IUI in natuurlijke cyclus of milde stimulatie? Ervaringen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door MooseIsLoose, 24 jun 2025 om 07:22.

1. MooseIsLoose

MooseIsLoose Bekend lid

6 jan 2024
    657
    710
    93
    Hallo allemaal,
    Gezien het er met een negatieve test op 11dpo op lijkt dat ook deze ronde geen succes heeft gehad, gaan we verder denken aan de afspraak die we hebben staan met de fertiliteitsarts over 2 weken.

Haar voorstel was eerst 3 maanden cyclus monitoring en daarna evalueren of we nog 3 maanden zo doorgaan of overgaan op IUI, maar ze neigde naar IUI.

Nu gaf ze bij ons eerste gesprek aan dat ze dat dan doen met milde stimulatie (injecties) en dat ze hopen dat er 2 eitjes groeien zodat er meer kans is op een zwangerschap.

Echter het idee van een mogelijke tweeling zie ik niet zo zitten... ik weet dat niet altijd zo hoeft te zijn, maar ik weet hier gewoon niet zoveel van af.

Hebben jullie ervaringen met IUI in de natuurlijke cyclus of met milde stimulatie? Welke vragen moet ik stellen? Zoveel vragen. Help.

2. Deniesjuh666

Deniesjuh666 Actief lid

7 dec 2023
    288
    222
    43
    Vrouw
    Thuiszorgmedewerker
    Brabant
    Ik deed en doe IUI met hormonen.
    De kans dat een zwangerschap blijft plakken zegmaar is groter als je 2 eitjes hebt, of 3. Maar de kans dat die ook allemaal blijven zitten is echt niet zo heel groot. Daarnaast zijn de kansen bij IUI niet heel groot.

Door de hormonen kunnen ze ook beter timen wanneer de eitjes springen waardoor je het ook niet gauw mist. Je hebt dan ook geen ovulatietesten nodig want ze doen ook echo's.

Bij mijn dochter destijds had ik 3 eitjes. En toen hadden we een klein gesprekje over of we dat risico wilde nemen want dat was echt net op het randje van protocol, omdat dat 3de eitje nog iets kleiner was, maar door de triggershot wel zou springen waarschijnlijk. Besproken dat we het risico zouden nemen want het was de 6de en laatste keer IUI. En toen bleek ik zwanger. Was er gelukkig maar 1. Hehehe

Heel veel sterkte met de beslissing nemen.

3. Maankindje

Maankindje Bekend lid

20 jun 2022
    808
    819
    93
    Vrouw
    #3 Maankindje, 24 jun 2025 om 09:24
    Laatst bewerkt: 24 jun 2025 om 09:34
    Goedemorgen! Wat enorm rot voor jullie dat een zwangerschap uitblijft. En heel spannend dat je nu misschien met IUI gaat beginnen! Twee jaar geleden ben ik in de vierde IUI ronde, derde doorgaande poging, zwanger geworden. De tweede ronde hebben we destijds af moeten breken ivm overstimulatie. Er waren 5 rijpe eitjes die ronde, sowieso een no go. Er is bij ons nooit een reden gevonden voor het uitblijven van een zwangerschap, mijn cyclus was super regelmatig, maar medicatie was standaard protocol. En ik vond dat eigenlijk ook wel fijn! Hopelijk toch dat extra zetje was mijn gedachte. Ik had niet veel last van de medicatie en ik vond het heel fijn dat op deze manier je cyclus goed gemonitord wordt, wat toch een beetje gevoel van controle gaf. De bedoeling vanuit het ziekenhuis was bij ons om bij voorkeur 1 eitje te laten rijpen ivm kans op tweeling. 2 eitjes mochten we mee doorgaan als dat onze eigen keuze was, 3 eitjes betekende afblazen. In de ronde waarin ik zwanger werd zat er een tweede eitje dat misschien met de triggershot nog wel zo’n groeispurt zou gaan maken dat hij ook rijp zou zijn en zou springen. Ze hebben ons toen heel bewust op het hart gedrukt dat als we geen tweeling wilden, we deze poging ook af moesten breken. Maar na 2,5 jaar hadden we ook een tweeling met open armen ontvangen. Wel zwanger dus die ronde, maar geen tweeling.

Ik vond IUI redelijk voor zichzelf spreken. Dus ik heb niet heel veel tips voor te stellen vragen, behalve het volgende rijtje;
    - doen jullie een uitgangsecho bij de start van een nieuwe cyclus? Dit is om cystes uit te sluiten.
    - welke bloedwaardes controleren jullie van tevoren? (Bij mij was dat FSH, progesteron, AMH en TSH. Ik zou deze ook echt gecontroleerd willen hebben! Zodat als er iets afwijkt, je daar op kan acteren).
    - mocht je AMH aan de hoge kant zijn, dat is een indicatie dat je sterk reageert op medicatie, is ie laag juist andersom. Dus de hoeveelheid medicatie aanpassen op je AMH waarde. Mijn AMH was hoog en ik had met een lager dan gemiddelde dosis dus ook al overstimulatie.

Verder tips voor het traject;
    - houd er rekening mee dat je 1 of 2 rondes nodig hebt om goed ingesteld te raken op de medicatie. De eerste ronde overstimulatie of juist te trage groei is heel gebruikelijk.
    - niet elke ronde verloopt gelijk. Bij mij ging bijvoorbeeld sommige rondes de groei heel snel en rijpte er 1 eitje en de ronde erna ging de groei veel langzamer, maar rijpten er meerdere eitjes.
    - mijn ziekenhuis liet het aan mij wanneer ik starte met spuiten. Vanaf dag 2 van de nieuwe cyclus was prima. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat er betere resultaten worden geboekt als je de start met spuiten iets uitstelt. In de ronde waarin ik zwanger werd, ben ik pas gaan spuiten op dag 4.
    - houdt beide rekening met alcohol drinken. De eerste ronde deed mijn man dat nog totaal niet en dat was echt terug te zien in de hoeveelheid (goede) zwemmers. Ook heeft alcohol invloed op de rijping van je eitje. Ik dronk tijdens het spuiten niet. Enkel ná ovulatie en vóór eventuele innesteling een drankje.
    - Lees je in in supplementen voor jezelf en je partner. Maakt bij ons echt verschil in spermakwaliteit. Wij gebruikten de supplementen van Supple + ubiquinol. Heeft wel 3 maanden nodig om invloed te hebben op de kwaliteit van de eicel en 2 maanden op die van het sperma.

Veel succes!!

Deel Deze Pagina