Goedemorgen dames, Ik sta aan het begin van mijn 4e IVF poging. De eerste 2 waren in NL maar nu gaan we al weer een tijdje naar Dusseldorf. Voor mij is het 5 uur reizen per x naar DD. Ik werk 4 dagen in de financiele sector.Maar telkens weer komt het probleem uren/verzuim aan de orde. De laatste x heb ik afgesproken om 2 weken vrij te nemen en de dagen dat ik naar het ziekenhuis moest zijn later op ziek gezet. En de dagen dat ik ook echt niet kon werken. Ik dacht, goed geregeld maar het werk denkt er toch anders over. Nu is mijn vraag aan jullie: Hoe heb jij het geregeld met verlof/ziekte.En kreeg je steun vanuit je werk?
Als ik naar het ziekenhuis moet, kan ik gewoon gaan. Ik hoef me niet ziek te melden voor die paar uur of verlof op te nemen (dat laatste lijkt me toch ook niet redelijk). Mijn leidinggevende gaat er dus soepel mee om en ik ervaar ook steun van hem. Ik zit natuurlijk nog aan het begin van het IVF-traject. Ik heb hem ook gezegd dat ik in deze periode waarschijnlijk wat vaker verlof op neem en heb hem ook verteld dat ik me soms een hele dag ziek moet melden omdat ik bv. niet mag werken na de punctie (i.v.m. roesje). Hij vindt het allemaal prima gelukkig.
Mijn werkgever was altijd zeer loyaal (nou werk ik ook vlakbij het zh en kon ik heel veel uren vermijden op deze manier). 6x eigen cyclus gedaan, 1 x standaard = Ruben 2x cryo, 1x standaard = Stijn Dus ook de nodige uren gespendeerd. Succes meid!
Ik werk ook in de financiele dienstverlening en bij mij wordt er inderdaad ook moeilijk over gedaan. Ik mag overwerken om de uren te compenseren. Mijn ervaring is echter dat ik tijdens mijn IUI vaak echt moe was, en dat halve uurtje extra werken erg zwaar was, ook omdat mijn manager op de seconde bij hield of ik te weinig werkte. Wat ik in alle jaren voor de behandeling belangeloos te veel heb gewerkt was ze voor het gemak maar even vergeten. Ik heb geprobeerd om andere manieren voor te stellen zoals thuis werken in het weekend en de avonden. Bij mijn manager was het niet bespreekbaar, maar bij jou op het werk misschien wel? Veel succes in ieder geval.
Ik heb vanaf de dag dat ik de stap had gezet naar het ziekenhuis, mijn leidingevende(mannelijk) op de hoogte gesteld. Alle dagen die ik naar het ziekenhuis moest heb ik bijzonder verlof opgenomen, dus dat wil zeggen, vrij genomen zonder dat het op mijn vakantiedagen wordt ingehouden. Ook als ik mij niet lekker voelde na een IUI, meldde ik me gewoon ziek. Ik ben deze maand begonnen met IVF en heb vorige week donderdag de punctie gehad en zondag de terugplaatsing. Ook de dag van de punctie en de dag erna heb ik me ziek gemeld. Ik heb wel gemerkt dat mijn leidinggevende het zat is dat ik om de halverklap naar het ziekenhuis moet. Hij reageert nu elke keer heel erg kortaf als ik doorgeef dat ik naar het ziekenhuis moet. Maar om eerlijk te zijn boeit mij dat geen reet! Ik heb een vaste dienstverband, dus hij kan me toch niet ontslaan, aangezien ik mijn werk goed verricht! Ik heb recht om naar het ziekenhuis te gaan hoe vaak ik dat wil. Ik ga niet uit vrije wil of voor mijn lol, maar op een medische indicatie. Wettelijk gezien hebben alle werknemers recht om in de baas z'n tijd naar de dokter, ziekenhuis, tandarts, fysiotherapie etc. te gaan! Dit alleen als je fulltime werkt natuurlijk. Werk je bijvoorbeeld maar 20 uur per week, dan ben je natuurlijk wel verplicht om dat in jouw eigen vrije tijd te doen, mits dat natuurlijk absoluut niet mogelijk is die dag.
In onze cao staat dat je artsenbezoek zoveel mogelijk in eigen tijd regelt. Mijn leidinggevende weet dat ik dit niet kan plannen. Dus is het geen probleem, maar ik probeer de afwezige uren wel te compenseren. Zodat ze merken dat ik er geen misbruik van maak. Als dat niet lukt, mag ik het als kort verzuim schrijven. En rond de punctie meld ik me ziek, dat is geen probleem. Gelukkig ben ik buiten alle ivf perikelen nooit ziek. Overigens is mijn ervaring dat openheid voor begrip kán zorgen. Maar dat is afhankelijk van degene die tegenover je zit natuurlijk.
bedankt voor jullie reactie.... Ik ben vanaf het begin af aan heel erg open geweest. Ze zijn overal van op de hoogte. Ik heb nu een manager die van mening is dat je dit zelf wil en daarom ook alles van je vakantie uren moet openen. Een geval van geen gevoel als je het mij vraagt! Zelf kan ik er heel slecht tegen, ik zet me voor de volle 100% in en toch is het niet snel goed. Ik heb er zelf ook niet om gevraagd om ivf te gaan doen maar het is een gevolg van...kanker. Maar ach je zou medelevend zijn als manager. Soms denk ik wel eens, dit kan er ook nog wel bij. Hebben jullie dit nou nooit?
Hier loop ik ook in Dusseldorf en het is voor ons dus elke keer ook zo 5 a 6 uur rijden heen en terug. Ik werkte als gastouder bij een gezin waarvan hun jongste ook door middel van ICSI te wereld is gekomen. Ik dacht dus dat hun mij wel als geen ander zouden begrijpen. Niks was minder waar! In de 2 jaar tijd dat ik bij ze werk heb ik 3 keer vrij gevraagt (1 keer voor punctie, 2 keer voor een tp) en boos dat ze werden!! Toen ik op 10 januari mailde dat ze voor de week van 17-21 jan beter iemand achter de hand konden houden vanwege het feit dat het bestond dat ik op 1 van de 2 dagen die ik die week bij hun moest werken een tp kreeg was het oorlog. Ze zijn op zoek gegaan naar een andere gastouder waar ik dus zelf ben achter gekomen en die zou er per april beginnen. Gezien ik geen gebruik van me laat maken heb ik ze vorige week donderdag een mailtje gestuurd dat ik per direct niet meer weer kom en dat terwijl ik er vrijdag om 06:30 eigenlijk zou moeten werken. Ik dacht nu zal ik jullie ook!! Iedereen die ik ken snapt het niet van die mensen, zelfs mijn andere werkadressen waar ik dus ook oppas niet! Van hun had ik dit als laatste verwacht. En dit heeft mij wel gemaakt dat ik het nu moeilijk vind om het aan te geven als ik niet werken kan vanwege de icsi. Alsof het nog niet allemaal moeilijk genoeg is! Overigens weigeren ze nu ook de maand december en januari uit te betalen, heel fijn want daar wou ik onze cryo tp van betalen! Stelletje ratten zijn het. En sorry misschien mag ik het niet zeggen, maar ik baal echt serieus dat het bij hun direct de 1e icsi raak was, zulke mensen mogen van mij nog wel ff door lijden!
Ik werk in het onderwijs (basisschool) en ben ook heel open. Gelukkig is het nooit een probleem als ik even weg moet of een dag niet kan komen werken. Weet niet hoe ze het wegstrepen. Maar denk gewoon als ziekenhuisbezoeken.
Ik ben vanaf de 1e dag dat wij onze IVF behandelingen gingen doen heel open geweest op mijn afdeling. Zowel directe collega's, leidinggevende als de afdeling HR was op de hoogte en hield ik ook op de hoogte. Ik kreeg zelfs met regelmaat het complimen van de afdeling HR dat er zo open over was en dat ze dit heel prettig vonden. Het effect voor mij was dat iedereen naar mij toe heel begripvol was en dat ik voor alle behandelingen de ruimte heb gekregen. Wij hebben vanaf de tp bij de 1e behandeling alles in Gent gedaan dus dat betekende minimaal 5 uur reistijd per keer excl. behandel en wachttijd. Kortom, voor elke echo was ik een dag weg. Bij behandeling 1 heb ik me alleen ziek gemeld vanaf de punctie t/m de tp; slechts 3 dagen. Bij de 2e behandeling ben ik dus vaker afwezig geweest, 2x fm en daarna de dagen tussen vanaf punctie t/m tp. Behandeling 3 viel de punctie op paaszaterdag en de tp dus de dag na pasen; was een mazzeltje voor mijn werk. Maar ik ben de dagen voor punctie best wel beroerd geweest van de Menopur en ging toen regelmatig na de lunch naar huis maar ook daar heeft men nooit moeilijk over gedaan. Kortom, mijn ex werkgever was echt super! Bij behandeling 4 en 5 was ik inmiddels thuis en was het nog makkelijker. Shantii, dat is echt niet normaal zeg. Wat een rare mensen. Zoals je zegt, je verwacht bij ICSI ouders toch net iets meer begrip. Heel vreemd. Succes met het krijgen van je geld.
Ik werk in hetzelfde ziekenhuis als waar ik onder behandeling ben. Ik doe dus alles 'even tussendoor'. In het hele vruchtbaarheids gebeuren ben ik maar een paar keer afwezig geweest, heb ook totaal geen last van de hormonen. 2 dagen na mn miskraam, 1 dag omdat ik de pregnyl verkeerd had gezet (in mn buikspier) en daardoor 2x was flauwgevallen, de middag na mn HSG en natuurlijk een paar dagen na mn laparoscopie. Mijn leidinggevende heeft zelf 5 (mislukte) IVF-pogingen gedaan en was daar zelf heel vaak voor afwezig (de 1 heeft er natuurlijk ook meer last van als de ander). Zij is erg begripvol en snapt niet dat ik gewoon door kan blijven werken tijdens dit alles. Ze stuurt me nog net niet naar huis. Dat is dus wel fijn.
Wat fijn dat het bij de meeste meiden wel begrepen word!! Ladouce, dankjewel, hoop dat ik snel me geld krijg en dan is dat hoofdstuk afgesloten. Alsof ik nog niet genoeg aan me hoofd heb ..
Hier ook eentje in het onderwijs. Werkte vorig jaar woe-do-vr! En ze hebben nooit, maar dan ook nooit moeilijk gedaan! Ik vond dat echt super, want ze moeten toch maar elke keer vervanging voor me regelen voor een uurtje/2 uurtjes of zelfs een hele dag of meerdere dagen. Het was nooit een probleem. Ik heb er nooit wat van weer gezien/gehoord. Het is niet als ziektedag en ook niet als vrije dag opgeschreven. Dat is wel echt super. En er heeft een collega KID gedaan en nu is er nog eentje bezig met IVF, je zou haast denken dat het aan de school ligt, hihi. Maar ook daar doen ze niet moeilijk! Liefs
Ik lees even mee. mijn man en ik zijn bezig met KID dmv een iui-D ( donorzaad) en vanaf vandaag wordt er ook lastig gedaan door mijn teamleider ( werk partime in een supermarkt en daarnaast partime voor mezelf als nagelstyliste) omdat ik een uurtje eerder weg moest dan ik had aangegeven. Hij vind ook dat ik straks gewoon terug moet komen.. ja wel leuk bedacht maar ik heb 2 afspraken... zucht. Ik bel hem dan ook pas om half 12, als ik terug ben en ga niet terug naar werk, hij kan me wat. Hij heeft genoeg mensen die het werk wel af kunnen krijgen, en daarbij had ik het meerendeel van mijn werk al af.
Op mijn werk is bijna iedereen op de hoogte van de mm van mij. Ik denk dat ik het voordeel heb dat ik onregelmatig werk en dat ik dan eventueel met een collega kan ruilen. Kan dat een keer niet of komt het anders uit, wordt er absoluut niet moeilijk over gedaan en wordt er naar een andere oplossing gezocht, wat ik dan niet eens zelf hoef te regelen. Ik snap niet waarom er op veel plekken zo moeilijk over wordt gedaan! Bij mijn vorige werkgever, werd hier ook heel moeilijk over gedaan, waardoor ik me ziek ging melden, nadat ik heel veel optie's had geopperd. Ze hebben me daar toen echt weg getreiterd na mijn zwangerschap van mijn zoontje. Ik kon 50% gaan werken binnen dezelfde functie, (dat wilde ik graag) een week voor het einde van mijn verlof, wist ik nog niks en heb een gesprek met mijn manager en iemand van p&o gehad (gelukkig was mijn man erbij) daar kreeg ik doodleuk te horen dat ik wel minder mocht werken maar dat ik "gewoon" 2 loongroepen terug moest! Ze hebben me toen niet eens gefeliciteerd!!! Ik ben meteen gaan solliciteren en bij deze geweldige werkgeven terecht gekomen.
Hier ook een baan in het onderwijs, maar ik word niet vervangen. Er werd niet moeilijk gedaan. Tijdens de eerste 4 of 5 ICSI-pogingen is nooit bijgehouden wanneer ik later was vanwege follikelmetingen, tp of punctie. Heb me een enkele keer een dag ziekgemeld (een keer een pijnlijke punctie, huildag vanwege negatieve test en de dag na de vroege miskraam). Toen kwamen er ineens toch vragen over mijn afwezigheid en moest het beter geregistreerd. Alles in zh werd onder kopje 'ziekenhuisbezoek' gezet en als ik een dag moest uithuilen vanwege negatief resultaat of een dag na punctie niet fit genoeg was, dan zou ik me ziek melden. Ik hoefde niks in te halen of iets dergelijks. Ik ben me er erg bewust van dat het voor sommigen veel lastiger/ vervelender kan zijn op het werk en dat ik blij mag zijn hoe het bij mij ging.
ik heb het nu ook op werk. Mijn manager kent mijn verhaal en snapt ook de hoe en de wat. Die wilde me terplekke een week naar huis sturen om bij te komen. Heb ik niet gedaan. Mijn teamleider daarin tegen die doet moeilijk.. hij is het er niet mee eens dat ik vroeg naar t ziekenhuis toe moet en ik dus afwezig ben. Hij EIST dan ook dat ik terug kom. Maar van mijn manager hoeft dit absoluut niet... ga vandaag maar eens met mijn manager praten..