IUI, hoe gaat het in z`n werk???

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by kweb, Oct 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kweb

kweb Fanatiek lid

Oct 14, 2008
    2,010
    0
    0
    Administratief medewerker
    Nieuwegein
    Hallo dames,

Ik zie wel veel topics over IUI, maar meer over wie er ook gaan beginnen. Ik zou graag wat meer willen weten over hoe het in z`n werk gaat met het spuiten van hormonen e.d.

Mijn verhaal in een notedop:
    september 2008 gestopt met de pil. Na 9 maanden zijn we bij de ha geweest voor een orienterend gesprek. De ha heeft toen een zaadonderzoek voorgesteld. Met het zaad van vriendlief was gelukkig niets aan de hand, dus een doorverwijzing naar de fa. De fa wilde graag even wachten tot we een jaar bezig waren. Wel een inwendiche echo gehad en alles zag er ogenschijnlijk goed uit. We mochten na de zomer van 2009 terugkomen, alleen belanden zowel mijn vriend als ik met beide bedrijven in een faillessement, dus besloten we even een pauze in te lassen. Allebei gelukkig snel weer een baan gevonden en in het voorjaar van 2010 terug geweest bij de fa. Ze stelde een kijkoperatie voor. Deze in mei ondergaan. Ook hier geen bijzonderheden ontdekt. Wel wat weerstand in de rechter eileider en restanten van een ontsteking op de linker eierstok, maar dit mocht niet voor belemmering zorgen, aldus de chirug. Binnen 1-3 maanden na de operatie mocht ik terug naar de fa. Hier zijn we in september geweest en kreeg te horen dat we in november mogen starten met IUI, een half jaar na de operatie. Ik heb nu een afspraak staan voor 1 november voor het krijgen van "prikles". Er is me uitgelegd dat ik zelf hormonen moet gaan spuiten (mag ook in het ziekenhuis, maar ik wil er niet elke dag voor naar het ziekenhuis) Ze gaan dan +/- een keer of 4 per week met de echo kijken hoe het met de eitjes staat en als ze groot genoeg zijn krijg ik een spuit om de eisprong op te wekken. Dan moet vriendlief zijn zaad inleveren en zal dit in het lab worden gesorteerd, daarna worden alleen de goede zaadcellen terug geplaatst.

Nou, zoals jullie kunnen lezen heb ik veel theoretische info gekregen, maar ik ben nu zo benieuwd naar de ervaringen en hoe het allemaal precies gaat. Moet ik elke dag op dezelfde dag prikken? Na hoelang is het eitje ongeveer groot genoeg? Wordt de cyclus hiermee verkort of blijft deze gewoon hetzelfde? Met wat voor goedje moet ik prikken? Hoe groot zijn de kansen? Ik heb dus tal van vragen....Tuurlijk kan ik deze ook in het ziekenhuis stellen, maar ik ben graag wat voorbereid.

Alvast bedankt.
    Liefs Kweb

2. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Hoi Kweb,

Wat balen dat je ook al zo lang bezig bent en we je hier mogen verwelkomen :(. Laten we hopen dat iui jullie meer geluk biedt dan de natuurlijke weg. Wat betreft je vragen:

Moet ik elke dag op dezelfde dag prikken?
    ik neem aan dat je bedoelt op dezelfde tijd. in principe is dit wel de bedoeling. Twntig minuutjes eerder of later is volgens mijn gyn geen probleem, maar prbeer het wel zoveel mogelijk op dezelfde tijd te doen (bij ons zh tussen 16.00 en 22.00). Mocht je een dag op het tijdstip niet thuis zijn dan kun je je pen ook altijd meenemen en 'op locatie prikken', hihi. Doe ik ook heel vaak (heb al op de raarste plekken geprikt, in t vliegtuig, restaurantje, parkje, wc, trein - op een gegeven moment boeit het je vanzelf niet meer :)).

Na hoelang is het eitje ongeveer groot genoeg?
    Dit verschilt heel erg van van persoon tot persoon en hangt ook af van hoeveel je moet spuiten. Als je puregon gaat spuiten begin je meestal met 75 EH tenzij ze aanwijzingen hebben dat dit voor jou teveel of te weinig is. Bij mij waren de eitjes steeds na 7 dagen spuiten groot te genoeg en mocht ik de pregnyl zetten (of niet vanwege overstimulatie:(), maar dit kan ook 9 of 11 of zelfs 20 of wat dan ook dagen zijn. BIj ons zh krijg je na een week spuiten een echo en vanaf dan om de dag, zodat ze in de gaten kunnen houden of ze al groot genoeg zijn.

Wordt de cyclus hiermee verkort of blijft deze gewoon hetzelfde?
    Mijn cyclus werd inderdaad ietsje verkort (dag of 1-5), maar dat ligt er dus helemaal aan hoe lang je cyclus normaal is en hoe je op de spuiten reageert (hoe snel je eitjes groeien). Mocht 75 Eh te weinig zijn dan kan je cyclus juist wat langer duren omdat je dan steeds meer moet gaan spuiten totdat je eitjes reageren.

Met wat voor goedje moet ik prikken?
    Ik prik zelf met puregon (FSH) en uiteindelijk 1 x met pregnyl om de eispong op te wekken als de eitjes groot genoeg zijn, maar er zijn volgens mij ook nog andere medicijnen. Wel spuit je meestal een vorm van FSH, omdat dit het spul is dat ook in je normale cyclus je eitjes laat groeien. Dit hoor je straks vanzelf.

Hoe groot zijn de kansen?
    Volgens ons zh zijn de kansen zo tussen de 10-15%. Niet super hoog dus helaas, maar wel beter dan de kansen die we zonder iui hebben. Na 6 iui is zo tussen de 30 en 40% zwanger volgens mijn gyn.

Heel veel suc6, hopelijk maakt de iui voor jullie het verschil.

3. Nonja

Nonja Fanatiek lid

Nov 12, 2008
    1,695
    20
    38
    Zuid Holland
    Hai kweb ik wil je even heel veel succes wensen en ik hoop dat iui jullie het grote geluk gaat brengen! Ik zal voor je duimen! Liefs nonja

4. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

Oct 23, 2010
    1,647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    @kweb, aanvullend op de info van Nana33
    Mij valt de IUI enorm mee. Ik suit 75 eenheden Gonal F en heb daar volgens mij geen bijwerkingen van. Sterker nog: ook volgens mijn vriend heb ik geen bijwerkingen en hij kan het misschien nog wel beter merken! De gyn zei ook dat de kans op bijwerkingen klein was bij deze dosis.
    Het prikken doet helemaal geen pijn, ik vond de eerste keer spannend maar daarna was de angst helemaal weg.
    Ik zag op tegen de Pregnylspuit, omdat sommigen die als pijnlijk schijnen te ervaren. Voor mij geldt ik daarvan net zo weinig (dus: niets) voelde; ik heb heel langzaam gespoten. Het lastigste was het mengen van de poeder met de vloeistof maar ook dat bleek heel eenvoudig.
    Ik ben nu met de tweede ronde begonnen en het is nu zo vertrouwd dat ik vanavond bijna vergeten was te prikken... oeps!
    Ik werd alleen al 10 dagen na de inseminatie ongesteld en vond dat erg kort. Voordeel was dat ik nog nauwelijks zenuwachtig was. Volgens de gyn was het geen probleem dat het zo kort was.
    Het enige wat ik wel echt vervelend vind, is dat IUI je leven bepaalt door de vele ziekenhuisafspraken: weekendjes weg, vakanties... het is lastig plannen.

Nou Kweb, succes! Ik hoop dat het ons beiden gaat lukken!

5. Dopey

Dopey Bekend lid

Nov 21, 2008
    893
    1
    0
    Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan Nana en Kanshebber. Ik ben zeer ervaren IUI'er ;) en de 1e keer spuiten is wel spannend, maar daarna gaat het automatisch. Ik moest elke avond tussen 17 en 20u spuiten, dus inderdaad soms op mijn werk, bij een uitje, op een beurs, noem maar op gespoten. De Pregnyl moet op een bepaald tijdstip, afhankelijk van de IUI-tijd. Ook die spuit valt best mee, hoewel de Puregon makkelijker ging (minder gedoe omdat het een pen is).
    De IUI zelf is een eitje, je krijgt een eendenbek ingebracht (kwestie van even goed ontspannen) en dan wordt een soort rietje door je baarmoedermond geschoven (dit voelde ik wel, maar niet pijnlijk of zo) en leeggespoten, dan een kwartiertje blijven liggen en dan is het spannende wachten begonnen.
    Het vervelendst is de wachtperiode, je voelt door de Pregnyl van alles maar het zegt allemaal niks. Succes!

6. natjuh026

natjuh026 Bekend lid

Jan 4, 2008
    796
    0
    0
    pm
    omg arnhem
    Vorige maand begonnen met iui. Heb eerst 50 ie puregon gespoten. Beginnen met de laagste dosis. Had na een week spuiten 1 eiblaasje van 14 mm. Moest vanaf die dag 2x per dag een ovulatietest doen. Kreeg toen ook gelijk een afspraak voor de insemenatie. Dat was een week later. Maar het kon ook eerder zijn. Lag eraan of ik zelf een eisprong kreeg of niet. Als ik geen eisprong kreeg moest ik woensdag ovitrelle spuiten. En dan vrijdag insemenatie. En anders eerder. Nu had ik dinsdagavond positieve ovulatietest. Als nog ovitrelle gespoten en woensdag de 1e insemenatie gehad. Na 12 dagen werft ik jammer genoeg ongesteld. Nu begonnen met ronde 2. En moet nu 75 ie spuiten. Het is mij heel erg meegevallen. Zag heel erg op tegen het spuiten maat stelde niets voor gelukkig

7. dancer4fun

dancer4fun Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    1,091
    0
    0
    hondentrimster
    den haag
    hoi kweb: Helaas welkom hier op het forum. Vanwege slecht zaad van manlief zijn wij begin dit jaar begonnen met iui. We hebben nu 6 iui's achter de rug. De 1ste 3 zonder hormonen, dus gewoon op eigen cyclus.Met echo's werd mijn eitje in de gaten gehouden.Als de follikel groot genoeg was kreeg ik de pregnyl om zeker te zijn dat het eitjes springt. Na 3 iui's kreeg ik een baarmoederfoto. Hieruit bleek dat alles goed was (geen verstopte eileiders of andere rare dingen). De volgende 3 iui's met hormomen. Vanaf cd (cyclusdag)3, elke dag 75eh puregon. Dan cd10 echo, daarna nog een paar echo's en weer vlak voor iui de pregnyl. Ik heb helemaal geen last gehad van de hormonen. Maar vind de wachtweken, zoals hierboven meiden al zeiden, echt vreselijk.
    Ik ben ook, samen met manlief, begonnen met acupunctuur. Dit helpt me om beter te ontspannen en hopelijk verbeterd het de zaadkwaliteit van manlief.

Helaas heeft het bij ons niet het gewenste resultaat geboekt. Dus mogen wij volgende maand beginnen met ivf. Hopelijk is dat bij jou niet nodig en is het met iui wel raak. Heel veel suc6 ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Je kan ook komen meekletsten op het http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/216923-iui-deel-3-a.html topic

8. kweb

kweb Fanatiek lid

Oct 14, 2008
    2,010
    0
    0
    Administratief medewerker
    Nieuwegein
    Hallo lieve dames,

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.
    Er staat ons in elk geval nog een hoop te wachten. Het grappige is dat toen ik een paar maanden bezig was met tempen en ovutesten, ik me echt als "ervaren" voelde en hierdoor andere meiden veel kon uitleggen. Nu we zelf een stap verder gaan en voor ons alles nieuw is, ik me nu weer zo leekerig voel hahaha

Al die benamingen van de hormonen e.d. Tuurlijk, ik zag ze altijd wel voorbij komen in topics van andere, maar als je er zelf dan mee aan de slag moet is het toch vreemd.

Toevallig hadden vriendlief en ik het er gister nog over. Als je vroeger nadacht over je leven later en het "nemen" van kinderen, dan had je je toch nooit bedacht dat je in de mmm terecht zou komen. Dat soort dingen gebeuren niet bij jou, altijd bij andere. Nou, dus niet....

Ik ga denk ik volgende week maandag even afwachten tot dat ik wat meer weet over welke hormonen er in onze situatie gebruikt zullen gaan worden en wanneer ik moet terugkomen voor de echo enz dan kan ik lekker gaan meepraten in het topic IUI deel 3

Nogmaals heel erg bedankt voor alle uitleg. Ik hoop heel erg dat ik jullie niet al te lang meer spreek over IUI en IVF en dat we gewoon kunnen verder kletsen in het topic ik ben zwanger LOL

Liefs Kweb

Share This Page