Ik heb hier laatst al wat geplaatst over mijn cyclus vragen, maar het komt nu helaas steeds dichterbij. In de week van 25 oktober ga ik langs de ha om een doorverwijzing te vragen naar het ziekenhuis. Ik ben wel een beetje aan het zoeken op google, maar ben bang dat ik een vertekend beeld zal krijgen. De reden dat we eind deze maand naar de ha gaan is om het op gang te krijgen. We gaan ervan uit dat als we een doorverwijzing hebben dat het nog weken kan duren voordat we een afspraak hebben. Bij mijn vorige bezoek aan de ha hadden we ingestemd om pas rond april 2015 terug te komen als we niet zwanger zouden zijn, maar aangezien we nu alweer 12 weken wachten op mijn ongi... Sorry voor het lange verhaal, maar heeft iemand een beetje uitleg over het proces of wat er zoal standaard is... Ik zit vol met vragen, maar kan ze eigenlijk ook niet onder woorden brengen.
Als de ha jullie doorverwijst, meldt je je aan bij het zh. Daar krijg je een vragenlijst (soms opgestuurd, soms moet hij daar ingevuld) en dan maak je een afspraak voor bloedafname en zaadonderzoek. Meestal wordt er bij de intake een inwendige echo gedaan om te zien of er iets groeit, of er abnormale dingen te zien zijn en of je nog eicellen hebt. Op basis van de bloed en zaadonderzoeken (bloed wordt getest op geslachtsziekten, vitamines en je schildklier wordt getest), je medische geschiedenis, klachten etc. wordt er een diagnose gesteld. Weten ze het niet; kan het zijn dat je het langer moet proberen of dat ze je meteen in een traject stoppen. Ze weten bij dit laatste dan niet zeker wat ze moeten doen en gaan dan "gewoon" helpen. Is waarschijnlijk hormonen spuiten en dan IUI maar dat verschilt. Onderzoeken wat betreft eileiders etc., de meer invasieve onderzoeken dus, worden alleen gedaan als er reden is toch zorg op basis van de eerdere gegevens. Het kan idd een tijd duren voor je een afspraak hebt in het zh aangezien er vaak veel mensen op die poli lopen. Stel VEEL vragen, vooral als je een traject ingaat en ze zeggen; dan slik je dit en dan wordt je ongesteld en dan neem je op dag 3 dit etc. Dat moet jij vragen; Wat als ik NIET ongesteld wordt? Steeds vragen wat je moet doen als hetgeen gezegd wordt niet gebeurt. is meestal niet raar maar je zit onnodig in de stress als je dat denkt. Had ik nl. Veel succes!
Dankjewel voor je snelle reactie! Bij de intake mag je dus al behoorlijk veel verwachten aan onderzoeken. Nu al een hoop duidelijker, ik dacht namelijk dat het daarna pas onderzocht zou worden.
Hoi Rvdc, Geen idee of je hier iets mee kan, maar ik ben in Belgiƫ in behandeling gegaan nadat wij anderhalf jaar geprobeerd hebben. We zijn in april gegaan en vrijwel direct uitslagen gekregen. Alleen konden wij vanwege onze vakantie en daarna die van de arts pas in september beginnen met onze IVF poging. Maar, het gaat daar snel, veel sneller dan in Nederland. Mocht je de optie hebben, zou ik het adviseren.
Hoi rvdc, Ik snap je vragen heel goed. Ik heb denk ik het zelfde probleem van geen cyclus. Mijn menstruatie komt 3 a 4 keer per jaar. Nou daar is niet op te wachten☺️ Wij hebben ondertussen al twee kids waarvan de eerste via het zkh is gegaan. De eerste afspraak deden ze bij ons alle onderzoeken en alles werd heel goed uitgelegd en de tweede afspraak gelijk gestart met medicatie. Ik vond het toen 4 jaar geleden echt super snel gaan! Donderdag hebben wij weer een eerste afspraak bij de fertiliteits poli dus ben heel benieuwd of het dit keer ook weer zo snel gaat. Je mag altijd vragen hoor als je nog iets wilt weten! Groetjes
@gelukkigmoeder. Hoeveel keer per jaar ik ongi ben kan ik nog niet, wel dat hoe langer ik vande pil af ben hoe langer mijn cyclus wordt... In het begin was is er vreselijk veel mee bezig, omdat ik heel snel onzeker ben. Het feit dat mijn moeder ook moeite had met zwanger worden maakt het er niet makkelijker op. Maar nu de laatste maanden kan ik het goed van me af zetten gelukkig. De acne wordt ook minder nu ik goede zalf heb van de ha. Geeft ook meer zelf vertrouwen. Ik ben heel benieuwd, heb even bij ons ziekenhuis gekeken voor wachttijden na doorverwijzing, en die staat op maar 2 weken.. Ik ga eerlijk gezegt uit van minimaal een maand. Maar 2 weken is wel heel snel. Helaas nog steeds niet ongi, weer een dag dichterbij een afspraak maken...
hoi rvdc, ik herken het probleem van amper tot geen cylcus. ik ben in augustus naar huisarts geweest ook met de grote angst weg gestuurd te worden. Mijn huisarts vertelde dat bij een hele onregelmatige cyclus de norm 8 maanden wachten was. (terwijl je overal 1 jaar leest) Bij ons op de site stond 4 weken wachttijd dit zijn er 5 geworden voor 1e afspraak. Hoop voor jullie dat het lekker snel gaat. Ook de procedure is overal anders lees ik. Bij ons een vragenlijst waar je u tegen zegt. Man zaadonderzoek bij mij bloed, gewicht, lengte, bloeddruk en inwendige echo Heel veel succes
Mamalap, mijn ha zei kom rond april 2015 terug als het nog niet gelukt is. Ze wou me niet 2 jaar rond laten lopen omdat wij veel minder kansen hebben dan een 'gezond' stel. Maar als het me toch niet lekker zat mocht ik eerder terug komen. Op dat punt zitten we nu. Ik had gehoopt allang ongi te zijn zodat we opnieuw kunnen beginnen maar dit schiet echt niet op...
Tja dat gevoel ken ik. Geen eisprong is gewoon geen kans. We hebben bij mmm clubs een klein groepje 'de starters' heten we, zitten nu net allemaal voor 1e of 2e afspraak anders kom je daar mee kletsen?
Hoi rvcd, omdat ik erg veel last had van mijn cyclus werden wij al na 6 maanden proberen doorverwezen naar het ziekenhuis. Daar konden we een week later al komen. Wij wilden alleen nog niet de medische molen in, dus werd er alleen een ineendige echo gedaan en wat korte vragen gesteld. Daarna kon ik gelijk aan medicatie om te kijken of dat helpt en eerst wat afvallen. Inmiddels helemaal op gezond gewicht en overgestapt naar het mck. Wachttijd was ook hier maar twee weken. Nu gaan we wel de medische molen in. Er werd een vragenlijst afgenomen en plannen voor onderzoeken gemaakt. Daar zitten we nu midden in. Gelukkig bevalt het ons erg goed daar! Succes! Mijn tip is niet genoegen nemen met iets als je het gevoel hebt dat dat niet is wat je wilt. Als je door verwezen wilt worden, is het goed als je dit aangeeft. Lekker voor jezelf opkomen dus!!
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. De grote stap is nu gezet. Maandagochtend 8 uur heb ik een afspraak bij de ha. Er zit nog absoluut geen ongi aan te komen. Kan dan nog wel een week wachten, maar waarom?? Ben heel benieuwd.