Eisprong links, eileider rechts; mission impossible?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Katalaya, Feb 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Zoals de titel al zegt:

Deze maand had ik mijn eisprong aan de linkerkant, gezien tijdens de echo.

Maar ik heb aan de linkerkant geen eileider meer. Rechts nog wel.

Nu wordt er een beetje vaag gedaan over de kansen.
    'Men' (gyn, internet) zegt dat het theoretisch mogelijk is dat de andere eileider het eitje opvangt.

Maar weten jullie van gevallen waarbij dat daadwerkelijk gelukt is?

2. moray

moray Actief lid

Feb 28, 2008
    421
    2
    18
    pedagogisch medewerker
    rotterdam
    hoi meid,

Ik heb zelf als gevolg van een bbz rechts geen eileider meer.
    Mij is ook altijd verteld dat de kans aanwezig is dat de overgebleven eileider de functie van de weggenomen eileider kan overnemen.
    Ik heb hier altijd een beetje mijn twijfels over gehad maar goed je neemt aan wat de arts tegen je zegt.
    Ik ben inmiddels na mijn bbz drie jaar verder en helaas ben ik niet meer spontaan zwanger geraakt.
    Ik heb 8x IUI gehad en regelmatig mijn eisprong rechts gehad, terwijl daar geen eileider meer zit, waarschijnlijk is dit ook mijn dominante kant. helaas heeft de IUI voor mij ook niets gedaan.
    Nu is mijn hoop gevestigd op IVF..
    Ik wil je niet demotiveren, ieder lichaam is anders en functioneerd ook anders.
    Ik ken genoeg verhalen van meiden die wel met 1 eileider zwanger zijn geraakt.
    Helaas is dit voor mij niet het geval.

Suc-6 meis!

3. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Bedankt voor je reactie!

Er zijn inderdaad gevallen genoeg van meiden die met 1 eileider zwanger zijn geraakt, maar je hoort nergens dat dat ook zou kunnen met het ei aan 'de verkeerde kant'.

Ik zit nu in de tweede IUI, maar beschouw dit als een pauze-ronde.

Voor ons is vier keer IUI gepland, dan IVF. Mijn gevoel zegt ook 'IUI snel afhandelen, en dan door naar échte kansen'.
    Vooral ook doordat mijn overgebleven eileider ook niet helemaal tiptop is...

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ken zelf geen mensen waarbij het op die manier is gelukt, maar mijn gyn (UMC Utrecht) zei ook dat na een half jaar je goede eileider zo is geprogrammeerd dat hij zowel links als rechts je ei kan oppikken.
    Het schijnt dat je vruchtbaarheid dan weer 90% is.
    Bij mij ging de vlieger helaas niet op, omdat er ook verklevingen zitten...

5. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ja, vast. 90%, 70%, 80%... overal lees en hoor ik andere getallen.

Maar je bent zwanger of je bent het niet. 0 of 100%, dus. ;)

De verpleegkundige die dit keer de IUI deed, zei letterlijk 'in de literatuur zijn er gevallen bekend...' In de literatuur dus. Met andere woorden: het is ergens, ooit wel eens een keertje voorgekomen...

Toen ik met mijn fertiliteitsarts dit besprak, zei ze nog dat ze - in geval van ei aan de verkeerde kant - nog met de gyn zou overleggen of de IUI dan wel door zou gaan. Daaruit lees ik af dat ook zij niet zo overtuigd is van de mogelijkheid.

Bij de meiden met één eileider die zwanger raken, is natuurlijk zelden te zeggen aan welke kant het ei zat...

6. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Ook ik heb van de gyn gehoord dat je andere eileider de functie over neemt en dus gewoon het eitje op kan vangen. Maar of dat bij jou ook zal gebeuren is natuurlijk niet te zeggen, het zou wel heel mooi zijn!

7. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Dat is het 'm inderdaad; genoeg mensen die het hebben horen zeggen, maar nergens een praktijkvoorbeeld...

*wacht rustig af of zich hier iemand meldt*

8. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik proef hier een beetje negativisme, of heb ik het mis?
    Percentages komen uit studies, studies worden gedaan met mensen die in zulke situaties zitten. Voordat een studie gepubliceerd wordt moeten de aantallen/resultaten significant zijn. Dat wil dus zeggen dat 1 geval niet voldoet. Het moeten er zo veel zijn zodat zonder enige twijfel kan worden gezegd dat het echt zo is.
    Als iedereen zegt dat het kan, waarom dan niet gewoon vertrouwen daarop? Als je het niet doet, behoor je in elk geval bij de 0%. Dan beter 70, 80, 90%.
    Als ik de keuze had, zou ik het wel weten.

Ik bedoel dit absoluut niet lullig, dus begrijp met niet verkeerd.
    Vertrouw op je missie!!!

9. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Ik had het hier toevallig na mn laatste iui met mn gyn over, omdat ik grapte dat de zaadjes toch wel weer de verkeerde eileider zouden kiezen (degene zonder eitjes). Volgens haar kun je het je eigenlijk voorstellen alsof de eileiders een soort van "rond weggetje" vormen die met de bmm en elkaar in verbinding staan. De bevruchting vindt volgens haar vaak een beetje in een holte achter de eileider plaats waardoor het eitje in principe ook via de andere eileider kan afdalen en het ook niet uitmaakt waar de zaadjes vandaan komen. Ik vond het een beetje een vreemd verhaal, maar goed zij heeft er voor doorgeleerd en werkt bij een academisch ziekenhuis. Ze zal ecth wel weten waar ze het over heeft. Ze vertelde ook dat ze wel eens heeft meegemaakt dat een vrouw met een eisprong aan de kant van de dichte eileider zwanger werd. Dus het kan :)!
    Heel veel suc6 meis!

10. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    hier meid heb het voor je opgezocht..
    bij kindje op komst.nl staat dit helemaal onderaan...

De hersenen sturen een prikkel naar de overgebleven eileider om dat eitje op te pikken. Na ongeveer een jaar heeft de overgebleven eileider de functie van de verwijderde eileider overgenomen. De vruchtbaarheid met één goed functionerende eileider is dan ongeveer 80%.
    Voor meer informatie kunt u de website van freya bezoeken. Freya is een patientenvereniging voor vruchtbaarheidsproblematiek.

succes meiss en ga er maar in geloven..

11. Cally

Cally Fanatiek lid

Oct 13, 2009
    1,115
    0
    36
    Ik ken geen succesverhalen hierover.
    Ik weet wel dat bij mij een keer een IUI is afgeblazen: het eitje zat links en mijn linkereileider was volledig afgesloten.
    Eileider zat er dus nog wel (inmiddels niet meer). Is dus niet helemaal de situatie zoals jij die beschrijft ;).
    FA zei destijds tegen me dat de kans aanwezig was dat de rechtereileider het eitje zou opvangen, maar dat die kans wel heel erg klein was.

12. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    He Babyhope, ik hoopte al dat jij ook even om de hoek zou komen!!! Volgens mij was jij de eerste die mij er ooit eens iets over vertelde. Ik natuurlijk nagevraagd bij de gyn, want ik vond het zo bizar dat het zou kunnen, haha.
    Goed ook dat je nog een voorbeeld hebt gevonden.
    Dat moet hoop geven!

Alles goed met je buikje?

13. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    @Merah: Ja, misschien kom ik een beetje negatief over. Komt voort uit zelfbescherming, denk ik.

@Nana: Inderdaad, het kán. Maar het is altijd iemand, die iemand kent, die weer iemand kent waarbij het lukte. Ik ben zo benieuwd of er iemand hier op het forum is, bij wie het gelukt is.

@Babyhope: waar jij het over hebt, heb ik ook gelezen, inderdaad. Dat is wel wat ik bedoel, het 'oppikken' van het eitje door de andere eierstok
    Maar nog steeds geen praktijkvoorbeeld...

Maar zoals Cally ook zegt... er worden ook IUI's afgeblazen om deze reden. Dat geeft toch ook aan dat er veel artsen zijn die de kans onmogelijk achten. Maar die publiceren dat niet nadrukkelijk. (Dan zou het internet toch onnodig vol staan met dingen die NIET gebeuren... En geen enkele universiteit gaat iets onderzoeken wat NIET gebeurt, mits de waarschijnlijkheid er wel was.)
    Dus bij een zoektocht naar dit onderwerp stuit je automatisch op de paar succesverhalen, maar nooit zonder daadwerkelijk poppetjes erbij, bij wie het wel gelukt is. Altijd anonieme gevallen, ergens ver weg.

Tuurlijk: ik wil graag het eerste geval-met-naam zijn! Reken maar dat ik het hele internet ga spammen, alleen al voor meiden die met dezelfde vraag zitten als ik!

Het overnemen van de functie van een ontbrekende eileider wordt ook vaak beschreven in het geval van het afwezig zijn van één complete eierstok en eileider. Dan springt het eitje elke maand alleen maar aan de 'overgebleven' kant.

Ik vraag me dan af; hadden ze ook mijn eierstok verwijderd, had ik misschien iets meer eisprongen aan de juiste kant gehad?
    Maar da's natuurlijk weer ongunstig als het op de hormonenhuishouding aankomt, of IVF nodig mocht zijn.

14. mien84

mien84 Bekend lid

Dec 1, 2010
    626
    0
    16
    Hoi Katalaya,

Ik geloof er ook niet zo in dat t werkt. Volgens ligt t er ook aan hoe de eierstokken liggen. Mijn rechtereierstok ligt rechts in mijn buik en mijn linkereierstok ligt achter mijn baarmoeder(dat konden we altijd mooi zien op de echo), dus ze liggen niet vlak bij elkaar. Mijn rechtereileider zit dicht en ik had continu t eitje aan in mijn rechtereierstok. We hebben 12 iui's gehad, waarvan 8x t eitje rechts. Maar helaas geen zwangerschap. Dus bij mij werkt t niet zo.
    Ik heb wel eens gegoogled en vond toen een vrouw die geen rechtereierstok meer had en wel ei rechts en toch zwanger is geworden, maar kan er verder geen succesverhalen vinden daarover.

groetjes mien

15. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    ik snap je zelfbescherming hoor! Ben ik ook erg goed in ;)
    Mijn gyn zegt dat ze wel een patient heeft gehad waarbij het zo gegaan is, maar ja, ook dat is weer van 'horen zeggen'.
    Duim voor je dat je een heel mooi stuk kun schrijven hier volgende maand!!!

16. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Tnx! :)

Share This Page