Hoe omgaan met alcohol en slecht zaad?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Izie, Mar 26, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Izie

Izie Bekend lid

Mar 17, 2015
    641
    31
    28
    Ik ben wel even benieuwd hoe jullie (partners) omgaan met t nuttigen van alcohol als er bewezen "slecht" zaad is..en een nog slechtere uitslag na een lang weekend doorhalen met erg veel bier.

Is het reëel om je man te vragen daar mee te stoppen als je in de MMM zit en om die reden behandelingen krijgt en je als vrouw zijnde ook hormonen moet spuiten?

Hier enigszins wrijving omdat ik een liter bier op een avond niet heel grappig vond:) niet dat dit elke avond is, maar t gebeurt wel eens op een avond in de sportkantine.. Of in t weekend met de vrienden, op zondag na de voetbal..

Reeël om te vragen of zeur ik..

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Natuurlijk is dat reëel! Jij ondergaat allerlei nare behandelingen, dan lijkt het mij een kleine opoffering om minder of niet te drinken als man zijnde.

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ja, ik vind dat dat bespreekbaar moet zijn. Net als overgewicht, slechte eetgewoontes, gebrek aan beweging, roken of drugs. En uiteraard: gelijke monniken, gelijke kappen. Beide partners moeten bereid zijn om kritisch naar hun leefstijl te kijken.

Mijn man is gestopt met roken en hield rekening met alcohol als we met een verse poging bezig waren. Ook zijn we beiden veel gezonder gaan leven en sporten.

4. Izie

Izie Bekend lid

Mar 17, 2015
    641
    31
    28
    Wil ook niet doorslaan in alles maar in mijn ogen is het idd datgene wat hij kan doen samen met z'n vitamine pillen;)

Snap ook wel dat hij er verder niets aan kan doen dat t geen top zaad heeft want hij rookt niet, geen overgewicht en sport veel. Dus tis ook niet zo dat ik hem de schuld geef van alles, maar met dit soort dingen wordt ik toch wel beetje boos.

Vind t moeilijk omdat je nergens evht kan vinden vanaf hoeveel alcohol echt slecht is

5. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    VL minderde wel omdat hij dat wou maar het hoefde van mij niet, het is zonder alle opgaven al heftig genoeg.

Gek genoeg maakte het geen verschil, of er nu een weekend doorgehaald was of dat er 3 maanden geen alcohol gedronken was, beide keren is het gecheckt.

Zaadkwaliteit kan behoorlijk wisselen, dus misschien was het toeval dat het die keer slechter was?

En sinds hij heeft gezegd dat hij er niet meer op ging letten en hij gestopt is met de vitamines was het zaad bij de afgelopen IVF beter dan ooit, terwijl we in die laatste maanden flink wat feestjes hadden, zelfs nog 2 dagen voor de punctie!

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Alle alcohol is slecht. Da's niet fijn om te horen, maar is wel zo. Zaad ververst en daar zou hij zijn drinkgedrag op aan kunnen passen?

Overigens, gebruikt hij ubiquinol? Dat is co-enzym Q10 en is goed voor de kwaliteit van eicellen en zaad. Wel moet je het minstens 3mnd slikken om effect te gaan zien.

Hier een onderzoek naar het effect van ubiquinol op zaad: Effects of the reduced form of coenzyme Q10 (ubiquinol) on semen parameters in men with idiopathic infertility: a double-blind, placebo controlled, r... - PubMed - NCBI

7. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Hier ook een man met slecht zaad. Vanaf het moment waarop we het hoorden heeft mijn man geen druppel alcohol meer gehad (op zo'n 2x per jaar na met speciale gelegenheden). Niet dat hij ervoor zoveel dronk, maar alle beetjes kunnen helpen. Hij is ook vitaminepillen gaan slikken. Gedurende de IUI pogingen zagen wij dat het zaad een klein beetje verbeterde. Niet gigantisch hoor, maar het was wel beter geworden. Ik vind dat dit soort kleine dingen het allerminste zijn wat een man kan doen, zeker als het probleem (deels) bij hem ligt.

Overigens ververst zaad zich ongeveer 1x in de 3 maanden. Dus je moet het wel een langere periode volhouden voordat je verschil kunt merken.

8. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Als je man slecht zaad heeft is een aanpassing in alcohol gebruik echt noodzakelijk! En nee, dat is niet leuk en dan ben je er nóg bewuster en intenser mee bezig dan je al was maar het is echt het minste wat hij kan doen om de lijdensweg van de MM zo kort mogelijk te houden.

9. Izie

Izie Bekend lid

Mar 17, 2015
    641
    31
    28
    Zo onredelijk ben ik dus nog niet gelukkig..

Kan me voorstellen als een man normaal 80 miljoen zaadjes heeft dat t allemaal niet zoveel uitmaakt..

Maar we moeten t doen met 8 miljoen goeie en minder en dan is de marge toch niet zo groot

10. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,207
    360
    83
    Mijn man heeft de vorige keer 4 maanden niets gedronken uit eigen beweging.

Nu gewoon met mate. Af en toe 2 tot 4 flesjes bier op een feestje of thuis op zaterdagavond. Sinds de komst van onze zoon is het drinken sowieso al minder geworden.

Eerste x was ik bij de verse tp zwanger. Nu staan we aan de start.

Mijn man heeft overigens maar 500.000 zaadjes.

11. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Helemaal niet onredelijk hoor!

Toen wij de eerste keer een zaadonderzoek hadden gehad, was dat niet geweldig, maar ook niet heel slecht (onder gemiddeld). Toen merkte ik (op mijn vraag) dat mijn vriend er wel wat rekening mee hield, hij dronk telkens een glaasje minder...maar het helemaal laten lukte voor hem niet.

Sinds de herhaling van het onderzoek (toen het weer wat beter en 'normaal' was), heeft hij alles weer over boord gegooid en drinkt hij weer als voordien (niet problematisch natuurlijk, maar ik vind het ook wel een kleintje om er een beetje rekening mee te houden).

Jij moet de behandelingen ondergaan, maar je man moet ook een beetje rekening houden met zijn levenswijze en als hij daarin een klein beetje kan bijdragen door het drinken te laten, dan zou ik dat wel verwachten van hem... (ik veronderstel dat hij van jou ook niet zal goedkeuren als je veel drinkt terwijl je zwanger bent of zwanger wil worden) ;)

Je moet hem natuurlijk geen glaasje verbieden, maar hij kan toch wel wat mate houden veronderstel ik... Succes!

12. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Matig alcoholgebruik alsin een keer 2-4 biertjes, fine. Maar echt een avond zuipen, wat echt heel leuk is hoor, kun je niet aan je vrouw verkopen als zij een icsi behandeling ondergaat voor jouw beroerde zaad. Klinkt cru maar is wel mijn mening. Tijdens een icsi behandeling en een zwangerschap heb je nl ook gewoon leefregels mbt alcohol, roken en voeding dus dan kan je man ook wel een keer wat laten staan toch?

13. Izie

Izie Bekend lid

Mar 17, 2015
    641
    31
    28
    Hebben t net wel even goed uitgepraat.
    Hij snapt mijn standpunt wel en gaat er meer rekening mee houden dan dat hij tot nu toe deed.

Wil t m ook echt niet helemaal verbieden maar t schoot me gewoon even flink in t verkeerde keelgat gisteren..

14. Logan

Logan Niet meer actief

Ja zeker! Ik verwachtte dat van mijn man ook. Dat is het enige wat ze hoeven doen, terwijl de vrouw de meest nare onderzoeken krijgt, hormonen spuit...
    Af en toe een glas oke maar die liters bier mocht hij laten staan.

15. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,207
    360
    83
    He-le-maal mee eens. Als een man dat niet kan begrijpen is hij volgens mij nog niet rijp voor een kind.

Fijn dat jouw man wel rekening gaat houden TO!

16. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0

Mijn man had een goede score. Toch heb ik van hem gevraagd te stoppen met drinken in de aanloop naar IVF. En ik heb ook echt een keer stampij gemaakt om twee glazen wijn bij een etentje. Achteraf misschien wat overdreven maar ik vond het zo onnodig toen. Ik moest weken aan de pil, prikken en een punctie ondergaan. Dit was zijn enige wezenlijke bijdrage in het hele traject, je wil het beiden en gaat ervoor of niet..

Ik vind je niet onredelijk en ik vind dat je man voorbij gaat aan het punt. Je wilt jezelf toch de best mogelijke kans geven?

17. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,453
    1
    0
    Het zaad van mijn man was wisselend, maar hij dronk niks tot af en toe misschien 1 biertje. Hij vond dat gelukkig zelf normaal en ik hoefde het niet te vragen. Zei zelfs op een gegeven moment dat hij best een biertje mocht omdat hij er zo streng op was :) ik vind je totaal niet onredelijk. Echt waar alcohol minderen vs hormonen spuiten, punctie en daarna hopelijk nog een zwangerschap :) lijkt me duidelijk!
    Wel vervelend lijkt me dat jij het dan moet zeggen. Misschien goed om af te spreken dat je beiden voor jezelf verantwoordelijk bent en aan elkaar beloofd alles wat in je macht ligt eraan te doen?

18. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,498
    4,338
    113
    Female
    Ja het is redelijk om te vragen of hij er rekening mee wil houden, maar een liter bier is nog geen 4 biertjes...
    Eens per week of eens in de twee weken is dit zo erg niet. Icsi en ivf is vreselijk zwaar, voor jezelf, voor je partner en voor je relatie is het ook niet niks.
    Probeer te blijven leven en ook leuke dingen in het leven te doen en als daar voor jullie een borrel bij hoort, drink af en toe een borrel.

(Mijn man heeft slecht zaad, we hebben 8 icsi's achter de rug, vitaminen, alcoholvrij, het verbeterde het zaad wel, maar 100.000 meer of minder maakt niet zoveel meer uit, ze hebben het aantal goede zaadcellen nodig, zoveel als jouw eicellen.)

19. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Wij drinken zelden meer dan één of twee glazen op een avond, en dat alleen in het weekend. Ik heb het dan ook niet nodig gevonden mijn man te remmen in alcoholgebruik. Dat is dan ook wat de verpleegkundige aanraadde aan de start van het traject: als je niet buitensporig veel drinkt, gewoon je gang gaan. Wel heeft hij besloten het op de feestjes in de kroeg wat langzamer aan te doen, en hij heeft ook wel eens een saunabezoek laten schieten. We hebben naar dat laatste nog navraag gedaan, en de gynaecoloog gaf aan dat de effecten bijzonder moeilijk aan te tonen zijn. Er is gewoon geen wereldschokkend verband. Dus die aanpassingen doe je voor je eigen gemoedsrust.

20. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het advies is om niet meer dan 2 alcoholische dranken te drinken per dag. Je mag dit dus niet opsparen.

Zelf drinkt mijn man amper, en voor punctie drinkt hij niet.

Ik vind niet dat je het van hem kunt eisen. Maar je kunt wel je gevoel uitleggen en dan kan hij er rekening mee houden.

Share This Page