IUI in eigen cyclus, ben ik de enige?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Switi, May 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

IUI in eigen cyclus? Ben ik de enige?

1. Ik doe ook IUI in eigen cyclus

2. Ik gebruik puregon en pregnyl

3. Ik gebruik menopur en pregnyl

4. Ik gebruik wat anders dan pregnyl, puregon of menopur

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Hallo dames,

Het valt mij op dat de meesten in dit traject op z'n minst pregnyl erbij gebruiken vaak in combinatie met puregon of menopur. Ik vraag me af of ik de enige ben die IUI in eigen (natuurlijke) cyclus doet.
    Uiteraard wil ik mijn kansen vergroten en ben benieuwd naar de beste optie(s) aangezien ik helaas niet door mag met IVF :(

2. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Hier vier keer IUI gehad met Clomid en Pregnyl. Daarna nog zes keer met Menopur en Pregnyl.
    In eigen cyclus was hier geen optie, aangezien ik PCOS heb. Succes!

3. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

Jan 29, 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    ik ook twee keer clomid en pregnyl. Mijn gyn had aangegeven dat hiermee de beste resultaten worden bereikt en zij doen dus IUI niet in eigen cyclus. (mijn cyclus was prima)

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ik heb destijds eerst 3 IUI pogingen in eigen cyclus gehad, daarna Puregon en Pregnyl.

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Waarom mag je niet door voor IVF?

Ik had destijds 11 mislukte IUI's in eigen cyclus ondergaan alvorens ik verder kon met IVF en later ICSI.
    Ze wilden mij geen hormonen laten spuiten bij IUI, omdat ze bang waren voor een meerling. In combinatie met mijn kleine lengte zou dat gevaarlijk zijn voor zowel de kindjes als mijzelf.

Waarom mag jij geen hormonen spuiten?

6. Liever

Liever Lid

Jan 5, 2012
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook IUI's met hormoonstimulatie gehad i.v.m. mijn eisprong, die was niet krachtig genoeg en vond in mijn eigen cyclus pas heel laat plaats. Eerst 8 IUI's gehad met Clomid zonder pregnyl. Deze zijn allemaal mislukt. Nu in afwachting van IUI nummer 12, de laatste voordat we overschakelen naar IVF.

Zoetje 69: Waarom mag jij niet door naar IVF?

7. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    ik heb 13x IUI in eigen cyclus gedaan, daar ben ik 2x zwanger mee geworden.

Nu ben ik net gestart, opnieuw met iui na een icsi, met IUI14 met clomid.

8. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Jippie,

Dank voor je reactie!
    Jij hebt heel wat geduld moeten opbrengen met 12 behandelingen in 5 jaar! Respect!
    Fijn dat het uiteindelijk gelukt is!

9. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Ivy,
    Dank voor je reactie! Mijn cyclus was ook prima en daardoor vonden ze het niet nodig om iets erbij te doen. Bij mijn zkh doen ze dat pas na 3x in eigen cyclus tenzij er direct redenen zijn. Ik zie dat je binnenkort door gaat met gonal. Ik wens je veel succes en hopelijk snel een mooi resultaat!

10. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Strijkkraal,

Dank voor je reactie! En wat een mooie inspiratiebron ben jij! Na 11 jaar moeite, teleurstelling, frustratie en ongetwijfeld veel energie geïnvesteerd te hebben eindelijk en dan ook nog spontaan zwanger!! Wauw!!
    Ik hoop dat alles goed is en gaat met je! Pas goed op jezelf!

11. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Be Happy,

Dank voor je reactie! Mijn fa ziet de toegevoegde waarde van IVF niet ivm mijn leeftijd... ik heb heel hard m'n best gedaan en heb het geregeld dat het nog vergoedt wordt vanuit de verzekering maar ze willen niet eraan meewerken (als ze dat nou vorig jaar hadden gezegd waren we direct overgestapt:() ze kijken naar leeftijd, statistieken, protocollen en dat was het. Terwijl je juist dan wat extra hulp kunt gebruiken..
    Ze hebben jou ook lang (tevergeefs!) laten doorgaan met IUI in eigen cyclus!
    Waarom ik geen hormonen mag spuiten is mij ook een raadsel! Ik lees hier vaker over met hormonen omdat het je kansen vergroot en dat heb ik nu hard nodig dus ik ga het hem morgen zeker vragen! Vandaar ook dit mini onderzoekje. Ik heb al zo weinig tijd en IUI in eigen cyclus lijkt me dan een verkeerde keuze..
    En wat fijn dat het bij jou uiteindelijk ook gelukt is en nu elk moment je cryowondertje geboren kan worden! Spannend!

12. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Liever,

Dank voor je reactie! Jij bent ook al een tijdje bezig met IUI's! Waarom nu pas door naar IVF?

Ivm mijn leeftijd wil de arts geen IVF doen.. :(

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Dank je wel! :)

Maaruhh ... misschien tijd voor een andere gyn/fa? ;)Ik begrijp dat je "al" 44 bent (als 69 achter je nick je geboortejaar is), dan wordt het sowieso wel lastig. De regels gaan nog verder aangescherpt worden, en dat maakt het lastiger maar zeker niet totaal onmogelijk. Heeft je FA gezegd waarom ze niet willen stimuleren?

Eventueel buitenland? Duitsland of België?

14. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Hi Panter,

Dank voor je reactie! Wauw, 13x maar liefst..wel 2x zwanger maar niet blijvend? :( jammer!

En nu terug na ICSI? Huh, apart! Oh, ik dacht iets gelezen te hebben over dat het aan je eisprong zou liggen, kan dat? Of ben ik nu in de war met iemand anders? (Wel jammer dat ze er dan nu pas achter komen!) Ik hoop dat Clomid de oplossing is voor jou!!

15. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Hi Strijkkraal,

Heb ik overwogen maar dan wordt het niet meer vergoedt, ik heb nu gebruik gemaakt van de overgangsregeling...op voorwaarde dat ik bij dit zkh blijf omdat hier de behandeling al was gestart voor ik in oktober 43 werd en de regels zijn per 1 januari veranderd..

Fa roept: ethiek, leeftijd, statistieken, risico's, geen toegevoegde waarde, eigen kans, en je bent spontaan zwanger geraakt binnen het jaar.. Vorige week had hij het al over verminderde eicelkwaliteit en eiceldonatie...klinkt heel tegenstrijdig. Daarnaast beweert hij wakker te liggen omdat hij mij niet kan helpen, hij wordt aangestuurd vanuit een ander zkh en moet zich aan diens protocollen houden en de richtlijnen van het Nvog..

Ik krijg morgen als het goed is naast de fm ook de testresultaten mee en ik wil weten waar hij mijn verminderde eicelkwaliteit vandaan haalt, immers mijn AMH is nooit getest, heb er zelf al 2x om gevraagd. Mijn FSH is 9. Dus nog keurig (voor mijn leeftijd!)
    Hij riep zelf gesprek daarvoor dat hij niet bang was voor overstimulatie, ik dacht dat hij richting IVF bedoelde maar misschien bedoelde hij icm IUI, tot dusver is het niet echt ter sprake gekomen waarom er niet gestimuleerd zou kunnen worden in IUI. Juist naar aanleiding van zijn opmerking over de eicelkwaliteit ben ik me gaan afvragen waarom hij me dan geen hormonen als menopur geeft, hij geeft al geen IVF dan is IUI met iets beter dan IUI met niets denk ik.. En dat wil ik morgen dus ook (weer) vragen, ik heb wel vaker gevraagd of er niet iets wat ik zelf kan doen/slikken/spuiten om m'n kansen te vergroten maar nooit direct om puregon of menopur of iets anders gevraagd. Ik heb wel gezegd dat ik zelfs DHEA overweeg maar dat liever niet zonder controle doe...

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Wat vervelend :( Ik ben ook "al" 42 hoor, en voor ons was het eigenlijk al einde oefening, ook vanwege laag AMH (0.18) en de leeftijd. En toen kregen we dit kadootje. Ik ben hier voor ook 1 keer eerder spontaan zwanger geraakt (1 dag voor de intake van ons IVF traject), maar een mk op 7w5d bracht daar een einde aan. Het heeft onze FA toen niet weerhouden om met IVF te starten overigens.

DHEA is een vitamine preparaat. Niets meer en niets minder. Ik kreeg het advies om daarmee te beginnen in Duitsland, maar je kunt het gewoon ook online krijgen en anders bij de apotheek (die het wss wel moet bestellen). Wordt niet vergoed, maar ik was geloof ik 48 euro kwijt voor 3 maanden pilletjes.

Juist bij laag AMH verdient het wel de aanbeveling om te stimuleren, echter is het geen garantie. Met mijn AMH, en een maximale stimulatie met Menopur, bleef het resultaat steken op 1 follikel. Zelfs met DHEA.
    Eiceldonatie hebben wij vorig jaar gedaan, met mijn zusje. Helaas kwam daar welgeteld 1 follikel van (mijn zus is 39, dus ook al wat ouder), maar 2 kinderen, dus bewezen vruchtbaar :D). Echter zat er geen eicel in dat follikel. Je moet gewoon geluk hebben daarin.
    Ik vind het wel bijzonder dat je arts aan de ene kant roept "mag niet/kan niet/wil niet" maar dan wel gaat praten over ECD ... bijzonder.

Ik wil je veel succes wensen. Het zal zeker niet makkelijk zijn. Ik vind iig dat gezien de kansen die je wordt geboden door het ziekenhuis, ze minstens over stimulatie moeten gaan nadenken. En vooral, luister naar je lichaam en niet naar wat de fa vind volgens de protocollen. Ik heb 5 IUI's vergooit omdat we standaard te laat inseminaties hadden vond ik, hoewel de gyn er toen destijds anders over dacht ...

17. Damar

Damar Lid

Aug 14, 2012
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Zoetje69,

Misschien heb je de discussie al ergens anders op dit forum gevoerd, maar ik zou echt niet daar blijven waar je nu in behandeling bent. Je moet je echt niet laten piepelen door zo'n fertiliteitsarts :$. Ik kan er echt boos om worden zulke redeneringen:x.

In theorie heeft hij natuurlijk gelijk, maar dit geldt voor gewone mensen, dat ze even veel kans hebben als ze geen behandeling doen dan als ze IVF/ICSI doen. Je hebt 5 % kans op zwangerschap boven de 43 jaar (bron folder Gent), en dus ook 5 % kans als je het met ICSI of IVF doet.

In de praktijk is de gewone kans voor osm (ons soort mensen) echter zonder hulpmiddelen als IVF of ICSI 0,0 procent :( (ikzelf al acht jaar zonder voorbehoedsmiddelen).

In Gent behandelen ze tot en met 44 jaar:
    Vrouwenkliniek – UZ Gent » Leeftijdsgrenzen
    Als je nu belt, krijg je over twee maanden een intakegesprek en kun je over vier maanden met ivf beginnen.

Het hangt ook af van waar je woont in Nederland, misschien is Dusseldorf voor jou dichterbij. Daar is de wachttijd nu 6 maanden, hoop ik. Dr. S laat het van je AMH afhangen of hij een kansje met je waagt (maar hij geeft niet gauw op).

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar mijn ervaring is dat je de medicijnen gewoon vergoed krijgt als je ze in Nederland bij de apotheek haalt. Dus dan blijven de behandelkosten over: max 3600 in Gent en 2300 voor ICSI in Dusseldorf.

Excuses voor mijn drammerigheid, ik hoop dat het je gewoon nog gaat lukken,

Groetjes,

Damar70 ;)

PS, ik heb ook IUI gedaan in eigen cyclus, dat ging in combinatie met Clomid, maar na twee keer werd het zinloos geacht om verder te gaan i.v.m. te weinig zaadcellen (onder 1 miljoen). Ook heb ik toen nooit bijv. een ovulatietest gedaan of een inwendige echo gehad, dus achteraf zet ik toch wat vraagtekens bij deze procedure in het lokale ziekenhuis.

Je schrijft het niet, maar zijn er wel goede uitslagen m.b.h. zaadonderzoek?

18. Damar

Damar Lid

Aug 14, 2012
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Zoetje69 en Strijkkraal,

Zie dat jullie intussen verder hebben gekletst... Tja de protocollen in Nederland. Hoop voor een wondertje voor je zoals bij Strijkkraal. Heb ook DHEA geprobeerd, had bij mij niet echt duidelijk effect, maar je kunt het altijd proberen,

Groetjes,
    Damar

19. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Strijkkraal,

Als m'n AMH nou eens getest en laag bevonden was, oké. Maar het is nooit getest! Hij kijkt liever naar ...iets follikel count, wat daarvan de reden of waarde is weet ik ook niet! Maar puur FSH is nog goed! Uiteraard zijn alle andere waarden (lh, progesteron, oestradiol, schildklier en al het andere wat bij een standaard bloedtest tijdens ofo hoort) getest en er is geen enkele reden waarom wij niet spontaan zwanger kunnen raken. Zaadjes zijn goed, HSG/laparoscopie wees een prachtige baarmoeder aan, Bms is keurig 3laags, rond de 13mm dus allemaal goed, goed goed waarom dan de opmerking over ECD begrijp ik niet. Mijn zus is ouder, heb wel nichtjes (haar 2 dochters) maar ik geloof nog in mijn eigen kansen, heb misschien meer hulp of stimulatie nodig maar het kan nog! Moet ik of eigenlijk de fa arts wel opschieten met het geven van de juiste hulp

Je hebt gelijk, zelf naar je lichaam (en je verstand!) luisteren werkt het beste en ik ben wat dat betreft best erg eigenwijs. Laatste IUI hebben ze m'n eisprong gemist en wilden vervolgens niet prikken om er zeker van te zijn, utro hoefde ik niet te gebruiken, wel gevraagd, kreeg niet mee! Paar dagen later dat ik er zat voor IVF gesprek wil hij opeens prog prikken om zeker te weten dat het toch een eisprong was.. Ik zeg sorry, heeft geen zin, ik ben al aan de utro, had nog 1 stripje van de vorige ronde..wij hadden wel rondom mijn vermoedelijke eisprong gevreeën en ik voelde wel wat gebeuren dus misschien te laat, maar toch zsm aan de utro gegaan. En toen mocht ik "baden in utro" :x kreeg zo weer nieuwe mee! Nu was er sprake van "iets wat heeft geprobeerd in te nestelen" dat ik daarom de zwklachten had, huh? hoe dan? Als ik een lage AMH zou hebben lijkt me dat niet mogelijk. Overigens ik heb altijd zowel links als rechts wat klein grut zitten en vaak een mooie dominante, en een regelmatige cyclus dus ogenschijnlijk is met eitjes niets mis mee.

Ook ik was net voor de start van IUI spontaan zwanger geraakt, helaas ma met 6,3 kwamen er in week 8 achter. Reden? Pech?, vit d tekort, progesteron tekort? Had aanhoudend blaasontsteking ermee te maken? Geen idee maar daar wil ik het niet meer van af laten hangen! Ik heb utro gevraagd en gekregen, heb mezelf op hoge doses vit d gezet, slik cranberry capsules en extra vit c. Fijn dat jouw fa wel gewoon door wilde gaan met IVF!
    Ik las over de bijwerkingen van DHEA en omdat het een steroïde is durf ik het niet zo goed zonder begeleiding te slikken. Ik heb liever een startpunt zodat het resultaat gemeten kan worden. Ja, Tuurlijk als ik ermee zwanger raak heb ik een pracht resultaat :p

Precies wat jij ook zegt, juist bij laag AMH kun je het beste proberen te stimuleren dus waarom krijg ik dan geen hormonen? Morgen wordt een leuk gesprek :D

Overigens hebben wij net een afspraak gemaakt bij de mentor van mijn fa om een second opiniongesprek te hebben, als die man er wel in gelooft of wil afwijken van zijn richtlijnen dan is IVF weer terug op tafel in eigen zkh!
    Ik hoop het tegen die tijd niet meer nodig te hebben maar voorlopig ga ik het gevecht aan!

Thanks Suzy!

20. Switi

Switi Fanatiek lid

Feb 22, 2013
    1,234
    28
    48
    Hi Damar,

Dank voor je reactie! En ik kan wat drammerigheid best waarderen :D

Ik heb op advies van mijn eigen fa een afspraak gemaakt bij zijn mentor van het zkh waar hij de richtlijnen van volgt dus ik heb IVF nog niet opgegeven. Als daar niets uitkomt en we in de tussentijd niet zwanger raken willen we best naar het buitenland. Omdat we ervan overtuigd zijn dat het ons wel weer gaat lukken hebben we ons daar nog niet verder in verdiept maar het is heel fijn te horen dat Gent vrouwen tot 44 jaar behandeld!
    Ik heb de eerste IUI wel Ovutesten gebruikt en fm op do, paasweekend zat er tussen dus IUI was di. Geen echo voorafgaand dus of het het juiste moment was? Bovendien gebruikte ik voor het eerst Ovutesten en achteraf blijkt dat ik per se die van het zkh had moeten gebruiken dus waren ze wel "knal" genoeg? Ze keken niet eens! Had braaf mijn testjes meegenomen maar nee dat zat wel goed, terwijl een forumvriendinnetje zelfde dag IUI gepland had staan werd weggestuurd om bloed te laten prikken want haar testen (wel van het zkh!) waren niet overtuigend, :$ en haar IUI was een dag later.

Juist omdat ik niet wist of het wel voldoende knal was en IUI wel of niet zou doorgaan hadden we de dag voor de geplande IUI gevreeën en zaad van vriendje was toch mooi 5,9 miljoen na opwerking, bovendien heeft vriendje al een volwassen gezond kind uit een eerdere relatie dus daar ligt het niet aan. Nee, het ligt allemaal aan mijn leeftijd :x :);):(

Jammer dat DHEA bij nou niet heeft gewerkt!

Share This Page