berekening Wazo

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ukkie2009, 24 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie2009

ukkie2009 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.957
    0
    0
    Thuismama
    Zwolle
    Beste UWV,

Ik heb een vraagje over de hoogte van mijn Wazo uitkering en hoe hij berekend wordt. Vandaag aan de telefoon werd ik er niet echt veel wijzer van.

Ik heb een 0 uren contract en de uren die ik werk wisselen per week. Nu ben ik er sinds vanmiddag achter dat de wazo berekend wordt over de 4 weken voor je zwangerschapsverlof. Mijn verlof gaat in op 5 augustus. Dat is een vrijdag dus die week telt niet meer mee. Daarvoor zitten maar 3 aan één sluitende weken ivm vakantie.

Voor mijn vakantie zit een week waar de vakantie begint op een vrijdag dus die week telt ook niet mee? en voor die week zitten idd 4 aan één sluitende gewerkte weken zonder verlof of ziekte. Tellen die weken dan??? Heb ik het zo goed? Ik zal de week nummers er even bij zetten.

week 21(nu): Volledig
    week 22: Volledig
    week 23: Volledig
    week 24: Volledig
    week 25: de vrijdag is een verlof dag dus niet volledig
    week 26: Vakantie
    week 27: Vakantie
    week 28: volledig
    week 29: Volledig
    week 30: Volledig
    week 31: de vrijdag begint mijn ZW-verlof dus niet volledig
    week 32: ZW-verlof
    enzz..

Wordt mijn Wazo dan inderdaad berekend over week 21,22,23 & 24?

Ik typ het een beetje uitgebreid maar ik kan het anders ook niet uitleggen.

Alvast heel erg bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ukkie,

Het klopt dat UWV de laatste volledige periode van 4 weken of een maand voor je verlof gebruikt om de hoogte van je WAZO te berekenen. Is er in deze periode sprake van verlof of ziekte waardoor de uitkering lager uit zou vallen? Dan nemen we de periode ervoor als in die periode wel volledig gewerkt is.

In antwoord op je vraag kan ik alleen met zekerheid zeggen dat je inderdaad de manier van rekenen goed hebt. Zonder je dossier in te zien kan ik niet bevestigen dat bij jouw aanvraag de weken 21 tot met 24 gebruikt zullen worden. Uiterlijk 4 weken na de ingangsdatum van je verlof ontvang je van UWV per post bericht. Hierin wordt de duur en hoogte van de WAZO aangegeven.

Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina