Een hele dikke knuffel. Ik voel je verdriet. En ik snap de tweesprong waar je voor staat. Eigenlijk wil je geen keuze maken tussen je vriend en de kinderwens. Ik blijf duimen voor een wonder bij jullie. Hier ook vaak genoeg met dezelfde vraag geworsteld. Is misschien contact via freya of fiom iets voor je. Daar heb je volgens mij lotgenoten of professionals die je misschien kunnen helpen alles op een rijtje te krijgen. Maar dat kan alleen jij beslissen of je dit wilt. Is er nog een optie voor een poging of niet? Heel veel succes in deze moeilijke tijd.
Lieve Juul, Ik word zo verdrietig van jouw berichtje, vooral dat jij op alle fronten maar in de onzekerheid en de pijn blijft. Ik heb het al vaker gezegd maar, uiteraard hetgeen wat ik jou het meest gun is een kindje van jullie samen maar zo niet dan gun ik het je zo enorm dat je keuzes maakt die je ook weer gelukkig maken. Je hebt op wat voor manier dan ook echt een dosis geluk verdient. De juiste keuzes moet jij maken: sterkte en gun jezelf af en toe ook nog even een glimlach, i know, heel makkelijk gezegd van mij want wanneer je midden in de situatie zit is relativeren haast niet mogelijk; ik zeg het vooral omdat ìk het je zo enorm gun Dikke knufxxx
Dikke knuffel, Juulzon. Het is allemaal zo..."radeloos" te noemen. Aan alle kanten. Ik weet dat iedereen anders is, iedere situatie anders is, en dat je aan advies niets hebt. Want het gaat om jouw gevoel, en zijn gevoel, en het onmogelijke, en de verlangens, en de afstand, en de schreeuw om hulp. En toch ga ik je even iets vertellen wat mij geholpen heeft. Andere situatie, andere gevoelens, maar toch. Ik heb een paar sessies bij de psycholoog gehad begin dit jaar. En behalve over het verlies van ons kindje, spraken we ook over de kinderwens. En vooral mijn onverklaarbare, diepe, oersterke verlangen naar (meer) kinderen, terwijl hij dat niet zo heeft en hij het allemaal anders zag. En de psycholoog zei toen: "als je afstand doet van de MM, (zelfs tijdelijk) hoef je nog lang niet afstand te doen van je kinderwens. Je kinderwens mag aanwezig zijn, en zal aanwezig zijn totdat je waarschijnlijk al oud bent. Maar als je zelf radeloos wordt van deze situatie, en het allemaal niet meer weet, moet je van jezelf mogen om (even) uit die molen te stappen. Even tijd voor jezelf, je relatie, zonder angsten, zonder planning, jezelf terugvinden". Eerlijk gezegd vond ik dat toen een hoop onzin. Wat had ik daar aan, terwijl ik met mijn ziel onder de arm liep. Wat heb ik aan een kinderwens die niet in vervulling kan gaan. Maar ik nu voor mezelf het besluit genomen heb om uit de MM te stappen, snap ik heel goed wat ze bedoelde. Ik wordt stukken bij beetje meer mezelf, onze relatie is leuker, ik lach meer...ook al ben ik erg veranderd. Je klokje tikt door, je bent "al" 36, maar je kan 'even' uit dat hele MM stappen, even je hoofd leeg maken, even weg van dit allemaal, even samen lachem met hem, even tot jezelf en even...alles weer duidelijker zien. Het is niet makkelijk, en het moet helemaal uit jezelf komen. Maar dat zou opheldering kunnen geven. Sorry als ik je gekwetst heb met 'mijn advies'. Dikke knuf!
Lieve Juulz, ook hier wordt aan je gedacht en voor je gehoopt. Ik wens je veel kracht en wijsheid toe en bovenal natuurlijk dat je allerliefste wens in vervulling mag gaan. Gebrielle, ik herken je woorden. Ook hier voelt het goed wat afstand te nemen. Het verdriet, het gemis, de wens blijft, maar het voelt goed weer te leven en proberen te genieten hiervan. Al kan ik goed begrijpen dat Juulz nu zal denken, jullie hebben al een kindje dus jullie hebben makkelijk(er) praten. En misschien is dat ook wel zo. Ik wil alleen laten weten dat ik met je meeleef.
Dag lieve meiden! Ben een tijdje niet zo actief geweest. Even wat afstand, even wat tijd. Op mijn manier dingen laten bezinken... Ieder heeft een eigen manier om om te gaan met haar eigen situatie. Geen enkel MMM is hetzelfde, er zijn hooguit veel vergelijkingen. Jullie lieve adviezen hier vind ik fijn, omdat ze jullie helpen / geholpen hebben. Nee, kwetsend vind ik ze niet hoor, omdat het jullie ervaringen zijn die jullie delen. Dank hiervoor. In het verleden heb ik over een ander verhaal wel met een psycholoog gesproken en ik heb geleerd op mijn eigen intuitie en gevoel te moeten kunnen vertrouwen. Iets waar ik nog altijd veel moeite mee heb. Daarom heb ik besloten, zoals ik ook in mijn dichtseltjes verwoordde, de tijd te nemen, tot mijn gevoel me een antwoord kon geven. Hierbij zoek ik op mijn manier hulp, via een 'alternatieve weg'. Ben van nature heel erg van 'het hoofd' 'de wetenschap' en 'verstand en logica' - kom ook uit een wetenschappelijk gezin. Hierdoor heb ik jarenlang mijn intuitie nooit echt 'durven laten spreken', omdat ik dat ook 'eng' vind. Immers, ik kan het dan niet verklaren... Daarom heb ik juist in deze hele oneerlijke medische malle molen besloten - vooral de afgelopen jaren, na de BBZ - om juist wel die intuitieve, niet-verklaarbare, kant te onderzoeken. Dit heb ik met name gedaan door bijvoorbeeld ook 'alternatieve genezers en deskundigen te raadplegen. Vond - en vind - het erg interessant om die andere wereld te leren kennen en te ontdekken. En zo heb ik ook mijn intuitie veel meer ontwikkeld. En durf er steeds meer op te vertrouwen. Vorige week ben ik bij een handlezeres en kaartlezeres geweest - op advies van een forumvriendinnetje. Aangezien ik ook nog met een niet nader benoembare complexe situatie zat (*gingen mijn gedichten deels ook over) en benieuwd was wat zij hierover kon zeggen. Het was een bijzondere sessie en absoluut aan te raden, omdat het je zelfinzicht en herkenbaar in je eigen acteren geeft. Frappant ook wat je hand over je Eigen Zijn en je Eigen Leven zegt! Echt bizar! Zo wist ze niet met welke vragen of problemen ik zat. Ik had gewoon gebeld voor een afspraak en gezegd dat ik 'wat vragen had'. Ze begint zo'n sessie met een half uur handlezen. Daarna trek je een algemene kaart, die meer vertellen over dit moment in je leven. Dit doe je met 3 verschillende type kaarten. Daarna kun je specfieke vragen stellen en daar trek je dan weer kaarten uit. Alles wordt op een cd opgenomen en die krijg je gelijk mee. Ze komt heel betrouwbaar over en niet 'zweverig of vaag' ofzo. Een heel verslag van de sessie geef ik misschien nog wel een keer, maar die is natuurlijk ook wel heel persoonlijk. Maar wat heel apart was, was dat ze mijn voorliefde voor schrijven en woorden er direct uithaalde. Hier zou ik nog iets mee gaan doen... Ook informeerde ze op een gegeven moment of ik kinderen had? Eeeh, nee... Dit vond ze niet vreemd, omdat ze in mijn hand zag dat ik grote problemen had om zwanger te worden. Tegelijkertijd zag ze wel één kind in mijn hand staan. En ook las ze in mijn hand dat ik goed ben met kinderen en kinderen op mij. Ik had zo met kinderen kunnen werken, dus ze vermoedde al dat het niet hebben van kinderen geen vrijwillige keuze was. Verder gaf ze o.a. aan dat de komende weken er heel positief uitzagen. Ze zag vernieuwing en verandering op mijn pad. Iets nieuws, een geboorte. Dit kon letterlijk zijn, maar ook figuurlijk - in de zin van een andere verandering (werk, privé, iets creatiefs). En ook: alles wat ik wilde, dat zou ook kunnen lukken de komende periode. Het was tijd om te oogsten. Er lagen veel positieve kansen weggelegd voor de komende tijd. Echter, toen ze later later later een kaart legde voor mijn zwangerschapsvraag, zag ze nog altijd een natuurlijke kans. Sterker nog, het leek erop dat de natuurlijke kans een iets waarschijnlijkere was dan de medische kans. Tenzij deze medische kans heel goed getimed zou zijn, dat kwam echt nou kijken. Op mijn vraag over de twijfel (ging ook over relatietwijfel) en of het al tijd was een beslissing te nemen (mijn gevoel zegt namelijk van niet), gaf ze aan dat dit me nu meer energie zou kosten en verdriet zou opleveren dat blijven in deze situatie. Ze voelde ook een enome moeheid. Nog voor ik over mijn twijfel had gesproken en deze situatie had benoemd, had ze al eens gezegd: ik voek dat je met een lastige beslissing zit. Je ene been wil links, je andere been recht. En ze wist niet eens van mijn keuze. Enfin, zo waren er nog veel meer typische zaken waarbij mijn verstand haar wenkbrauwen fronsend optrekt... Maar, mijn gevoel wil mij en vriendlief nog een kans geven. In ieder geval nog een kans in de medische malle molen. Nog een kans met Prednison en Bloedverdunners en Intralipid.... Nog een kans na de antibioticakuur... Nog een kans voor de liefde en de droom die we delen Nog een kans voor we deze Gezamenlijke Droom opgeven en dan op de driesprong af zullen lopen. Hopelijk dan rechtdoor met een bolle buik, maar in elk geval met het idee dat we 'alles geprobeerd hebben' .... Gisteren had ik een positieve ovulatietest en die hebben we maar 'geconsumeerd' gisteren en vandaag. In het kader van, iedere kans is er eentje. Maar, zeer waarschijnlijk zal ik mijn laatste poging, de allerlaatste poging met vriendlief, dus over twee weken weer ingaan. Voor het einde van het jaar zullen we dan Meer weten. Wat dat Meer ook gaat zijn... En dat is raar en spannend. Onzeker en eng. Twijfelachtig en tegelijkertijd een klein steekje in mijn buik. Maar tegelijkertijd zegt mijn diepste gevoel dit wel en voelt het daarom wel als dat het klopt. Inshallah... (blijf ik een mooie Islamitische uitdrukking vinden, al ben ik zelf geen Moslima). Maar, het wordt dus nog een spannende maand, december... Een donkere maand, waarin de kaarsjes van Licht en Hoop volop zullen branden... De komende tijd zal ik dus weer wat vaker online zijn. Dan nog een laatste update! Mijn winnende gedicht (in een omowitte iglo) verschijnt op 4 december in de nieuwe dichtbundel van Fertilivres! Uiteraard anoniem... Liefs voor allemaal en tot binnenkort! xxx
Lief juultje, Fijn dat je je eigen intuitie volgt en hierdoor keuzes maakt om met deze rotmolen om te gaan. Super dat je zon goed gevoel bij die handlezeres had. Ik hoop dat jij en juulmaner nog een laatste keer voor kunnen gaan, spannende tijden! Sterkte, knuf!
lieve Juulz, dikke virtuele knuf! Je werkt zo hard aan jezelf en je relatie en dat vergt zoveel energie. Pas goed op jezelf! Wat gaaf van je gedicht!Niet verwonderlijk ook, want je weet het zo mooi te verwoorden voor ons allemaal! knuf!
Hey lief Juultje, Wat mooi van de handlezeres! Wat klinkt dat interessant, en ook veelbelovend ik sta zelf ook open voor de alternatieve geneeswijze, vriendlief is hier altijd sceptischer maar ondertussen ben ik wel zwanger geraakt na accapunctuur en is ons meisje rustiger geworden na een osteopaat te bezoeken. Het zou heel veelbelovend klinken wanneer de natuurlijke weg voor jullie weggelegd is! Dat betekent meer kansen dan die ene nu in december he? Ik snap je spanning voor deze maand heel goed, vind je het ook niet 'fijn' op een heeeeele dubbele manier dat er misschien antwoorden gaan komen in deze hele zware tijd van onzekerheid? Dikke knuffel!!!
Wauw wat een verhaal juultje. Ik ben zo benieuwd wat dit allemaal betekent en wat het leven voor je in petto heeft. Ik hoop zo op dat spontane wonder en, als niet, dan een gelukte spontane volgende poging. SO! Weet: alle keuzes die je maakt zijn goed op het moment dat je ze maakt. Achteraf kun je pas zeggen wat de juiste keuze zou zijn geweest. Maar zoals de kaarten liggen weet ik zeker dat je de juiste keuzes gaat maken . DUIMMMMMMMMMMM
Wat bijzonder zeg..... Ik gun je al het moois wat ze hebben voorspeld voor jullie. Echt...... Knuffel.
Ik reageer niet zo vaak Juul, omdat ik 'aan de andere kant' sta. Maar weet dat ik aan je denk! Aan de ene kant kan ik me je verdriet niet voorstelen, aan de andere kant weer wel. In elk geval n beetje.... Ik duim, hoop, bid, brand een kaarsje en wens een prachtig kerstwonder! Xxx
Wat fijn, zoveel lieve en warme reacties weer. Het voelt fijn weer hoop te hebben, een nieuwe poging in te gaan. Klinkt misschien een beetje vreemd, maar het is wel zo. Weer een beetje vooruit kijken. Was vandaag bij mijn broer, schoonzus en nichtjes. Mijn broer en ik gingen hardlopen en de jongste ging mee in de wagen (viel al gauw in slaap). Mijn broer vroeg hoe het ging - hij weet van mijn innerlijke angst en dilemma. Ik vertelde hem dat we toch weer een poging wilde wagen. Dat het zo voelde. Dat ik - we - me realeiseerde dat de kans ook groot was dat het misschien weer op een teleurstelling uit zou draaien. Maar ook dat het goed voelde weer hoop te hebben. Door de hele MMM zijn we ook anders in onze relatie komen te staan. We blijken toch te verschillen over Wat Als Er Geen Zwangerschap ontstaat. Ik die open staat voor alternatieven en heel graag moeder wil worden. Hij die Ons ook samen ziet zonder kindje. Dit dilemma, daar zijn we nog steeds niet. Toch willen we het nog wel proberen. En we hopen zo dat het lot ons nu gunstig gezind is... De infecties die uit het onderzoek van Serum Athene kwamen, moeten nu 'weg' zijn, na een forse antibiotica kuur. Mocht er een immuunprobleem zijn, dan gaan we dat de komende ronde aanpakken met een lichte dosering Prednisolon en mocht er nog een bloedstellingsfactor zijn, dan wordt deze ook aangepakt omdat ik de komende poging ook een lage dosering heparine ga gebruiken. Wat de professor ook zei, ze weten gewoon niet waarom het niet wil lukken - er is geen duidelijke oorzaak, dus het is geblindoekt schieten.... Vriendlief en ik willen het gewoon nog proberen. En als het niet lukt, dan weten we dat het dilemma weer om de hoek komt kijken. Maar dat zie we Dan. Nu is Nu en Nu willen we het gewoon nog gaan proberen. Die liefde waar jullie naar refereren, die is er gewoon. Dus de komende weken zullen weer spannend gaan worden. Zodra ik weer heb gebeld naar Gent, dan meld ik me zeker weer. Zit even te tellen... Maar het gaat voor ons dus de 7e punctie worden. En de 9e poging. Want 2 pogingen zijn er afgebroken. Dus laten we maar hopen dat dit getal 7 nog een geluksgetal voor ons gaat worden... Op de valreep in 2012.... Tot binnenkort weer.... Mijn broer begreep het wel
Lieve Jullz. Met heel mijn hart wens ik jullie toe dat deze 7e poging jullie geluksgetal mag zijn. Je klinkt idd weer hoopvol, ookal zijn de angsten aanwezig. Ik ga gewoon nu al voor jullie duimen dat dit geblindoekt schieten, raak mag zijn. Het is je zo ontzettend gegund! Heel veel succes!