Ivf-behandeling in het buitenland? (Endometriose)

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Didi5555, 24 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Didi5555

    Didi5555 Bekend lid

    4 apr 2021
    541
    413
    63
    Vrouw
    Hi all,

    Op dit moment ben ik in afwachting van een kijkoperatie omtrent endometriose. Waarvan de wachttijden enorm lang zijn helaas! In de tussentijd ben ik opzoek naar meer (praktische) info over IVF in het buitenland. Half jaar geleden heb ik een vroeggeboorte gehad. Ik was 20+1 zwanger. Een interne bloeding zou mogelijk de oorzaak zijn geweest. Zeker weten doen we niet. Endometriose heeft hier misschien een rol in gehad. Vandaar de operatie.

    Zijn er dames die ervaring hebben in het buitenland? Welke ziekenhuizen? Zelf lees ik goeie dingen over Jette in Brussel. Iemand ervaring? Ook wat praktische vragen:

    - hoe vaak reis je naar bijvoorbeeld naar België? Welke afspraken kun je alsnog in Nederland doen?

    - welke onderzoeken moest je van te voren laten doen?

    -hoe zit het met de verzekering? Welke verzekeraar is het meest geschikt?

    - wat zijn de wachttijden bij Jette en hoe kom ik het snelst in contact met ze?

    Vind het lastig om een overstap te maken ivm werk en reistijd. Voor ons bedraagt de reistijd 2uur en 40 minuten naar België.

    Alvast bedankt!
     
  2. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.420
    4.330
    113
    Vrouw
    Ik kan niet op alle vragen antwoorden maar wilde ook niet zomaar wegklikken. Wat verdrietig dat je je kindje bent verloren, heel veel sterkte! ❤️

    Hier geen endometriose maar wel onder behandeling bij UZ Gent in een IVF traject.

    Tijdens de behandeling ben ik aan het begin van mijn cyclus naar Gent gegaan voor een bloedafname, aan de hand van je bloed bepalen ze of je mag starten. Volgens mij mag je dit ook in Nederland laten doen, als je een ziekenhuis/kliniek kan vinden die hieraan mee wil werken. Mijn reistijd is ‘maar’ een uur en ik vond het fijn om alles in Gent plaats te laten vinden zodat ik geen stress zou krijgen van uitslagen die niet op tijd zijn doorgestuurd. Na een dikke week weer terug voor echo en bloedafname, dit herhalen ze totdat ze in je bloed en in combinatie met je echo, zien of je klaar bent voor de punctie. Volgens mij kan dit dus ook allemaal in Nederland en dan door laten sturen naar het buitenland. Dan ga je daarna uiteraard weer terug voor de punctie. Ik kreeg geen verse terugplaatsing ivm andere redenen, we zijn nog wel eens teruggegaan om de poging te evalueren met onze arts.

    Voordat je start met de behandeling ga je ook naar Gent voor een uitgebreide intake, bloedonderzoeken enzovoorts. Na een aantal weken bespreek je de uitslag hiervan met je behandelend arts en maak je een plan voor de IVF poging.

    Vooraf heb ik dus bloedonderzoeken gehad, ze kijken naar je eicelvoorraad, schildklier en nog wat andere zaken maar dat ben ik even kwijt. Bij mij is er ook onderzoek gedaan naar de herhaalde miskramen en herhaalde mislukte terugplaatsingen.

    Kijk even goed na of je verzekering een contract heeft met het ziekenhuis wat je op het oog hebt, ik heb zelf niks moeten voorschieten vanwege het contract. Anders schiet je zelf al 3800 voor, een flink bedrag maar dat zijn nog niet eens alle kosten. UMC dekt nog een extra poging met de hoogste aanvullende verzekering. Ik zit nu bij VGZ maar stap wellicht weer over naar UMC.

    Wachttijden bij Jette weet ik niet, vorig jaar ruim een half jaar wachttijd voor de intake in UZ Gent. Ik las laatst ook van iemand dat ze een intake heeft gepland voor een cryo terugplaatsing (na een succesvolle zwangerschap) en zij is ook pas in december aan de beurt. Helaas hebben veel klinieken/ziekenhuizen nog een flinke wachtlijst door corona.

    Ik wil je heel veel succes wensen met het maken van je keuze en hopelijk een succesvolle, voldragen zwangerschap.
     
  3. Didi5555

    Didi5555 Bekend lid

    4 apr 2021
    541
    413
    63
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie!! Lief dat je reageert. Ik heb nu inderdaad een berichtje naar Gent toegestuurd. Moet je voor de intake al verzekerd zijn? Ik ben zelf geen actieve schrijver meer, maar heb zo nu en dan wel wat van je gelezen. Binnenkort weer een TP? Ik duim voor je!!!
     
  4. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.420
    4.330
    113
    Vrouw
    Ik weet niet zeker of je voor de intake al verzekerd moet zijn, ik vermoed van wel. Je gaat altijd eerst naar de onthaal, daar nemen ze de eerste keer uitgebreid je gegevens door en daarna kan je goedkeuring aanvragen bij je verzekeraar (je hebt een plan nodig van de arts).

    Lief, dankjewel! Volgende week hoor ik of we binnenkort weer een tp krijgen, heel spannend.

    Veel succes!
     
  5. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.124
    431
    83
    Ik heb ook endometriose en een traject in Jette gevolgd (daarvoor Düsseldorf).
    Voor ons was het ook een stukje rijden (ruim 2 uur en met files nog wat langer). Veel afspraken kan je in je eigen ziekenhuis doen, zoals follikelmetingen en bloedafnames. Ik heb er toch voor gekozen om dat allemaal in Jette te laten doen omdat ik bang was dat de bloed resultaten te laat binnen zouden zijn en/of er toch verschil zat in de metingen. Maar het was ook onze alles of niets laatste poging voor een tweede kindje, dus dat speelde ook mee.

    Ik was verzekerd bij UMC, omdat ze een vierde poging dekken. Daarvoor heb ik altijd bij PNO of een andere verzekering die onder VGZ valt, omdat ze daar met de buitenlanddekking tot twee keer het NL tarief vergoeden (en Jette is prijzig!). Maar ik weet niet of dat nog steeds het geval is bij die verzekeringen. Bij UMC moest ik dus wel een deel bijbetalen. Er is overigens geen verzekering die een contract met Jette heeft.

    Qua vooronderzoeken willen ze vooral veel bloed resultaten hebben. Dat heb ik via mijn huisarts in Nederland laten doen. En verder heb ik naar de intake alle resultaten van de ivf pogingen meegenomen.
    Wij konden vrij snel starten, maar dat was voor Corona. Ik zit nog in een Jette Facebook groep en ik heb het idee dat de wachtlijst momenteel weer wat meevalt, maar ik weet het niet zeker.

    Ik ben erg tevreden over Jette en zou zeker een intake plannen. Je kan daarna altijd nog beslissen wat je doet.
    Als je meer vragen hebt moet je het maar laten weten!
     
  6. Didi5555

    Didi5555 Bekend lid

    4 apr 2021
    541
    413
    63
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie! Fijn om te horen dat je tevreden bent en toch je draai hebt gevonden gezien de afstand. Hoe zit het met de verzekering? Moet je bij je allereerste afspraak al verzekerd zijn?
     
  7. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.124
    431
    83
    Volgens mij heb ik die eerste afspraak als second opinion gedeclareerd. Ik zat toevallig al bij UMC. Maar volgens mij moet je pas als je echt start verzekerd zijn. Zo ging het bij mij in Düsseldorf ook. In november intake, toen per januari gewisseld van verzekeraar en gestart met poging en toen kreeg ik gewoon alles vergoed.
     
    Didi5555 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina