Wij doen IUI, gestimuleerd met Puregon. Vandaag CD10 m'n eerste echo gehad. Ik blijk een cyste te hebben van 3 cm! De assistente praatte er wat omheen en eigenlijk kreeg ik niet echt antwoord op mijn vragen. Vandaar de vraag aan jullie: Hoe ontstaat een cyste? Is het gevaarlijk/een probleem? Staat het mijn behandeling in de weg? Wat kan ik verwachten voor de toekomst, gezien mijn behandel-traject? Beinvloedt het mijn kansen op zwangerschap? Wie kan er over mee praten?
Ik heb er ook 1! Bij de eerste IUI dachten ze dat ik 2 eitjes van 21mm had. (links en rechts). Toen moest ik een maand overslaan ivm feestdagen, ik gebruik namelijk alleen pregnyl. Die keer daarna had ik op dag 8 de 1e fm en toen werd ik weer naar huis gestuurd met de mededeling dat ik al te laat was. Ik had namelijk al een ei van 21 mm links. Iets in mij zei dat dit gewoon niet kon, dus 2 weken later heb ik weer de kliniek gebeld en na wat aandringen mocht in dan maar voor een echo komen. Om te kijken hoe het er voor stond. En ja hoor... daar was ie weer: 21 mm aan de linkerkant! Ze noemde het een "neppert", een eitje dat ons aan het foppen was. Nou, de grapjas... Moet je het boekje "punctie van een cyste" eens lezen. Ze gaan dan met een inwendige echo met punctienaald naar binnen en prikken dan in die cyste. Daardoor zou hij moeten leeglopen en/of springen. (<- AUW!) Omdat die van mij niet gegroeid was in 2 maanden, werd er nog geen actie ondernomen. Het zou het zwanger worden ook niet in de weg staan. Ook bij mij deden ze er dus heel "laks" over. Vandaag bellen voor weer een nieuwe fm-meting en de 2e IUI. Dus ben benieuwd of er iets gegroeid is of dat hij alsnog is gesprongen. Dat schijnt namelijk ook te kunnen. Ben ook erg benieuwd was de plannen van de gyn met jou zijn. Laat je het nog even weten op dit topic??
Ik had een cyste van 7 cm in mijn eierstok en die is operatief verwijderd. Dagopname en was me alles meegevallen. beterschap groet redu
Ik heb vaker enkele cystes gehad, maar die sprongen de volgende cyclus alsnog uit zichzelf... Moest alleen een maand wachten met de behandelingen omdat pregnyl de cyste erg kan opblazen, verder stelde het bij mij dus niks voor. Maar volgens mij zijn de verhalen heel verschillend... Succes in ieder geval en ik hoop voor je dat het bij jou ook meevalt!
Bij een cyste ligt het eraan of het een heldere of niet-heldere cyste is. Een heldere cyste is niks anders dan een eitje wat te ver doorgegroeid is, en is blijven hangen. Hierna kan hij nog verder groeien, maar ook springen of gewoon verdwijnen. SOms moeten ze operatief verwijderd worden, als ze te snel groeien of niet vanzelf weggaan en je er last van krijgt. Bij mij werd verteld dat de oorzaak kan zijn dat je aan de pil bent en het eitje dus niet springt, maar blijft hangen en verder groeit. Misschien is dat met jouw IUI medicijnen ook wel zo... Een niet-heldere (wat ik drie jaar geleden heb gehad) is een klompje stamcellen die zijn gaan woekeren. Deze cystes zullen nooit uit zichzelf weggaan en moeten operatief verwijderd worden. Vaak kom je hier pas achter als het pijn begint te doen.
Ja, Ckialita, zo zit 't! Nu ik het lees, weet ik weer dat ze mij dat ook hebben uitgelegd. Ik had dus de doorgegroeide varianten tijdens mij IUI's gelukkig.