Lieve allemaal, Op dit moment hebben mijn vriend en ik ruim een jaar een kinderwens. Helaas is deze nog niet vervult. Bij mij is een half jaar geleden de diagnose PCOS vastgesteld. Echter, mis ik hier de veel voorkomende symptomen van, namelijk ik heb totaal geen hoog BMI en heb ook geen last van overbeharing. Nu moet ik na mijn eerstvolgende menstruatie in februari langskomen voor een HSG onderzoek. Kan iemand mij vertellen of ik na zo'n onderzoek wel geslachtsgemeenschap mag hebben? Heb hier namelijk wel eens rare verhalen over gehoord. Liefs Mikkie
Ja hoor, juist (volgens mijn gyn). Soms wordt aangeraden om één cyclus te wachten ivm de contrastvloeistof maar mijn gyn vond dat onzin. Oja, het gaat dan om ombeschermde sex.. je kunt met condoom altijd sexen maar ik neem aan dat je dat niet bedoeld
Wij mochten dat gewoon meteen, ging niet vanwege mijn LEO maar een HSG op zich zou volgens mij geen probleem moeten zijn.
Wij mochten die ronde ook gewoon benutten. Ik wilde zelf pas na 4 dagen na het onderzoek weer seks. De dag van het onderzoek vloeide ik best wel wat en de dag erna had ik wat verhoging. Ik was bang voor infectie, dus vandaar gewacht tot ik me weer helemaal fit voelde.
Hier werd geadviseerd om een maand over te slaan. Dit omdat het eitje dat in die cyclus tot ontwikkeling komt te veel rontgenstralen gehad zou hebben gehad dat er mogelijk een licht verhoogde kans is op afwijkingen. Of dit echt bewezen is weet ik niet, maar het werd dus wel geadviseerd (umcu).
Wij mochten gewoon gemeenschap hebben, helaas niet zwanger, de hsg moet zo en zo voor de eisprong plaatsvinden.