Nu hoorden we dat de slagings% in gent hoger ligt. Ik liep al in Gent vanwege de mk-en, dus het is bekend. Maar er is ook nog zoveel onbekend. Hoeveel krijg je bijv vergoedt? Kan je in NL fm's blijven doen ( Mijn zh werkt wel samen met Gent), maar hoe zit dat dan weer met de kosten?
Wij hebben inmiddels 4,5 IVF behandeling in het UZG achter de rug. De 1e behandeling was nog een combi tussen het Maasstad zkh en het UZG (punctie in het Maasstad en tp in UZG, fm in het Spaarne) maar vanaf de 2e behandeling zijn we volledig over gestapt naar het UZG. Dit kwam met name door de verzekering die moeilijk deed. Ik was bij de Friesland verzekerd tijdens de 1e behandeling en daarna overgestapt naar VGZ. Maar beide verzekeringen hebben geen contract met het UZG en beide verzekeringen vergoeden alleen maar als je de volledige behandeling in 1 zkh doet. De reden dat ik de 1e behandeling volledig vergoed heb gekregen is dat wij foutief ingelicht zijn en ik dit zwart op wit had. Dit is trouwens ook bij behandeling 2 & 3 gebeurd; ook door VGZ zijn wij foutief (schriftelijk) geinformeerd en hierdoor hebben wij beide behandelingen volledig vergoed gekregen. Bij VGZ is het gebruikelijk dat je na schriftelijke akkoord van hun het Nederlandse tarief vergoed krijgt; dat ligt rond de 1500 euro. Je moet dus 2000 euro zelf betalen (behandeling in Gent was tot vorig jaar 3.500). De meds krijg je wel vergoed voor de eerste 3 behandelingen. De recepten die je in het UZG krijgt kun je gewoon bij een Nederlandse apotheek inleveren en dat gaat dan via je verzekering. Wat de fm's betreft; wij hebben deze (ook vanaf 2e IVF) altijd in het UZG gedaan. Dit gaf ons een beter gevoel omdat de meeste ziekenhuizen waar je een fm doet in NL geen IVF ziekenhuizen zijn (een punctie zkh wil meestal geen fm's doen voor een buitenlands zkh) en ze daardoor niet altijd goed kijken. Onze ervaring in het Spaarne is bijv. dat de fm door een echoscopiste gedaan werd die niet echt ervaring had; wij moesten ook zelf de getallen doorbellen. In het UZG wordt elke echo in principe door je eigen gyn gedaan; dat is wel zo prettig. Daarbij komt dat ik vanaf behandeling 3 ook elke keer bloed moest prikken om te kijken of ik geen overstimulatie had. Ondanks dat wij per behandeling in totaal 5x naar Gent moesten (uitgangsecho, 2x fm, punctie en tp), per keer 2,5 uur heen en 2,5 uur terug moesten rijden, zou ik het zo weer doen. Helaas ben ik nog steeds niet zwanger na terugplaatsing van 14 goede embryo's, heb wel nog 3 cryo's in de vriezer en ga nu eerst eens kijken of er iets te doen is aan het innestelen. Wij slapen trouwens de avond voor de punctie altijd in Gent. Tegenover het zkh zit een HI express waar ze een speciaal patiententarief hebben (bij reserveren zeggen dat je patient in het UZG bent). Het is niet het meest gezellige hotel en locatie maar de bedden zijn goed en het is 5 min. rijden. De punctie is ook goed te doen. De arts die de punctie doet is een prettige arts, je krijgt een roesje maar maakt alles bewust mee. Oh, en wat ik zelf prettig vind is de persoonlijke aandacht. Er wordt gekeken naar jouw situatie en daarop wordt de medicatie aangepast. Je mag ook zelf met suggesties komen maar dan wordt er eerst gekeken of dit wel zinvol is. Kortom, wij zijn zeer tevreden over de behandeling in het UZG. (en de broodjes in de cafetaria zijn erg lekker en niet duur)
Super bedankt voor je uitleg. Ik twijfel zo erg... Ik weet dat Gent goed is. ( nav de mk-en) Maar we hebben al een kindje, dus die tijd er heen.... Jeetje ik vind het zo moeilijk. En 2000,- is best veel. Ik zie dat weer als geld dat ik ook aan ons kindje kan besteden. Zo moeilijk ( ja of hoe moeilijk maak je je het)
Mag ik nog iets vragen? Hoeveel foll had je met hoeveel eicellen erin? En hoeveel zijn er daar dan van bevrucht. Want 14 cryo's klinkt me als muziek in de oren.
Kaboutertje, ik kan niet voor jullie beslissen maar je moet doen waar jullie je goed bijvoelen. Bij ons was een bijkomend "probleem" dat wij in NL niet veel keuze hadden wat betreft ziekenhuizen omdat ik 43 was op het moment van onze 1e IVF. Ik vind persoonlijk de behandeling in Gent enorm verademend vergeleken met Nederland. Je bent geen nummer, ze nemen de tijd voor je (het loopt ook altijd uit), ze luisteren naar je en doen ook wat met datgene je zegt. In Nederland kun je prima terecht voor een IVF of ICSI als je binnen de normen past. Dus jonger dan 42, goed stimuleerbaar, goed reagerend op de hormonen die het zkh adviseert en binnen 3 behandelingen zwanger. Op het moment dat je buiten deze kaders valt dan houdt het hier in NL op. Andere medicatie of een ander schema is (meestal) een probleem en in ons geval was mijn leeftijd een struikelblok. Bij onze laatste behandeling is ons schema drastisch aangepast omdat ik ongelijke follikelgroei heb en dat heeft enorm geholpen. Onze laatste behandeling heeft het meest aantal embryo's opgeleverd waarvan ik er nu dus nog 3 over heb. Nogmaals, doe waar jullie je goed bijvoelen en de afstand mag eigenlijk geen factor zijn. Dat lukt wel als het nodig is, ook met een kindje denk ik zo. Ik neem aan dat jullie familie hebben waar je hem/haar misschien af en toe even kunt brengen. De fm's zijn trouwens altijd in de ochtend i.v.m. evt. bloedprikken. Voor de punctie moet je meestal rond 07.00 u. aanwezig zijn en de tp's zijn ook in de ochtend. Dus alles concentreerd zich rondom de ochtend. Wellicht maakt dat het wat makkelijker te combineren met jullie kleine en school. Succes, en laat maar horen als je nog vragen hebt.
Het gaat goed met IVF, maar met de mk-en dus niet. Daarom was ik al in Gent. Hier was het pure pech. Daar ook, maar heb wel prednison en bloedverdunners gekregen. Maar hoorde dat de slagings% hoger liggen dan in NL. ja en aangezien het dan d elaatste keer is, wil ik er wel alles uit halen wat erin zit.
Oh nee, geen 14 cryo's; dat zou op mijn leeftijd behoorlijk uitzonderlijk zijn. Dit is mijn ervaring met embryo's en eicellen: IVF nr. 1 met Puregon, 7 eicellen, 5 embryo's, 2 teruggeplaatst, 1 cryo, niet zwanger (cryo niet goed ontdooit) IVF nr. 2 met Puregon, 5 eicellen, 3 embryo's, 3 teruggeplaatst, niet zwanger IVF nr. 3 met Menopur, 8 eicellen, 5 embryo's, 4 teruggeplaatst (eentje op dag terugplaatsing niet goed doorgedeeld), niet zwanger IVF nr. 4 met Menopur, 3 eicellen, 3 embryo's, 3 teruggeplaatst, niet zwanger IVF nr. 5 met Menopur, 13 eicellen, 7 embryo's, 2 teruggeplaatst, 2 niet goed doorgedeeld, 3 cryo's. Maar we hebben dus nu in totaal 14 embryo's laten terugplaatsen in 5 behandelingen.