Beste meiden, Heb mijn 5e IUI gehad... Kans is wel dat ik nog even doorga met de IUI's voordat ik over zou moeten naar IVF (al hoop ik natuurlijk dat zelfs dat niet nodig is). Ik hoor vaak dat IVF weer een stuk zwaarder is dan IUI. Waar zit 'm dan vooral in? Emotioneel? Fysiek? Als bij mij IUI niet werkt wil ik zo snel als artsen dat ook een goed idee lijkt door met IVF. Ik kijk daar nu niet zo negatief tegenaan, maar misschien steek ik wel mijn kop in het zand... Nog even een subvraagje: Ik zou dan graag twee eitjes terug willen laten plaatsen. Ik ken de bezwaren wel, maar wil graag mijn kansen ook volledig benutten. Mag de patient dat zelf bepalen? Hoop jullie ervaringen te horen. Groetjes, B.
IVF is zwaarder dan IUI, omdat je veel meer en verschillende hormonen moet spuiten. Hierdoor heb je ook meer last van bijwerkingen. Emotioneel is het zwaarder, omdat je tijdens de behandeling meerdere punten hebt waarop het fout kan gaan: slaan de hormonen wel goed aan, krijg je niet te weinig of te veel follikels, zijn er wel eicellen, treedt er bevruchting op, delen de embryo's door, enz. En je weet dat je maar drie behandelingen vergoed krijgt, dus maar drie kansen. Hierdoor ligt er extra druk op en moet het allemaal eigenlijk wel goed gaan, anders verspil je een kans. Ziekenhuizen hebben hun eigen regels wat betreft het aantal terug te plaatsen embryo's. Soms mag je maar eentje als je met de eerste behandeling bezig bent, of het is afhankelijk van je leeftijd. Soms hangt het ook van de kwaliteit van de embryo's af. Als er een topembryo bij zit, krijg je er een teruggeplaatst en anders twee. Dus daar ben je zelf niet helemaal vrij in, over het algemeen gesproken.
Bedankt voor je antwoord! Lijkt me inderdaad wel veel stress. Bij IUI heb ik dat al, maar goed. We doen maar wat nodig is...