Zwangerschapskans berekenen & uitslag sperma onderzoek

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door MiekeH, 4 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Hi!

Enige tijd geleden hebben we het sperma van mijn vriend laten onderzoeken. Uitslag was goed volgens de huisarts. Nu we zelf de papieren hebben opgevraagd (ivm bezoek fertiliteitskliniek) zie ik dat maar 17% progressief beweegt, 5% stationair en 78% onbeweeglijk is. Door de het volume 5ml en het aantal sperma's 37 milj. is de vcm 31. Die 17% lijkt me zo laag.. Of zegt VCM dan meer?

Op de fertiliteitskliniek gaven ze aan dat ze de zwangerschapskans gaan berekenen en als het onder de 30% zit, dan pas actie te ondernemen. Nu heb ik dat zelf gedaan op de website van Freya en dan kom ik op 28,2%. Hebben jullie daar ervaringen mee? Is dit vergelijkbaar met de test die de artsen gebruiken?

We hebben pas 26-2 weer een afspraak.. En ik word door deze cijfertjes een beetje ongeduldig. Ik ben benieuwd naar jullie kennis / ervaringen.

Gr. Mieke

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik zou niet weten hoe je de zwangerschapskans moet berekenen aan de hand van uitslagen. Uitslagen zeggen namelijk niet alles. Je moet geluk hebben en er moet een match zijn. Dit valt niet te berekenen, het is er of het is er niet. Ik heb er nog nooit van gehoord dat zoiets berekend wordt, laat staan dat de soort behandeling erop gebaseerd wordt.

Hier hangen de richtlijnen deels samen met de zaadkwaliteit. Zit je beneden de 1 miljoen beweeglijke zaadcellen, dan kom je in aanmerking voor ICSI. Zit je boven de 1 miljoen, dan kom je in aanmerking voor IUI of IVF. Die getallen worden als richtlijn gebruikt en niet een berekende kans op een zwangerschap.

3. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Dit klopt wel hoor Jippie, bij ons werd het ook zo berekend, dat is inderdaad het rekenmodel van Freya wat ze gebruiken. Hierbij wordt percentage beweeglijkheid spermacellen meegenomen, duur van de vruchtbaarheidsproblemen, leeftijd van de vrouw en eileiders volgens mij. Wij kwamen ook hoger uit, heel frustrerend! Ze moeten dan een afwachtend beleid volgen. Ik heb wel gepusht en had het idee dat dit wel enigszins effect heeft gehad. Goed om al je vragen te stellen, van de 37 miljoen 17 procent, dat is 6 miljoen, voor iui kan dit, maar volgens mij zou hè dan wel weinig zijn om het spontaan te proberen, maar dat weet ik niet, ik weet niet of mijn beredenering klopt, maar dat zou ik dus wel vragen.
    Succes!

4. Rozientje

Rozientje Actief lid

13 okt 2012
    449
    1
    18
    Vrouw
    Verpleegkundige ~ Buschauffeur
    Hooglede, België
    Hier zijn we aan het wachten op de resultaten van manlief z'n sperma. Vrijdag binnen gebracht en vandaag hadden ze nog niet alles. Duurt lang vind ik. Pfff stress.

5. sita90

sita90 Niet meer actief

In het ziekenhuis hebben ze inderdaad een standaard modelletje waarmee ze aan de hand van alle uitslagen berekenen wat de kans op een spontane zwangerschap binnen een jaar is.
    Bij ons is dat nu 54% in het ziekenhuis, en volgens Freya 60.3%
    Nou, we zijn al bijna 4 jaar bezig en nog steeds geen zwangerschap:( helaas...

Deze berekening zegt niet alles.. Ik zou je er niet op vast pinnen en gewoon open naar het gesprek in de vruchtbaarheidskliniek gaan.
    Ik hoop dat je snel zwanger bent:) succes.

6. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Fijn even wat reacties! Hier zit ik ook maar alleen te malen...

Misschien dat die berekening meer van nu is? Jij zit natuurlijk al wat langer in het traject.

Doortje, wel fijn dat het bij jullie uiteindelijk gelukt is! Het leek mij ook wel weinig. Maar de constatering van de huisarts dat de uitslag goed is, snap ik dan weer niet.

Ik wacht de afspraak wel gewoon af, maar ik stond er wel iets positiever in. Weet nu dat die uitslag niet echt super was. Wat duurt dat dan lang he Sita! Blijven hopen!

7. sita90

sita90 Niet meer actief

Inderdaad, blijven hopen:)
    Heel veel succes.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    MiekeH Onze meid wordt over een paar weken zes. Het is dus inmiddels alweer zeven jaar geleden dat we met IVF begonnen en daarvoor nog jaren bezig geweest met ovulatie-inductie en IUI. De berekening ken ik helemaal niet, dat werd bij ons niet gebruikt. Al zal het bij ons ook weinig uitgemaakt hebben, want ik had PCOS en mijn man een verminderde zaadkwaliteit. Dus weinig kans van slagen op de gewone manier.

Al denk ik dat we met de berekening nog best hoog uit waren gekomen. De beweeglijkheid van de zaadcellen was goed, alleen wat minder in aantal. Ik kwam bij de gyn vanwege een ontbrekende cyclus, we waren toen 7 maanden gestopt met de pil dus nog niet heel erg lang bezig met zwanger worden. Ik was 25 en aan mijn eileiders mankeert niks. Apart dat leeftijd meetelt, aangezien dat soms niks te maken heeft met zwanger worden. Ik ken jonge vrouwen die niet zwanger worden en oudere vrouwen waarbij het meteen raak was. Ik blijf daarom van mening dat zo'n berekening weinig zegt.

Succes, hopelijk snel meer duidelijkheid!

9. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Hoi Jippie, dat deel ik wel met je dat zo'n berekening niet altijd wat zegt! Bij ons was namelijk altijd alles goed, maar bleken de zaadjes niet aan de eitjes te hechten bij onze eerste IVF na 6 keer iui! Ik vond dat rekenachema heel frustrerend in ieder geval, maar ze gebruiken het heilig hoor, zie het nu ook bij een collega, die is ook in de wacht gezet omdat het percentage te hoog was, terwijl ze al 2,5 jaar proberen! Wel 1 mk, maar ook al meer dan een jaar geleden!

10. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Dat weet ik niet, maar als er duidelijk andere aanwijzingen zijn waarom het niet lukt, dan laten ze je toch niet aanmodderen? Tenminste dat hoop in niet. Wel zuur hoor dat je dan gewoon weer in de wacht wordt gezet terwijl je al 2,5 jaar bezig bent.

Wij zien wel wat ons te wachten staat. Als ik het bereken hebben wij juist een (te) laag percentage en ik maak me juist een beetje druk over het percentage beweeglijk. Ik had maandag een beetje het gevoel dat we niet serieus werden genomen... En dat in een fertiliteitskliniek!

11. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Rozijntje, is de uitslag al binnen?

Deel Deze Pagina