IUI met verkeerd sperma

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by laney, Jan 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,790
    1,142
    113
    Female
    Ik zit dit met open mond te lezen!! Wat moet dit vreselijk zijn!!!

Ook wij hebben vandaag onze 1e IUI gehad en ik zei nog tegen mijn vriend toen we het zaad gingen halen: Als ze maar niet het verkeerde meegeven!
    Voor de behandeling werd de naam en geboortedatum van mijn vriend gecontroleerd, maar wij hebben de spuit zelf niet gecontroleerd. Hoort dit wel??

(pfff.... ik voel ook gelijk stress!) Welk ziekenhuis is dit geweest als ik vragen mag?? (Mag ook in een pb!)

Heeeeeel veel sterkte! Ik had ook gelijk een klacht ingediend!!
    Wat moet dit vreselijk voelen en je vertrouwen in hun zal ook ver weg zijn!!

2. laney

laney Actief lid

Oct 2, 2009
    335
    72
    28
    Ik heb al een klacht ingediend en heb een mail naar mijn zorgverzekeraar gestuurd. Hun gaan dit ook oppakken. Klachtencommissie vanuit ziekenhuis heb ik al gesproken en met hun heb ik afgesproken dat ik 2 weken afwacht om te zien of ik ongesteld word en dan bepaal wat voor stappen ik verder zal ondernemen.

De man van wie de spermacellen waren heeft wel meegewerkt en heeft zich meteen laten testen. De uitslagen hiervan waren gelukkig helemaal in orde. Dat is wel al een hele geruststelling. Nu nog hopen dat ik snel ongesteld word.

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,477
    4,932
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat fijn dat die andere man gewoon mee wilde werken!
    En natuurlijk nog fijner dat alle uitslagen in orde waren (en ook dat je al zo snel uitslag hebt).
    Dit zullen misschien wel twee hele lange weken worden, maar hopelijk kun je het hierna snel achter je laten en ben je snel zwanger van je eigen partner!
    Heel veel sterkte!!

4. Happy1978

Happy1978 Bekend lid

Apr 15, 2011
    502
    0
    0
    Ik heb dit ook met open mond gelezen.
    Dat dit kan gebeuren zeg. Snap zowiezo niet, waarom niet alles gebruikt was bij de voorganger, je gaat toch niet de helft inbrengen en de rest niet..... maar goed. Normaal wordt dan toch meteen alles weggegooid, je gaat dit toch niet terugleggen, waar je het slangetje van de volgende patient neerleg.

Hoop dat je het een plekje kunt geven. De MM is al heel zenuwslopend en vergt veel tijd en inspanning en dan krijg je dit er ook nog bij.

Heel veel sterkte, ook met het wachten.

5. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Inderdaad met open mond gelezen.. Wat een grove, grove fout zeg!

Enige wat fijn is is dat ze er zo snel achter zijn gekomen.. Maar wat moet dat slopend zijn voor jullie! Hopelijk wordt je snel ongesteld en kan je dit achter je laten, alhoewel ik me voor kan stellen dat dat nog wel even duurt..

Wel fijn dat die man zich heeft laten testen, die zal het waarschijnlijk ook erg vervelend vinden dat dit is gebeurd, die zit natuurlijk ook in de rats of je niet zwanger raakt..

Sterkte met dit alles!

6. snoopy100

snoopy100 Actief lid

Sep 12, 2011
    237
    42
    28
    Female
    Brabant
    Dit zou nooit mogen gebeuren en is een hele grote fout! Normaal gesproken wordt inderdaad alles gedubbelcheckt, maar als er een buisje "per ongeluk" blijft liggen, dan heeft die check natuurlijk geen zin. Ik zou zeker stappen ondernemen!

7. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Hopelijk is dit aanleiding om de procedures aan te passen om ervoor te zorgen dat dit niet nog eens gebeurd. De kans op menselijke fouten bestaat natuurlijk altijd, maar deze is een heel stuk kleiner als er met goede procedures gewerkt worden. Dit is vooral een management issue en ik hoop dan ook van harte dat het ZH heel serieus gaat kijken hoe dit verbeterd kan worden. In de 2 ZHs waar ik iuis heb gehad, loop je voor de procedure altijd even samen met de arts de gegevens op het buisje na.
    Fijn dat die andere man gelukkig geen enge ziektes ofzo had. Hopelijk mag je snel zwanger worden van je partner!

8. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Ik weet echt niet wat ik hiervan moet denken! Dit was mijn allergrootste nachtmerrie! :$

Bij ons ging het allemaal volgens regels. Wij moesten alles controleren op naam adres geb.datum etc. Toen een handtekening. Daarna op de spuit zelf nog alles dubbelchecken voordat de spuit erin ging.

Dat dat niet gebeurd is bij jullie vind ik echt een grof schandaal :x
    Hoe kan het nou dat er een buisje blijft liggen??? Alsof je even afgeleid bent en denkt, die ruim ik zo wel op. Schande!

Gelukkig ben je bezig stappen te ondernemen, en nu maar hopen dat je niet zwanger word. Mijn hemel, moet best dubbel zijn voor jou. Eerst hopen met heel je hart dat je zwanger mag worden en nu hopen met heel je hart dat je het NIET gaat worden. Pff... Sterkte!!

9. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,035
    6,139
    113
    Happyland
    Vreselijk zeg!! Zat alleen wel te denken..hoe lang heeft dat verkeerde buisje daar gelegen? Grote kans dat dat zaad allang dood was...
    Veel sterkte!

10. laney

laney Actief lid

Oct 2, 2009
    335
    72
    28
    Die mensen hadden net voor mij de behandeling. Toen hun de kamer uitliepen, liep ik de kamer in. Dus waarschijnlijk leefde de cellen nog aangezien die arts ook zo gestresst reageerde.

11. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,106
    2,252
    113
    Brabant
    maar (ik ben een leek hoor) spuiten zo'n spuitje niet leeg dan he?? ik bedoel, hoezo zat er nog zaad in?
    Ik vind het vreselijk voor je:( succes met de komende dagen!!

12. laney

laney Actief lid

Oct 2, 2009
    335
    72
    28
    Ja blijkbaar hebben ze niet alles gebruikt. Ik vind het ook maar raar allemaal. Ik zou juist willen dat er zoveel mogelijk van mijn vriend in zit voor meer kans.

Nu lees ik overal dat de pil die ik heb gehad (Norlevo) eigenlijk best slecht is. Dat er best veel mensen toch zwanger zijn geworden. Dit maakt mij helemaal gestrest. Word gek hier!

13. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

OMG..... zit dit met open mond te lezen :$

En dit lees ik net waarin we besloten maar weer voor iui te gaan. Ik laat dit maar niet aan mn vent lezen of horen want die krijgt dan gelijk afkeer. Hij is heel gevoelig voor dit soort ondewerpen, die gaat alles direct afblazen;) en zeggen dat we het maar even alleen moeten proberen.

Meid wat erg dit.... Ga je topic nu even aflezen en dan later reageren want voor nu ben ik even sprakeloos..

14. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs
    Even iets anders: weet de gyndat jullie het gesprek hebben opgenomen? Hebben jullie haar toestemming gevraagd? Anders kun je deze opname niet gebruiken (niet rechtsgeldig verkregen bewijsmateriaal) in een evt. zaak tegen haar.

Wat een blunder, en dan druk ik me nog zacht uit.

Wordt zo´n IUI spuit niet helemaal leeggespoten dan? Zou je toch denken van wel?

15. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Ik snap ook niet dat er nog sperma over was in dat spuitje van die andere man. Dacht namelijk ook dat ze het helemaal leegspoten. Ze hebben toch niets meer aan dat overgebleven sperma..

Laney wens je veel sterkte deze komende twee weken, verschrikkelijk wat je is overkomen. Zou er zeker een zaak van maken!

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Alle morning after pillen hebben best een slechte score. Of je nu het ene of het andere merk/type neemt.

Ja, in theorie kun je best zwanger zijn. Maar bedenk je: ik heb zo'n 6 IUI's gehad met steeds 2-3 eitjes en het zaad werd vaak helemaal in mijn eileiders gespoten (speciale behandeling). NOOIT ben ik zwanger geraakt van IUI.

Met IUI heb je zo'n 10% kans per cyclus om zwanger te worden. Dus normaal al 90% kans dat je niet zwanger bent (sorry, dames).

Nu hebben ze waarschijnlijk toch een bijna leeg spuitje gebruikt, dat er al een tijdje lag, je hebt een morning after pil geslikt... Ja, in theorie kun je nog zwanger zijn, maar ik denk wel dat je kunt aannemen dat die kans HEEEEEEEEEEEEEEEL klein is.

Daarmee wil ik niets afdoen van je boosheid en spanning, want je blijft terecht boos en je zit toch 14 dagen in spanning. Ik wil je alleen een klein beetje geruststellen: de kans is klein.

17. Flipske

Flipske Fanatiek lid

Mar 25, 2011
    1,330
    0
    36
    overijssel
    Volgens mij is het spuitje wel leeg gespoten, maar vullen ze het spuitje uit een buisje. Ze laten het buisje op naam controleren, vullen vanuit dat buisje het spuitje en daarmee wordt je geïnsemineerd. De arts heeft het spuitje dus vanuit het verkeerde buisje gevuld. De man waarvan het sperma was heeft waarschijnlijk een flinke dosis afgeleverd waardoor het minder opviel.

Ik zou absoluut doorgaan met je klacht. Voor jezelf veranderd er niks, maar misschien wel voor de toekomst van een ander stel. De protocollen in het ziekenhuis zouden anders moeten. Het alleen lezen van de naam is niet voldoende blijkt hieruit. Als ik dit zo lees heeft jouw arts ivm tijdsdruk (jij bent direct de behandelkamer ingegaan na het verlaten van de vorige) niet de werkplaats goed opgeruimd waardoor deze fout is gemaakt. Fouten kunnen gemaakt worden, het blijft mensen werk, maar dit soort fouten zijn extreem pijnlijk en kunnen worden voorkomen.

Veranderen van ziekenhuis zou ik persoonlijk niet doen. Deze arts zal deze fout niet nog een keer maken. De arts is eerlijk in het toegeven van de fout en probeert dit zo spoedig en goed mogelijk op te lossen. Heb je behalve van de klachtencommissie nog iets gehoord van het ziekenhuis/afdelingshoofd? Ook van hun mag je een verontschuldiging verwachten. Hoewel de fout door de arts is gemaakt zijn zij wel verantwoordelijk voor de fouten van hun werknemers en de protocollen en tijdsdruk waarmee gewerkt wordt. Je hebt er waarschijnlijk niks aan, maar ik zou dit persoonlijk erg op prijs stellen.

18. sasje24

sasje24 VIP lid

Mar 30, 2010
    14,319
    0
    0
    ow jeetje bij ons wordt maar 1 zaad monster per keer behandeld zeg maar om zulke dingen te voorkomen...en voordat het wordt ingebracht wordt het buisje nog gecontroleerd op geboorte data's e.d. heel slecht zeg!!!

19. En als dat zo is?

20. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

May 11, 2009
    3,739
    2
    0
    Overijssel
    OOOOW WAT ERG MEID!!!!!!! :$:x

Zit het met verbazing te lezen. Heel zelden hoor je idd zo'n verhaal, dat moet echt niet mogelijk kunnen zijn. Fouten maken is menselijk, maar dit gaat echt te ver!!! Ik kan me voorstellen dat je actie wil ondernemen, maar kan je niet adviseren over hoe en wat. Ik hoop dat je eruit gaat komen en dat je in dezen NIET zwanger bent. Best gek, want normaal hoop je dat juist wel!
    De kans is natuurlijk aanwezig dat je zwanger bent, maar volgens mij is die kans wel heel klein. Ik ben nu zwanger na de 5e IUI poging, terwijl het zaad bij mijn man buitengewoon goed is. Laten we hopen dat het niet gelukt is!! en ik hoop ook dat je het vertrouwen terug kunt krijgen om er voor een volgende x weer voor te gaan!

succes meid!

Share This Page