Negatief spermaonderzoek

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Lot90, 25 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lot90

Lot90 Lid

29 nov 2017
    25
    0
    1
    Vrouw
    Hallo, ongeveer 6 weken geleden hebben we een negatief sperma onderzoek gehad. Er zaten 0 zaadjes in het sperma. Super slecht nieuws natuurlijk maar we waren er redelijk nuchter onder omdat we dachten "daar moet toch een reden achter zitten". Op internet lazen we diverse oorzaken die het eventueel zouden kunnen zijn zoals een kink in de kabel of de klep naar de blaas die niet goed werkt waardoor alle zaadjes zijn blaas in zwemmen ipv naar buiten.
    Nou waren we laatst bij de huisarts(voor iets anders) en die zei dat ze niet denkt dat het een kink in de kabel is gezien er wel vocht naar buiten komt.
    Ik word nu toch wel een stuk onzekerder en nerveuzer.
    Heeft iemand hier toevallig dezelfde ervaring hiermee?

Ik hoor het graag.
    Groetjes, Lot

2. Duna

Duna Bekend lid

14 aug 2015
    673
    24
    18
    Ik heb helaas geen geschikte informatie voor je, maar wilde je even sterkte wensen met de onzekerheid. Hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt. Wordt het nog wel een keer onderzocht of het een tweede keer wel een aantal zaadjes heeft?
    Heb wel gehoord dat ze operatief nog zaadjes kunnen zoeken eventueel, maar details daarover weet ik helaas ook niet :(

3. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Hey @Lot90

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me wel heel heftig. Is dit onderzoek bij de huisarts gedaan?
    Normaal gesproken krijg je na zo'n uitslag een doorverwijzing naar de uroloog. Die kan kijken of er zo'n reden te vinden is. Het feit dat er wel vocht naar buiten komt zegt niet alles natuurlijk.
    Mocht er niks te vinden zijn, zijn er eventueel opties als MESA/PESA/TESE waarvoor jullie misschien wel in aanmerking kunnen komen. Ik ken zelf een stel die een geweldig zoontje van 3 hebben die in een soortgelijke situatie als jullie zaten.
    Ik duim dat er mogelijkheden zijn voor jullie!

4. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Lieverd, ik voel met je mee! Wij hebben pas dezelfde uitslag gehad en zijn doorverwezen naar een ander ziekenhuis waar het vervolg zal plaatsvinden.

Er zijn mogelijkheden, mits de man wel zaad produceert in de bal/bijbal...

Wat een rollercoaster he meis! Als je wil, mag je wel een pb’tje sturen❤️

5. Clueless01

Clueless01 Fanatiek lid

28 jun 2016
    2.362
    1.780
    113
    Hier hetzelfde nieuws gehad, mijn vriend heeft een uitgebreider zaad onderzoek gehad (handmatig) en toen vonden ze toch n paar zaadjes. Toen hebben ze ook een TESE operatie gedaan en daar ook 2 buisjes met minder dan 10 zaadjes gevonden.

Hierna hebben we ICSI opgestart en ben ik nu zwanger :). Kan dus echt. Laat je goed informeren en niet te makkelijk naar een donor sturen, dat deed onze huisarts. Ik heb hele goede ervaringen met het AMC, maar er zijn er meer.

K00 en Evi88 vinden dit leuk.
  6. Colinn

Colinn VIP lid

8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Dan schrik je toch ff hè na zo'n uitslag? Maar geef de moed niet op. Sowieso kan de uitslag van het zaadonderzoek per keer enorm schelen. Dus een 2e keer laten checken is wel aan te raden. Mijn man is geadviseerd foliumzuur en extra zink te slikken. Het is 3x bij 'm gecheckt. Bij de 2e keer waren 2 miljoen zaadcellen gevonden maar ze lagen allemaal stil. Er zat geen beweging in. En toeval of niet na een aantal weken aan de foliumzuur en zink vonden ze 400.000 (inderdaad wel een stuk minder!) Maar ze bewogen allemaal! Kwaad kan wat extra foliumzuur en zink sowieso niet voor een tijdje.

7. Blosje89

Blosje89 Fanatiek lid

12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Helaas hebben wij dit ook meegemaakt. Na verschillende zaad onderzoeken hebben we een tese laten uitvoeren, maar ook hier zijn geen zaadjes gevonden.
    Houd er dus rekening mee dat het soms ook volledig negatief kan uitpakken.
    Een tese heeft gemiddeld 50% kans van slagen om zaadjes te vinden.
    Een verwijzing naar een uroloog is in jullie geval gepast. Bij voorkeur in een academisch ziekenhuis denk ik(even goed navragen of ze daar ook tese uitvoeren, want er zijn denk ik maar 3 of 4 ziekenhuizen die dit mogen uitvoeren) zodat evt gelijk een gesprek/afspraak gemaakt kan worden voor een tese.

Wij zijn uiteindelijk een donor traject ingegaan, dus gelukkig in die zin een goede afloop...

Sterkte met alles en pb me gerust als je vragen hebt

8. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier dezelfde uitslag. Bij tese ook geen zaad gevonden. Diagnose certolli cell only syndrome.
    Man is volledig onvruchtbaar helaas.

Middels een donor toch een kindje gekregen.
    Er kunnen vele oorzaken zijn. Sterkte met de achtbaan waarin jullie zitten. Het is niet niks, zeker voor je man is dit echt vreselijk.

9. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Dubbel gepost

10. Lisa280887

Meiden ik ben dan niet de TS. Maar wat goed om alle reacties te lezen! Positieve maar ook de minder positieve. Ikzelf sta er heel realistisch in. VL heeft al jaren het gevoel dat hij onvruchtbaar is dus we houden rekening met alles. We geven de hoop niet op maar we weten dondersgoed dat het ook klaar kan zijn voor ons.

11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Radboud Nijmegen en het AMC Amsterdam zijn de beste plekken voor een tese.

Lisa280887 vindt dit leuk.
  12. Clueless01

Clueless01 Fanatiek lid

28 jun 2016
    2.362
    1.780
    113
    Ik vond t AMC ook echt top, helaas wel enorme wachttijden..

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Hier hebben ze de reden ook niet kunnen vinden.

Maar ze kunnen nog wel dingen bekijken bij jullie hoor. Het sperma komt uit een ander deel dan waar het voorvocht (het vocht) weg komt. Dus het lijkt mij dat de dokter iets te voorbarig is.

Er is helemaal 0 gevonden? Dan zou je een mesa of tese behandeling kunnen laten doen. Kijken of ze daar wél zaadcellen kunnen vinden.
    Als ze wel wat hebben kunnen vinden kun je icsi doen, mijn man heeft ook amper zaadcellen, maar het is wel gelukt!

Veel succes!

14. Blosje89

Blosje89 Fanatiek lid

12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Waarom emc niet?

15. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Omdat radboud en AMC dit al jaren doen, eerst was er maar 1zh en dat was radboud. Toen kwam AMC er later bij. Het zijn jarenlang de enige geweest en hebben dus de meeste ervaring hierin. Vandaar. :)

16. Blosje89

Blosje89 Fanatiek lid

12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Ah op die manier!
    Wij hebben zelf in het emc gelopen en is ons prima bevallen.
    Anderzijds kan een tese volgens mij niet zo moeilijk zijn? Je neemt n paar biopten en laat het beoordelen onder microscoop of er zaadcellen zijn.
    Misschien te simpel gedacht hoor...
    Ander koppeltje wat tegelijk daar met ons was vonden ze wel zaad en zij hebben hiermee ook een kindje gekregen

En dat er zo weinig ziekenhuizen een tese doen is volgens mij omdat de meeste ziekenhuizen geen icsi mogen uitvoeren met zaad verkregen uit een tese vanwege onderzoeksverband naar de eventuele gevolgen in de toekomst bij de kinderen die daar uit voortkomen...

17. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    De tese op zichzelf is niet zo moeilijk. Maar het conserveren en bewerken van het onrijpe gevonden zaad wel. Ook het bevruchten van een eicel met onrijp zaad is niet zo makkelijk
    Ik zou dat het liefst door degene met de meeste ervaring laten doen. Kan toch het verschil maken tussen een genetisch eigen kind en een donor kindje.

18. Lot90

Lot90 Lid

29 nov 2017
    25
    0
    1
    Vrouw
    Hey hallo allemaal,
    Wat fijn om al deze reacties te lezen! dan voel je je een stuk minder alleen. Afgelopen donderdag is mijn vriend naar de uroloog geweest. Hier kreeg hij gelijk de uitslag van de 2e spermatest. Helaas weer 0 zaadjes. Er is gelijk onderzoek gedaan met de hand. Hier kwamen geen bijzonderheden uit. Aanstaande vrijdag krijgt hij een echo en de 26e een prostaat onderzoek. De arts zei dat de kans bestaat dat hij een cysten heeft. We wachten dus maar weer af.
    Ik hoop wel echt dat we snel duidelijkheid krijgen want merk dat ik wel moeite heb aan die onzekerheid.
    Groetjes Lot

19. Lot90

Lot90 Lid

29 nov 2017
    25
    0
    1
    Vrouw
    Nou een rollercoaster kan je het zeker noemen ja!
    Wat super k*t dat jullie ook deze uitslag hebben gekregen. Wanneer mogen jullie voor het vervolg onderzoek?

20. Lisa280887

Geen idee! Zie onderschrift... we zijn nog in afwachting van onze intake-afspraak in het andere zh.

Deel Deze Pagina