Wat ontzettend rot, ken het gevoel helaas. In het kort: wij hebben de hele mmm doorlopen zonder resultaat. Ook aantal x geen bevruchting door toen nog onbekende oorzaak. Wij zijn uitgeweken naar Düsseldorf en daar bleek mijn amh wel degelijk een probleem!! Ondanks dat in Nederland werd beweerd dat de eicellen én aantallen prima waren (6-9-12 eicellen bij 3 volledige uvf/icsi pogingen) was de kwaliteit ervan toch niet goed. Zie mijn onderschrift voor de uitkomst via Düsseldorf....
Ik sluit me daarbij aan TLC. Ik heb ook een laag amh en toch 9 en 13 rijpe eicellen uit een poging. Dat is uitzonderlijk. 5 is gewoon echt weinig naar mijn mening en ik zou daar zelf een goede verklaring voor willen van de arts. Cyclus lengte en erfelijkheid kunnen componenten zijn voor een laag amh maar het hoeft niet. Je kunt dus niet zonder het te meten zeggen dat je er geen last van hebt, was het maar zo. Weinig follikels en falende bevruchting zie je wel vaker bij laag amh patienten, ik zou het dus echt laten uitsluiten als ik jou was.
5 eicellen is wel weinig. Ik heb gehoord dat rond de 10 mooier is. En er zijn hormonen die zorgen voor een betere eicelkwaliteit. Ik vind raar dat ze je niet langer hebben laten spuiten en dat ze niet alles aangeprikt hebben. Bij mij gaan de bevruchtingen wel goed, maar de celdelingen niet. Ze stoppen op dag 2 of 3 met delen. Ik denk dat het probleem bij mij ligt. Twee verschillende donoren gehad. En bij beide ivf pogingen hetzelfde probleem. Dus ik ga naar gent voor een second opinion.
Ik mocht niet langer door stimuleren omdat ik dan problemen kreeg ( denk overstimulatie) en dat wilde ze voorkomen. Ze heeft echt alleen de grote aangeprikt en de rest niet heb ik nog naar gevraagd hoe dat zit maar die bleven zitten en verdwijnen of krimpen gewoon weer?? En heb aangegeven dat ik 5 ook weinig vond maar volgens de verpleegkundige was dat echt een mooi aantal! Ik ging ervan uit dat ze ook alles zouden aanprikken maar niet dus! Reageerde ook wel goed op de hormonen na 8 dagen spuiten de eerste FM toen waren er al 7 tussen de 15 en 17mm groot en dag later was alles tussen de 17 en 21mm groot.. Dus op dag 11 na start stimuleren had ik al de punctie. Ik weet dus ook nog niet wat de reden ervan is.. Dat vind het frustrerende van het weekend... Hopelijk aankomende week het gesprek en dan hopelijk ook meer duidelijkheid! Of dat mijn eicellen slecht zijn of de schil te dik of dat het gewoon niet reageerd op de zaadcel..
Net gebeld en kan pas 7 februari terecht.. Als mijn cyclus normaal is zou ik 31 januari al ongesteld worden..
Op zich is dat niet zo erg. Je mag sowieso niet meteen door, ook niet als je IVF had gedaan. Er moet minstens één cyclus tussen zitten. En toen wij nog bezig waren, waren er wachtlijsten voor IVF en ICSI. Tussen de IVF en de ICSI zat drie maanden. We mochten toen wat eerder, omdat de IVF op niks uitgelopen was, doordat we geen bevruchting en geen terugplaatsing hadden. De wachtlijst was in principe zes maanden. (MCL & UMCG) Voor ICSI moeten er waarschijnlijk ook weer nieuwe bewerkingstesten worden gedaan. Maar die nemen niet heel erg veel tijd in beslag.
Er is nu geen wachttijd dus dat scheelt wel! Maar er is me wat meer duidelijk nu. Vanmiddag belde mijn eigen arts mij op dat zij nog helemaal van niks wist! ( wat ik slecht van het umcg vindt overigens) het is dat de verpleegkundige tegen haar zij is de terugplaatsing niet door gegaan? Toen zei ze van jawel hoor heb niks Gehoord, ze hebben me niet gebeld. ( ze was zaterdag aan het werk). Tot ze dus hoorde dat het niet zo was heeft ze me gelijk opgebeld. Wat ik wel heel netjes van der vond. Ze vroeg of ik zo snel mogelijk door wilde en heb aangegeven dit te willen. Dus krijg deze week het nieuwe schema binnen en waarschijnlijk in week 16 de volgende punctie ( als het weer zo snel gaat) Verder blijft het gesprek 7 februari staan dus dan zal ik wel meer horen. Maar zij wist tot nu toe geen oorzaak en gaf aan dat ze die niet altijd vinden. Maar het word wel icsi Nu weet ik van jullie dat ze in het buitenland wel meer kunnen vinden
Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Na een tijd zelf proberen en 8x iui zonder en met hormonen, gingen we door naar ivf. Eerst een ronde aan de pil en daarna gestart met iedere dag spuiten van deca en gonal. Alles zag er prima uit en de punctie ging goed. We hadden 13 goede eicellen en 8 miljoen zaadjes na bewerking. Tot dat telefoontje 2 dagen later... er was geen bevruchting geweest... alles voor niets... een poging weggegooid... en onze wereld stortte in... In NL is er dan alleen nog icsi als laatste kans. Ik heb toen een deel van mijn leven aangepast, veel gezonder gaan eten, overgestapt naar andere vitamines, veel meer gaan wandelen, dat soort dingen. Een paar maanden later zijn we met icsi gestart. En deze poging was zo ontzettend eng, we waren zo bang dat het weer totaal zou mislukken. Van de 15 eicellen werden er 9 bevrucht!! We waren zo blij!! Eindelijk zou ik een tp krijgen, deze werd helaas een misnesteling. We hadden nog 3 goede cryo's, de eerste cryo tp mislukte, maar de tweede cryo tp ging goed!! Ik ben daarvan nu zwanger! Juist op het moment dat we al een second opinion gesprek hadden gepland in Gent en dat ik was overgestapt naar een andere verzekering voor een extra poging, was het raak! Echt heel onwerkelijk! Ik hoop voor jullie dat icsi jullie wel bevruchtingen oplevert en anders is Gent een optie. Via daar kwam ik erachter dat mijn schildklier een licht verhoogde waarde had, daar zijn de marges kleiner dan in NL. Ik geloof oprecht dat de aanpassingen in mijn leven sinds de mislukte ivf wel hebben gewerkt om uiteindelijk zwanger te kunnen worden! Dat is mijn houvast voor nu. Heel veel succes en sterkte voor jullie! Je mag altijd pb sturen als je meer wilt weten of je hart wilt luchten.
Clarajilla wat ontzettend rot nieuws om te krijgen. Zelf dit nieuws in het verleden ook gekregen maar dan bij icsi. Maar gelukkig was dit niet het einde. Zie mijn onderschrift. Ik heb niet alles gelezen maar zag in een van de eerste berichtjes dat de MOAT icsi kan beinvloeden. Dit klopt niet. MOAT is een onderzoek waarbij gekeken wordt naar het activerend vermogen van de zaadcellen. Soms zijn de zaadcellen niet instaat om de eicellen te activeren om te gaan delen. Dan kan AOA uitkomst bieden. AOA is eicel activatie.
Oh wat fijn om jullie verhalen ook te lezen! En dat het dan toch wel is gelukt! Sinds ik gister de arts zelf heb gesproken en jullie verhalen lees heb ik er wel wat meer vertrouwen in.. Maar ben ook nog heel voorzichtig! Mijn vriend en ik hebben lichamelijk altijd de raarste dingen ( hij vroeger koorts stuipen, ziekte van lyme waardoor tijdelijk halfzijdig verlamt en nog wat dingen en ik ziekte van crohn terwijl niemand in de familie het heeft. Iemand moet de eerste zijn denk ik dan maar..😅 tegenwoordig zijn we allebei wel gezond en hebben we niet heel veel gekke dingen, maar zijn echt bang dat er met icsi ook geen bevruchtingen komen, omdat we toch altijd al 'aparte gevallen' zijn!. @goldfishie, welke aanpassingen heb je gedaan kwa voeding en vitamines? Ik heb nu ubiquinol ( q10) besteld en vandaag mee begonnen. Ook heb ik ipv alleen vit. B12 en B11 totale zwagerschaps vitamines gehaald. Omdat daar ook allemaal andere goede vitamines in zitten. @madeline, wat fijn dat ze je in België wel konden helpen! Klopt heb zelf wel wat al over opgezocht over aoa. Wist dat het bestond en dat dat in Gent gedaan word Alleen kan je zelf in Gent al een afspraak maken of moet je een verwijzing krijgen? Hoe gaat dat?
Voor Gent heb je geen verwijsbrief nodig maar voor je zorgverzekeraar vaak wel. Ik heb nu ook al een afspraak staan maar moet nog achter een verwijsbrief aan. Maar dat komt tzt wel.
@ madeline - mag ik vragen waarom zij bij jou aoa toegepast hebben, wat is daarvan de reden? Ik snap dat moat en aoa nooit zo goed. Wordt dat alleen gedaan als bij de man iets mis is? Of ook bij de vrouw? Want ik denk dat het probleem bij mij ligt.
Aicirtap ik heb 2x een icsi behandeling gehad. De eerste keer 9 rijpe eicellen en maar 1 embryo. 2e keer 13 rijpe eicellen maar geen embryo's terwijl alles er goed uit zag. Gefaalde of abnormaal lage bevruchting na ICSI noemden ze het. In Gent is de MOAT uitgevoerd hieruit bleek dat het zaad wel is staat is om de eicel te activeren tot delen. Conclusie er moet iets mis zijn met mijn eicellen. Eicellen kunnen ze alleen niet onderzoeken, dus wat er precies mis is weten we niet. Het enige wat ze erover konden zeggen is dat het geen groot defect kon zijn omdat ze zonder eicelactivatie de eicellen wel iets van reactie lieten zien op de zaadcel.
Misschien een hele stomme vraag, maar moet je de verwijzing via de fertiliteitsarts arts krijgen of kan het via de huisarts? En die verwijzing moet je die dan hebben voor je echt naar de afspraak gaat of niet?
Clarajilla: Je kan via de website van UZ Gent online een afspraak maken, je krijgt daarna een mailtje of je al je gegevens en die van je partner wilt doorgeven. Dan kan je ook alvast je verhaal doen wat voor traject je al hebt afgelegd. Vaak duurt het ongeveer 3 maanden voordat je de intake hebt, dan heb je nog de tijd om een doorverwijzing aan te vragen bij je gyn of eventueel huisarts. Deze is voor Gent zelf niet nodig, maar voor je verzekering vaak wel. Wat ook handig is, is om je dossier in NL op te vragen bij je gyn en deze mee te nemen naar je afspraak in Gent. Ook krijg je van Gent vragenlijsten die je dan ook ingevuld moet meenemen. Ik ben veel minder brood gaan eten en meer volkoren producten, voor meer vezels. Dus volkoren crackers, roggebrood of gewoon volkoren brood. Iedere dag een glas granaatappelsap van pom, dat schijnt goed te zijn voor de innesteling. Ik ben iedere dag gaan wandelen, dat is goed voor de doorbloeding. Ik slikte eerst davitamon mama compleet, maar toen overgestapt naar vitals elke dag mama en los ernaast omega-3 van now. Ik heb ubiquinol van vitals geslikt. Ook slik ik extra vitamine D, maar ik zit zelf al onder de ondergrens. Ik heb dat in 2015 en in 2016 laten prikken om te testen. Heb jij al wel eens bloed laten prikken om je vitamine b, d, foliumzuur, ijzer en schildklier te laten testen? Je lichaam moet wel aan je aangepaste levensstijl wennen, ik ben in mei ermee gestart en werd in december zwanger. Waarschijnlijk dacht mijn lichaam toen dat het goed was dat die ene embryo werd teruggeplaatst en mocht blijven.
Oh oké! Ik ben echt een schijterd om zulk soort dingen aan mijn behandelen arts fe vragen he.. Aan de ene kant denk ik van, ik start nu vast Gent op want lees dat er lange wachttijden zijn. Aan de andere kant wil ik eerst zien wat icsi in nl doet.. Oh oke! Pom granaatappelsap heb ik ook maanden gedronken, maar opgegeven moment maar mee opgehouden..( net als nog heel veel andere dingen ) Ik zag gisteren dat mijn foilium zuur bijna op was. Dus heb nu multi zwanger van de kruidvat gehaald. Daar zit ook, foliumzuur, b12,ijzer, D, visolie etc in. Ik ben wel geprikt voor mijn schildklier, maar voor alle andere dingen niet. Ik heb kans op te kort van b12, maar daarvoor slik ik wel extra er bij. Misschien dat ik de huisarts vraag of ik me op die dingen nog is mag prikken!
Ik heb de afspraak ook gemaakt wetende dat ik nog 1 cryo in de vriezer heb. Mijn eerste insteek is ook een second opinion. Of ik daadwerkelijk een ivf poging in gent ga doen is afhankelijk van wat er uit de onderzoeken komen. En of ze een andere behandeling dan in Nederland aanbieden. En je kan de afspraak altijd annuleren.
Ja klopt daar zit ik niet over in! Alleen ik denk iets te veel en denk dat gelijk dat me arts het mischien niet leuk vind. Dat ik geen vertrouwen in haar heb etc etc. Terwijl dat niet zo is en ik haar graag mag! Ook weet ik dat ze al samen werken met uz Gent en dat ik niet de enige zal zijn die dat zal doen. Maar dan houden die gedachten me weer tegen. Ik zal het 7 februari wel met haar bespreken, dat moet wel kunnen lijkt me? En daarbij heeft me vriend sinds 2 Weken nieuw werk is durft hij bijna geen vrij te vragen omdat die bang is zijn baan weer te verliezen .. Hij doet nu wat hij ook graag wilde en heeft het daar naar zijn zin. ( vriend doet al moeilijk om 2 uur vrij te vragen voor 7 februari..)
Volgens de wet heb je recht om vrij te vragen. Ik zit op de telefoon maar moet je ff bij freya kijken.