegaan. En gezien mijn leeftijd mocht hij meteen zijn zaad inleveren. Ik laat het weten zodra we van de ha de uislag uitgelegd hebben gekregen. Ik neem mijn vragen mee, zodat ik niet iets vergeet. Als ik na het cosult bij de ha nog vragen heb, dan pb ik wel of zet het hier neer. Iig alvast harstikke bedankt.