hoi allen. mijn zoontje is nu 8 maanden en gaat 2dagen per week naar de creche. ik werk full time maar heb een goeie moeder, schoonmoeder en oma die met plezier 1 dagje per week willen oppassen. 1dagje creche kost me nu 26 euro. nu ga ik jamie over zetten naar een andere creche omdat ik van deze niet zo tevreden ben. jamie is altijd er moe en vervelend als hij terug komt van de creche, als we hem afzetten gaat hij meteen in de schommelstoel en als we hem savonds ophalen zit hij er weer in... krijg een beetje het idee dat ze hem steeds maar switchen, schommelstoel, box, box schommelstoel,.... ook zijn ze niet duidelijk in de situatie. zo schrijven ze bv heel erg goed gegeten, maar zegt een collega bij het afhalen dat hij helemaal niet gegeten heeft... nu wil ik hem overschakelen naar een andere creche en die kost 30euro per dag. 2x per week komt uit om 260 euro per maand dat ik uitgeef aan een creche.... dit voor 1 kind. nu zijn wij bezig voor de 2de... maar als ik dan fulltime blijf werken verdubbeld dit bedrag dus en moeten we 520euro betalen voor de creche.... wat raden jullie mij aan? part time gaan werken (zodat de kindjes niet naar de creche moeten)of andere oplossing? hoe doen jullie dit? groetjes, Sharon
hier in belgie krijgen we 11.20euro max terug. en hier krijgen wij niets per maand terug maar 1x per jaar. dus wat ik nu betaal aan de creche, word volgend jaar in juni berekend en daar krijg ik van terug in januari 2011 ofzo...
de bedragen waar zij het over heeft is het deel dat je zelf moet betalen, dan heb je dus je deel vergoeding al gehad en moet je nog steeds zoveel betalen. Dat probleem hebben wij ook, gelukkig wil schoonmoeder ook 1 dagje per week oppassen, anders moesten wij 320 euro per maand gaan bij betalen voor 3 dagen. Kun jij niet mensen uit je omgeving inschakelen die eventueel ook 1 dagje willen oppassen? dan kan je blijven werken en de ene dag naar de opvang en de andere dag oppas. anders misschien gastouder proberen, volgens mij zijn die kosten lager an creche omdat je echt alleen de uren betaalt dat je kind opvang heeft, in de creche rekenen ze gewoon de hele dag (bij die ik gekozen heb tenminste wel)
nee je betaalt niet het dubbel bedrag voor het volgend kind hier, ze bedoelt wss dat het bedrag dat ze nu betaaldt gaat verdubbelen omdat ze dan voor 2 moet betalen. maar wat ik me wel afvraag is of jouw creche ééntje is die via k&g werkt want ofwel verdienen jullie samen een behoorlijk loon of der klopt iets niet want dan wordt hetgeen je betaaldt berekend op jullie inkomen en geloof me je komt dan héél zeker niet op een bedrag van 26 euro of meer maar betaal je gemiddeld als 2 verdieners een 8 euro per dag. zelfs als je heel veel verdiend kom je nog niet aan dat bedrag voor 1/d per week want er is een maximumplafond maar weet niet exact hoeveel dat is. mischien een tip om een opvang te zoeken die via k&g werkt, kan zowel een creche zijn als een onthaalmoeder
Ieders situatie is natuurlijk anders. Ukkie gaat 4 dagen per week naar de creche, wat ons bruto 1066 euro kost. Wij krijgen ongeveer 1/3 vergoed van de belastingdienst (dat is de minimale vergoeding bij een hoog inkomen). Dat betekent dat wij netto ongeveer 700 euro per maand kwijt zijn aan kinderopvang. Da's een hoop geld. Voor mij betekent dit dat ik zelf niet meer spaar, en bovendien geef ik sinds hij er is veel minder uit aan kleding, uitgaan en verwennerij voor mezelf. Het is voor ons op te brengen. Als er een tweede komt, hoeven we daarvoor iets minder te betalen aan opvang; bij de meeste kdv's is de prijs voor het tweede kind lager dan voor het eerste. Opvang is duur, maar je krijgt er ook heel wat voor: de zorg voor je allerdierbaarste 'bezit'!
@Bri: Maar je krijgt ook nog 1/3 van je werkgevers bij 2 verdieners, je betaald zelf in principe maar 1/3 deel en je werkgevers 1/6 deel ieders en de belastingdienst 1/3. Zou hier even naar laten kijken.
mischien wel effe duidelijk vermelden dat dit hier gaat over kinderopvang in belgie, we hebben hier een heel andere wetgeving wat betrefd terugtrekken en betalen ervan en ook heel verschillende systemen
@ bri: je krijgt inderdaad MINIMAAL 2/3 terug. 1/3 van de belastingdienst en 1/3 van beide werkgevers. Overige 1/3 is inkomensafhankelijk. En als je daarover niets krijgt, verdien je dusdanig veel dat ik me niet kan voorstellen dat je niet meer zou kunnen sparen... Edit: alhoewel ik nu weer ga twijfelen... Misschien dat alleen je werkgeversdeel zeker is en de overige 2/3 inkomensafhankelijk. Maar dan nog geldt dat je wel erg veel moet verdienen als je niets of bijna niets terug krijgt. @ randi: ik bedoel of je voor een tweede kind net zoveel betaalt (netto) als voor het eerste kind. Dat is in Nederland niet zo. Volgens mij krijg je in Nederland ook meer belastinggeld terug voor een tweede kind, maar dat weet ik niet zeker.
hier betaal je in principe evenveel voor een tweede als voor een eerste maar doordat de prijs die je betaald op je inkomen wordt berekend als je opvang via kind en gezin neemt ( geldt dus niet voor privé creches) en je door een tweede kind iemand meer te laste hebt zakt de prijs voor beide bv eerst betaal je voor 1 kind 5euro/dag als je een tweede erbij krijgt betaal je dan voor elk 3.5euro/dag. en in mijn geval vb krijg ik omdat ik een tweeling heb nog een extra meerlingskorting erop. voor de belastingen maakt het niet uit je krijgt evenveel terug betaalt voor een eerste als voor een tweede maar hier werken ze inderdaad met 2 jaar terugwerkende kracht dus je betaalt al 2 jaar opvang voor je van het eerste jaar iets van de belastingen kan aftrekken en terug krijgen
ik vermoed dat ts in een privé creche gaat en ook dat ze bedoelt van bv betaalt voor de eerste 15 en moet dit voor het tweede ook betalen en niet voor het eerste 15 en voor het tweede 30. denk ik hé