IVF bij verklevingen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door snoopy100, 11 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoopy100

snoopy100 Actief lid

12 sep 2011
    237
    42
    28
    Vrouw
    Brabant
    Hoi,

Zijn er meiden die, nadat er verklevingen zijn geconstanteerd, begonnen zijn met IVF/ICSI? En hopelijk ook zwanger geraakt? Ik zoek wanhopig naar lotgenoten om mijn onzekerheden mee te delen, maar vind niemand... Hoop dat dit de aangewezen plaats is.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wij zaten al in de mmm vanwege mijn man (slecht zaad), maar toen er bij mij verklevingen werden geconstateerd zijn we gelijk doorgegaan voor IVF.
    Onze eerste IVF, eerste terugplaatsing, was gelijk raak! Hieruit werd onze dochter geboren.
    We hadden nog 3 cryo's en vorige maand heb ik de eerste hiervan teruggeplaatst gekregen. En zoals het er nu op lijkt ben ik ook hier gelijk weer zwanger van!

Mijn gyn legde het uit: als je mocht kiezen wat je voor vruchtbaarheidsproblemen mocht krijgen, kies dan voor verklevingen. Al het andere in je lichaam (hormonaal, BMS etc) werkt dan verder prima. IVF is oorspronkelijk uitgevonden voor voor vrouwen met verklevingen. Hiermee omzeil je in 1 klap het probleem. Als je op een ander vlak problemen had gehad, dan zijn die vaak niet zo makkelijk te omzeilen. Met IVF heb je optimaal kans!

Succes!

3. snoopy100

snoopy100 Actief lid

12 sep 2011
    237
    42
    28
    Vrouw
    Brabant
    Merah, gefeliciteerd! Wat goed joh! Ik hoop dat het bij ons ook zo zal lopen! Superfijn om je verhaaltje te lezen! Ik dacht zelf inderdaad ook al dat IVF een goede oplossing zou zijn. Bij verklevingen is het enige euvel dat ei en zaadcel niet bij elkaar kunnen komen. Als je dat omzeilt en dan een embryo terugplaatst heb je optimaal kans (hoop ik natuurlijk!). Ik hoop dan ook dat we gelijk voor IVF mogen gaan, in plaats van weer een operatie waarbij de hele boel weer wordt los gemaakt (en waarschijnlijk zoals nu, ook weer terug gaat verkleven).

Heb jij ook last van de verklevingen zelf? Ik wel. Begint ruim een week voor mijn ovulatie. Trekkend en krampend gevoel onderin mn buik. De eierstokken die verkleefd liggen aan mijn baarmoeder gaan dan flink bewegen en overal aan trekken. Heel vervelend. Ik ben wel bang dat dat met IVF nog erger wordt omdat je dan je eierstokken flink stimuleert. Kun je hier iets zinnigs op zeggen?

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier zijn alle verklevingen ook losgemaakt. Ze zaten zelfs zo hoog als mn lever...
    Daarna mochten we binnen een maand al met IVF beginnen en was dus gelijk zwanger....
    Na de zwangerschap heb ik wel veel meer last van mn cyclus. Het begint idd al voor mn eisprong en ook tegen de menstruatie aan heb ik al bijna een week last van mn buik. Of dat weer door de verklevingen komt weet ik niet. Heb ik eigenlijk nooit zo over na gedacht...
    Tijdens de IVF heb ik overigens nergens last van gehad. Ik weet niet hoe lang jouw operatie geleden is, dus misschien is dat ook wel niet echt te vergelijken.
    De hele IVF-behandeling is mij uberhaupt meegevallen. Had zoveel horror-verhalen gehoord over de punctie...
    Ik kan iet zeggen dat het fijn was, maar pijn... dat vind ik een groot woord (wat niet wil zeggen dat ik anderen zeurpieten vind! Ik heb waarschijnlijk gewoon geluk gehad dat mijn follikels makkelijk aan te prikken waren of zo).

5. Ensa

Ensa Lid

2 nov 2009
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook iemand met een buik vol verklevingen. Wat merah zegt klopt helemaal. Wanneer je "enkel" last hebt van verklevingen en jouw eicel en de benodigde zaadcel fysiek niet bij elkaar kunnen komen, heb je met IVF hartstikke goede kansen!

In mijn geval was IVF de enige optie en uit mijn eerste cryo terugplaatsing is een maand terug mijn prachtige dochtertje geboren.

Ook hebben we nog vier cryo's in de vriezer, zodat we voor een kleintje erbij misschien geen volledige IVF meer hoeven te doen.

Ik had geen last van mijn verklevingen tijdens de IVF en ik heb ze net als merah tot aan mijn lever, (heb de opname van mijn laparoscopie mogen zien, erg gaaf als je er tegen kan!)

Mijn eierstokken zelf werden wel gevoelig in de stimulatiefase, maar daar hebben vrouwen zonder verklevingen ook last van. Bij mij deed de punctie erg veel zeer, maar er is goede pijnstilling verkrijgbaar en de pijnbeleving is bij elke vrouw anders.

Wat ik me wel afvraag is of jullie ook een ontzettend pijnlijke eisprong hebben? Bij mij doet dit elke maand vreselijk pijn, vele Malen erger dan menstruatie. Het doet zelfs een paar dagen pijn met zitten en opstaan en soms lopen. Ik denk dan zelf dat dit dan wel door de verklevingen komt. Maar weet dit niet zeker natuurlijk.

In ieder geval heel veel succes bij je IVF!

6. missiej

missiej Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.232
    0
    36
    NULL
    NULL
    hier is 3 jaar geleden ook verklevingen geconstateerd... mijn eierstokken zaten rondom de eileiders helemaal verkleefd... na een 3 uur durende operatie hebben ze het toch kunnen herstellen en jawel 3e ronde er na was ik spontaan zwanger!! ... na de bevalling van onze dochter nog 3x zwanger geweest maar helaas miskraam maar goed heeft niets met die verklevingen te maken.. wanneer ik niet zwanger was geweest had ook ik ivf gehad, maar dan zouden ze wel eileiders verwijderen omdat er verhoogd risico was op bbz en deze zo werd uitgesloten...

7. Gylaine

Gylaine Actief lid

12 nov 2010
    247
    0
    0
    Verzorgende ig
    Maarssen
    Hey meiden,

Ook ik heb een verkleving 1 eierstok door een vroegere operatie. Nu 6 IUI behandelingen verder gaan wij half September beginnen met IVF. Ze vonden toch dat wij nog een goede kandidaat waren voor IUI omdat ik nog 1 goede eileider had maar toch word de IVF nu werkelijkheid afgelopen donderdag hebben wij de intake gehad in het AMC.

@ Snoopy100 : Wanneer ga je starten met de IVF

8. snoopy100

snoopy100 Actief lid

12 sep 2011
    237
    42
    28
    Vrouw
    Brabant
    Wat "fijn" om te lezen dat er meer meiden met verklevingen zijn en dat jullie (behalve nu nog Gylaine, maar dat gaat ook wel goed komen met de IVF!) gezegend zijn met een kindje!

@Merah: goed te horen dat de IVF je zo is mee gevallen. Hoop dat dat voor mij ook zal gelden. Wat betreft mijn operatie: die is in maart geweest. Heb toen 2 cycli helemaal nergens last van gehad. Wat was dat heerlijk! Maar nu komen de klachten weer terug. En aangezien verklevingen ook meestal weer terug komen neem ik aan dat mn klachten hierdoor komen.

@missiej: Jeetje een operatie van 3 uur! Maar dat is allemaal niet voor niks geweest!

@Ensa:
    Wat heerlijk om te lezen dat het bij jullie heeft geresulteerd in een prachtig meisje! En nog cryo's ook. Maar nu eerst maar eens goed genieten denk ik?

@Gylaine:
    Wel goed dat ze eerst IUI's hebben geprobeerd. Dat is toch wat minder invasief dan IVF. Maar jammer dat dat niks heeft opgeleverd. Nu weer een nieuwe stap. Wie weet!
    Ik weet nog niet wanneer wij met de IVF gaan starten. We proberen het nog 1 ronde (zijn al flink aan de klus geweest afgelopen dagen). Als het dan nog niet raak is, moeten we terug naar de gyn. En wat mij betreft wil ik dan gelijk door naar IVF.

@Allen:
    Zijn er meiden bij wie er meerdere keren verklevingen zijn los gehaald. Ik geloof dat mijn gyn het daar na mijn operatie nog over had. Dat als het in september nog niet raak is, we verder gaan kijken: weer alles loshalen (hoop dat dit niet gaat gebeuren) of gelijk door naar IVF.
    En waar hebben jullie de behandelingen gedaan?

9. snoopy100

snoopy100 Actief lid

12 sep 2011
    237
    42
    28
    Vrouw
    Brabant
    O ja, vergeten te vragen:
    Weten jullie de oorzaak van jullie verklevingen? Vaak komt het door endometriose, begreep ik. Dat vermoeden was er bij mij ook, maar de gyn heeft tijdens de kijkoperatie (behalve 1 endometriosecyste) niets gezien. Die cyste is trouwens weggehaald en de gyn zei na de operatie dat eigenlijk alleen de verklevingen bij mij voor de problemen zorgde. Vandaar dat we het na de operatie nog 6 maanden "gewoon" moeten proberen.

10. missiej

missiej Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.232
    0
    36
    NULL
    NULL
    bij mij kwam het door een ongeluk waarbij ik destijds ook mijn organen had gekneusd, ook kan het komen door eerdere operatie's ( bijv. blinderdarmonsteking) maar ook door soa's en met name door chlamydia. succes!

11. snoopy100

snoopy100 Actief lid

12 sep 2011
    237
    42
    28
    Vrouw
    Brabant
    O ja, dat kan natuurlijk ook. Daar sta je in eerste instantie volgens mij niet bij stil! Volgens mij is er van geen van allen sprake. Hoop dat ik er nog achter ga komen. Of kunnen ze ook "zomaar" ontstaan?

12. Tijgertje88

Tijgertje88 Fanatiek lid

6 mrt 2010
    2.765
    350
    83
    Vrouw
    Noord Brabant
    ik heb eerst 4 x iui gehad, toen de 4de x niet gelukt was heb ik een kijkoperatie gehad en daar bleek dat me eileiders dicht zitten, of ja rechts dicht en links komt er alleen met hele hogere druk iets doorheen.. in ben tussen iui 1 en iui 2 van ziekenhuis veranderd en voordta ik daar weg ben gegaan heb ik een infectie gehad aan mijn eileiders en dat heeft dat ziekenhuis niet gezien, daardoor heb ik nu verklevingen.. :(

ivf 1 mislukt en nu op wachtbankje na ivf 2..

13. sas27

sas27 Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.842
    9
    38
    Vrouw
    systeembeheerder
    overijssel
    Hier ook verklevingen, eierstokken verkleefd
    ze hebben 1 eileider afgebonden deze was niet meer te redden
    de rest van de verklevingen hebben ze zo goed als weg gehaald.
    na 4x iui overgegaan naar ivf en 5 weken geleden is ook mooie dochter geboren!

dus het kan allemaal :-D

14. Diligo Ergo Sum

Diligo Ergo Sum Bekend lid

26 aug 2012
    885
    0
    16
    Ook ik heb verklevingen en wil graag met jullie meekletsen. Ik ben erg vaak aan mijn buik geopereerd en er wordt nu vermoedt dat er verklevingen zijn. Echter ook een evrstoorde cyclus, dus wellicht ook PCO, maar dat weet ik nog niet. Dinsdag hebben wij een gesprek met de gyno en krijgen we de uitslagen van alle onderzoeken. De afgelopen drie maanden hebben ze in het ziekenhuis flink hun best gedaan met allemaal odnerzoeken en ik heb ondertussen mijn best gedaan om zoveel mogelijk af te vallen. Een moeilijke taak omdat ik een lichamelijke beperking heb waardoor sporten niet gaat. Ik ben erg zenuwachtig voor dinsdag, dan zal alles duidelijk worden. In ons geval is mijn man zijn aandeel ;) allemaal goed en denkt men ook aan IVF omdat dit de beste kans zou geven! :) Ik vind het erg fijn jullie positieve verhalen te lezen!

hebben jullie tijdens de zwangerschap zelf last gehad van jullie verklevingen?

15. snoopy100

snoopy100 Actief lid

12 sep 2011
    237
    42
    28
    Vrouw
    Brabant
    @Sas 27: Wat fijn om te lezen dat je nu een prachtig meisje hebt! Gefeliciteerd! Zijn bij jou de verklevingen terug gekomen nadat ze zijn los gehaald? Bij mij weet ik het bijna zeker. Ik heb weer flink last van mijn eisprong. Net zoals voor mijn operatie. De 2 cycli erna was ik zo goed als klachten vrij, maar nu begint de ellende weer. Ik ga morgen naar de gyn bellen voor een vervolg afspraak. We zijn na de lapa 6 maanden verder en ben wederom gisteren ongesteld geworden. Dus nu op naar een nieuwe stap!

16. snoopy100

snoopy100 Actief lid

12 sep 2011
    237
    42
    28
    Vrouw
    Brabant
    Hey meiden,

Ik zit nu ongeveer 1 week na mn eerste menstruatiedag en de pijn begint weer flink toe te nemen. 's Nachts moet ik echt wel pijnstilling nemen. Overdag gaat het wel zonder. Ik merk ook dat het erger wordt als ik 's nachts naar de wc ben geweest en bijvoorbeeld een poepje heb gelaten ;) Alsof dan alles in mijn buik weer in beweging komt en de verklevingen overal aan gaan trekken. Herkennen jullie dit? Ik kan er namelijk weinig over terug vinden. Deze pijn duurt meestal wel een week. Na mn eisprong is alles gewoon weer over. Ik heb trouwens 1 oktober een afspraak bij de gyn en hoop heel erg dat we dan gelijk worden door gestuurd.

Gr!

17. snoopy100

snoopy100 Actief lid

12 sep 2011
    237
    42
    28
    Vrouw
    Brabant
    @ Diligo:
    Ik zie dat er toch PCOS is geconstateerd? Jeetje joh. Maar nu heb je wel duidelijkheid en kun je de weg naar een kindje in de goede richting vervolgen. Wat is jullie volgende stap?

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, ik herken het eigenlijk niet. Heb heel af en toe wel een gevoelige buik, maar dat is ook alles.
    Lijkt me echt niet fijn als je er echt pijnstilling voor moet nemen!
    Hoe verklaar je zelf dat het slechts tijdens delen van je cyclus is en niet constant?

19. Diligo Ergo Sum

Diligo Ergo Sum Bekend lid

26 aug 2012
    885
    0
    16
    Snoopy,
    Klopt idd...het traject wordt nu wellicht iets langer...eerst een half jaar proberen met medicatie voor de PCOS...als dit niets oplevert gaan we waarschijnlijk over tot IVF ivm eventuele verklevingen. Ik ben ongeveer 40 keer aan mijn buik geopreerd..vandaag de verklevingen. In mijn geval is het ook te gevaarlijk om bijv met een kijk operatie te kijken OF er verklevingen zijn rondom mijn eileiders..maar kan bijna niet anders volgens de artsen ...ik ben dus vang dat wij voorlopig nog niet zwanger zijn...

20. snoopy100

snoopy100 Actief lid

12 sep 2011
    237
    42
    28
    Vrouw
    Brabant
    @ Merah: hoe ik dat verklaar is denk ik doordat bij mij mijn eileiders en mijn eierstokken verkleefd lagen/weer liggen, rondom mijn baarmoeder. Rond je eisprong gaan je eierstokken opzwellen en je eileiders bewegen en ik denk dat die dan aan mijn baarmoeder (en misschien nu ook wel aan mijn darmen ofzo trekken).

Deel Deze Pagina