IUI of IVF en IUI na IVF?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Planb, 30 mrt 2025.

1. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.355
    1.830
    113
    Vrouw
    Start je dan 7dgn na de eisprong met deca? Is dat dagelijkse spuit? In principe heb je vaak rond 10 dpo wel een goede kans om te weten of het gelukt is dus zou dan hcg testen en als je iets ziet direct stoppen met die deca. Dat zijn dan maar 3 dgn

2. Kikii88

Kikii88 Bekend lid

4 jun 2024
    903
    737
    93
    Vrouw
    Nou wat een raar verschil zeg. Tegen jou zeggen ze dat je gewoon IUI kunt doen. En tegen mij blijven ze maar benadrukken dat ik deze eisprong absoluut niet mag benutten. En echt elke keer weer zeggen ze het. Het is bijna alsof ze bang zijn dat ik het toch stiekem ga doen, zo vaak en met een bepaalde noodzaak blijven ze het namelijk benadrukken. Maar goed ik begrijp uit jouw verhaal dat ze er verschillend over denken in de medische wereld, dus waarschijnlijk weten ze het gewoon simpelweg niet hoeveel invloed het kan hebben.

Moet zeggen, ik verwacht mijn eisprong eerdaags en krijg hierdoor ook sterke twijfels van moeten we het toch maar gewoon wel benutten. Anderzijds mijn ziekenhuis zegt dus, absoluut niet en de meningen verschillen dus blijkbaar. Pfff wat een gedoe al dat nadenken. Maar ik ga het denk ik toch niet doen. Als het wel raak is, dan ga ik daar weer stress van krijgen, of dat de decapeptyl er niet voor gaat zorgen dat het misgaat en of het echt geen kwaad kan voor het kindje. Bovenop de stress die ik al standaard ga hebben, want voor mij is een positieve test niet alleen maar meer blijdschap, ik zal meteen bang zijn dat het misgaat.

Ik heb zelf ook even kort onderzoek gedaan, en voor zover ik het begrijp kan het hoogstwaarschijnlijk geen kwaad voor het vruchtje, hoewel sommige dit toch ook weer tegenspreken. Maar het heeft wel invloed op je hormonale balans. Het remt namelijk je eigen cyclus en heeft daardoor invloed op het corpus luteum, dat normaal gesproken progesteron produceert. Decapeptyl heeft dus zover ik het begrijp wel invloed op de hormonale ondersteuning voor een innesteling/zwangerschap. Misschien dat het nut heeft dan utro te gebruiken als je die IUI gaat doen, zodat je in ieder geval wel genoeg progesteron ondersteuning krijgt mocht je zwanger worden.

Deel Deze Pagina