IUI -->Teveel follikels...toch vrijen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door koekjesbakker, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koekjesbakker

koekjesbakker Actief lid

13 aug 2015
    277
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hallo,

Vanochtend heb ik op dag 11 een follikelmeting gehad...wat blijkt, 5 follikels...1 van 17, 1 van 15 en nog 3 van rond de 13/14.
    De boodschap is nu: morgen nog een keer kijken en nu iig geen seks...
    (vanochtend wel al seks gehad dus daar doe ik sowieso niks mee aan)

Bij mijn zknhs is de regel: bij 3 groter dan 18 niet doen of 5 groter dan 15...dat risico is wel groot natuurlijk morgen..Dan wordt de IUI afgeblazen en hebben we een seksverbod..
    Ik ben al bijna twee jaar bezig en ik kan me denk ik amper aan zo'n verbod houden...de kans dat het uberhaupt raak is bij ons en dan ook nog dat meerdere eitjes bevrucht raken en innestelen lijkt me zoooo klein, heeft iemand hier meer info over?
    Heeft iemand het seksverbod wel eens genegeerd en wat was het resultaat?

2. sheveloper

sheveloper Actief lid

2 dec 2015
    100
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja wij hadden het genegeerd, ook met 5 eitjes. Ik had ook zoiets van het lukt al zo lang niet waarom nu wel? En dan moet je nog maar afwachten of ze alle 5 bevrucht raken en dan alle 5 van goede kwaliteit zijn én alle 5 innestelen... hoe groot is die kans? Ja doei!
    Nou moet ik wel zeggen dat ik dan wel heel erg ben van face the consequences: als ze alle 5 gezond waren geweest en geen gevaar voor elkaar of mij waren geworden had ik ze ook allemaal gebaard! Maargoed, nogmaals, zoooo klein die kans. Ik vond gewoon dat ik in plaats van 1% kans, die maand 5% kans had ;)
    Niet gelukt overigens uiteindelijk, bij mij was ivf gewoon de uitkomst! (Trouwens, dat het niet met vijf was gelukt was voor mij ook de doorslaggevende factor dat ik dacht dit gaat nooooooit lukken met IUI maar ehh ik weet niet hoeveel IUIs jij nog voor de boeg hebt ;))

3. Zaza258

Zaza258 Bekend lid

4 jun 2016
    604
    184
    43
    NULL
    NULL
    Hoi Koekjesbakker, ik kreeg vandaag precies hetzelfde bericht. Dit zou mijn eerste IUI geworden zijn, maar het ziekenhuis heeft vandaag de stekker eruit getrokken vanwege te veel follikels.
    Maar als ik jouw verhaal zo lees is mijn ziekenhuis nog veel conservatiever. Ik heb 3 follikels van 17mm, 15mm en 14mm en ze willen het risico al niet meer nemen.

Ik heb ook een beetje de neiging om het te negeren, maar volgens mij heeft de kans op een drieling (al is het maar klein) m'n vriend de stuipen op het lijf gejaagd.

Zó frustrerend om nu zó lang nutteloos op een nieuwe kans te wachten...

4. Zaza258

Zaza258 Bekend lid

4 jun 2016
    604
    184
    43
    NULL
    NULL
    Maar ook ik ben heel nieuwsgierig wat andere dames met dit advies gedaan hebben?

(En hoeveel drie-, vier- of vijflingen er zijn geboren na het negeren van dit advies ;))

5. koekjesbakker

koekjesbakker Actief lid

13 aug 2015
    277
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hahaha ja ik denk nul....
    ik snap het advies van het ziekenhuis wel maar aan de andere kant...4/5 follikels betekenen niet eens 4/5 keer zoveel kans op zwangerschap dus hoe groot is eigenlijk de kans dan opeens op een meerling. Zeker bij mensen die duidelijk niet makkelijk zwanger worden..

Ik hook dat m'n IUI door kan gaan maar als het echt 4/5 grote follikels zijn ga ik sowieso zelf klussen. Daar ben ik wel uit;)

6. lacey0

lacey0 Actief lid

5 nov 2014
    376
    8
    18
    Bij mij helaas ook de iui afgeblazen. Ik wilde het advies negeren, maar vriend lief wilde dus geen seks, omdat dat het advies was (of veilig mocht wel natuurlijk)
    Woensdag was de 1e echo op dag 10 en toen waren er al te veel, maar we kregen nog geen 'vrij verbod'. Dosis omlaag gedaan en vrijdag weer een echo, maar ze waren allemaal goed doorgegroeid. Toen dus wel een 'vrij verbod'. We hebben donderdag dus nog wel seks gehad en ik heb het idee dat vrijdag avond mijn ei(tjes) gesprongen zijn. Dus dan zou er alsnog een kans zijn dat ik zwanger ben geraakt daarvan. Dat hoop ik zelf wel haha. Een tweeling is welkom, maar meer schrikt mijn vriend nogal af haha.

7. koekjesbakker

koekjesbakker Actief lid

13 aug 2015
    277
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bij ons is zelfs een 5-ling welkom (mits gezond en wel) dus mijn man is het wel eens met gewoon proberen!

8. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Moest ik in jouw situatie zijn; denk ik ook dat ik het vrij-verbod zou negeren... De kans dat het er meer zijn is klein, maar natuurlijk wel bestaande. Vraag is dan natuurlijk of jullie dat ook zien zitten en of het financieel bv. allemaal mogelijk is voor jullie.

Hoe zit het met de zaadkwaliteit bij jullie? Want als je weet dat die al minder is, zou ik zéker de kans wagen.

9. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Had je berichtje net gemist.
    Veel succes gewenst :D

10. koekjesbakker

koekjesbakker Actief lid

13 aug 2015
    277
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hier wel goede zaadkwaliteit dus wie weet...
    Spannend om te horen hoe het ervoor staat morgen!

11. Logan

Logan Niet meer actief

Ik had het gedaan. Je bent nu al een tijdje bezig zonder resultaat, hoe groot is de kans dat ze alle vijf bevruchten? ;)
    Heel veel succes!

12. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    De eerste keer OI (zelf klussen dus) met teveel follikels (3) kregen we ook een verbod. En daar hebben we ons keurig aan gehouden.
    Maar twee jaar later waren we nog bezig en kreeg ik zonder problemen IUI met 4 follikels en nog een paar van rond de 12.

Ondertussen hadden we al heel wat pogingen daar tussenin gehad met 3 follikels.

Hier was ook IVF de oplossing!

Dus het hangt er vanaf hoever je bent. Is het de eerste IUI? Dan zou ik me houden aan het verbod.
    Maar ben je al jaren bezig met slechte zaadkwaliteit? Dan zou ik lekker mn gang gaan :)

13. Izie

Izie Bekend lid

17 mrt 2015
    641
    31
    28
    Ik zou er ook gewoon voor gaan! Zou het risico wel durven nemen.

Zelf niet in dezelfde situatie gezeten, hier na lang praten en smeken 1x iui gehad met 5 follikels waarvan 2 kleinsten rond de 13-14 mm.. ook nutteloos.

Vriendin van mij heeft tijdens haar seksverbod bij 5 eitjes en gecancelde iui een prachtig mooi kindje in elkaar geklust 😉

14. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    De kans dat bij een vijfling alle kindjes gezond ter wereld komen is echt heeeeel klein.
    Mensen onderschatten de risico's van een meerling, met 3 worden ze vaak al veel te vroeg geboren, vaak al voor de 34 weken, met 4 voor de 31 weken en met 5 voor de 28 weken. De overlevingskansen voor de kindjes zijn dan echt heel klein, vaak moeten ze maanden in het ziekenhuis verblijven en houden ze er iets aan over, van handicaps direct na de geboorte tot leerproblemen en ontwikkelingsachterstanden op latere leeftijd.
    Dat is echt niet hoe je je kraamtijd en de tijd erna wilt doorbrengen..

Maargoed, wij zijn ook niet verstandig geweest. De eerste keer bij 3 follikels, ondanks vrijverbod zwanger geworden van eentje, nu mijn kerngezonde zoontje van 2,5.
    Dit keer bij 3 follikels ook de gok genomen en zwanger van 2. Wij namen het ook niet zou nauw en dachten wat is die kans nou. Maar van 2 schrokken we toch ook al een beetje.

IK zou jezelf echt even heel goed inleven wat de risico's van 3 of meer kindjes zijn..

15. koekjesbakker

koekjesbakker Actief lid

13 aug 2015
    277
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hier een update, de IUI kan doorgaan! Ik heb 1 van 18 en 3 van 16 en ik mag het proberen. Vanavond Ovitrelle en dan donderdagochtend de IUI.
    Ik hooooop dat ik dan 1 van dik 20 (die grootste lijkt een beetje traag te groeien) en mss dat 1 of meer van die van 16 ook groot genoeg zijn om mee te doen...vergroot mss de kans toch iets.

Verder ben ik gewoon blij dat ik niet weer een ronde moet overslaan en dus weer een extra maand 'kwijt ben' aan IUI..Zo voelt het inmiddels wel namelijk. Dit wordt nummer 8 en gelukkig de laatste!

Bedankt voor het meedenken en leuk om alle reacties te lezen!:)

16. Hvdsande

Hvdsande Actief lid

1 sep 2014
    161
    2
    18
    Ik heb vandaag hetzelfde nieuws gehad. eitjes van 17,16,15,14 en 13 mm links en 2 van 13 mm rechts. Bij ons wordt het ook gecanceld. En een vrijverbod. Ik denk dat mijn vriend zich hier wel aan wil houden. Maar formeel gezien zijn deze eitjes nog niet rijp, dus ik betwijfel zeer of ze allemaal zullen springen en ze zullen zeker niet allemaal bevrucht worden. Wij gaan over 3 weken op vakantie en daarna beginnen we met onze 2e IVF....
    Succes!

17. Claudiaaxx

Claudiaaxx Bekend lid

30 aug 2014
    810
    173
    43
    #17 Claudiaaxx, 25 okt 2016
    Laatst bewerkt: 25 okt 2016
    Ik kan er ook over meepraten geen IUI maar wel 3 grote follikels door menopur.. en dat al op CD10. twee van rond of over de 20mm en 1 van rond de 19 a 20mm en dan nog 3 of 4 van rond de 13mm :( ook ik heb advies gekregen om weer provera te nemen. Maar ik twijfel! Ik loop nu al ongeveer een half jaar in het ziekenhuis en heb hiervoor 1 eisprong gehad wat daarna direct een cyste opleverde.

Is het echt zo dat die van 13mm door de menopur nog heel groot gaan worden?

Pregnyl ga ik sowieso niet zetten maar wat vinden jullie? Klussen en wachten op een eisprong of toch provera?

18. Virgo78

Virgo78 Lid

9 okt 2016
    13
    0
    1
    Vrouw
    Manager Laboratorium
    Gelderland
    Hoi,

Wij zaten afgelopen weekend ook in deze situatie. Na 7 dagen Menopur spuiten had ik er al 2 boven de 20 mm en 3 rond de 15. IUI gecancelled en een vrijverbod. Omdat het onze eerste IUI zou zijn heb ik mij er aan gehouden. Ja, de kans is klein dat we een meerling zouden krijgen, maar daarmee nog wel aanwezig. Ik zou heel graag een tweeling willen krijgen, maar 3 of meer zag ik echt niet zitten. Dus wij hebben (voornamelijk ik trouwens) hebben geen risico genomen.
    Misschien dat ik er na een aantal IUI pogingen anders over ga denken trouwens.

19. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Hier is mijn iui met 3 grotere en 2 kleine eitjes een prachtige dochter geworden.
    Ook voor mij was het de 8e iui.

Veel succes!

20. Zaza258

Zaza258 Bekend lid

4 jun 2016
    604
    184
    43
    NULL
    NULL
    Wat fijn dat het toch door mag gaan Koekjesbakker! Veel succes morgen.

Zie wel dat jouw ziekenhuis ruimer denkt dan de mijne (moest stoppen met 3 van 17mm, 15mm en 14mm :x). Ben ondertussen wel aan het dubben of we het seksverbod gaan negeren...

Deel Deze Pagina