O wat ben ik kwaad:x Heb in februari helaas mijn laatste ivf poging ondergaan met helaas geen goed resultaat en heb veel moeite gehad met het verwerken hiervan. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik eind mei ineens een rekening van bijna 1200 euro en of ik die ff wou betalen Deze rekening gaat over het stimuleren en onderzoeken tot aan de punctie. De rest (alles wat daarna komt inclusief medicijnen) is via de verzekeraar gegaan en dus ook vergoedt. Deze was ook vergoedt maar is terug gedraait. En waarom... omdat het ziekenhuis de eerste poging mee telt terwijl overal staat dat een ivf pas telt als er een geslaagd follikelpunctie (dus met eicel) is geweest. Bij mij was dit niet het geval (slecht 1 follikel en geen eicel) en dus zou deze niet meetellen. Iedereen telt dit ook zo behalve dus de afd. Gyn. bij het Amphiaziekenhuis in Breda Na een maand onderzoek vanuit de gyn. (niets gehoord) ineens een herrinering en of we binnen 10 dagen willen betalen Weer gebeld en gebeld en gebeld en iedere keer door het ziekenhuis van het kastje naar de muur en kortom ze vinden dat de eerste keer ook als poging telt en dat de verschillende verzekeraars dus fout zitten. Mijn verzekeraar kan dus niets doen omdat het geregistreerd staat als 4e poging. Mijn oude verzekeraar was zo verschrikkelijk :x dat ze de juridische kant nog eens opgezocht heeft (ben niet eens klant meer van ze) en heeft een nummer doorgegeven waar je medische klachten kan doorgeven en die je kunnen adviseren mocht het tot een geschil komen. Juridisch zit het ziekenhuis dus fout want ook in de basisverzekering staat het heel duidelijk aangegeven wanneer de ivf als zodanog geldt. Door al dit gedoe zit ik weer helemaal in die mmm en voel ik me hartstikke opgefokt, kwaad en respectloos behandeld. Wordt vervolgd... Overigens veel lof voor Menzis
Jeetje wat kan me voorstellen dat jij flink boos bent gooi het hier de maar uit lieverd! doe graag met je mee. Verder ja wat kan ik zeggen , geen woorden wat een prutsers .
Ik meen mij ook te herinneren dat een poging telt als de naald erin gaat, ongeacht of er geschikte eicellen worden gevonden. Je punctie heeft immers plaats gevonden. Daarom zijn ze bij ons best wel kritisch of ze een punctie door willen laten gaan. Kan het mis hebben, maar ik zou het toch nog eens nalezen op bv de frega-site. Sterkte met dit gedoe!
Net zelf even op de fregat site gekeken. Ook daar staat, bij de faq, dat een poging geldt op het moment dat er een punctie heeft plaats gevonden. Desalniettemin hoop ik dat je toch iets kunt regelen. Het is veel geld, zeker als je er niet op gerekend had...
He Lente, Wat naar dat dit gebeurt, juist als je je laatste poging hebt gehad. Ik heb zelf ook altijd begrepen dat een punctie een poging is, los van de opbrengst. Dus wat Merah ook zegt. Eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook wel logisch, het gaat om de hele ingreep. Ik snap dan ook niet waarom het ziekenhuis een punctie heeft uitgevoerd als er maar 1 follikel was? Dat vind ik vooral gek...
Jemig Lente, wat is dit zuur zeg. Ik kan me voorstellen dat je heel boos bent, dit en de verwerking die niet lukt werkt gewoon niet meer. Ik kan me nog herrineren bij Zilveren Kruis, dat op het moment dat de punctie plaatst vind, of er eicellen worden gevonden of het niet, het inderdaad als een poging wordt gerekend. Lekker zuur ook. Ik hoop dat ze je nog kunnen helpen. Heel veel succes en een dikke knuffel. Groetjes Elvira
Ik heb ook eens een punctie gehad, 3 follikels gevonden, maar geen bruikbare eicellen. Deze poging telde helaas ook als een volledige ICSI poging voor ons. Wil je me aub op de hoogte houden als dit niet juist blijkt te zijn; dan heb ik ook nog een poging van mijn verzekering tegoed....
hier idem... een punctie gedaan...maar geen bruikbare eicellen. Op het moment dat de naald er in gaat is het volgens mij een complete poging, of er nu wel of geen eicellen zitten
Lieve meiden, Bedankt voor jullie reakties en meedenken. In mei 2010 heb ik bij de menzis meteen nagevraagd of de poging telt als er geen eicel(len) gevonden is(zijn). Kreeg toen een mailtje terug dat alleen een geslaagde punctie (dwz een punctie met als resultaat 1 of meerdere eicellen) telt als poging en dat deze eerste poging dus niet mee zou tellen. Toen ik dit jaar overstapte op een andere verzekering zei deze precies hetzelfde. Mijn vriend heeft het nog opgezocht en ook bij andere staat het ook zo omschreven. Gisteren dus weer met beide verzekeringen gebeld en het staat dus ook omschreven in de voorwaarden van de basisverzekering dat een ifv pas telt als er een "geslaagde" punctie heeft plaatsgevonden. En dat "geslaagde" vergeten de ziekenhuizen blijkbaar en kijken dus alleen naar de punctie. Ga maandag dus bellen met een nummer waarvan de instantie gericht is op onduidelijkheden of misverstanden bij ziekenhuizen en kijken wat hun adviseren. Menzis had eerst voorgesteld de nieuwe rekening met toelichting naar hun toe te sturen zodat zij (ook al ben ik geen klant meer) het ziekenhuis nogmaals zouden benaderen. Maar na het aanhoren van het hele verhaal adviseerde ze direct bij het meldpunt aan te kloppen omdat ik al meerdere keren de situatie heb voorgelegd bij het ziekenhuis en dat ze verder niet mee willen werken en ik dus beter een stapje hoger op kan doen. Hopelijk krijg ik maandag dus meer duidelijkheid en kan ik op deze manier ook voor andere mmm-ers ellende besparen. Ieoor ik zal mijn bevindingen hier blijven schrijven en hopelijk heb je er wat aan. Suc6 met je nieuwe pogingen. @Sonne, het was een diagnostische ivf omdat ik toen de leeftijd van 43 al gepasseerd was en was allang blij dat ik het in Nederland mocht proberen. Toen was ik nog helemaal niet op de hoogte van het aantal eicellen etcetera, wie weet had ik anders wel gevraagd de poging af te breken. Maar eerlijk gezegd bij de laatste keer waren er ook maar twee follikels waarvan 1 eicel. En achteraf is het altijd makkelijk om een koe in de kont te kijken Kwam deze uitspraak laatst tegen en vond hem wel grappig. Als we alles van te voren wisten was ik er niet eens aan begonnen maar als ik nu een kindje had gehad dacht ik weer heel anders. Dus tja... het komt zoals het komt zeg ik altijd maar. Dus maandag maar weer afwachten. Leuk is anders maar 1200 euro is een hoop geld en dan heb ik nog het "geluk" dat de rest al wel is vergoed. En dat vind ik ook weer het vreemde eraan. Fijn weekend. Groetjes, Lente
Ik hoop echt voor je dat het is zoals jij denkt, maar vrees toch anders. Sterkte in ieder geval. Hoop dat je dit snel af kunt sluiten. Zoek anders serieus eens contact met freya. Dit is hun vakgebied en zijn onafhankelijk. Bij ziekenhuizen en verzekeringen zit er toch altijd geld achter...
het zit niet mee... zulk gezeur kun je ook echt gebruiken als je in onze situatie zit... NOT Kusje en knuffel
Good morning Ben dus vanochtend vroeg wakker gemaakt door vriendlief die twee dagen aan het zoeken is geweest voor juridisch bewijs en dit is wat er in de wet staat. Duidelijker kan het niet en ook voor andere zou ik dit artikel zeker uitprinten en meenemen en aan het ziekenhuis overhandigen als ze weigeren een niet geslaagde follikelpunctie niet als poging te zien. Vriendlief gaat het verder afhandelen. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/behandelddossier/32500-XVI/stb-2009-381.html Artikel 2.4, eerste lid, onderdeel a, subonderdeel 3°, van het Bzv, is aangepast teneinde duidelijk te regelen wanneer een poging als een poging telt en wanneer er dus sprake is geweest van drie pogingen. Daarbij is tevens rekening gehouden met de medische ontwikkeling die gericht is op zo laag mogelijke dosering hormonale stimulatie. Een poging gaat pas als een poging tellen indien er een geslaagde follikelpunctie (het verkrijgen van rijpe eicellen) heeft plaatsgevonden. Alleen pogingen die daarna zijn afgebroken tellen mee voor het aantal pogingen. De terugplaatsing van de/alle bij een poging verkregen embryos (al dan niet tussentijds gecryopreserveerd) maakt deel uit van de poging waarmee de embryos verkregen zijn. Besluit van 31 augustus 2009, houdende wijziging van het Besluit zorgverzekering in verband met aanpassingen in de te verzekeren prestaties en in de regels voor het eigen risico per 1 januari 2010 Dit is de tekts die in de wet staat vastgelegd. Het lijkt me dat het ziekenhuis niet boven de wet staat. Dus meiden die in hetzelfde schuitje zitten/zaten of komen te zitten doe hier je voordeel mee en kom op voor je rechten. Want er staat duidelijk een geslaagde follikelpunctie en niet een follikelpunctie en dat maakt een groot verschil. En dit is ook wat twee verzekeraars onafhankelijk tegen mij hebben gezegd en die adviseerde dus ook eventueel naar de geschillencommissie toe te stappen. Wordt vervolgd...
Ah, wat rot en naar voor je lente. Ik hoop echt dat je met het artikel toch voor elkaar krijgt het geld niet te hoeven betalen. Het is al zuur genoeg dat je al 3 behandelingen ivf gehad hebt, dan wil je dit er niet echt bij *knuffel* Ik zit mezelf nu ook een beetje in dit onderwerp in te lezen, aangezien ik sterk het vermoeden heb ook ivf te moeten ondergaan. Word er voor de punctie niet een echo gemaakt of er genoeg folikkels ontwikkeld zijn. Ik meen dat overal te lezen.
Bedankt meiden, Kwam onderaan het artikel het bovenstaande tegen en ook nu is weer heel duidelijk dat dit artikel, die ervoor bedoeld was onduidelijkheden omtrent ivf pogingen weg te nemen, duidelijk aangeeft dat er een geslaagde punctie moet hebben plaats gevonden. Want tja, zonder eicellen ben je meteen kansloos en heeft de behandeling als zodanig geen enkele kans van slagen gehad. Hoop niet alleen voor mezelf maar ook voor andere stellen een lans te breken. Dus Brigges het kan niet anders dat jouw poging ook niet mee had mogen tellen. Ben benieuwd hoe dit verder zal aflopen. Ben blij dat mijn vriend het verder op zich neemt want ik ben er te emotioneel onder. fijne zondag meiden. xxx Lente
Marjolein wat naar dat je waarschijnlijk ook ivf moet doen. Er worden idd. meerdere echo's gemaakt en per echo volgen ze de groei van de follikels. Maar door mijn leeftijd (was 43) kreeg ik een diagnostische ivf om te kijken of ik überhaupt wel reageerde op de behandeling en had bij de eerste stimulatie slecht 1 (lege) follikel. Ze kunnen niet aan de buitenkant zien of er een eicel inzit. Dat kunnen ze pas zien als de follikel na de punctie onderzocht wordt. Daarna had ik overigens 5 follikels ( met eicellen en alle bevrucht) en de laatste keer slechts 2 follikels waarvan 1 met eicel en ook bevrucht. Maar helaas geen zwangerschap mogen ervaren en nu dus de moeilijke weg van acceptatie waarbij dit hele gedoe met het ziekenhuis niet echt helpt zeg maar. Laat je echter niet ontmoedigen door mijn verhaal want er zijn gelukkig genoeg vrouwen bij wie het wel lukt met ivf. Ik wil je bij deze alvast heel veel suc6 wensen en hoop dat je gauw zwanger mag zijn. Liefs, Lente
Hopelijk heb je dan geluk!!! Zou mooi zijn! Dan kun je eindelijk dingen gaan afsluiten. Wel zuur dat je je nu druk moet maken om zulke dingen. Zeker als je pogingen op niets zijn uitgelopen zit je daar niet op te wachten. Voor iedereen die een vergelijkbare situatie krijg in 2011: even opnieuw de afspraken nakijken, want er is weer veel veranderd! (mogelijk dat het daarom anders op de Freya-site staat...)
Ik hoop dat je gelijk krijgt. Mij is ook gezegd dat als de naald erin gaat het een poging is. Maar even een andere vraag: hoe verwerk jij het dat er geen kindje komt en dat de behandelingen voor niets geweest zijn? Ik zit nu ook op dat punt, maar merk dat ik een dikke buik van een ander nog steeds niet kan verdragen.
Lief Kaboutertje, Wat naar dat het voor jou niet zo heeft mogen zijn terwijl je een paar keer zo dichtbij was. Een hele dikke knuffel. Het verwerken gaat in fases. In het begin was ik vooral erg boos en gefrustreerd. Maar ja, op wie eigenlijk Bij de mislukte ivf op mijn werk en bedrijfsarts omdat ik totaal geen begrip kreeg en zelfs vernederende opmerkingen en ik door de stress het idee had dat ik nooit zwanger zou worden ondanks dat ik embryo's kreeg terug geplaatst. Bij de tweede keer heb ik dit ook naar mijn baas geschreeuwd en ben daarna de ziektewet ingegaan. Zo op was ik van alles. Ook de bedrijfsarts heb ik flink de waarheid gezegd maar eerlijk is eerlijk het is totaal niet aan te tonen dat stress invloed heeft gehad. Bij de laatste keer zelfs onbetaald verlof opgenomen maar zelfs toen bleef de bedrijfsarts aan me trekken:x dus ik bleef kwaad. Toen ook helaas deze poging mislukte ben ik volledig in de ziektewet gegaan en ben pas weer gaan werken toen ik me weer hersteld voelde. Heb een psycholoog gezocht (pas toen accepteerde ze mijn ziek zijn) en kreeg eindelijk de rust om het te verwerken. Ik ben veel gaan sporten en richt me meer op de leuke dingen en heb een andere baan gevonden. Met dikke buiken heb ik eerlijk gezegd geen last. Denk altijd dat hun geluk niets met mijn verdriet te maken heeft en denk dan vooral aan de kindjes die komen en die staan er al helemaal onschuldig in. Slechts 1 keer heb ik dit wel zo gevoeld en dat was toen mijn schoonzus op mijn verjaardag (was toen nog niet eens in de mmm) via hun eerste kindje meedeelde dat ze zwanger was. Was toen vooral boos dat ze dit op mijn verjaardag vertelde. Vond het zo tactloos. Maar ja... Het loslaten van nooit moeder worden is denk ik door mijn leeftijd (44) reeëler omdat de natuur op een gegeven moment ook stop zegt. Zou ik jonger zijn dat zou het waarschijnlijk een stuk moeilijker zijn. Ik denk nu ook aan de gevaren van op oudere leeftijd een kind krijgen en realiseer dat de kans op een kindje met een beperking ook groter wordt. Maar zeker in het begin heb ik veel gehuild en hoopte (soms nog steeds) ik op een wonder. Maar ook dat probeer ik nu los te laten. Ga binnenkort "de kinderkamer" ook als "kattenkamer" inrichten en de babyslaapzak daar liggen de katten nu op. Loslaten ging hier vooral in stukjes. O, en het belangrijkste is dat ik mijn verhaal altijd kwijt kan aan mijn vaste forumvriendinnetjes bij de Picknicktafel. Daar heb ik nog steeds veel steun aan. Hopelijk heb je hier wat aan. Iedereen verwerkt het op haar/zijn manier. Sterkte met het verwerken. Liefs, Lente