Hoi, ik heb bijna 2 weken geleden mijn eerste iui behandeling gehad. Mijn kliniek waar ik eerder was, raadde mij ivf aan, echter toen ik bij Geertgen verder kon, zat ik tegen mijn eisprong aan en kon ik ook iui gelijk toepassen. Ik heb een donor en daarvan was eindelijk alles okay bevonden en daardoor kon de behandeling gelijk beginnen. Ik blij! Pas nu bedacht ik mij, dat ik niet eens weet wat de vergoedingen zijn. Had me daar ook niet al te druk over gemaakt omdat ivf wel vergoed werd voor 3 behandelingen. Nu blijkt dat bij vgz met iui behandelingen anders te liggen als bij ivf. Ik krijg, nadat ik eerst eigen risico op heb, tot max 390 vergoed. Een uiu behandeling bij Geertgen kost al iets van 700!! Dus reken maar uit...deze eerste behandeling zal gedeeltelijk door eigen risico betaald worden en dus de rest uit de vergoeding. Dan is het geld al op en ik kan het niet betalen om meerdere iui's te betalen. Dus wat nu?? Ik heb Geertgen geschreven met een aantal vragen en vroeg me af of meer mensen hier tegen aan lopen of misschien bij een andere verzekering zitten of een behandeling ergens anders doen etc etc. Wat zijn jullie ervaringen?? Ik overweeg om anders te zeggen, dan gelijk maar over op ivf...alleen al om te kosten...pff..fijne motivatie. Ik hoop einde van de week goed nieuws te hebben en een positieve test in handen te hebben...zo niet...oeff...wat dan te doen? Groetjes, Joos.
Gek bij mijn weten heb je een eigen bijdrage van rond 500 euro, daarmee werd zo'n beetje alles gedekt wat ik in 2012 nodig heb gehad voor IUI. Natuurlijk moet je eerst je eigen risico ook betalen. Je vraagt je af of je dan meteen over moet stappen op IVF. Waarom raden ze IVF aan? En besef je je wel dat IUI vele malen lichter is qua belasting zowel lichamelijk als geestelijk? Iig hoop ik dat je zwanger bent en als het niet gelukt is zou ik als ik jou was eerst wat gesprekken met Geertgen hebben over alle voors en tegen van beide behandelingen. (misschien een lening afsluiten?)
IUI wordt vanuit de basisverzekering vergoed (onbeperkt, zolang een arts het zinvol acht). De basisverzekering wordt door de overheid bepaald en daar moeten verzekeraars zich aan houden. Een verzekering mag dus niet maar een gedeelte vergoeden, tenzij ze geen contract hebben met het GG natuurlijk, maar voor zover ik weet heeft VGZ dat wel.
Ik heb dan wel geen iui gehad maar wel hormoon behandelingen. Werd allemaal volledig vergoed en de hormonen alleen al kostten 300e per ampul en ik heb er zo n tien gebruikt gekregen voor ik zwanger was. Maak je geen zorgen dus, het wordt uit de basisverzekering vergoed!
Hoi, beetje late reactie. Ik heb nu meerdere keren met VGZ aan de lijn gehangen en ze blijven aangeven maar 390 te vergoeden maximaal terwijl de behandelingen sowieso al 670 zijn en bij Geertgen zelfs 780. Terwijl Geertgen blijft aangeven niets hiervan te snappen omdat het wel vergoed zou moeten worden. Ik weet dat VGZ een contract heeft met Geertgen dus daar zal het niet aan liggen. Kom er maar niet verder mee en voel me even flink ships. Waar zijn jullie verzekerd? Groetjes, Joos
Ik zou gewoon vragen waarom ze maar zo weinig vergoeden, en zeggen dat IUI vanuit de basisverzekering wordt vergoed en dat zij daar niet van mogen afwijken.
Hoi Shaddixxx, ik zie dat jij 6 x iui hebt gehad. Moest jij dit zelf betalen dan of werd alles vergoed? VGZ zegt ook dat iui vanuit de basis 390 wordt vergoed. Ik ga zo naar menzis hier in de stad om eens te vragen hoe zij dit vergoeden vanuit de basisverzekering. Groetjes!
Hoi FLO 72, helaas eerste iui niet gelukt. Ik weet dat ivf veel meer van je vergt als iui. Dat is ook de reden waarop ik nog iui wil proberen. Mijn amh waarde is 0,2 dus erg laag en ik ben 35 jaar. Reden waarom de ene arts zegt gelijk ivf beginnen en de andere zegt neuj iui kan ook prima. Dus ook verwarrend. En nu ik er nog niet uit ben met de verzekering is het helemaal een zooi even. Jij hebt dus verder niet je iui's zelf moeten betalen begrijp ik? Groetjes, Joos
Dat is allemaal volledig vergoed hoor, en zo hoort het ook! Een verzekeraar mag dat echt niet aanpassen!
Ik lees nu wel dit op de website van VGZ; Zullen zij niet enkel de kosten voor de behandeling bedoelen? Volgens mij bestaan de kosten bij het GG niet alleen uit de behandeling, maar ook uit het gesprek wat je met de verpleegkundige hebt. Ik kan zo snel even geen Nederlands tarief vinden voor IUI, maar lees wel overal dat IUI gewoon vanuit de basisverzekering gedekt wordt..
Joos ik moest aan het zhuis rond de 500 euro betalen ivm donorzaad. Verder niet voor de IUI's. Wel voor sommige medicijnen. Ennnnn vantevoren heeft mijn zhuis gezegd informeer goed hoe je bent verzekerd, maar ja daar heb je nu niks meer aan. Wat nog wel is dat ik alle kosten bij elkaar heb opgeteld en bij de belasting heb opgegeven, als je dan boven je belastbare voet komt, heeft met je inkomen te maken, dan krijg je een deeltje terug. Als je waardes zo laag zijn, misschien dat toch goed met Geertgen bespreken, kan je daar geen antwoord opgeven wat goed of nog beter is. succes met alles. Wat rot dat je 1e IUI niet is gelukt.
Ik heb 8x IUI gehad en ik heb als ik het me goed herinner alleen mn risico hoeven te betalen en verder gewoon alles vergoed gekregen van VGZ.
Hoi GFH, hoe bizar dan dat zij mij dit niet kunnen vertellen.... Om gek van te worden maar wel fijn dit te horen en top trouwens dat het bij de 8e poging raak was! Gefeliciteerd! Ik put hier moed uit (alle berichten trouwens die ik terug krijg) als het om financiele kant gaat zowel als dat er kans van slagen is met iui. Ik blijf nog even goed uitzoeken....nu eerst de nieuwe telefoon opladen want de andere was zo leeg grr waardoor ik niet verder met vgz in gesprek kon. Groetjes, José
Hoi nog een keer! Dit is wat ik vind op de site van vgz. Hier staat dus maximaal en niet per behandeling... IUI staat voor intra-uteriene inseminatie. Deze behandeling wordt vaak geprobeerd voordat IVF als laatste mogelijkheid wordt aangeboden. De leeftijdsgrens voor deze behandeling is 43 jaar. De behandeling wordt vergoed uit de basisverzekering. U betaalt wel uw eigen risico. De maximale vergoeding is 391,07 en er geldt geen maximum aantal pogingen. Vreemd niet?! Dat interpreteer ik toch echt als maximaal en niet per poging...terwijl GFH aangeeft niets te hebben hoeven betalen terwijl de behandelingen toch wel boven dat bedrag uitkomen...Of zal dat alleen bij Geertgen zijn. Nou goed...ik zoek nog even bij andere verzekeraars wat er staat. Als ik het maar weet voor donderdag, dan neem ik die informatie mee in het gesprek. Groetjes, José
En nog een keer....vind ik bij de vergoedingslijst dat het volledig vergoed wordt...wettelijk vastgesteld tarief...die ik dan nog niet kan vinden. Beetje verwarrend haha.
oh nee dat laatste geldt voor de restitutie verzekering...ik lees weer te snel...die heb ik niet. Er staat een oranje punt bij: overige fertiliteitsbevorderende behandelingen (vrouwen tot 43 jaar) = Volledige vergoeding voor de VGZ Zorgverzekering als u gaat naar een zorgaanbieder uit de Zorggids. Voor de Restitutie Zorgverzekering: vergoeding tot het wettelijk vastgestelde tarief.