Wat is pijnlijker? Punctie of HSG?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Saskia1984, Jan 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Lieve meiden,

Morgen heb ik mijn allereerste punctie. Heel erg zenuwachtig ben ik niet, in ieder geval niet voor de pijn. Wat moet, dat moet ;)
    Maar om me toch een beetje voor te bereiden vraag ik me af wat de meesten van jullie pijnlijker vonden, de HSG of de punctie?
    De verpleegkundige vertelde mij namelijk dat de meeste een HSG pijnlijker vonden, maar ik kan me dat niet zo voorstellen eigenlijk :) Niet dat ik de HSG zo prettig vond ofzo, maar ik vond het erg meevallen terwijl het niet ging zoals het moest gaan.

Dus als je allebei al eens gehad hebt, tell me!

Liefs Saskia

2. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

Mar 6, 2007
    10,048
    5
    38
    Lieve Sas, ik wil je best mijn ervaringen vertellen, maar elke vrouw is anders en daarbij ook elke punctie etc... Net zoals elke bevalling ook weer anders is. Ik vond dat HSG gebeuren echt een hel, man wat deed dat pijn en ze waren nog wel toegankelijk.... Mn punctie vond ik tot ongeveer 10 wel te doen, daarna werd het steeds pijnlijker en de laatste 5 ook vreselijk. Had ik er ook maar geen 25 moeten fabriceren8) Maaaaaaaaaaaaaaaaar je vergeet het en helaas....het moet. Sterkte!! En je kan het!!!

3. Nic 72

Nic 72 Actief lid

Nov 1, 2010
    337
    0
    0
    NULL
    NULL
    dag Saskia,

Een HSG weet ik niet, nooit gehad.

Puncties wel. Het ligt er naar mijn mening helemaal aan hoe je er zelf aan toe bent.

Drie jaar geleden deed ik de puncties zonder met mijn ogen te knipperen en vroeg ik me daadwerkelijk af waarom sommigen er zo ontzettend moeilijk over deden.
    De punctie waar uiteindelijk mijn tweeling uit is geboren heb ik op alleen 1 paracetamol en 1 valiumtablet gedaan. Het was ontzettend goed te doen. Ik heb geen enkel moment gedacht dat ik het niet vol zou houden, de tandarts vond ik erger.

Ik heb de vorige week de punctie gehad en het ging niet goed. Ik was enorm gespannen, ik had sowieso al voordat ik begon buikpijn. Ik heb een roesje gehad (maar wel de hele tijd bij geweest, je gaat niet onder zeil) maar het hielp niks. Ik ben best wel over de zeik gegaan en ik heb zelfs gevraagd om te stoppen (wat ze niet hebben gedaan).
    Alles bij elkaar 10 minuten.

Maak je niet te druk. Zorg dat je ontspannen bent. Laat je niet bang maken. Als je zelf goed in je vel zit valt het reuze mee. Neem iemand mee voor morele support. Denk bij jezelf dat je op weg bent naar je eigen baby, en dat niets je kan stoppen!

Succes, meisje, sterkte en laat je niet bang maken, dat is echt nergens voor nodig!

4. welcomehome

welcomehome Niet meer actief

ik vond de punctie pijnlijker dan de hsg maar voor iedereen is het anders heel veel succes morgen en hopelijk valt het mee voor
    groetjes

5. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

Jun 9, 2008
    4,817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    saskia: ten eerste wil ik je heeeeel veel succes wensen voor morgen en de komende spannende tijd!!!

zoals hierboven al wordt gezegd: iedereen ervaart de hsg en de punctie anders!!!
    ik vond de HSG dus ook een hel!!! heb t letterlijk uit liggen schreeuwen van de pijn!!! rechts zat lichterlijk verstopt maar niet echt erg ofzo was bijna helemaal toegangkelijk! maar wat een pijn!!!!!en had nog wel pijnstiller van te voren genomen :s

de punctie daarin tegen viel reuze mee!!!!! ik had 23 follikelen en heb er maar 1 echt gevoeld! die wou niet zo makkelijk los komen! (plakken mn beebjes maar zo goed :D )
    ik had voor ik naar t zh ging eerst een (van de dokter meegekregen) pijnstiller genomen! in het ziekenhuis zo;n 15min voor t gereed maken kreeg ik nog diazepam (ofzo) en t leek wel of ik mega dronken was ofzo ik was echt versuft!!! en kreeg van de dokter ook nog verdoving bij mn vagina! en ik kan me er nu 4mnd later eigenlijk niets meer van herinneren!!! t was t 100% waard!!!! en viel 200% mee!!! ;) probeer je te ontspannen!!!!! das t halve werk!!! ;)
    succes!

6. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Ik weet dat het voor iedereen anders is natuurlijk, maar toch wil ik het lekker eigenwijs weten. Ook horrorverhalen zijn welkom hoor... kan ik wel tegen.
    Het probleem is dat ik me nu niet zo goed kan ontspannen en niet goed adem kan halen omdat ik snipverkouden ben en mijn hele hoofd vol zit. Ik kan amper ademhalen door mijn neus en ben nu best kortademig. Ik denk dat het ontspannen dus niet helemaal gaat lukken, maar doe mijn best.
    Sasman gaat mee om mijn handje vast te houden en gelukkig is het zo voorbij.

7. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

Jun 9, 2008
    4,817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    das fijn!!! hij moet ook wel want jij kan niet rijden!!! ;) maar t is fijn om t samen met je man te doen !!!
    en ik kan je helaas geen horror verhaal vertellen :D t viel echt reuze mee!!!! en voor je adem,...naar bed met ui opt nachtkastje! goed heeet douchen voor de stoom, vicks of iets dergelijks op je kussen en borst en lekker kopje camille thee!! ( is ook goed voor de ontspanning!) ;)

8. Nic 72

Nic 72 Actief lid

Nov 1, 2010
    337
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga niet letten op de prik, denk aan een mooie roze baby die in je armen ligt, denk overal aan maar niet aan wat je aan het doen bent. Dan adem je rustig in door je mond (als je neus dicht zit) 3 tellen in en 3 tellen uit.

Sterkte en een hele goede oogst toegewenst!

9. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Haha, als ik een ui op mijn nachtkastje zet dan moet ik op de logeerkamer slapen van Sasman! Heeft ie letterlijk gezegd, flauwe vent!
    Kamillethee ben ik inmiddels verslaafd aan. Ik ga zo nog ff heet douchen. En zit nu aan de homeopatische neusspray (helpt op zich wel). Vicks heb ik ook, maar daar kan ik echt niet tegen. Word ik helemaal gek van, vies spul!

10. jose

jose Lid

Dec 28, 2010
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zeker weten de HSG, vreselijk!!! Bij mij ook niets aan de hand, alleen vloeide het niet meteen in een driehoekje... dus nog wat vloeistof erbij en dat vond ik heel pijnlijk.

Alle puncties vond ik een eitje om het zo maar te zeggen.
    Tuurlijk voel je het wel, maar het is me zeker 200% meegevallen.

Succed meid morgen met je 1e punctie, op naar een goede oogst.

Groetjes José

11. hypo

hypo Fanatiek lid

Oct 28, 2008
    1,940
    0
    0
    Ik vind t niet te vergelijken. Ik vind t echt een ander gevoel. Ik vond de puncties allemaal best zeer doen, maar achteraf valt t allemaal mee. Je weet waar je het voor doet en je bent sterker dan je denkt! Je kan t! Veel succes; we duimen voor je!
    xxx Hypo

12. Nic 72

Nic 72 Actief lid

Nov 1, 2010
    337
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen Saskia,
    Hoe is het gegaan?

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Liever 10x een punctie dan 1x een HSG!

Ik heb destijds een HSG gehad, nou, ik vloog tegen het plafond van de pijn. De gynaecoloog had tegen mij gezegd: trek je niks aan van die verhalen op internet, want je voelt hooguit wat menstruatiekrampjes....Jaja.....Niet dus! Ik hoefde ook vantevoren geen pijnstiller te slikken, want het zou erg meevallen. Maar goed, ik had toen ook een mannelijke gynaecoloog. En bij mij waren mijn baarmoeder + eileiders prima toegankelijk, dus daar lag die enorme pijn zeker niet aan.

Ik heb 2x een punctie gehad en dat vond ik een verademing vergeleken met een HSG. In het UMCG krijg je lichte verdoving via een infuus en ik heb zelfs om minder verdoving gevraagd, omdat ik bang was compleet knock-out te gaan. Ik heb tijdens de punctie heerlijk liggen kletsen met de artsen en mijn vriend. Na die tijd stond ik ook weer vrolijk rechtop. Natuurlijk, je voelt wel wat, maar echt pijnlijk vond ik het niet.

En Saskia? Hoe is het bij jou gegaan?

14. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    De punctie ging echt heel soepel. Ik was een beetje dronken van de valium en heerlijk ontspannen hihi!
    Ik kon me heel goed concentreren op de ademhaling en heb nauwelijks iets gevoeld. De verpleegkundigen en gyn waren zoooo lief, ik moest er bijna van huilen.
    Napijn valt ook reuze mee. Lopen gaat even niet heel lekker, maar das niet erg. Lig en hang gewoon lekker op de bank.

En het belangrijkste... 11 follikels aangeprikt en 10 eicellen geoogst :D
    Ondanks zaadzorgen door koorts toch nog 240.000 goede zwemmers gevonden en dat terwijl we de vorige keer de 10.000 net haalde... JOEHOE!
    Nu hopen op mooie bevruchtingen en dan vrijdag hopelijk tp!

15. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

Jul 8, 2009
    7,504
    139
    63
    Super voor je meid.
    Mooie eitjes en zwemmertjes!
    Moet goed komen toch?!

En handig topic, aangezien ik eind deze maand(hoop ik) ook voor een punctie mag.
    Ik hoop dat ik dan ook kan zeggen dat het soepel is gegaan. :)

Ik duim voor je vrijdag!

16. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Saskia!! Thuis gekomen uit mn werk snel een bordje Roti in mn mik en snel op het forum gluren hoe het gegaan is.. Super zo te lezen!! 10 eitjes en waanzinnig veel goede zaadjes!! Top hoor!!!

Wat een waanzinnige opluchting dat Sasman zijn zaad in zo'n mooi getal aanwezig was!! Top zeg!! Morgen bellen voor de bevruchting??

17. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    Weet je dit heel zeker?? Anders moet je mijn post maar overslaan............

18. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Ja hoor, zeker nu ik zelf een prima ervaring heb gehad. Kom maar op!
    Ik vind tanden trekken 10x erger dan een HSG en punctie bij elkaar ;)

@ Maartje, vrijdagochtend moet ik bellen voor bevruchting en tp. Ze kunnen wel de komende ochtenden bellen als het helemaal misgaat.

19. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    **** let op!! Horror verhaal****

Mijn puntie ging alles behalve zoals het normaal gaat....
    Het begon al met de verdoving, daar werd ik heel erg misselijk van zo erg dat ik moest overgeven. Toen hebben ze me wat anders gegeven waardoor de verdoving minder werkte maar de misselijkheid wegging.
    Toen de puntie...
    Ik het 17folikels en normaal gesproken hoeven ze die niet allemaal aan te prikken........bij mij wel en zelfs meerdere keren omdat ze geen van alle los wilde komen.
    De pijn was onbeschijvelijk! En ze zijn 40min bezig geweest :(
    Ik had aan beide zijden een hand waarin ik mocht knijpen gelukkig.
    Sloppyman en de verpleegkundige hebben me er door hen geholpen!

Ik was wel zwanger van deze punctie en nu zelfs voor de tweede keer :D
    Het was het meer dan waard en ik zou het zo weer doen :D

Heel veel succes morgen en ik hoop dat je een makkelijke punctie zal hebben!

20. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Proficiat met je tweede zwangerschap, dat allereerst natuurlijk :D

Maar das wel horror zeg! 40 minuten... mijn god! De punctie zelf duurde bij mij denk ik 5 minuten.
    Verdoving heb ik niet gehad. Alleen 2 paracetamol, een naproxen en een valiumtabletje.
    Maar wat een hel voor jou! Gelukkig met dubbel resultaat!

Share This Page