Follikelmeting

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by gimby, Jun 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. gimby

gimby Fanatiek lid

Feb 20, 2011
    2,026
    0
    36
    Hoi meiden,

Volgende week heb ik de eerste follikelmeting.
    Natuurlijk heb ik hierover ook al best veel gegoogled, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Hoe gaat zoiets in zijn werk? En is het bijv. pijnlijk? Hebben jullie nog tips?

Ik ben dit vergeten te vragen bij het intakegesprek met de fertiliteitsarts :)

2. Turngirl

Turngirl Actief lid

Feb 23, 2014
    233
    0
    16
    FM meting is niet pijnlijk, tenminste ik heb er nooit wat van gevoeld. Het gebeurd met een inwendige echo. De eerste keer vond ik het wel vervelend om een inwendige echo te krijgen. Maar intussen na zo'n 9 inwendige echo's, punctie en terugplaatsing, geen problemen meer mee. Ik denk maar zo, het is voor het goede doel...
    De artsen leggen verder wel bij de FM meting uit wat ze gaan doen. Probeer te ontspannen, dan gaat het het gemakkelijkste.
    Morgen mag ik zelf ook weer.

3. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

Jul 2, 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Gimby,

Je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor! Bij mij gaat t zo:
    Eerst gaat de arts nog even met me zitten en kijkt hij t dossier nog even na. Vraagt of er nog bijzonderheden zijn etc. Dan gaan we de echo maken. Ik kleed me van onderen uit en ga op de bank liggen met mn benen in de steunen. De arts doet een soort condoom om de echostaaf heen. (Geen idee hoe dat ding echt heet). Dan wat glijmiddel en hup naar binnen. Dit doet geen pijn! Bij mij iig niet. De baarmoeder wordt bekeken, de dikte van het bms. En dan kijken ze naar beide eierstokken. Hiervoor moet de arts de pook wat bewegen en opzij forceren, maar dit doet ook geen zeer. Dan kijkt hij/zij of er een follikel zit, meet die op en dan is het al weer klaar. Al met al is het met een minuut wel bekeken volgens mij.
    Adhv het of er een goede follikel zit krijg je een volgende afspraak voor een FM, of schat de arts in wanneer de eisprong zal zijn. Soms moet je bloedprikken om de progesteronwaarde te meten. Dit is meestal een week later.

Al met al duurt de hele afspraak nog geen 10 minuten. Tenzij er extra dingen worden besproken natuurlijk.

4. Anto1909

Anto1909 Actief lid

Aug 18, 2012
    373
    0
    16
    NULL
    NULL
    Een follikelmeting is geheel niet pijnlijk. Maak je geen zorgen. Middels een inwendige echo kijken ze naar de dikte van je baarmoederslijmvlies. En dan naar de follikels. Door op het echoapparaat de beelden stil te zetten kunnen ze meten wat de doorsnede is van elke follikel die ze zien. Je kan wat duwen voelen ( door het draaien van de echokop). Ook een volle blaas, vindt ik zelf, is wat hinderlijk. Het is altijd zo weer voorbij. Succes!!! Blijven spannende momenten altijd.

5. gimby

gimby Fanatiek lid

Feb 20, 2011
    2,026
    0
    36
    Ohh jullie stellen me echt gerust, dank je wel!
    Ik heb de laatste maanden meestal op cd 21-22 mijn eisprong. Is het dan niet vroeg om op cd10 de eerste meting te doen?
    En moet je dan ook echt elke keer terug om de paar dagen?

Sorry voor al die vragen, mijn fertiliteitsarts was vrij gehaast en heeft zelf weinig uitgelegd. Ik had door moeten vragen, maar pas na het googelen kwamen deze vragen bij me op.:)

6. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Het doet inderdaad echt geen zeer.
    Ik vind het elke keer wel weer spannend.
    De eerste keer is wellicht wat ongemakkelijk.. Maar ik vond het niet vervelend.
    Je kunt op een schermpje meekijken.
    Bij mij bekijken ze altijd eerst de dikte van mijn baarmoederslijmvlies en dan gaan ze door naar de eierstokken om te kijken of er eitjes zijn.

Nee dag 10 is normaal.. Heb ik ook.
    Ze willen gewoon op tijd alles in de gaten houden. Het kan namelijk ook dat je te veel eitjes hebt en dan breken ze de ronde weer af.
    Ik moet inderdaad meestal 3 dagen later weer terug komen.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust hoor!! :)

7. gimby

gimby Fanatiek lid

Feb 20, 2011
    2,026
    0
    36
    Dank je wel :)

Oh dus dat is normaal cd 10. Moet je dan vaak terug komen of heb je netjes rond cd 14 je eisprong? En moet je dan na je eisprong ook nog een keertje terug? Kunnen zij dat heel nauwkeurig voorspellen, wanneer je je eisprong hebt?

Zit er een beetje mee hoe ik het ga doen met al die afspraken en mijn werk. Hebben jullie het op je werk verteld? Kom er bijna niet onder uit denk ik.

Moet eerst morgen bloed laten prikken.
    Ik denk dat bij mij het probleem mijn korte lf is. Deze is maar 6,7 of 8 dagen. Hopelijk kunnen ze er iets aan doen als het zo is.

8. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Ik heb heb het werk verteld ja. Kon niet anders.
    Je werkgever is trouwens verplicht om je er vrije uren voor te geven.

Ik had de eerste 2 keer geen eitjes. De derde keer had ik er 3. De gynaecoloog vond dit te gevaarlijk, dus is de ronde afgebroken. Nu een kuurtje om weer ongesteld te worden.
    Ik had op dag 13 een eitjes van 16, 18 en 20. Eitje moet ongeveer 20 zijn voor een eisprong.

Ik moet bloedprikken om te kijken of er een eisprong is geweest. Nu dus niet, omdat het afgebroken is.. Maar normaal gesproken zou dat moeten.

9. gimby

gimby Fanatiek lid

Feb 20, 2011
    2,026
    0
    36
    Oke, je bent dus ook flink aan het rommelen met je cyclus. Balen zeg!
    Dus nu ongesteld worden en dan weer op cd 10 een meting?
    Moet je dan ook weer op cd3 bloed laten prikken of is dat alleen de eerste keer zo?

Heb je ooit ovulatietesten gebruikt (en wel positief getest terwijl je geen eitje had)? Ik gebruik deze nu bijna een half jaar, maar vraag me af of ik wel echt een eisprong heb dan of kan dat niet? ;)

Denk dat ik het ook maar op mijn werk moet gaan vertellen, kan niet anders..lastig!

10. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Ik gebruikte wel ovulatietesten, maar heb PCOS en dan zijn ovulatietesten onbetrouwbaar.

Ja nu ongesteld worden. Op dag 3 beginnen met Clomid en op dag 10 weer de eerste meting.
    Als het goed aanslaat moet ik rond dag 21 bloedprikken. Dan kunnen ze zien of er een eisprong is geweest.

Mag ik vragen waarom jij metingen krijgt? Ook Clomid neem ik aan?

Ja is ook lastig en vervelend hoor, dat vertellen op werk.. En alles behalve leuk. Maar steeds smoesjes bedenken gaat ook niet lukken. Ik kreeg gelukkig wel veel begrip.

11. gimby

gimby Fanatiek lid

Feb 20, 2011
    2,026
    0
    36
    Fijn dat je veel begrip krijgt op je werk. Ben ik ook niet zo bang voor, ik heb hele lieve collega's en een fijne baas. Maar het is zo confronterend om het ook tegen anderen te moeten vertellen. Vond jij dat ook?

Ik krijg de metingen om vast te kunnen stellen of ik een eisprong heb. Ik gebruik nu nog niks. Clomid is om eitjes te laten rijpen toch?

12. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Ja vond ik ook.. Het vertellen aan mensen maakt het heel 'echt' dat zwanger worden niet vanzelf gaat..

Ah oké! Nou hoop dat het allemaal goed is bij jou!
    Ja klopt. 5 dagen pilletjes slikken en dan hopen op eitjes ;)

13. gimby

gimby Fanatiek lid

Feb 20, 2011
    2,026
    0
    36
    Haha je zegt het zo lekker makkelijk, 5 dagen pilletjes slikken ;)

Ja heel erg herkenbaar, het spontaan zwanger worden is er niet meer bij nu.

Gaan jullie voor de eerste of hebben jullie ook al een kindje(s)?

Share This Page