Start anticonceptiepil op dag 7 ivm ivf-behandeling: kun je nog zwanger raken dag 7 t/m 14 of niet?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Namar, 21 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Namar

Namar Fanatiek lid

3 aug 2018
    1.902
    1.858
    113
    Vrouw
    In verband met de start van een ivf-behandeling ben ik op cd7 met de anticonceptie-pil Minulet gestart. Dit betreft een zeer lichte pil. Ik heb deze pil ca 26 jaar geslikt met onderbreking van 1,5 jaar op mn 33ste. Na het stoppen met de pil in feb 2018 had ik op cd 15/16 direct mn eisprong (ovulatietest) en op cd 28 mn menstruatie. Ik heb een zeer regelmatige cyclus. Eitje komt meestal op cd 14/15. De verwachting is dat ik ca 6 weken de pil moet slikken. Of ik door moet slikken of een stopwerk moet houden weet ik niet. Voor deze tijd zie ik de arts nog.

Wie heeft ervaring met Ivf-behandelingen en kan mij vertellen hoe het bij haar ging:

-Wordt na stoppen met de pil meestal direct stimulatie van de eicel gedaan zodat ik niet eerst op natuurlijke cyclus moet wachten. Ik ben bang dat pilgebruik mn cyclus in de war schopt.
    -Wat gebeurt er met lopende cyclus? Er waren op cd 5 al 8 eitjes ah rijpen. Stoppen deze direct met groeien en “vervallen” ze? Of groeien deze eitjes straks verder met de eicelstimulatie?
    -Kan ik deze ronde nog zwanger raken? De pil is de eerste 7 dagen niet veilig.
    -Hoe zit dat bij vrouwen die de pil vergeten en zwanger raken? Is er dan ineens een rijp eitje gesprongen?

Wie o wie weet hier meer van? :) Alvast bedankt!

2. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.008
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik moestop de laatste 3 dagen van de pil strip met decapeptyl beginnen, de pil is echt om je cyclus te herstarten zeg maar, en ik kreeg tussendoor wel 1 keer een menstruatie (was nog in de pil strip) maar die was erg licht vergeleken met normaal..
    Heb ook wel eens gelezen dat nog tijdens decapeptyl spuiten een menstruatie op kan treden, vaak doen ze eerst een uitgabgs echo om te kijken of je baarmoeder rustig is (dus stil ligt) en dan mag je met stimuleren beginnen, en de decappetyl onderdrukt je cyclus eigelijk, dus er gebeurt dan niets, pas als je gaat stimuleren gaan er eitjes groeien en rijpen, en door coor de punctie pregnyl of ovitrelle te zetten komen de eitjes iets losser te liggen waardoor het opzuigen (de punctie dus) makkelijker is dat er daad werkelijk follikels mee komen :)

3. Namar

Namar Fanatiek lid

3 aug 2018
    1.902
    1.858
    113
    Vrouw
    Dank je voor je reactie!

Dit is nog vrij nieuw voor mij :oops: Dit is de eerste keer dat ik deze behandeling onder ga. De stimulatie begint dus pas als echt alles stil ligt en er nul eitjes groeien? De eitjes die er nu zijn verdwijnen dan?

Ik krijg geen spuit maar een Sinarela neusspray in een antagonistenschema met als stimulatie een rFSH of hMG. Ik laat mij behandelen in Duitsland. In NL zijn ze klaar met mij, maar ook vice versa :p

Weet je misschien bij welk actief topic ik het beste kan meelezen of schrijven? Ik zie wel wat topics staan, maar ook bijvoorbeeld voor een 2e kindje.

Hoeveel ivf-behandelingen heb jij gehad als ik vragen mag? Nu zwanger, wat fijn ❤️

4. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.008
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Uhh.. nee weet zo even niet welke actief zijn, staan er geen actieve topics bij vruchtbaarheidsbehandelingen of MMM clubs? Zag wel 1 vanaf de lente bij vruchtbaarheidsbehandelingen staan..
    Ik heb 1 ivf behabdeling gehad, daar waren 15 bevruchte eitjes uit gekomen, en heb daar nu nog 12 van over :) ben door een 2e cryo terugplaatsing zwanger geraakt :)

Ja t stimuleren begint echt pas als alles echt platligt :) (dus eigelijk herstart is in een kunstmatige cyclus)

5. Ila

Ila Fanatiek lid

30 aug 2017
    1.237
    989
    113
    Vrouw
    Ik weet geen antwoord op al je vragen helaas, maar over het algemeen wordt voor de ivf je eigen cyclus juist stil gelegd, of deze nou regelmatig is of niet. Voor een punctie moeten ze de eisprong exact kunnen timen en dat gaat het beste in een cyclus die kunstmatig is gemaakt. Hiervoor begin je dus met de pil en na deze even te hebben gebruikt begin je in de meeste protocollen met het spuiten van decapeptyl of een andere variant, die ervoor zorgt dat je lichaam stopt met het rijpen van de eitjes. Daarna begin je met het spuiten van een follikel stimulerend middel (bijv Gonal-F), deze zorgt ervoor dat er extra veel follikels gaan rijpen ipv de gemiddelde 1 of 2 per cyclus. Dit is in ieder geval mijn ervaring en dit lees ik vaker. Het kan echter per ziekenhuis/kliniek verschillen welke medicatie er exact wordt gebruikt. Na de punctie zal je eigen cyclus zich weer redelijk makkelijk hervatten, terwijl je van de terugplaatsing zwanger raakt natuurlijk :).
    Ik weet niet wat er met je huidige rijpende eitjes gebeurd, waarschijnlijk zullen deze niet verder rijpen en worden opgenomen door je lichaam.
    In theorie zou je deze ronde nog zwanger kunnen raken, maar ik denk dat je eitjes zich niet voldoende zullen rijpen vanwege de pil en je begint natuurlijk ook niet zomaar aan de ivf, zwanger raken zal natuurlijk dus niet makkelijk zijn voor jullie.

Om aan te sluiten bij een groepje zou je ook bij de vruchtbaarheidsbehandelingen clubs kunnen kijken.

Heel veel succes in ieder geval straks met je ivf! Hopelijk brengt het jullie veel geluk!

Deel Deze Pagina