Innesteling gaat telkens mis, wie herkent dit?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Doortje86, 14 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje86

Doortje86 Lid

19 sep 2013
    93
    1
    0
    Hoi meiden,

Wij zijn inmiddels een jaar bezig voor ons tweede kindje via ICSI. Bij ICSI 1 had ik op wd 8 (na tp) een licht positieve test... Deze werd de dagen daarna niet donkerder... Was dus op mijn hoede en idd op wd 11 (precies 2 weken na punctie) werd ik ongesteld. In bloed zagen ze dat het hcg wel iets was gestegen dus dat het even gepakt heeft.. Volgens ziekenhuis gewoon pech.
    ICSI 2 heeft uiteindelijk tot niets geleid.
    ICSI 3 had ik op wd 8 een positieve test, iedere dag werd hij een stuk donkerder met op wd 11 (precies 2 weken na punctie) een knaltest. Helaas diezelfde dag bloed.. Nu een dag later nog meer bloed en stolsels. Maandag bloed prikken, uiteraard gaan ze hcg vinden maar ik ga er niet vanuit dat het gelukt is.

We hebben nog 2 cryo's... Binnenkort evalueren in ziekenhuis. Ben me nu aan het inlezen wat ik allemaal kan bespreken... Ik twijfel toch aan de innesteling. Stel het gaat daar fout... Wat zou de eventuele oorzaak kunnen zijn? En wat kan ik allemaal laten onderzoeken om daar achter te komen?

Om de innesteling te bevorderen heb ik de afgelopen maanden o.a. dit gedaan: zwangerschapsvitamine met foliumzuur, omega 3 met DHA, tarwekiemolie, osteopaat, iedere ochtend pure granaatappelsap, altijd zorgen voor warme voeten...

Wie kan mij helpen?

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Beste Doortje,

je kunt beter tellen in DPO (Days Past Ovulation). Dat is een algemene notatie. 'Wachtdagen' zegt niet zoveel, aangezien wachtdag 3 na een TP van een embryo van 3 dagen oud iets anders is dan wachtdag 3 na de TP van een embryo van 5 dagen oud. Bij de eerste zit je op wd3 namelijk op 6dpo, terwijl je bij de tweede al op 8dpo zit.

Internationaal zie je ook wel 3dp5dt of 3dp3dt gebruikt worden. 3 Days Past 5 Day Transfer of 3 Days Past 3 Day Transfer. Om het verschil aan te geven.

Maar DPO overstijgt dat sowieso. Bij DPO tel je vanaf de eisprong (of punctie) en bij een cryo trek je de leeftijd van de cryo op het moment van terugplaatsen eraf, dus: krijg je een cryo van 5 dagen oud teruggeplaatst, dan ben je op de dag van de TP 5dpo.

De reden dat het zinvol is om in DPO te tellen is dat embryo's in principe redelijk dezelfde ontwikkeling volgen. Daar zit niet superveel variatie in. Zo gebeurt het innestelen in principe tussen 6dpo en 10dpo. Vandaar dat je in de meeste gevallen rond 12dpo al wel een streepje kunt krijgen.

Ga je vervolgens van dpo naar zwangerschapsduur, dan moet je er 2 weken bij optellen. Dat is nu eenmaal zo afgesproken; de twee weken voor de eisprong krijg je 'cadeau'. Ben je bijvoorbeeld 23dpo, dan ben je 5w2d (5 weken en 2 dagen).

Verder is je vraag wat je aan de innesteling zou kunnen doen. Het kan natuurlijk aan de innesteling liggen, maar het kan ook aan de kwaliteit van de embryos liggen. Om die reden ben ik zelf Ubiquinol (dat is een vorm van co-enzym Q10) gaan gebruiken. Dit moet je wel een aantal maanden gebruiken wil je er effect van zien.

Daarnaast hebben wij in het UZ Gent ervoor gekozen om de embryo's te laten doordelen tot dag 5. Ik weet niet hoe oud jouw embryo's waren op de dag van de tp? Zelf heb ik het idee dat dan echt de allersterksten overblijven en dat dat uitmaakt.

Een derde factor bij mij was de aanwezigheid van een hydrosalpinx, dat is een ontstoken en met vocht gevulde eileider. Daar schrijf jij echter niets over, dus ik denk niet dat dat bij jou speelt.

En dan als laatste -en dat is geen vrolijk bericht- maar een groot gedeelte van de embryos die je produceert zijn aneuploide. Dat betekent dat ze chromosomaal niet in staat zijn om een gezond kindje te worden.

Hier staat een stukje uitleg, met wat percentages. Wel in het Engels:
    Wij hebben 4 TP's achter de rug, met evenzoveel miskramen. Als deze 5e TP niet raak was geweest, dan waren wij onze embryo's gaan screenen met PGS/CCS (en dat is iets anders dan PGD, mocht je daar al eens over gehoord hebben).

Ik hoop dat het bij jou, net als bij ons, gewoon een kwestie van volhouden is en dat je of nu toch zwanger blijkt te zijn of dat een van je cryo's je lot uit de loterij blijkt te zijn.

Alle dingen die jij verder opnoemt deed ik ook: tarwekiemolie, voeten warm houden, granaatappelsap, omega 3, etc etc.

Heel veel succes en sterkte!

3. Doortje86

Doortje86 Lid

19 sep 2013
    93
    1
    0
    Jeetje, 4 tp... 4 miskramen. Wat fijn om te zien dat het nu eindelijk gelukt is!

Eens zien in dpo taal... Dan had ik nu een positieve test bij dpo11 en ging het mis bij dpo14. Was overigens bij ICSI 1 ook zo. Verder had ik lichamelijk niets...
    Wij gaan na deze cryo's niet verder met behandelingen dus medicatie om embryo's te verbeteren heeft geen zin meer.
    Ik wil gewoon alles uit de kast trekken om de allerlaatste poging met deze cryo's te laten slagen.

4. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

30 mrt 2011
    3.922
    1
    38
    den haag
    Hier zelfde verhaal.... na 9 terugplaatsingen een hysteroscopie gehad om te kijken of er verklevingen of iets zaten.. Er zat niks maar die arts zei meteen deze maand terugplaatsing doen van je cryo's dan heb je meer kans om zwanger te worden ( hoe dat kan wisten ze niet) was mijn laatste hoop.. en na 5 cryo's die niet zijn blijven plakken bleven deze allebei plakken! Hoop dat t bij jou ook snel raak is!! succes!!

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb het zelf nooit ondergaan, maar heb je ooit gehoord van pipelle? Dat is een procedure waarbij een biopt van het bms nemen. In reactie hierop reageert je bms. Dit zou de kans op innesteling bevorderen, zo heb ik begrepen.

Mag ik vragen waarom jullie hierna niet verder gaan?

6. Doortje86

Doortje86 Lid

19 sep 2013
    93
    1
    0
    Wij hebben een gezonde zoon via icsi die in januari 2 wordt. Er zijn inmiddels al een jaar weer iedere dat bezig met behandelingen. We willen van onze zoon gaan genieten.

7. Doortje86

Doortje86 Lid

19 sep 2013
    93
    1
    0
    Zou ze dan iets hebben gedaan in je baarmoeder?

8. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

31 jul 2013
    3.477
    1.140
    113
    Almere
    Ik heb ook totaal 3 icsi's gehad en 4 terug plaatsingen met 3x achter elkaar een vroege miskraam , telkens ook mooie testen en hcg gevonden in het bloed maar ging ook snel bloeden wat jij dus omschrijft..

Ik ga deze ronde als het VU Plek heeft nog 1 tp doen in eigen cyclus , en misschien dat ik daar 3x 1500IE pregnyl bij kreeg. Als dat niet lukt ga ik 6 weken op aspirini(bloedverdunners ) en dubbelde dosis foliumzuur + vit b12. Maar krijg dan voor die tp ook een hysterescopie. Succes!

9. zuuske

zuuske Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    Hier ook vande vier tp's twee keer hcg gevonden in bloed, helaas heel weinig dus embryo was niet goed genoeg en werd door mijn lichaam afgestoten (natuurlijke selectie neem ik aan).
    Hcg betekent innesteling dus zwanger worden met icsi is mogelijk bij ons. (zo redeneert ook onze arts). Dan nog met een beetje geluk het juiste embryo terug geplaatst krijgen.

10. Een pipelle kun je altijd proberen.. Zijn een hoop positieve resultaten mee geboekt (en ik zweer er ook bij ;) ) en het stelt echt niets voor. Je moet dan een maand 'verspillen' aan de pipelle in plaats van een terugplaatsing, maar als dat nou dé oplossing blijkt te zijn..

11. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Hier hetzelfde probleem helaas. Mij is verteld er ook vitamine d3 bij de nemen. In Dusseldorf zeiden ze dat. Ik neem twee pilletjes van de tuinen. Ik heb ook prednison gehad maar daar werd ik alleen maar zieker van ahoewel het bij andere mensen wonderen doet!

12. Doortje86

Doortje86 Lid

19 sep 2013
    93
    1
    0
    Wat is Pipelle? Ken ik niet..

13. Anja1977

Anja1977 Fanatiek lid

22 feb 2013
    2.654
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij zijn de stollingswaarden getest. Ik blijk een licht verhoogde factor VIII te hebben. Mijn bloed stolt te snel. Dit kan een reden zijn dat de innesteling niet lukt en/of het een (vroege) miskraam wordt. Ik heb hiervoor aspirine voorgeschreven gekregen. Daarnaast ook een pipelle gehad. Of het werkt? Ik mag nog 1,5 week wachten....

14. Wat Hilly ook zei; ze schrapen een beetje baarmoederslijmvlies weg (klinkt enger dan het is, je voelt een paar steken, maar vergeleken bij bijvoorbeeld een punctie stelt het echt niets voor). Ze gebruiken een slangetje, eigenlijk hetzelfde als het slangetje wat bij IUI en terugplaatsingen wordt gebruikt, alleen iets stugger. Dat zuigt vacuüm, ze schuiven het een beetje heen en weer en verwijderen op die manier wat BMS. Je baarmoederslijmvlies bouwt zich dan opnieuw op en omdat het helemaal nieuw en vers is, zou een embryo zich daarin beter kunnen innestelen. Een pipelle moet 7 dagen na de eisprong gedaan worden en omdat ze dus baarmoederslijmvlies weghalen, kun je in die maand geen embryo/cryo terug laten plaatsen.

Hier speelden er ongetwijfeld veel meer factoren mee, maar het was wel bij de eerste behandeling na de pipelle raak ;)

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je moet utrogestaan vragen denk ik persoonlijk..

16. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Herkenbaar verhaal helaas... Met onze dochter hadden we geluk, de 1e ICSI was gelijk raak. We zijn nu bijna een jaar bezig voor een brusje. Vier terugplaatsingen gehad van 2 ICSI's maar geen innesteling. We hebben nog 2 cryo's en dan al weer poging 3... Mijn bms is altijd top, de embryo's ook, geen probemen met mijn cyclus. Deze maand hebben we een evaluatiegesprek gehad en heb ik mijn bloed laten testen. AMH en schildklierwaarden waren prima. Volgens de gyn hebben we gewoon pech en is er geen medische oorzaak waarom de embryo's niet blijven plakken. Het is gewoon een stomme loterij... Ik lees mee voor eventuele tips.

17. sjak

sjak Niet meer actief

Hier helaas ook hetelfde verhaal. Van de 2 icsi's voor een tweede kindje hebben wij 3 tp's gehad (alle keren 2emmy's) alle keren mooie positieve testen en ook alle keren ging het fout.
    Ik denk ook aan 'gewoon' pech.
    Ook wij neigen naar stoppen nu en genieten van onze dochter en het leven. (Hoewel ik het nog moeilijk vind het los te laten hoor. We hebben nog een poging, maar ik ben de mmm zooooo zat!)
    Ik slikte 2visolietabletten, 2 vitamine d en 2 foliumzuur.

18. Doortje86

Doortje86 Lid

19 sep 2013
    93
    1
    0
    Ik zit in een icsi behandeling en utrogestan is standaard. 2x 2 maal daags. Precies 14 dagen na dat gebruik breekt menstruatie door.

19. Doortje86

Doortje86 Lid

19 sep 2013
    93
    1
    0
    Ok moet ik eens informeren. Ik heb nl pcos en heb maar 3x per jaar eisprong. Een cryo terugplaatsing heb ik dus ook altijd in een kunstmatig schema (geep) weet dus niet of dat kan.

20. Doortje86

Doortje86 Lid

19 sep 2013
    93
    1
    0
    Nou dan kunnen wij elkaar de hand schudden, precies hetzelfde schuitje. Bij onze zoon 1e x meteen raak. Nu jaar bezig voor tweede. In totaal 6 tp's gehad waarvan 2 vervroegde miskramen. Helaas wij dus al wel in icsi 3, nog 2 cryo's. Krijg ook hetzelfde antwoord dus vandaar dat ik informatie aan het verzamelen ben om eventuele onderzoeken voor te stellen voor de terugplaatsing van de cryo's.

Deel Deze Pagina